Visa fullständig version : vinschvajer
Hej på er!
Jag undrar hur man ska få en ny vajer mjuk och smidig
så fort som möjligt jag brukar häva i en tub vanligt fett
men det tar ett tag innan vajern blir mjuk.
Har ni några tips?:hail: :confused2
Sheriffen
2008-11-30, 21:58
Lägga den i oljebad?
ATF-olja. Om jag antar att det är wiren på min gamla pärla så är det med lumpkärna, den är mjukare än wire med stålkärna. Häll på ATF-olja över trumman lite då och då, så märker du att den håller sig i skick. Du kan bli förvånad att du kan hälla ut nrämare en liter olja i portioner och inget rinner ut på backen.
Tack för tipsen!
Har köpt vajer med stålkärna tänkte lägga den i oljebad och se om det fungerar?
Ska även testa ATF-oljan på gamla vajern så länge.
Tack för tipsen!
Har köpt vajer med stålkärna tänkte lägga den i oljebad och se om det fungerar?
Ska även testa ATF-oljan på gamla vajern så länge.
wire med stålkärna får du i regel aldrig lika böjbar som den andra. ATF-olja är det som underhåller wiren, och dels ger ett korrisionsskydd.
Asså ursäkta att jag undrtar, men hur kan olja få en wire mjuk, wiren är väl ändå av metall och olja löser väl ej upp metall?
Kan nån förklara för mig tack......
Roger Larsson
2008-12-13, 11:55
Asså ursäkta att jag undrtar, men hur kan olja få en wire mjuk, wiren är väl ändå av metall och olja löser väl ej upp metall?
Kan nån förklara för mig tack......
En stållina består ju av ett antal små "trådar" av metall med eller utan en kärna. Om Du böjer linan så måste något "röra sig" och om då linan är inoljad så rör sig trådarna sinsimellan lättare och linan blir lättare att hantera. Dvs mjukare...
Läs mer här (http://www.wirator.se/html/katalog.htm): ...och här (http://www.splitsolin.se/):
wire med stålkärna får du i regel aldrig lika böjbar som den andra. ATF-olja är det som underhåller wiren, och dels ger ett korrisionsskydd.
Kan bara hålla med Zerial,ATF- olja funkar bäst
ATF-olja. Om jag antar att det är wiren på min gamla pärla så är det med lumpkärna, den är mjukare än wire med stålkärna. Häll på ATF-olja över trumman lite då och då, så märker du att den håller sig i skick. Du kan bli förvånad att du kan hälla ut nrämare en liter olja i portioner och inget rinner ut på backen.
Var får man tag i en vajer med lumpkärna?:confused2
Var får man tag i en vajer med lumpkärna?:confused2
Certex har både och. Annars den välsorterade lokala wire återförsäljaren. Nu kanske det i facktermer inte kallas för lump, men de vet säkert vad du menar.
rescuefive
2008-12-21, 12:57
Certex har nog en wire som heter polyass mjuk och man kan ofta beräkna o gå ner i dim
Tack för alla tips ska kolla med dom
Idag tillverkas winsch wire oftas med en kärna av polyester, Bärgarna i Örnsköldsvik, kapar och pressar. Dvs de tillverkar efter beställning....
Upp till 22mm...
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.