handdator

Visa fullständig version : I Norge

Lulebjörnen
2005-08-22, 02:52
Tänkte berätta om en liten episod som hände för mer än 20 år sen, men som man kommer i håg som om det hände i går. Vi fick i uppdrag att bärga hem ett trailerekipage som glidit av vägen i NordNorge, föraren hade hoppat ur hytten å var välbehållen hemma i Sverige, å resten var vår sak att ta reda på.Det var c:a 50 mil till op å mötte där en norsk kollega samt en stor mobilkran. Objektet låg mycket riktigt upp o ner 30m. nere i ravinen hängande mot ett par björkar,och sen var det ytterligare c:a 20m. ner till fjorden. Lasten som bestod av silltunnor låg redan i fjorden å guppade så den behövde vi inte bry oss om för stunden iaf. Sen blev det min uppgift att åka krankrok ner och hängande i kroken koppla stroppar å säkringsvajrar. När det var klart å jag kommit 2m. upp så får en lastbil sladd uppe på vägen och kör rätt in i stödbenet till kranen som vrider sej ett 1/4 varv och gungar som f-n,kranföraren var rådig å snabbsläppte lasten som bestod av mej med en stropp runt magen. Jag hade full galauniform med tjockoverall å allt å landade oskadd på trailersläpet som gungade hela tiden! Som tur var stod kranen kvar uppe på vägen,och ingen kom till skada. Men det var ett par nervpirrande minuter innan allt lugnat sej, å jag var på väg upp igen. Resten gick enligt plan "A" och jag ringde till åkaren på kvällen när jag var på väg hemåt med grejerna hängande efter bärgaren "Jodå allt har gått bra,inga problem alls, ska stanna å sova en stund, hemma i morgon, hej då..." Vågade inte tala om att jag varit på väg ner i fjorden,och allt höll på att gå åt h-e för då hade jag väl inte fått köra till Norge nåt mer. //l.b.

Bärgarn 139
2005-08-22, 18:18
Jaha, av de historier jag har att komma med så står man sig nu slätt..... :blush:

Klart cool story!!!! :thumbup: :thumbup:

Mäster
2005-08-22, 18:24
Det där kallar jag för "en riktig bärgarhistoria" jävligt manligt..
Mer sånt....

birason
2005-08-23, 01:08
Cool, om 20 år kanske jag kan komma med nåt som "impar", fast det där e nog svårt o slå.
Instämmer med Stemi, jävligt manligt

Lulebjörnen
2005-08-28, 14:03
Manligt?... Ja, Till viss del kanske... Dumdristigt har nog en del tyckt som läst inlägget. Ett klassiskt exempel på dålig planering utan ordentliga avspärrningar, "mitt i natten... kommer nog ingen bil... skitigt olyckatält som legat i skåpet utan fodral räcker nog... o.s.v. Har passerat den där platsen flera gånger efteråt och stannat å tittat (Sällsynt läskigt ställe även i Norge) "hur f-n vågade man... gör aldrig mer om det..." För mej blev det iaf en hårdhänt väckarklocka som ringer än idag, -Fixa supporten först, ALLTID !! Dom som varit med ett tag har väl det i ryggmärgen, men dom nya??? Nej, det duger inte, bättre/mera utbildning måste det bli. TYAkurserna är ju bra men det borde vara mera, kopplat till ett "Bärgningsförarbevis", fint ska det ju låta... TYA har ju hand om "Maskinförarbevis", som funkar så att att man får en utbildningsbok när man börjar och som efter (x) antal körtimmar/utb. omsätts i ett förarbevis. Så rutinerna finns ju och det borde inte vara så j-a svårt att ordna det i den här branschen oxå om bara viljan finns... Men det är "nån" som ska betala, och det är väl där det kör ihop sej som vanligt... :thumbd: Å du Birason, det tar inte 20 år, det "impar" iaf på mej varje gång jag är i Sthlm å ser en bärgare ta sej fram i kaoset... å vända... å lasta... å komma iväg därifrån... utan att bli :fou: på kuppen :thumbup: (Varför jag skriver en vecka efteråt beror inte på allmän seghet utan ligger ute en vecka i stöten å har bara en hand-dator att sitta å picka på :smile: ) Om ni inte orkar läsa skiten, kryssa över å glöm.. annars "be careful out there" :party: // björnen

brk184
2005-08-28, 20:09
Ute en vecka i stöten?
Du verkar vara överallt i detta avlånga land, det e coolt :thumbup: .

