handdator

Visa fullständig version : chevrolet c30

superbergern
2008-10-25, 22:52
hei, i bærum norge så står det en fin gammel 1979 c30 med ekå aggregat (?), den er nå pusset opp og skulle helst vært registrert som veteran (30år) neste år, men det er ikke så lett for han ble registrert i norge i 1983 og før det gikk den i sverige. vi har prøvd med chassinr men dem finner ikke det i arkivet sitt, er det noen som kjenner igjen bilen på bildet, mest sannsynlig i andre farger, og kanskje kan hjelpe oss med registreringsnr/skiltnr? på forhånd takk.

Roger Larsson
2008-10-25, 23:09
hei, i bærum norge så står det en fin gammel 1979 c30 med ekå aggregat (?), den er nå pusset opp og skulle helst vært registrert som veteran (30år) neste år, men det er ikke så lett for han ble registrert i norge i 1983 og før det gikk den i sverige. vi har prøvd med chassinr men dem finner ikke det i arkivet sitt, er det noen som kjenner igjen bilen på bildet, mest sannsynlig i andre farger, og kanskje kan hjelpe oss med registreringsnr/skiltnr? på forhånd takk.

Tack för e-post.

Går man inte efter årsmodell i Norge när det gäller 30-årsgränsen?

Chassienummret är?

superbergern
2008-10-25, 23:20
jo dem går utifra 30 år, men ikke hvis bilen som er fra 1979 sto i 4 år altså 1983 før den ble påregistrert første gang da er det det fra 1983 som gjelder.

angående chassinr så har jeg ikke det foran meg nå, men det har vi gitt til vegvärket og dem fant ikke noe, så vi fikk beskjed om at eneste mulighet var skiltnr. eller eier av bil i sverige.:depressed

superbergern
2008-10-25, 23:29
kan det være samme bil som på bildet du har fra AM:s Bilbärgning?

Roger Larsson
2008-10-25, 23:51
jo dem går utifra 30 år, men ikke hvis bilen som er fra 1979 sto i 4 år altså 1983 før den ble påregistrert første gang da er det det fra 1983 som gjelder.

angående chassinr så har jeg ikke det foran meg nå, men det har vi gitt til vegvärket og dem fant ikke noe, så vi fikk beskjed om at eneste mulighet var skiltnr. eller eier av bil i sverige.:depressed

Ok, skall leta i morgon! Jag har många bilder på Chevrolet C30. Är det manuell eller automatisk växellåda?

superbergern
2008-10-26, 10:11
tusen takk for all hjelp, ja det er manuell

Roger Larsson
2008-10-26, 10:47
tusen takk for all hjelp, ja det er manuell

Nu har jag gått igenom dom Chevrolet C30 från ca -79 som jag har i min dator.

Valde ut alla med två luckor i skåpets främre v del.

Gick igenom regnummer på dessa via Vägverket och sorterade bort dom som fortfarande är kvar i svenskt register.

Dom som inte är kvar i svenskt reg är väl i dom flesta fall skrotade men chansen finns ju att någon av dom som jag har i mitt reg. passar in.

Den starkaste kandidaten blev bild nr 1 från Malmö. Frontskyddet stämmer dock inte men sådant kan ju ändras under årens lopp.

Bild nr 2 är också ganska lik. Sedan bifogas ytterliggare tre bilder som stämmer någorlunda.

Chansen är inte stor men man vet ju inte...

Förutom dessa bilder har jag massor med bilder på bärgare i pappersformat men dom är i de flesta fall sorterade per ort och det är nästan omöjligt att hitta ett visst fabrikat bland tusentals bilder.

Alla läsare uppmanas att ta kontakt med undertecknad om det är bekant vart det fanns en Chevrolet C30 -79 som "försvann" efter några år. Bilen kan ju naturligtvis vara byggd på ett begagnat chassi och aldrig används som bärgningsvagn i Sverige. Eller vet Du att bilen gick som bärgare i Sverige?

Det måste väl också gå att spåra bilen bakåt i Norge? ...och få fram VEM som importerade den till Norge och därigenom få fram den som exporterade från Sverige?

Alla läsare uppmanas också att lämna övriga upplysningar (historik m m) ang bifogade fordon. Tacksam för all hjälp!

(alla bilder kommer från min samling och kommer från Ekå´s och SWS arkiv förutom bild nummer 5 som kommer från Denny Ullberg)

Kommer en bild till i nästa inlägg då det bara går att ladda upp fem i taget...

Roger Larsson
2008-10-26, 10:52

Ytterliggare en bild som passar någorlunda. Bild från Ekå´s arkiv.

Roger Larsson
2008-10-26, 11:08
kan det være samme bil som på bildet du har fra AM:s Bilbärgning?

Nej, KAJ340 är idag reg. på ett företag i Sundsvall (dock avställd sedan 980325)

superbergern
2008-10-26, 13:09
takk takk for hjelpen, dette ser jo lovende ut

Homla
2008-10-26, 13:13
Hei. Takk for all hjelp. Det er vi som har restaurert den.
Her er ch.nr CCL339B108992
Setter stor pris på all hjelp vi kan få:smile:
Er ikke no flink med data men skal få hjelp til å legge ut noen bilder av hvordan den ser ut nå.

Homla
2008-10-26, 13:24
Den ble kjøpt av Viking i Sande (det er mellom Oslo og Tønsberg) men de har ikke noe på den.
De mente den hadde gått for et firma rett over grensen. Mulig Arvika, Strømstad eller Årjeng. Dette er vi ikke helt sikre på men det er det vi vet om bilen.

bil499-hbg
2008-10-26, 15:12
Nu har jag gått igenom dom Chevrolet C30 från ca -79 som jag har i min dator.

Valde ut alla med två luckor i skåpets främre v del.

Gick igenom regnummer på dessa via Vägverket och sorterade bort dom som fortfarande är kvar i svenskt register.

Dom som inte är kvar i svenskt reg är väl i dom flesta fall skrotade men chansen finns ju att någon av dom som jag har i mitt reg. passar in.

Den starkaste kandidaten blev bild nr 1 från Malmö. Frontskyddet stämmer dock inte men sådant kan ju ändras under årens lopp.

Bild nr 2 är också ganska lik. Sedan bifogas ytterliggare tre bilder som stämmer någorlunda.

Chansen är inte stor men man vet ju inte...

Förutom dessa bilder har jag massor med bilder på bärgare i pappersformat men dom är i de flesta fall sorterade per ort och det är nästan omöjligt att hitta ett visst fabrikat bland tusentals bilder.

Alla läsare uppmanas att ta kontakt med undertecknad om det är bekant vart det fanns en Chevrolet C30 -79 som "försvann" efter några år. Bilen kan ju naturligtvis vara byggd på ett begagnat chassi och aldrig används som bärgningsvagn i Sverige. Eller vet Du att bilen gick som bärgare i Sverige?

Det måste väl också gå att spåra bilen bakåt i Norge? ...och få fram VEM som importerade den till Norge och därigenom få fram den som exporterade från Sverige?

Alla läsare uppmanas också att lämna övriga upplysningar (historik m m) ang bifogade fordon. Tacksam för all hjälp!

(alla bilder kommer från min samling och kommer från Ekå´s och SWS arkiv förutom bild nummer 5 som kommer från Denny Ullberg)

bild nr 5 foto från den gamla tiden med sfl färjan i bakgrunden numera scandlines foto taget från parapeten bakgrunden i dag liger knutpunkten med marina plasa, fotot var det som prydde allmenakornas enda bild genom många år. bilens bygge flyttades till ett nytt chassie med automat låda den på fotot hadde manuel växelåda och jobbet jordes i företagets egna lokal på änelholmsvägen helsingborg med tore "turturre" och lasse "kronblom", denna bygge eller syster bilen har vandrat runt på sennare år bland annat hoss peter härryda falck

Roger Larsson
2008-10-26, 15:19
Hei. Takk for all hjelp. Det er vi som har restaurert den.
Her er ch.nr CCL339B108992
Setter stor pris på all hjelp vi kan få:smile:
Er ikke no flink med data men skal få hjelp til å legge ut noen bilder av hvordan den ser ut nå.

Kör man en Vin-decoder på detta nummer får man fram följande:

C=Chevrolet

C=Conventional Cab

L=350-4 V8

3=30

3= Cab Chassie

9=1979

B= Tillverkad i Baltimore

108992=den 8992 tillverkade (börjar på 100001)

Vi ser fram emot bilder på den restuarerade bilen...

Roger Larsson
2008-10-26, 15:22
bild nr 5 foto från den gamla tiden med sfl färjan i bakgrunden numera scandlines foto taget från parapeten bakgrunden i dag liger knutpunkten med marina plasa, fotot var det som prydde allmenakornas enda bild genom många år. bilens bygge flyttades till ett nytt chassie med automat låda den på fotot hadde manuel växelåda och jobbet jordes i företagets egna lokal på änelholmsvägen helsingborg med tore "turturre" och lasse "kronblom", denna bygge eller syster bilen har vandrat runt på sennare år bland annat hoss peter härryda falck

Tackar, då kan vi avfärda denna!

Fredrik Klint
2008-10-26, 17:00
Om vi börjar från början med Rogers kandidater på bild så är ju två av bilarna byggda på det långa chassiet, så de kan ju strykas.
KAJ340 (som finns kvar, åtminstone på papperet) är också en "långdoja". Tillhörde AM:s i Linköping och blev senare Kåren 680.

Roger Larsson
2008-10-26, 17:12
Om vi börjar från början med Rogers kandidater på bild så är ju två av bilarna byggda på det långa chassiet, så de kan ju strykas.
KAJ340 (som finns kvar, åtminstone på papperet) är också en "långdoja". Tillhörde AM:s i Linköping och blev senare Kåren 680.

Visst, tänkte inte på det :blush: Dvs EFG315 och FUM416 väl? Två borta!

Homla
2008-10-26, 17:16
Her er bildene av bilen slik den er idag.

Homla
2008-10-26, 17:18
Her er bilder av andre biler vi har her på plassen

Emil_Helsingborg
2008-10-26, 19:06
Vi har en vad jag tycker näst intill identisk C30:a

http://www.sos-stockholm.se/gallery/uploaded/223/chevan_7.jpg

Homla
2008-10-27, 10:14
Den var kul:smile:

brk184
2008-10-27, 21:31
Vi har en vad jag tycker näst intill identisk C30:a

http://www.sos-stockholm.se/gallery/uploaded/223/chevan_7.jpg

Bortsett från truxbågen så är den där bilen GRYM.

lassebus
2008-10-30, 21:04
Her er bilder av andre biler vi har her på plassen

Holma om jag någon gång kommer till norge bjuds det påen prov tur i tatran? är det en 813?

Homla
2008-10-31, 18:24
Hvis du kommer hitt så skal du kaffe og en matbit så kan vi snakke om det:smile: :smile: :smile: