handdator

Visa fullständig version : Bärgare är tydligen inte bättre på att visa hänsyn vid arbete efter vägen.

Tech
2008-12-16, 13:08
Jag hadde en kund idag som arbetar efter våra motorvägar nattetid på uppdrag av vägverket.
Det var i förra veckan som de arbetade efter E20 vid Södertälje nattetid då polisen kom till platsen och ville ha en hastighetskontroll vid vägarbetet.
DET SKRÄMMANDE RESULTATET VAR ATT 1 privatperson och 3 ST BÄRGARE BLEV AV MED KÖRKORTET under den tiden som polisen var på plats.

Hur ska vi kunna kräva att trafiken ska vara rädda om oss när inte vi kan vara bättre.

Till de bärgare som inte respekterar detta så SKÄRPNING.

zerial
2008-12-16, 15:25
Jag hadde en kund idag som arbetar efter våra motorvägar nattetid på uppdrag av vägverket.
Det var i förra veckan som de arbetade efter E20 vid Södertälje nattetid då polisen kom till platsen och ville ha en hastighetskontroll vid vägarbetet.
DET SKRÄMMANDE RESULTATET VAR ATT 1 privatperson och 3 ST BÄRGARE BLEV AV MED KÖRKORTET under den tiden som polisen var på plats.

Hur ska vi kunna kräva att trafiken ska vara rädda om oss när inte vi kan vara bättre.

Oj hoppsan kerstin. Där hände det något visst.

Då har vi alltså tre körkortslösa bärgare idag.....?

dieselmannen
2008-12-16, 22:39

Jag håller fullständigt med.
Man kör av mer jobb om man inte behöver avbryta 1-3 månader för att dela ut DN,typ.
Dessutom skedde det uppenbarligen i en firmatruck,i vilken det finns all anledning att respektera ALLA trafikregler,tycker jag iaf.

zerial
2008-12-16, 23:26
Vid ett nattligt arbete på E4an SG rotsundabacke för något halvår sen var väg-grenen och de 2 högra filerna avkonade, Det var bara vänsterfilen som var öppen för trafik. Hastigheten var sänkt till 30 km/h. Vad som slog mig var att jag inte såg någon som jobbade, Jo därframme står en lastbil med gulblink och någonting mer, jag fortsatte framåt (helt ensam på vägen) efter 2-3 KILOMETERS körning i 30km/h kom jag fram till vägbulorna och vägarbetet med tmabilar. Finns det inga begränsningar för hur lite respekt man måste visa övriga bilister? Tydligen inte, Jag kommer ihåg Centralbron NG,Trots att det fanns en betongvägg (ca 1 meter hög) skulle promt hastigheten sänkas från 50 till 30 OCH vägbulor så jävliga att hälften vore nog.

Första stycket kan jag ge en förklaring på. Entreprenören som utför arbete har lagt in en TA-plan för sitt arbete. Arbetet ska enligt upphandling av tjänsten följa vägverkets föreskrift "Arbete på Väg", alltså entreprenören har planerat och beställt avskyltat område men hade just denna natt inte mer arbete att utföra än just i slutet av området. Om man nu snällt för sina medtrafikanter ska ändra på planen så följer en lång rad papperslogistik mm. Alltså, en föreskrift säger åt entreprenören att skylta av på ett visst sätt enligt inlämnad TA-plan, och gör så för att arbetsskyddet enligt föreskriften och entrepreanden ska vara giltig.

Ganska så enkelt. Tänk om det fanns en enhetlig föreskrift för bärgare?

Det andra, om centralbron har jag ingen förklaring till. Farthinder till förbannelse, ja.

Mäster
2008-12-17, 10:22
Första stycket kan jag ge en förklaring på. Entreprenören som utför arbete har lagt in en TA-plan för sitt arbete. Arbetet ska enligt upphandling av tjänsten följa vägverkets föreskrift "Arbete på Väg", alltså entreprenören har planerat och beställt avskyltat område men hade just denna natt inte mer arbete att utföra än just i slutet av området. Om man nu snällt för sina medtrafikanter ska ändra på planen så följer en lång rad papperslogistik mm. Alltså, en föreskrift säger åt entreprenören att skylta av på ett visst sätt enligt inlämnad TA-plan, och gör så för att arbetsskyddet enligt föreskriften och entrepreanden ska vara giltig.

Ganska så enkelt. Tänk om det fanns en enhetlig föreskrift för bärgare?

Det andra, om centralbron har jag ingen förklaring till. Farthinder till förbannelse, ja.

Uuups!
Du svarade samtidigt som jag tog bort mitt inlägg, Mitt inlägg borde inte ligga i den här tråden, Då det inte har med vår säkerhet att göra. Givetvis anser jag även jag att det var ILLA att yrkeschafförer körde för fort.

Bärgningsbil 133
2008-12-17, 11:47
Det va inte bra..
Vore intressant att se vilka bilar som blir tomma ett tag framöver nu..
Skandal är det hur som helst att vi som jobbar på vägen inte beter oss bättre.

zerial
2008-12-17, 16:07
Uuups!
Du svarade samtidigt som jag tog bort mitt inlägg, Mitt inlägg borde inte ligga i den här tråden, Då det inte har med vår säkerhet att göra. Givetvis anser jag även jag att det var ILLA att yrkeschafförer körde för fort.

Jag noterade den, när jag var klar...

Inte ett helt fel inlägg ändå, även om det inte handlar just om vår säkerhet. Du fick ju i alla fall ett bra svar på din undran?

putte
2008-12-17, 19:31
Detta är ju skrämmande ....hoppas det svider och att berörda förare lär sig en läxa........vi som själva är utsatta i trafiken skall väl för helvete respektera våra kollegor längs vägen.....

birason
2008-12-19, 13:38
Då har vi alltså tre körkortslösa bärgare idag.....?
låter som en hörsägen tills fakta lagts på bordet

(:ajjabajja - inte sprida lösa rykten, själv tar jag semester i 3 månader:confused2 )

Roger Larsson
2008-12-19, 19:54
låter som en hörsägen tills fakta lagts på bordet

(:ajjabajja - inte sprida lösa rykten, själv tar jag semester i 3 månader:confused2 )

Tråden rensad /RL

birason
2008-12-20, 03:11
Tråden rensad /RL
Oj.

Lika bra att man talar om att man inte ska ha 3 månader "semester" kanske.

Ville bara förtydliga att i nuläget är det ju bara ett rykte, som OM det är sant är så illa att; ja, jag vet inte vad jag ska säga.

OM det är sant, SKÄRPNING
Om inte, låt det aldrig inträffa

Uffe Västerås
2008-12-27, 00:10
Efter Niclas incedent som finns här på forumet så vart ett av våra varningstält sönder kört av en yrkes chaufför, allt dett på 4 dagar. Hade det varit riktigt illa så hade vi haft 2 vakanta platser hos oss på grund av vår arbetsmiljö, att då läsa om bärgare som kör för fort förbi några som jobbar på vägen gör det säkert inte lättare för oss att få det bättre när vi jobbar på vägen:banghead: