Visa fullständig version : Varför 4axligt?
dieselmek.
2008-08-10, 14:51
Hej.Jag har en fråga jag har funderat på ett tag.Varför är så många tungbärgare 4 axliga, med dubbla framaxlar dessutom?Enligt mitt sätt att se det måste ju framaxeltrycket minska ju mera man tar på grinden, så behovet av dubbla framaxlar måste ju minska ju tyngre fordorn man bärgar?Det kan väll inte vara så att den extra framaxeln mest är som barlast för att få bilen att väga mer i fram, käns som en stadig frontvikt skulle vara både billigare och bättre i så fall...Jag har frågat nån bärgare nån gång men alldrig fått nått riktigt svar.
Hej.Jag har en fråga jag har funderat på ett tag.Varför är så många tungbärgare 4 axliga, med dubbla framaxlar dessutom?Enligt mitt sätt att se det måste ju framaxeltrycket minska ju mera man tar på grinden, så behovet av dubbla framaxlar måste ju minska ju tyngre fordorn man bärgar?Det kan väll inte vara så att den extra framaxeln mest är som barlast för att få bilen att väga mer i fram, käns som en stadig frontvikt skulle vara både billigare och bättre i så fall...Jag har frågat nån bärgare nån gång men alldrig fått nått riktigt svar.
de e ju fränt med mycke axlar, har haft en ,kör nu 3 axligt gissa varfor?
iver
Jag ställde samma fråga som du för ett tag sedan, fick några svar där. Men tycker fortfarande att det verkar överflödigt med 2 framaxlar. Borde vara bättre med tridem isf. Eftersom lastvikten hamnar bakom sista axeln (när man lastar i stickan) så man får både hela lastvikten på bakaxlarna och dessutom det axeltryck som man "förlorar" på framaxeln/framaxlarna får man på bakaxlarna istället. Man kanske ska fråga någon som bygger bärgningsbilar.
http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=3063
Pellefant
2008-08-10, 15:56
Av de diskussioner som förekommit här tidigare så verkar det
handla mer om tycke och smak än om hårdkokta fakta. Samma sak
som den till synes eviga frågan om pusher jämfört med vanlig
boggi. Ingen har ännu kunnat "bevisa" någon övergripande fördel
med det ena eller andra.
Så jag tror det beror lite på vem man frågar... :yesnod:
Okey! ska försöka förklara lite en gång till. Om vi tar en 3 axlig bil och då bort ser vi från puscher, så de jag menar är en boggi eller tandem. Så har man oftast inga problem med hur mycket du får lasta med tanke på boggi trycket.
Men därimot fram axel trycket får man problem med även om du har satt en motvikt fram så du har max fram axel tryck utan last. Därför slänger man på en till framaxel för att kunna ha en strörre motvikt. Då kan du på så sätt lyfta mer.
Sen när de gäller puscher som många envisas med så kan vi också förklara lite. De skilljer en hel del på gamla puscher bilar och nya också.
De gamla puscherna är ju oftast med vanliga bladfjädrar på bilen och luft på puschern man trycker ner puschern med en spak helt efter känn hur mycke man tror är bra. Probelmet när man trycker ner puschern så att man har okey boggi tryck, har du får dåligt på fram axeln istället. Därför åker alla som har puscher bilar oftast med för högt tryck på driven för att kunna styra.
http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=2339
Länk med mätning av polisen med gammal puscher bil, tandem och boggi.
Mer bevis än så här kan man inte få. OBS! De Johan Lagerkrantz menar med 4 axliga bilar är tridem bilar!!
Men nya puscherbilar då jo inte för att jag vet men folk säger att där kan du få lasten väldigt jämt fördelat över puschern och driven.
Problemet är fortfarande att man tror att bara för att man har en puscher kan man ha samma axel avstånd till driven på den som på en vanlig boggi bil. Men om du ska få rätt fram axel tryck måste avståndet från fram axeln till driven på en puscher vara lika lågt som avståndet från fram axel till boggi axel på en boggi bil. Om vi har så är en puscher och en boggi bil med styrbar axel i princip lika bra i viktfördelning över axlarna.
Då kommer vi nu till finalen vad är de som gör att man då väljer puscher eller boggi. Om du nu ska ha en puscher bil vad blir då axel avståndet till driven om du ska jämföra med dagens boggi bilar med axel avstånd till driven på 5,2m.
Jo axel avståndet till driven på en puscher blir 6,5m. Om man tar dagens puscher bilar som ofta får för lågt framaxel tryck har de ofta typ 5,4m i axel avstånd. Vad vill jag komma med de här? Jo en laglig puscher bil blir väldigt lång och väldigt klumpig att köra helt enkelt.
Har gjort en bild för att illustrera tyvär gjordes bilden snabbt och får be om ursäkt för den väldigt dåliga bilen!!
Överst på bilden en puscher bil. Långt avstånd till driven (Vridpunkten när du svänger) gör att den genar mycket. Kort överhäng gör att de bärgade objektet genar mycket.
Mitten på bilden en tandem bil. Kortare avstånd till Vridpunkten(Blir mitt i mellan de bakre axlarna) den genar mindre. Längre överhäng trycker ut de bärgade objektet mer i kurvan och de genar mindre.
Nederst på bilden boggi bil med styrbar axel. Kortast avstånd till Vridpunkten som blir vid driven. Längst överhäng vilket gör att den trycker ut de bärgade objektet mäst och boggi bilen med styrbar axel blir smidigast.
Sen pratar folk om att du får bättre styrförmånga på en puscher om du lyfter boggi axeln mot en vanlig boggi bil osv. Men jag räknar bara med om du har axlarna nersäkta då de är enda gången du får de lagligt. Om vi ska prata om att åka lastat med boggi axlarna uppe kan vi lika gärna börja köra två axliga bilar igen.
Källor: Egna erfarenheter av både puscher och boggi bilar. Min fars erfarenheter och däribland många praktiska försök. Egna beräkningar. Min farbrors beräkningar.
dieselmek.
2008-08-10, 20:10
Men därimot fram axel trycket får man problem med även om du har satt en motvikt fram så du har max fram axel tryck utan last. Därför slänger man på en till framaxel för att kunna ha en strörre motvikt. Då kan du på så sätt lyfta mer.
Ok då förstår jag, men menar du att 4axliga bärgare har så tung motvikt att dom skulle överstiga max.framaxeltryck om dom inte har dubbla framaxlar?Hur många ton väger den motvikten?Vad får man max. ha för axeltryck på en enkel framaxel?12-13 ton?(är dålig på tillåtna axeltryck, jag bara mekar ju skiten:smile: ) Vad brukar man ha för motvikt på tungbärgare?Bara den masiva kofångaren kan väll inte väga så in-i-norden att max. axeltryck skulle överskridas utan dubbla framaxlar?
Ok då förstår jag, men menar du att 4axliga bärgare har så tung motvikt att dom skulle överstiga max.framaxeltryck om dom inte har dubbla framaxlar?Hur många ton väger den motvikten?Vad får man max. ha för axeltryck på en enkel framaxel?12-13 ton?(är dålig på tillåtna axeltryck, jag bara mekar ju skiten:smile: ) Vad brukar man ha för motvikt på tungbärgare?Bara den masiva kofångaren kan väll inte väga så in-i-norden att max. axeltryck skulle överskridas utan dubbla framaxlar?
Ja vad man får ha för fram axel tryck begränsas ju oftast till vad tillverkaren av lastbilen har godkänt den för och de är väll olika antar jag. De brukar väll vara 7,5 ton på en axel om jag inte minns helt fel. Men de finns säkert massa olika typer av axlar med så. På fyraxliga bilar brukar motvikten sitta bakom hytten kan jag med säga. Även nya 3 axliga.
Ja vad man får ha för fram axel tryck begränsas ju oftast till vad tillverkaren av lastbilen har godkänt den för och de är väll olika antar jag. De brukar väll vara 7,5 ton på en axel om jag inte minns helt fel. Men de finns säkert massa olika typer av axlar med så. På fyraxliga bilar brukar motvikten sitta bakom hytten kan jag med säga. Även nya 3 axliga.
Vägverket säger 10 ton på en axel men jag har inte sett någon tillverkare som garanterar det, med bladfjädring på en scania får man max 9ton på framaxeln. Vårat tungflak har 9ton framaxel och 24ton boggi, och vi har 900kg motvikt under motorn och 1200kg i löstagbar vikt hängandes framför stötfångaren, alla motvikter sitter framför framaxeln för bästa effekt.
Med dubbla framaxlar tror jag det brukar det vara 2x7.5ton och en tjänstevikt på minst 12ton olastad.
Vägverket säger 10 ton på en axel men jag har inte sett någon tillverkare som garanterar det, med bladfjädring på en scania får man max 9ton på framaxeln. Vårat tungflak har 9ton framaxel och 24ton boggi, och vi har 900kg motvikt under motorn och 1200kg i löstagbar vikt hängandes framför stötfångaren, alla motvikter sitter framför framaxeln för bästa effekt.
Med dubbla framaxlar tror jag det brukar det vara 2x7.5ton och en tjänstevikt på minst 12ton olastad.
Men de brukar väll vara 7,5 på en enkel luftfjädrad axel eller var har jag fått de ifrån?
Men de brukar väll vara 7,5 på en enkel luftfjädrad axel eller var har jag fått de ifrån?
Jag gick in på scanias hemsida och tittade, och det finns en uppsjö av olika axlar och axelkombinationer, här finns några varianter,http://www.scania.se/Images/LB6x2s4%20AB%20OKTOBER%202007_tcm136-178979.pdf http://www.scania.se/trucks/bodybuilderrserien/chassispecifikationer/Chassispecar_B-bilar/ 8ton verkar vara det största som finns med luftfjädring.
dieselmek.
2008-08-11, 20:30
Men jag tycker fortfarande att det låter otroligt att dom 4 axliga bärgarna skulle vara så tunga i fram att det inte skulle räcka med en framaxel...Om eran flakare har 900kg+1200kg(!) framför stötfångaren utan att överskrida 9 ton på framaxeln, hur mycket hänger dom då på dom 4 axliga?Måste krypa runt en 4axling nästa gång jag kommer nära en, måste ju sitta en sjujävla motvikt nån stans...
Men jag tycker fortfarande att det låter otroligt att dom 4 axliga bärgarna skulle vara så tunga i fram att det inte skulle räcka med en framaxel...Om eran flakare har 900kg+1200kg(!) framför stötfångaren utan att överskrida 9 ton på framaxeln, hur mycket hänger dom då på dom 4 axliga?Måste krypa runt en 4axling nästa gång jag kommer nära en, måste ju sitta en sjujävla motvikt nån stans...
Om du ska kolla på en 4 axlig bil ska du inte kryppa under den. Du ska kolla uppe på byggnationen. Precis bakom hytten. Du kan gå in på Brobb.se kolla på leveranser 2007. Sen kollar du på en Grön Fm12 som de står Volvo Truck Corporation som överskrift. Där vid hittar du en bild på den utan skåp tagen bakom hytten på motvikten. Sen ser du hydraltanken som sitter där med som motvikt. Sen är de ju lite skillnad på ett tungflak som inte är lika tunga fram olastade för dem ska ju kunna lassa lite på flaket med. Och många tungflak har även kranen som motvikt fram.
Bärgningsbil 133
2008-08-11, 21:01
Fyraxlingen jag körde förut vägde 15000 på framaxlarna när alla vikter va på.
Så nog behövs alla fyra axlar ibland.
Hade ett lass på den med fullt utligg och då hade jag 700kg kvar per framaxel..
Fyraxlingen jag körde förut vägde 15000 på framaxlarna när alla vikter va på.
Så nog behövs alla fyra axlar ibland.
Hade ett lass på den med fullt utligg och då hade jag 700kg kvar per framaxel..
Hehe då hade du nog rätt så högt boggi tryck med!!!
dieselmek.
2008-08-12, 09:52
Ok, då förstår jag varför man har 4axliga bärgare.Tackar!
Bärgningsbil 133
2008-08-12, 12:35
Ok, då förstår jag varför man har 4axliga bärgare.Tackar!
Sen är det smidigare enligt mig med..
Man kan skicka ut första framaxeln i diket och ha kvar en på vägen utan att va orolig att fastna.
Sen har man två axlar att styra med när det är halt osv.
dieselmek.
2008-08-13, 14:47
Sen är det smidigare enligt mig med..
Man kan skicka ut första framaxeln i diket och ha kvar en på vägen utan att va orolig att fastna.
Sen har man två axlar att styra med när det är halt osv.
Kanse det, men har man 15ton på framaxlarna gissar jag att man inte skickar ut första axeln allt för långt i diket ändå:smile: Fast lika försiktig som med enkel framaxel behöver man väll inte vara förståss.
Bärgningsbil 133
2008-08-15, 11:31
Kanse det, men har man 15ton på framaxlarna gissar jag att man inte skickar ut första axeln allt för långt i diket ändå:smile: Fast lika försiktig som med enkel framaxel behöver man väll inte vara förståss.
Har du en på fast mark och tandemdrift så ska det ganska mycket till innan du fastnar.
Jag har aldrig lyckas med det och då har jag skickat ut första axeln oväldigt ofta.
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.