handdator

Visa fullständig version : nära att bli på körd

NICKLAS P
2008-12-17, 21:52
jag och kollegan åkte iväg idag den 17/12 på en dikeskörning på väg 233 mellan skinskatteberg och ramnäs, väl frame gick vi och satte ut varnings koner och olyckstält i vardera riktning en bra bit från bärgaren,sen gick jag ner i diket och kollade läget med bilen , inte så farligt tilltygad, går upp till bärgaren och frikopplar vinchen ska precis hoppa ner från flaket när kollegan skriker AKTA,vet inte vad som händer eller vad jag ska göra, hoppar ner från flaket tänkte springa mot dikeskanten då ser jag bilen i ögonvrån komma på innsidan av bärgaren och diket, vilken står knappt 1 meter från dikeskanten slänger mig baklänges och undviker att bli på körd med några decimeters marginal,kollega uppskatade farten bilen hade då den for förbi till ca 50 kmh, då hade den kört igenom koner vi satt upp, och nästan frontat med bärgaren, men väjde undan och kom på innsidan, ingen rolig upplevelse man var lite skakig ett tag efteråt, damen också som körde, som fick höra ett par "noggrant" valda ord av mig.
mvh nicklas
ha en riktigt bra jul och gott nytt år allihop.

Junior
2008-12-17, 22:42
Det var lite otäckt där ett tag, usch ja. Men vi lever iallafall, och jag hann till frisören. :hihi:

Gjorde en liten bild på hur det hela såg ut, och vi står med bärgaren mot körriktningen.
http://i42.tinypic.com/1e6luv.jpg

Bobjörk
2008-12-17, 22:47
Det kom säkert en bil i mötande fil och det är ju jobbigt att stanna. :banghead:

Junior
2008-12-17, 22:57
Det kom säkert en bil i mötande fil och det är ju jobbigt att stanna. :banghead:

Det var helt tomt, och hon hade som ursäkt "jag tyckte ni stog på andra sidan".

394
2008-12-17, 23:38
om man ser så jä..a illa ska man inte ha körkort.:fou: :fou: :fou:
det verkar ju inte hjälpa vad vi gör med koner och tält .
nä helavstängning e det som gäller dom får kalla mig vad dom
vill men jag har tänk att åka hem och inte till sjukhus efter mitt skift .
skönt att d gick bra med er

Bobjörk
2008-12-18, 00:22
Det var helt tomt, och hon hade som ursäkt "jag tyckte ni stog på andra sidan".

Ja men det är ju en giltig orsak till att köra förbi fordon på insidan... :ajjabajja

Roger Larsson
2008-12-18, 17:57
jag och kollegan åkte iväg idag den 17/12 på en dikeskörning på väg 233 mellan skinskatteberg och ramnäs, väl frame gick vi och satte ut varnings koner och olyckstält i vardera riktning en bra bit från bärgaren,sen gick jag ner i diket och kollade läget med bilen , inte så farligt tilltygad, går upp till bärgaren och frikopplar vinchen ska precis hoppa ner från flaket när kollegan skriker AKTA,vet inte vad som händer eller vad jag ska göra, hoppar ner från flaket tänkte springa mot dikeskanten då ser jag bilen i ögonvrån komma på innsidan av bärgaren och diket, vilken står knappt 1 meter från dikeskanten slänger mig baklänges och undviker att bli på körd med några decimeters marginal,kollega uppskatade farten bilen hade då den for förbi till ca 50 kmh, då hade den kört igenom koner vi satt upp, och nästan frontat med bärgaren, men väjde undan och kom på innsidan, ingen rolig upplevelse man var lite skakig ett tag efteråt, damen också som körde, som fick höra ett par "noggrant" valda ord av mig.
mvh nicklas
ha en riktigt bra jul och gott nytt år allihop.

Hade Ni halvljuset påslaget på bärgaren när händelsen inträffade?

Junior
2008-12-18, 19:42
Hade Ni halvljuset påslaget på bärgaren när händelsen inträffade?

Allt utom helljus och varningsblinkers var påslaget, så ja.

tobbe
2008-12-18, 20:06
Jag skulle ha ställt konerna/tälten i mitten på körfältet fram ock bak.
Då är det mindre risk för smitning på insidan.
Och använd varningsblinkers ihop med varningsljusen.

blue
2008-12-18, 20:24
Efter som man normalt har mötande fordon på sin vänster sida så gjorde hon ju som man brukar "höll till höger".

Hade ni inte haft halvljuset igång så hade hon kanske blivit tvungen att tänka efter!
För många år sedan hade min far en bil mer eller mindre uppe på flaket, förarens kommentar: - Det blinkade så många lampor så jag visste inte var jag skulle köra! Men köra skulle han...

Roger Larsson
2008-12-18, 21:00
Allt utom helljus och varningsblinkers var påslaget, så ja.