Någon form av utbildning borde man kanske få sig till gagns, ska ta och rota lite i det där med EU-bidrag för sådant.
Problemet med det är att det kan man inte få om man är åkare :thumbd: , däremot kan åkaren få bidrag för "vidare kompetensutveckling av personal" :yesnod: . (det va så det kallades när Freys skickade förare på säkerhetsutbildning).

Ska försöka få Johan att kolla vilka möjligheter som finns (sen kan ju jag starta en webbskola i hemliga forumet och vidareförmedla vad jag lärt mig :crazya: )
Ja snälla, kan du inte göra det? jag känner verkligen att jag behöver lära mig lite ang. bilbärgning. :biggrin: Helst av allt skulle jag vilja veta hur man drar upp ett tidningsbud ur diket på Ekorrv. i Nacka mitt i natten när det fallit 3 dec. nysnö? Svara snälla :hihi:

dieselmannen
2005-08-28, 20:29
Nån som har lik i garderoben?

Bärgarn 139
2005-08-28, 21:37
"Sniff, Sniff" mmmmmm Det osar lik i garderoben.....

Lulebjörnen
2005-08-29, 02:43
Ute en vecka i stöten?
Du verkar vara överallt i detta avlånga land, det e coolt :thumbup: .

Någon form av utbildning borde man kanske få sig till gagns, ska ta och rota lite i det där med EU-bidrag för sådant.
Problemet med det är att det kan man inte få om man är åkare :thumbd: , däremot kan åkaren få bidrag för "vidare kompetensutveckling av personal" :yesnod: . (det va så det kallades när Freys skickade förare på säkerhetsutbildning).

Ska försöka få Johan att kolla vilka möjligheter som finns (sen kan ju jag starta en webbskola i hemliga forumet och vidareförmedla vad jag lärt mig :crazya: ) Nej! Stopp! Blanda inte in EU för h-e för då lär vi ju hinna gå i pension innan det är klart! Däremot läste jag här att en äldre gentleman som skymtar förbi här på forumet ibland, i ett anfall av klarsyn ryckte i den här tråden för en 2 mån. sen, å det är väl lite grejer på gång, men det gäller väl att HELA branschen oavsett färg å storlek på företag å bilar å storlek på en del annat oxå... Sätter ned foten å säjer NU! för att det ska bli nåt... :party:

Lulebjörnen
2005-08-29, 11:58
Ja snälla, kan du inte göra det? jag känner verkligen att jag behöver lära mig lite ang. bilbärgning. :biggrin: Helst av allt skulle jag vilja veta hur man drar upp ett tidningsbud ur diket på Ekorrv. i Nacka mitt i natten när det fallit 3 dec. nysnö? Svara snälla :hihi: Häng med upp i skogen nån gång så ska vi bärga i 3 meter snö, det blir väl bra??? :biglaugh: Sen kommer dom där 3 dec. nysnö att gå som en dans... :party: Citerat ur 103.3 vid ett Stockholmsbesök "Trafikanterna varnas för att G.K ska schakta bort snömassorna på Västmannagatan"... Schakta gör man i Norrland när man bygger kraftverksdammar... "Snömassorna" blötte iaf mina träskor... Ja, hugaligen som vi säjer :scared:

Trackern
2005-08-29, 12:00
Hur F*N kan du veta att jag inte tog mig fram i 3 dm blötsnö till ett envist tidningsbud som lyckas halka av vägen på en plats man bara tar sig till via uppförsbackar med kurvor i ???????????????????????????????????????????
(kan fyrhjulsdrift va bra ibland :depressed ?)
Nu får du banne mig pm:a mig om vem i h*****e du är :confused2 .

