handdator

Visa fullständig version : Med risk att bli ovän med alla?

Dalton
2008-12-03, 20:19
Har en liten fråga om färger på bärgningsbilarna här i vårt avlånga land. Finns det bara tre färger rött gult och blått.
Assistanskåren: Röd/gula
Falck: Röda
Svempa: Röd med lite silver
Roffes: Gula
JB:s : Blå/gul
och om jag inte har fel och har jag det rättar ni mig med all säkerhet
Din bärgare: Blå/gul
Är det bara jag som tycker det är lite tjatigt?

dieselmannen
2008-12-03, 20:31
Vad är det du tycker känns tjatigt?
Färgsättningen är inget du som åkare påverkar speciellt mycket,iaf. inte om du är ansluten till någon organisation.
Vitsen med det är att t.ex Assistanskårens bärgare ser lika ut från sydligaste udden i Skåne och uppåt.
Detsamma gäller för Falck-anslutna bärgare,som dessutom har samma design-snitt i både Danmark och Sverige och Norge.
Nu börjar man se fördelen,eller hur?
Vart man än kommer så ser man på håll att här kommer en Bärgare från en viss organisation.
Bilar med egen färgsättning finns nog mer eller mindre bara hos dom åkerier som kör i egen regi,T.ex. Ramströms i Västerås eller JB:s i Södertälje.
Och ja,jag minns med välbehag när jag var grabb och Svempa "ägde" OK-garaget under Folksamhuset i Stockholm när han mullrade ner och tvättade vagnparken på fredagarna :party:

Dalton
2008-12-03, 20:45
Jo att alla i samma organisation ska ha samma färg det kan jag förstå men det jag menade var att alla oavsett organisation verkar välja nästan samma färger. Man ser ingen grön eller lila bärgare tex. Det var så jag menade. Det används bara rött gult och blått. Någon kanske borde skilja sig lite mer från mängden.

Finnen
2008-12-03, 20:57
Vad är det du tycker känns tjatigt?

Antagligen det att alla organisationer har samma färger, vad jag förstår. Det är ju sant, allt i Sthlm är ju gult, rött och blått. Och det är ju lika bra för de mindre åkerierna att försöka hålla sig till dessa färger för samma orsak som det står Taxi Stockholm på varenda friåkartaxi.

Vart man än kommer så ser man på håll att här kommer en Bärgare från en viss organisation.

Ja, om man är bärgare, eller annars insatt i branchen. Lycka till med att skilja Falck ifrån Svempas t.ex., säger jag bara...

Och det här svaret skrev jag bara för att jag hade egentligen en fråga som inte är värd att starta en tråd för och NÄSTAN har med saken att göra. Bärgab i Härnösand kör väl för både Falck och Kåren, har de olika bilar för olika uppdrag (här kom vi in på färg) eller hur funkar det? Eller är jag ute och cyklar?

KRS Auto Center
2008-12-03, 21:02
Detsamma gäller för Falck-anslutna bärgare,som dessutom har samma design-snitt i både Danmark och Sverige och Norge.
Nu börjar man se fördelen,eller hur?
Vem glömde Diesel?

Roger Larsson
2008-12-03, 21:05
Jo att alla i samma organisation ska ha samma färg det kan jag förstå men det jag menade var att alla oavsett organisation verkar välja nästan samma färger. Man ser ingen grön eller lila bärgare tex. Det var så jag menade. Det används bara rött gult och blått. Någon kanske borde skilja sig lite mer från mängden.

Att tex AK har rödgula bilar har en historiskt bakgrund redan från Räddningskårens tid under 1950-talets första hälft.

Falck har ju "styrt upp" dom anslutna företagens färger på fordonet på ett föredömligt sätt. Rött över hela linjen :thumbup:

Vitsen med alla fordon i en organisation i en färgsättning är ju att profilera sig (för visst skulle det se konstigt ut med tex en grön ICA-bil?)

Visst har det funnits bärgningsfordon i andra kulörer som grönt, bruna, svarta(!), ja hela färgskalan har nog under årens lopp används och då företrädesvis av enbilsåkare.

Baylin
2008-12-03, 21:13
Hej
Har du eller någon annan något bra förslag på färger och lack förslag på en Cheva C30 bärgare, så tar jag det som en stor utmaning att lacka min Cheva efter detta. Håller på att laga en Cheva men tycker som du att det skulle vara nåt nytt och roligare lack på den..

Dalton
2008-12-03, 21:14
Jo nog har jag förstått fördelen att samma organisation har samma färg som Dieselmannen påpekade och att AK har haft sina färger länge så är helt ok. Det som jag syftar på är ju att alla, även fristående, numera har hamnat i samma färgskala för tittar man på ett annat fristående företag SSBT så ja då är det åter rött och gult där med. Något fristående bolag som inte har krav på sig från en rikstäckande organisation kunde väl ha valt en annan färgskala? Såg en i och för sig nu som var svart Autobärgarna, tror jag det var, så visst det finns ett.

Finnen
2008-12-03, 21:37
Vem glömde Diesel?

Jag tror inte Falck har någon verksamhet på Island, om det var det du syftade på?

(obs obs! inlägget innehåller ironi)

Finnen
2008-12-03, 21:41
Det som jag syftar på är ju att alla, även fristående, numera har hamnat i samma färgskala för tittar man på ett annat fristående företag SSBT så ja då är det åter rött och gult där med.

Som jag tidigare sa, lika mycket som stora organisationer tjänar på att profilera sig tjänar fristående på att använda samma färger som dem.

Inte mycket alltså, men det finns en tanke bakom båda.

falcken5
2008-12-03, 21:48
Jo nog har jag förstått fördelen att samma organisation har samma färg som Dieselmannen påpekade och att AK har haft sina färger länge så är helt ok. Det som jag syftar på är ju att alla, även fristående, numera har hamnat i samma färgskala för tittar man på ett annat fristående företag SSBT så ja då är det åter rött och gult där med. Något fristående bolag som inte har krav på sig från en rikstäckande organisation kunde väl ha valt en annan färgskala? Såg en i och för sig nu som var svart Autobärgarna, tror jag det var, så visst det finns ett.

Meningen med färgsättningen och reflekterande dekaler är också att man ska SYNAS!! Som tex falcks gamla färg neon orange, syntes ju mycket bra men tyvärr höll den inte särskilt länge...Utan blev solblekt efter ett par år..(sen tycker jag den var lite 80tal dessutom:biggrin: )
skulle inte vara så skoj om man stod en mörk höstkväll med en svart bärgare längs vägkanten..

putte
2008-12-03, 21:51
Som jag tidigare sa, lika mycket som stora organisationer tjänar på att profilera sig tjänar fristående på att använda samma färger som dem.

Inte mycket alltså, men det finns en tanke bakom båda.

Det är ju inte bara för att vi skall se likadana ut. Vi skall synas så bra som möjligt i den intensiva trafiken som numera rullar på vägarna och den som är någorlunda funtad i huvudet den väljer ju en färg som syns. Det händer ju alldeles för många olyckor där vi riskerar att skadas eller i värsta fall omkomma. Använd all varningsutrustning som finns så har du gjort vad du kan.:thumbup:

Dalton
2008-12-03, 22:17
För att synas. Man väljer den färg som syns mest. Röd och gul reflekterar ljuset bäst i mörker. Självklar vill alla bärgare synas. En svart bärgare syns inte. Får nog ruska om huvudet lite så hjärtcellerna kommer på plats. Det är tragiskt att inte alla saktar ner och visar hänsyn mot er ute i trafiken. Det har ju som ni nämnde hänt en del. Ni gör ett hedersamt jobb.

plankan172
2008-12-03, 22:24
[QUOTE=Dalton;26029. Det används bara rött gult och blått. Någon kanske borde skilja sig lite mer från mängden.[/QUOTE]

Vi har ju 020 bärgarna i sthlm, dom e' gröna som Kermit "kanske e som dom oxå"
Sen har vi ju JP han kör både rött vitt å svart Raderat i inlägget /RL

brk184
2008-12-03, 23:16
.............. har samma färger............................... gult, rött och blått.

Är inte gult, rött och blått olika färger:confused2

robban_lund
2008-12-03, 23:37
Jag har vit bil:biggrin:

Jeppe
2008-12-04, 07:44
Att SSBT har rött och gult kommer sig av att vi var en del av bärgningskåren. Vi har dock även orange i färgskalan.

//Jeppe

Dalton
2008-12-04, 13:26
Nu har det dykt upp både bra förklaringar och hänvisningar till företag som har andra färger så visst visst finns det version på det ute i landet. Som jag berättade i min lilla presentation så är jag ju inte bärgare själv bara intresserad. Så det är kul med alla svar som berättar och visar hur allt är och ser ut. tack allihop.

LarsChevelle66
2008-12-04, 18:19

Men det är 3 vackra färger till ett Stockholmslag...:biggrin:
Kunde inte låta bli bara..

RoTe
2008-12-04, 18:42
För att synas. Man väljer den färg som syns mest. Röd och gul reflekterar ljuset bäst i mörker. Självklar vill alla bärgare synas. En svart bärgare syns inte. Får nog ruska om huvudet lite så hjärtcellerna kommer på plats. Det är tragiskt att inte alla saktar ner och visar hänsyn mot er ute i trafiken. Det har ju som ni nämnde hänt en del. Ni gör ett hedersamt jobb.

Rött syns väl nästan sämst av alla färger?

Varför inte samma gula som ambulanserna har? Med hälften reflextejp av samma typ. Det borde även göra att företaget får bättre reklam. Jag tycker man automatiskt tittar mer på en bil i sådan färg.

Junior
2008-12-09, 19:29
.............. har samma färger............................... gult, rött och blått.

Notera att han andvänder ordet färger, vilket är ett plural och då kan det väl vara olika färger.. http://i34.tinypic.com/2ij3zh4.gif

229
2008-12-09, 21:03
Det finns ju även en annan vinkel av det hela. Om du är enmansåkare köper du knappast en ny bil, köper du en begagnad är den med största sannolikhet Kåren eller falck målad och då är det enklast/billigast att fortsätta med det och bara tejpa upp din egen text på.... Sen rullar det på och vipps så har vi mestadels röda o rödgula bilar...

Dalton
2008-12-09, 21:31
Där ligger ju mycket i det. Det kostar en slant att lacka om en lastbil. Då är det billigare att bara klistra på nya dekaler.

Finnen
2008-12-09, 21:35
Notera att han andvänder ordet färger, vilket är ett plural och då kan det väl vara olika färger.. http://i34.tinypic.com/2ij3zh4.gif

Tack, vi måste ursäkta brk184, att kunna läsa innebär ännu inte att man förstår det man läser, men det är en början.

COBRA
2008-12-10, 10:03
Lila el grön metallic.

Dalton
2008-12-10, 12:52
Att SSBT har rött och gult kommer sig av att vi var en del av bärgningskåren. Vi har dock även orange i färgskalan.

//Jeppe

För att det inte ska bli missförstånd vill jag först poängtera att jag inte är ute efter varför ni SSBT och AK gick skilda vägar dels för att jag inte har med det att göra och dels för att det inte har i denna tråd att göra heller.
Efter som det är jag som dragit igång denna tråd har jag en stilla undran.
När ni SSBT gick ur AK varför ni valde att behålla den röd/gula färgen, visst med lite orange och i ett annat utförande, i stället för att där och då verkligen vissa för omvärlden att ni blivit ett fristående bärgningsföretag och då bytte färg helt?
Bara en liten undran i det stora hela.