handdator

Visa fullständig version : blixt eller rotorljus??

ChevyC30
2009-01-14, 22:29
som rubriken lyder vilket är bäst /nackdelar?

mvh Andreas

brk184
2009-01-14, 22:45
som rubriken lyder vilket är bäst /nackdelar?

mvh Andreas

Jag lägger min röst på en blandning. Blixt/led ljus syns bra men är ofta riktade medan rotorljus syns runt om.

Bärgningsbil 133
2009-01-15, 00:12
Blandning är det bästa gärna med Halogenblink med..
Det är dom som man ser på längst avstånd..

bm1113
2009-01-15, 02:45
även jag säger Blandare enda Blixt som jag tycker syns är de Riktade men de är ju som de andra säger

har en film på en Plogbil som har blandare på taket och sen en såndär viserligen ej riktat blixtljus på baklämmen men ni ser ju ;)

http://www.youtube.com/watch?v=ms8Tzj5Dqz0&feature=channel_page&fmt=18

ChevyC30
2009-01-15, 22:45
rampen jag kollat på har runtom strålande blixtar i ytterhörn samt riktade blixtar innanför dessa framåt/bakåt har idag amerikanska blandare som snurrar ca 30 varv i minuten så det mesta är nog bättre

_micke_
2009-01-15, 22:56
kolla in www.crafttech.se för dom har både blandare och LED ramper...

Efter ha börjat använda LED ramperna kommer jag nog aldrig gå tillbaka blandare igen...

Honken
2009-01-16, 11:56
Vi har köpt oss en Volvo Fe( Renault :P ) och tänkte sätta fyra st led/blixt uppe vid taket(Dom stora fyrkantiga som brukar sitta bak som används vid backning). Två riktade framåt och två snett åt sidan och även sätta två mindre i grillen mellan extraljusen och två stycken bak vid backkameran samt två som bara går igång vid backning.

Selfextreme
2009-01-17, 00:39
Jag har både och :) blandarramp på taket + två st separata blandare på metalstänger så dom kommer upp sen två stycken blandare fram på flaket + två blixtljus :)

Blinkfyren
2009-01-17, 09:32
Finns väl ett antal faktorer som spelar in, beror väl lite hur man ser på det.
Personligen tycker jag rotorljus är bäst som huvudbelysning, kompletterat med riktade blixljus/halogenblink eller led-lampor.

Fördelen med rotorljusen är ju dels priset, du får ju 2 bra blandare till priset av ett starkt blixtljus. Sen så ger de ju en bra "bi-effekt" nattetid, genom att ljuset reflekteras mot husväggar/snö runt vägen mm bättre än vad blixtljus och ledlampor gör.
De som kör snöröjning har säkert märkt nackdelen med att bara ha en led-ramp, iom att det det vid snöfall och minusgrader lätt muras igen då det inte blir tillräckligt varmt i rampen för att hålla snö och is borta.

Skulle jag själv utrusta en mindre bärgare från grunden skulle jag ha en ramp med två rotorljus ytterst, och innanför det två stycken runtomstrålande blixtljus.
Sedan skulle jag ha riktade led-lampor i grillen, åt sidorna och bakåt.

Men det är jag det :)