Visa fullständig version : Gammal Scania
Inte mycket att gå på men det rullade förbi en tungdragare här hemma. På trailern hade den en gammal Scania som det stod tror det var 133 på dörren. Utan byggnation men den var i Bärgningskårens röd och gula färg. Det var en Scania L 76a tror jag eller någon liknande. Tungdragaren var en Scania vit med lite blått på. Är det kanske en gammal klenod som är tillbaka i Sverige då jag inte bor så långt från Ystad. Någon som har någon ide?
Fredrik Klint
2009-03-19, 12:10
Mycket intressant! Har missat den här tråden...
Ska inte svära på det men tror inte att Kåren någonsin haft en tungbil med nummer 133 (Stockholm). Men den hade alltså ett radio-nr, var det det klassiska typsnittet, Profil 70?
Då jag tyvärr inte är insatt i vilket typsnitt du menar kan jag inte svara på det. Den var ju bara ren tur att jag tittade ut precis när den rullade förbi så det gick ju rätt fort. Är som sagt inte riktigt säker på hytt modellen mer än att det var en gammal Scania med nos typ L76 eller liknande. Tyvärr kan jag inte vara till mer hjälp. Synd att det gick så fort och att man inte hade kameran i handen.
Fredrik Klint
2009-03-19, 18:47
Jag förstår, det är inte lätt att hinna registrera vissa saker när det går fort.
På Rogers sida finns detta om Bärgningskåren och Profil 70:
http://www.algonet.se/~olabyab/bk/bk04.htm
Det kan mycket väl ha varit den profilen på siffrorna. Som jag skrev i första så var jag inte helt säker på numret. Det kan ju ha stått 733 också. Jag tänkte på en sak. Det kan väl inte vara en gammal brandbil för vad jag vet så var dom helröda till för inte allt för länge sedan men inte helt säker. Får jaga min far om det.
Satt bakom datorn igår som vanligt. Denna gången stannade ekipaget på p-platsen. Samma vit och blåa hytt på dragaren men denna gången en Volvo. Det stod tre gamla Scanior på trailern. Ett chassi med L hytt och två med LB hytt från 70-talet. Det såg ut som samma åkeri på färgerna så tre klenoder till. Tyvärr bestämde den riktiga kameran att ha urladdade batterier ( för det kan ju inte vara fel på ägaren) så det blev en dålig bild med telefonen. Gick inte att förstora den heller för då blev den suddig.
Fredrik Klint
2009-03-26, 18:05
Kan ju vara utlänningar, typ Holländare, som köper gamla lastbilar utav "oss". Ganska vanligt.
Nja. Jag tror inte det för jag bor bara 4 mil från Ystad och i så fall borde han vara på väg dit. Men det är han inte utan på väg norrut på RV13 alltså uppåt landet men det kunde ju inte du veta så har vi tur är det fler som kommer tillbaka. Jag håller koll.
Fredrik Klint
2009-04-28, 21:08
Lite skvaller säger att det troligtvis är AAX268, en L76:a som tidigare var Kåren 724. Den ska numer stå på en skrot i Holmsjö (Blekinge?). Aggregatet avlyft, förre ägaren tog med sig det, får se var det hamnar...
Lite skvaller säger att det troligtvis är AAX268, en L76:a som tidigare var Kåren 724. Den ska numer stå på en skrot i Holmsjö (Blekinge?). Aggregatet avlyft, förre ägaren tog med sig det, får se var det hamnar...
Vet du namnet på Skroten i Holmsjö? Jag skulle kunna forska vidare i det. :)
Vet du namnet på Skroten i Holmsjö? Jag skulle kunna forska vidare i det. :)
Hittade dom :)
Fredrik Klint
2009-04-29, 00:39
"Holmsjö Bildemontering & Åkeri AB".
Har ett namn också på förre ägaren men det skriver jag inte ut, det verkar ju rätt troligt att han ska sätta aggregatet på en annan lastbil... Fortsättning följer...
Ha! Vi postade tydligen samtidigt, nästan...
"Holmsjö Bildemontering & Åkeri AB".
Har ett namn också på förre ägaren men det skriver jag inte ut, det verkar ju rätt troligt att han ska sätta aggregatet på en annan lastbil... Fortsättning följer...
Ha! Vi postade tydligen samtidigt, nästan...
Hehe jo jag ska se om den stå kvar på deras gård när jag passera där :)
Om den stå kvar ska jag se om det é lönt att ta några bilder :)
Kul att ni förmodliggen har hittat en av lastbilarna. Får ju hoppas att chassit inte skrotas nu när agregatet har flyttats till en annan bil. Det vore ju synd. Hoppas att det kommer bilder här senare.
Kul att ni förmodliggen har hittat en av lastbilarna. Får ju hoppas att chassit inte skrotas nu när agregatet har flyttats till en annan bil. Det vore ju synd. Hoppas att det kommer bilder här senare.
Ska se när jag é i krokarna rund holmsjö :)
Ha redan fått bilder :) Jag gjorde en rövare :)
Jag mailade dom om det fanns bilder å det fick jag :)
Men hur få jag in dom i forumet?
Jag ha 2 st bilder nu iaf :party:
Fredrik Klint
2009-04-29, 19:52
Spara ner bilderna pådin dator i lämplig mapp eller liknande.
Sedan laddar du upp bild(er) genom att leta fram dem, efter att ha klickat på länken "ladda upp bild". Det är lätt! :smile:
Få se om det fungerade nu då :)
Roger Larsson
2009-04-29, 22:16
Få se om det fungerade nu då :)
Kul att se. Bifogar bild på vagnen i sin krafts dagar (som iofs inte var så länge sedan).
Foto: Fredrik Klint (tror jag)
Det ser definitivt ut som den jag såg. Det gick ju fort så nummret var jag ju inte säker på och färg och hur den är målad så är det den. Kul att ni hittade den och man fick se bilder på den både nu och som den såg ut när den var i sina glans dagar.
bil499-hbg
2009-04-30, 06:03
Kul att se. Bifogar bild på vagnen i sin krafts dagar (som iofs inte var så länge sedan).
Foto: Fredrik Klint (tror jag) var gick den som bil 724,,
Roger Larsson
2009-04-30, 07:40
var gick den som bil 724,,
Västervik, väl? Fast 724 var tidigare Enköping.
Hittade denna annons på blocket. Det är inte den lastbilen som är till salu men det måste vara samma ägare för man ser bärgar chassit i bakgrunden.
http://www.blocket.se/vi/21466561.htm?ca=10_s
Hittade denna annons på blocket. Det är inte den lastbilen som är till salu men det måste vara samma ägare för man ser bärgar chassit i bakgrunden.
http://www.blocket.se/vi/21466561.htm?ca=10_s
Stämmer Det é bärgare 724 man ser å det é ju Holmsjö som säljer en av sina veteraner :)
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.