Ett stillastående fordon (i synnerhet i mörker) skall inte ha halvljus påslaget o i synnerhet inte om man tvingas placera fordonet mot körriktningen. Parkeringsljus/positionsljus skall det vara! Något som det slarvas mycket med... Halvljuset bländar och suddar ut konturer och gör - som i detta fallet - mötande bilister förvirrade...

Junior
2008-12-18, 22:03
Jag skulle ha ställt konerna/tälten i mitten på körfältet fram ock bak.
Då är det mindre risk för smitning på insidan.
Och använd varningsblinkers ihop med varningsljusen.
Jag glömmde att rita ut "olyckstältet" som stod mitt i körfältet framför bärgningsbilen. Sen det med halvljusen, om man ser en hel drös med blinkande lampor och annat ljus så saktar man väl in.

zerial
2008-12-18, 23:23
Jag glömmde att rita ut "olyckstältet" som stod mitt i körfältet framför bärgningsbilen. Sen det med halvljusen, om man ser en hel drös med blinkande lampor och annat ljus så saktar man väl in.

Gällande halvljusdetaljen så är det nog så enkelt att man automatiskt väjer till höger om man möter halvljus, oavsett blink-blink.

Givetvis bör man sakta ner när man ser/möter varningsljus. Lämpligt är också att utrusta sitt tält med en gul blinkfyr så att den syns något bättre i mörker. Och rött om man avser att stänga av ett körfält/väg.

Precis som i en annan tråd om vägarbeten, så välkomnar jag en föreskrift som reglerar hur, vart och under vilka former avskyltning av arbetsområde ska ske. Nu kanske inte den här tanten/personen är så påtagligt drabbad, men en dag stöter någon på fel bilist, som är väl påläst och stämmer bärgaren/åkeriet för sina skador. Då skulle jag tro att man likt Fjärrås-fallet sitter rätt löst till.

plankan172
2008-12-18, 23:31
, om man ser en hel drös med blinkande lampor och annat ljus så saktar man väl in.

Tråkigt när sånt här händer, men man måste ändå vara beredd på att det
värsta kan hända... TYVÄRR.
Tänk om man hade ett sjätte sinne eller ögon i nacken. Blinkande ljus och varningsbloss i all ära, men det känns ibland som att det e' bara vi som jobbar på vägarna som vet vad dom betyder.:confused2 :confused2

Vi kan tyvärr bara acceptera att så länge vi inte kan stänga av vägen helt så kommer vi att jobba med livet som insats:angry:
Det känns alltid tryggare att jobba när polis eller räddningstjänst är på plats, för blåljus får folk att haja till.
Tyvärr tror jag knappast blått e' till vår fördel, kanske i början men efter ett tag så tänker nog gemene man, Äh det va bara ett bärgningsarbete:thumbd:
Av egen erfarenhet litar jag inte på mina ögon i nacken eller mitt sjätte sinne, så jag jobbar 10sek, å kollar trafik i5 osv.
Jag har inte gjort mig förtjänt av en skyddsängel:biggrin: så jag måste va min egen.

Var nu försiktiga därute i vintermörkret...

zerial
2008-12-18, 23:51
Vi kan tyvärr bara acceptera att så länge vi inte kan stänga av vägen helt så kommer vi att jobba med livet som insats:angry:

Nej, vi ska inte acceptera. Vi måste komma med realistiska förslag på enkla åtgärder som skyddar oss fysiskt, och juridiskt.

Hur många har lärt sig av Fjärrås-fallet? Skrämmande få!

Uffe Västerås
2008-12-20, 01:49
Jag jobbar ihopmed niclas och jag vet hur han mådde effter insidenten. Jag har själv varit nära ögat ett par gånger. Visst är det så att det är tyvärr bättre för våran säkerhet när det är en kollision så att alla blåljus är på plats, gemför det med en assistance på en bil som har fått stopp på en 2+1 väg med vaier räcken. det är en riktig rysare. Nu har "myndigheten" skafat RAKEL och jag tyvärr fått en känsla av att dom kallar ut oss senare vilket betyder att om dom kolliderade fordonen inte står i vägen så finns det inga "blåljus" kvar på plats när vi kommer fram. försäkrings bolagen vill nog inte stå för kostnaden av en extrabil för att stänga av vägen på ett säkert sätt så tyvärr så hamnar det i nu läget på åkaren som vi kör åt. Jag tycker att det är fel. När larmet kommer till oss så borde det också gå till väg håller så att dom kan komma ut med en bil för att skydda oss för dom är ju också skyldiga att saner vägen vilket vi bärgare gör alltsom oftast. Jag vet inte vad som är bäst men jag vet att alla på detta forum vill göra ett bra jobb och vill komma hem till det sina när passet är över.

Lulebjörnen
2008-12-20, 10:45
Det känns alltid tryggare att jobba när polis eller räddningstjänst är på plats, för blåljus får folk att haja till.
Den här lastbilsbassen "hajade till" när polisbilen med blåljus å allt var under lastbilen :scared: ...
www.trailer.se/news.php?id=4467

Som sagt, ha ingen övertro på blåljusen, framför allt förare av tung trafik lättar inte på gasen för nånting idag...

dieselmannen
2008-12-20, 10:50
Niclas,jag är glad att du klarade dig fysiskt efter den här incidenten.
Själv har jag haft "flashbacks" från min påkörning på Nynäsvägen flera gånger,och det kommer nog att följa med mig en lång tid framöver.
Ett trix när jag såg skissen är att kanske stärka upp den yttre (det första en ankommande bilist ser) varningen med varningsbloss,som är mycket effektivt även dagtid.
Även om man tycker att man traskar iväg en bra bit (helt oskyddad) med tält och koner,så tar det inte många sekunder för en ouppmärksam bilist (tar jag för givet att alla är)att avverka den sträckan i 100km/h.
Då är katastrofen ett faktum.
I Stockholm så har Vägassistans räddat vår dag hur många gånger som helst,i mina ögon är dom värda sin vikt i guld.
Det kanske finns en möjlighet för er(med er menar jag alla företag tillsammans som är verksamma på orten,det här är ett gemensamt problem) att ta med en påse fikabröd och åka in till väghållaren,det kanske går att upprätta en slags larmlinje för sådana jobb?
Vägverksfolk lever på samma nivå som vi bärgare och vet vad vi pratar om,och min erfarenhet är att dom är mycket hjälpsamma.
Dock,så anser jag att det här inte skall bygga enbart på ett personligt engagemang men det är bråttom nu,eller hur?

zerial
2008-12-20, 10:58
Det kanske finns en möjlighet för er(med er menar jag alla företag tillsammans som är verksamma på orten,det här är ett gemensamt problem) att ta med en påse fikabröd och åka in till väghållaren,det kanske går att upprätta en slags larmlinje för sådana jobb?
Vägverksfolk lever på samma nivå som vi bärgare och vet vad vi pratar om,och min erfarenhet är att dom är mycket hjälpsamma.
Dock,så anser jag att det här inte skall bygga enbart på ett personligt engagemang men det är bråttom nu,eller hur?
Väghållaren arbetar på vägverkets föreskrift "arbete på väg", vilket givetvis gör att de har förståelse för problemet men på högre nivå så förstår man inte att vi inte har en egen, eller ens delar ur APV.
Väghållaren är idag många gånger en entreprenör som också är ett vinstdrivande företag. Vägverket ersätter inte sånt som inte är vägrelaterat, dock är tanken säkert god. Och ska det hålla juridiskt, så kan man inte byta bullar mot buffertbil.

zerial
2008-12-20, 11:01
Den här lastbilsbassen "hajade till" när polisbilen med blåljus å allt var under lastbilen :scared: ...
www.trailer.se/news.php?id=4467

Som sagt, ha ingen övertro på blåljusen, framför allt förare av tung trafik lättar inte på gasen för nånting idag...

...han kunde lika gärna ha haft grön ljus - färgen hjälper föga, det är snarare respekten och förmågan att uppmärksamma/få fram information till medtraffikanterna om vad man gör...

plankan172
2008-12-20, 12:41
, framför allt förare av tung trafik lättar inte på gasen för nånting idag...

Talar du av egen erfarenhet:hihi: :hihi: :hihi:
Skoja bara, men sant de du säger. Jag och Gojan stod på en volta på Västberga alle' vid järnvägsbron en tidig morgon när morgonregnet frös till så det blev svart is. Polis blåade uppe på bron vägass skyddade oss, likförb....t hör man det otäcka hasande ljudet. Ner kommer en dragare med släp kanande sakta men likväl kanande. Vek dragaren 70grader men fick stopp på den precis bakom vägassbilen. Får ögonkontakt med chaffisen och vet du vad. Han hade telefonen i örat:fou: :fou:
Hade jag haft nåt i händerna hade det nog suttit i rutan på honom.

birason
2008-12-20, 15:29
...Han hade telefonen i örat...

Och har dom inte det så sitter dom och zappar på bilstereon med mp3-funktion - få se nu, va de låt 73 eller 132 som va så där bra? Det är ju jättelämpligt i 100 blås:thumbup: ...or not!

NICKLAS P
2008-12-23, 17:04
jag har jobbat nu i ca 2,5 år och varje gång man försöker uppmärksama bilisterna, på vad man gör med div skyltar och hjälpmedel, så finns det ibland blindstyre:eek: som sitter och kör som inte ser längre fram än bilens längd, tråkigt är det , men jag brukar nästan aldrig släppa trafiken med blicken den här gången gjorde man det och av ren tillfällighet så blev det som det blev som sagt ögon i nacken skulle vara bra:smile: