handdator

Visa fullständig version : Kravaller på folkungagatan

dieselmannen
2005-08-17, 23:11
Denna episod handlar om mitt absolut roligaste och samtidigt otäckaste uppdrag någonsin.
Vi öppnar historieboken i början av 90-talet .
Det skulle rivas ett hyreshus längst ner på folkungagatan vid londonviadukten(än idag en ödetomt faktiskt)
länets samlade resurser av proffisionella nejsägare flyttade in i huset utan kontrakt :smile: och skulle avvisas med polishjälp.efter ett par timmar var gatan avspärrad och det kastades stenar och allsköns bråte från hustak och dom övre våningarna.runt huset sträckte sig byggnadsställningar fem eller sex våningar högt.där sprang det svartklädda demonstranter kors och tvärs och skickade ner prylar i skallen på polisen.nere på grusparkeringen hade polisen parkerat 2 ford sierror/civil/videobilar som dokumenterade hela kalaset.
jag körde natt aktuell kväll och blev beställd av polisen till hörnet folkungagat x stadsgårdsleden. väl framme blir jag mött av en piketgrupp som beordrar mig att backa upp bärgaren på gångbanan under tågbron.väl framme tar dom tag i min wire och drar i väg som ett gäng kabeltattare.efter en stund skriker dom att jag ska börja dra i spaken.jag har ingen aning om vad som skall bärgas och stämningen är rätt hotfull och det börjar regna grejor uppifrån. då kommer en annan grupp poliser och börjar öppna eld med sina k-pistar med tårgastillsats som dom hade på den tiden :party: granaterna gick ju inte direkt spikrakt på målet och--javisst en hamnade mellan mina stödben--påtvingad paus i arbetet tills röken hade skingrats. nåväl nuså ja där börjar wiren att sträckas och --knabrak sex våningar byggnadsställning kommer farandes i backen (såg ut som världens största majbrasa efteråt) jag samlar ihop mina prylar snabbt satan och sätter mig i säkerhet.nästa uppdrag går till en annan kollega(än idag verksam) som räcker upp handen när polisbasen frågar om nån kan köra grävmaskin :hihi: som av en händelse så står det en skaplig pjäs parkerad i kvarteret som tjuvkopplas(!!) och patchas upp med staketdelar runt hytten(för ökad komfort i sammmanhanget) uppgiften blir att
raka undan brädhögen(designad av undertecknad) samt att forcera porten,som är barrikaderad.uppe i huset blir dom som tokiga,och hivar ner allt som går att ta loss ner på grävskopan.vår man i hytten gör ett bra jobb,men i stridens hetta klippte en planka av en hydrualslang och efter en stund så slutade ju maskinen att driva.det rann ut hyggligt med olja på gatan den kvällen..jag kan lova att det bultade i kroppen efter det jobbet på oss båda.
såsmåningom så lyckades man att ta sig in och tömma kåken på folk(smakade nog för alla parter..) och det vart massa rabalder i media om polisens(vårt) sätt att så att säga öppna dörren.

birason
2005-08-17, 23:40
Såna där uppdrag skulle komma lite oftare, så det blir lite ös i tillvaron. ballt.

BäRgArN_Jonte
2005-08-18, 23:24
HAHAHAH :biggrin: fan va häftigt