Visa fullständig version : LÄS! Viktig info. om punkaspray. LÄS!
dieselmannen
2008-12-18, 19:53
Saxat ur sista numret av Räddningsverkets eminenta tidning Sirenen (som idag kom ut med sitt sista nummer,tyvärr) finns en artikel som handlar om punkaspray,det cylinderformade reservdäcket,...älskad av....ingen!
Man skriver om två olyckor det senaste året med dödlig utgång,båda där man hållt på med heta arbeten på däck.
Båda fallen handlar om svetsarbeten på fälg med monterade däck,där tidigare ägare lagat "pyspunka" med spray.
Drivgasen har antänts med en mycket kraftig explosion som följd där mannen som svetsade avled omedelbart.
Drivgasen i sprayburken är i många fabrikat en blandning av propan och butan,
och den som inte sov på alla kemilektionerna vet att vi då får gasol.
Nu är det inte så sannolikt att vi ligger och svetsar en fälg på E4.
MEN,med lite fantasi kan du ju tänka dig andra scenarier där en olycka skulle kunna hända, eller hur?
Kan vara bra att känna till,tycker jag.
Var väl också en sväng i medierna gångna veckan något om punkaspray som srångde däcket vid felaktig användning, vilket var omöjligt att kontrollera?
Bärgningsbil 133
2008-12-19, 12:59
Va en i Jordbro som omkom nyligen pga av punkaspray vet inte om det är nått av fallen som diesel nämner.
jo det stämmer, jordbro var ett av dom fallen, tragiskt!
Hittade PDF verson av sirenen se sidan 5
http://www.srv.se/upload/Sirenen/Tidigare%20Argangar/Sirenen_Nr_08_2008.pdf
plankan172
2008-12-21, 18:18
Tragiskt att sånt här kan hända.
Men samtidigt blir man lite förundrad, varför laga en pb-fälg med svets?
Snålheten bedrar visheten har någon begåvad sagt nån gång.
Vad kostar en plåtfälg? 4-700 ny 1-300 beggad, vad kostar arbetet, ett par hundra eller som i dessa fall livet.
Punkaspray borde samtidigt förbjudas då jag tycker det e' ett skitpåfund som aldri borde lämnat ritbordet hos den som uppfann det.
Dels ger det oss mindre jobb:hihi: :hihi: samtidigt invaggar det kunden i falsk säkerhet. Bilisten vet inte varför han har fått punka så han provar det som han tror hjälper, vi vet bättre.
E' det en spik eller skruv så kanske den lossnar efter ett tag då har ju inte sprayen nån verkan eller hur, e det ett pyshål kanske det håller länge, vem vet.
Näää. inför lag på att alla bilar ska ha reservhjul, idiotiskt att inte ha det. Punkaspray när du kört imot en refug:confused2 :confused2
Köp en bil för 250.000-1000.000 å få en burk för 79.90 på köpet.:fou: :fou:
Tragiskt att sånt här kan hända.
Snålheten bedrar visheten har någon begåvad sagt nån gång.
Vad kostar en plåtfälg? 4-700 ny 1-300 beggad, vad kostar arbetet, ett par hundra eller som i dessa fall livet.
Punkaspray borde samtidigt förbjudas då jag tycker det e' ett skitpåfund som aldri borde lämnat ritbordet hos den som uppfann det.
Dels ger det oss mindre jobb:hihi: :hihi: samtidigt invaggar det kunden i falsk säkerhet. Bilisten vet inte varför han har fått punka så han provar det som han tror hjälper, vi vet bättre.
E' det en spik eller skruv så kanske den lossnar efter ett tag då har ju inte sprayen nån verkan eller hur, e det ett pyshål kanske det håller länge, vem vet.
Näää. inför lag på att alla bilar ska ha reservhjul, idiotiskt att inte ha det. Punkaspray när du kört imot en refug:confused2 :confused2
Köp en bil för 250.000-1000.000 å få en burk för 79.90 på köpet.:fou: :fou:
Dessutom så älskar däckverkstäderna punkasprayen när däcket väl ska bytas, eller inte (mer sant). Dessutom försöker folk i det innersta med punkaspray och upptäcker efter halva operationen att luften inte räcker för att fylla hjulet, varpå bärgare rings i alla fall... så mindre jobb vet jag inte. Men absolut inte nyttigt vid felaktigt användande.
Nu va det ju inte en "pb" han hade i Jordbro.
Jag lider med hans fru och två barn, spec. så här till helgerna.
plankan172
2008-12-21, 23:14
Nu va det ju inte en "pb" han hade i Jordbro.
Jag lider med hans fru och två barn, spec. så här till helgerna.
Fälgen från jordbro ser ut att vara en fälg till en vw prod Audi seat skoda tror jag, och den andra e en cheva 8 bultar typ pickis gissar jag??? kan ha fel men utan fakta står man slätt. Pb klassade i mina ögon.
Spelar ingen roll i det stora hela men så att ingen annan missförstår.
Kan förstå om man lagar en lastbilsfälg för dom e stora och har gods nog att svetsa i samt att man har knappast använt punkaspray:biggrin: :biggrin:
plankan172
2008-12-21, 23:20
Pb klassade i mina ögon.
Sorry "felformulerat" jag menade att lätt lastbil dvs pickisar o suvar ofta klassas som lastbil när det mer eller mindre e' personbilar.
Roger Larsson
2008-12-22, 19:16
http://playrapport.se/video/1356318#/video/1356318
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.