Du kanske vet exakt hur det slutade också :yesnod: ????????????

Birason, till och med jag vet om den historien..... Det inte du ordnade med LT´n ordnade någon annan med Scanian.... men det är klart, han har gått TYA -kursen....
Å du Birason, jag har gått den jag med, både Buss och vanlig bärgning. Om du vill kan du få en kurs av mig. Det räcker med barnbidrag så slipper vi blanda in EU.

:hihi: :hihi:

Visste du att Räddningslarm pratar fortfarande om "bärgaren" som inte klarade av jobbet så dom ringde en "riktig" bärgare.....? :hihi:

Trackern
2005-08-29, 14:32
:hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:

Lulebjörnen
2005-08-29, 16:31
Barnbidrag = bidrag till dig då, eller?

Spelar nog ingen roll vad man gått för kurser när bilen inte tya'r, jag hade kunnat ge upp mycke tidigare, tidningsbudet tyckte inte jag borde försöka ens. Måste säga att jag nästan e förvånad att en scania togs sig fram där, fast med längre vajer kan han ju blockat den nerifrån? Längre??? Men snälla Birason, Malena har ju sagt tusen gånger att längden HAR ingen betydelse!!! Det är tekniken... å farten... å mycke :kiss: :krama: :love: som ger ett bra :censored: Och nerifrån??? Nää... Mitt bärgarbefäl i lumpen sa alltid : -framifrån, med grov vajer å lite våld så funkar det alltid, och han hade faktiskt rätt, den gamle geten... :hail: Å de får man ju tolka som man vill... :biglaugh: :biggrin: :biglaugh:

blue
2005-08-29, 20:00
Längre??? Men snälla Birason, Malena har ju sagt tusen gånger att längden HAR ingen betydelse!!! Det är tekniken... å farten... å mycke :kiss: :krama: :love: som ger ett bra :censored: Och nerifrån??? Nää... Mitt bärgarbefäl i lumpen sa alltid : -framifrån, med grov vajer å lite våld så funkar det alltid, och han hade faktiskt rätt, den gamle geten... :hail: Å de får man ju tolka som man vill... :biglaugh: :biggrin: :biglaugh:

Vad bärgade du, stridsvagnar?

Det gjorde jag i två månader tills ryggen gav upp, sen blev det stridsfordontransorter för hela slanten!

/Blue

brk184
2005-08-29, 22:23
Barnbidrag = bidrag till dig då, eller?

Spelar nog ingen roll vad man gått för kurser när bilen inte tya'r, jag hade kunnat ge upp mycke tidigare, tidningsbudet tyckte inte jag borde försöka ens. Måste säga att jag nästan e förvånad att en scania togs sig fram där, fast med längre vajer kan han ju blockat den nerifrån?
Det var jag som var där å ordnade allt. Stod c:a 4 meter från objektet när jag drog upp honom. Bra däck å lite envishet kommer man långt med :biggrin: :biggrin:I övrigt hänvisar jag till nedanstående.

brk184
2005-08-29, 22:35
Häng med upp i skogen nån gång så ska vi bärga i 3 meter snö, det blir väl bra??? :biglaugh: Sen kommer dom där 3 dec. nysnö att gå som en dans... :party: Citerat ur 103.3 vid ett Stockholmsbesök "Trafikanterna varnas för att G.K ska schakta bort snömassorna på Västmannagatan"... Schakta gör man i Norrland när man bygger kraftverksdammar... "Snömassorna" blötte iaf mina träskor... Ja, hugaligen som vi säjer :scared:
Var uppe i Över-kalix för ett par år sen med Scania på en tack-för-att-du-valde-Scania-köp-en-nästa-gång-det-är-dags-resa. Körde lite skoter å bandvagn å bada i kalixälven med tillhörande bastubad. Det var riktigt najs. Sen blev det en natt i lule oxå. Kommer gärna tillbaka nångång, ska bara tina först :hihi:

birason
2005-08-30, 02:39
Det var jag som var där å ordnade allt. Stod c:a 4 meter från objektet när jag drog upp honom. Bra däck å lite envishet kommer man långt med :biggrin: :biggrin:I övrigt hänvisar jag till nedanstående.

:hail: :hail:

Lulebjörnen
2005-08-30, 02:49
Var uppe i Över-kalix för ett par år sen med Scania på en tack-för-att-du-valde-Scania-köp-en-nästa-gång-det-är-dags-resa. Körde lite skoter å bandvagn å bada i kalixälven med tillhörande bastubad. Det var riktigt najs. Sen blev det en natt i lule oxå. Kommer gärna tillbaka nångång, ska bara tina först :hihi: Kul att du trivdes, det finns hur mycket kul som helst att göra här om man tror sej att komma iväg från storstan ett tag. Bodde själv i Täby ett par snurriga år i slutet på 80-talet när man körde riktiga långrundor och det var fint där oxå men hemma är ändå bäst.. Synd bara att det är lite dåligt sparkföre nån vecka runt midsommar :biggrin:

Lulebjörnen
2005-08-30, 12:21
Vad bärgade du, stridsvagnar?

Det gjorde jag i två månader tills ryggen gav upp, sen blev det stridsfordontransorter för hela slanten!

/Blue Nja, vi fick väl känna på dom också, men det blev väl mest lastbilar och arbetsmaskiner å sånt. Det var nån ny utbildning dom skulle prova som vi fick söka till, dom hade kommit på att lastbilarna gick av på mitten när man vinchade i dom med stridsvagnsbärgaren, och vi skulle lära oss "hjulfordonsbärgning" med motsvarande "civil" tungbärgare. Mitt bärgarbefäl tyckte att det var för kä-i-ar, band under grejerna ska det vara om det ska bli nåt som han sa :screama: Han sa en massa annat oxå som är :censored: , men en bra och nyttig utbildning var det iaf :party:

brk184
2005-08-30, 22:14
Kul att du trivdes, det finns hur mycket kul som helst att göra här om man tror sej att komma iväg från storstan ett tag. Bodde själv i Täby ett par snurriga år i slutet på 80-talet när man körde riktiga långrundor och det var fint där oxå men hemma är ändå bäst.. Synd bara att det är lite dåligt sparkföre nån vecka runt midsommar :biggrin:
Du verkar va en bra snubbe. Du har fri lejd i Nacka/Värmdö i fortsättningen. Du kör ju ändå för Euro-trp som har anknytning till AK. Har förresten föreslagit min sambo att vi skulle ta en sommarsemester norrut, men fick kalla handen direkt. Hon mumlade nåt om mygg........att jag var en :fou: , men jag jobbar på det.

Trackern
2005-08-31, 09:13
Du verkar va en bra snubbe. Du har fri lejd i Nacka/Värmdö i fortsättningen. Du kör ju ändå för Euro-trp som har anknytning till AK. Har förresten föreslagit min sambo att vi skulle ta en sommarsemester norrut, men fick kalla handen direkt. Hon mumlade nåt om mygg........att jag var en :fou: , men jag jobbar på det.

BRK, är det din sambo som det står 184 på? Vem är din tjej då? :hihi:

brk184
2005-08-31, 19:00
BRK, är det din sambo som det står 184 på? Vem är din tjej då? :hihi:
Bra att du tog upp det. Min sambo heter Scania :krama: å min tjej heter Marie :kiss: :love: . È man bärgare så spenderar man ju mer tid i bilen än i sängen.