Visa fullständig version : Bärgarvrak...
Fredrik Klint
2009-03-22, 14:13
Enligt uppgift ska det finnas ett gammalt rostigt bärgarvrak i Gällö (som ligger en bit från Östersund).
Denna info har jag fått:
"Vraket har jag för mig var något som liknade ett Holmesbygge, en halv djungel med bommar, stag och wire.
Fick aldrig klart för mig vad det var för chassie, men någon Scania var det mest troligt inte.
Det kan tänkas att det fanns lite gult en gång i tiden, men vad jag kommer ihåg så var det bara rostbrunt.
Nästa gång jag passerar där vraket finns-funnits... så skall jag stanna och titta.
Platsen för vraket är/var ca 1-2 km väster om Gällö efter E14. I anknytning så finns det en bilsamling av renoveringsobjekt från 60-70 tal."
Någon som vet mer?
Roger Larsson
2009-03-22, 14:31
Enligt uppgift ska det finnas ett gammalt rostigt bärgarvrak i Gällö (som ligger en bit från Östersund).
Denna info har jag fått:
"Vraket har jag för mig var något som liknade ett Holmesbygge, en halv djungel med bommar, stag och wire.
Fick aldrig klart för mig vad det var för chassie, men någon Scania var det mest troligt inte.
Det kan tänkas att det fanns lite gult en gång i tiden, men vad jag kommer ihåg så var det bara rostbrunt.
Nästa gång jag passerar där vraket finns-funnits... så skall jag stanna och titta.
Platsen för vraket är/var ca 1-2 km väster om Gällö efter E14. I anknytning så finns det en bilsamling av renoveringsobjekt från 60-70 tal."
Någon som vet mer?
Låter som ett helt legalt utflyktsmål... :thumbup:
Fredrik Klint
2009-03-22, 14:59
Haha, ja om man hade bil och bodde lite närmare så... :hihi:
Kanske ska utöka tråden till att även efterlysa andra gamla bärgningsbilar som DU sett här eller där, vrak eller kanske körbara gamlingar. Tipsa gärna! Och beskriv fordonet så gott det går. :thumbup:
Ganska övertygad om att det är en Regent, eller 135:a. Orange och vit. Möjligen en gammal Bernersbärgare. Vad det är för aggregat på den vet jag inte, men om jag minns rätt så går det ett kromat räcke uppepå sidorna. Vrak, det är väl en generös bedömning. Så länge jag kan minnas,(40 år eller så), så har den stått lika. Kan finnas på bild i Jamtlis arkiv, om du har tur.
I stavsborgs ind.omr Färentuna stog det för några år sen och dom står säkert kvar 2st gammla scanior med holmsagg. på Det är nog klass skogsvrak dom har säkert stått där i 20 år.Vita med sas logga på
Fredrik Klint
2009-03-23, 21:45
Intressant! Finns det möjlighet att fota och/eller spana efter gamla reg-nr?
Thompa har nog lite minne..
Kromade räcket kommer jag också ihåg.. nu..
Får nog försöka att ta en lite utflykt åt det hållet någon dag.
Har inte så långt dit faktiskt.
I MIL 1/2008 finns en bild på en av Berners gamla bärgare, men jag tror inte att det är just den.
På Jamtli bildarkiv finns inga bilder på Berners bärgare tyvärr.
Skuggan, är du alldeles säker när det gäller Jamtli?. Ska gå in och kolla själv, så får vi se. Jo, jag vet exakt vilket vrak det handlar om. Så många gånger har jag passerat ute på E 14, så det har fastnat.
Attans Skuggan, du hade rätt. Men jag har lite connections där i krokarna, så jag ska höra lite, kanske få fram nån bild.
Har bara ett vargtjut "hemifrån" till platsen. :hihi:
Men det är fortfarande vinter och mycket snö, så det får vänta med besök till dess att mesta snön försvunnit.:banghead:
Jag har snackat med mina kontakter, och återkommer med mer info så snart jag vet nåt.
Fredrik Klint
2009-04-04, 15:17
I stavsborgs ind.omr Färentuna stog det för några år sen och dom står säkert kvar 2st gammla scanior med holmsagg. på Det är nog klass skogsvrak dom har säkert stått där i 20 år.Vita med sas logga på
Var ute igår på Ekerö och Stavsborgs industriområde (Färentuna) men hittade inget tyvärr.
Var ute igår på Ekerö och Stavsborgs industriområde (Färentuna) men hittade inget tyvärr.
Om du åker ner för backen svänger lite hö tar hö precis före bommen till ind.området på en gammal asfaltsväg ca 50 m sen vä in i skogen där stog står dom för ett år sen i och dom stog där på samma ställe när jag bodde i stavsborg på 80talet .Men inget är omöjligt dom kanske har blivit bortforslade nu bara för att man kom ihåg att dom stog där
Hade vägen förbi Gällö idag så jag kunde stanna till vid bärgarvraket. Det är fortfarande mycket snö på platsen, så jag gav upp utflykten när bootsen var fulla av smältvatten.. Det tar nog tid innan de dojorna blir torra igen :depressed
Några bilder blev det och konstaterade att det är en gammal Scania Vabis mest troligt en L71 "Regent". Påbyggnaden är också svensk:smile:
Kollade lite med närmaste grannarna också och fick en del svar i vart fall.
Granne 1. En bilverkstad. Fick tag på en kille via telefon och fick höra att den hade parkerats på platsen redan 1976. Han hade inte helt koll på ägare och så, men om jag hörde av mig nästa vecka så skulle han ha lite mer uppgifter.
Fick också höra att den lokalt "bilhistoriska" sammanslutningen, nyligen pratat om att ev. restaurera liket, vilket kanske inte är helt omöjligt.
Granne 2. De som har liket i princip på sin gård. De hade inte koll på ägaren, utan hänvisade till den lokala bilsamlaren några hundra meter bort.
De hade i vart fall koll på att relikerna INTE var till salu. Jag var inte den ende som sladdat upp på uppfarten och ställt frågor, men kanske en av få som INTE ville köpa kvarlevorna, utan bara fråga om historik.
Jobbade åt Henry Mossberg början nitto, ha berättade för mej att
han har gammla bärgare någonstans på Ekerö. Typ Internatiolnaler Scanior mm. Henry är ju bortgången sedan många år men döttrarna kanske kan ge
upplysningar. Lotta el Henrietta. Lycka till:smile:
Serru Skuggan, där var den. Jaså, kom den dit så sent som -76?. Hmm, kan det stämma?. Inget reg.nr som var synligt?. Vet att flera velat köpa, men fått nobben. Trist, det måste vara bätter att nån tar rätt på den, än att naturen får återskapa den.
Det är ju en liten tolkning av det är med parkeringen.. Den kanske var parkerad -76, dv.s den kanske stod där redan då.. Men det kanske kommer fram när jag surrar med den där liraren nästa vecka.
Hade det inte varit för snön, så var tanken att hitta regplåt eller ännu bättre typplåten, som brukar finnas synbar i hytten. Bootsen är fuktiga än..:depressed
Inge kul me boots i djupsnö:depressed. Men snart är det barmark. Kan det var så att du varit kabelklippare på Berners lastbilsverkstad?.
De va en ny benämnning på min gamla sysselsättning :smile:
Jodå då. Jag döptes till Skuggan där redan 70 och var kabelapa fram till ca 85
Hur har du kommit på det då ??
Roger Larsson
2009-04-09, 12:46
Det är ju en liten tolkning av det är med parkeringen.. Den kanske var parkerad -76, dv.s den kanske stod där redan då.. Men det kanske kommer fram när jag surrar med den där liraren nästa vecka.
Hade det inte varit för snön, så var tanken att hitta regplåt eller ännu bättre typplåten, som brukar finnas synbar i hytten. Bootsen är fuktiga än..:depressed
Ja, en reg.nummerplåt med ett reg.nummer är av största intresse! Även bild på skylten som sitter på aggragatet... men den som väntar på något gott osv...
Ja, en reg.nummerplåt med ett reg.nummer är av största intresse! Även bild på skylten som sitter på aggragatet... men den som väntar på något gott osv...
Är det något serienummer eller liknande som finns på skylten på aggregatet ??
De va en ny benämnning på min gamla sysselsättning :smile:
Jodå då. Jag döptes till Skuggan där redan 70 och var kabelapa fram till ca 85
Hur har du kommit på det då ??Därför att jag kört bl.a flis hos en av era favvokunder, Åke W.
Roger Larsson
2009-04-09, 14:24
Är det något serienummer eller liknande som finns på skylten på aggregatet ??
Vet inte hur det ligger till med det! Men det borde vara det, även på tranåsaggregat!?
Fredrik Klint
2009-04-10, 17:41
han har gammla bärgare någonstans på Ekerö. Typ Internatiolnaler Scanior mm. Henry är ju bortgången sedan många år men döttrarna kanske kan ge
Intressant! Ska forska vidare i det där...
Förresten... Lotta Mossberg? Nyhetsankaret?
Vill också passa på att tacka Skuggan för bilderna på Gällö-vraket. :smile:
Fredrik Klint
2009-04-15, 21:54
Ett nytt besök på Ekerö gav återigen ingenting. Men eftersom det givits info om att de skulle finnas kvar så sent som för ett år sedan så ville jag testa.
Enligt Mossbergs dotter Lena så hamnade dessa två Scanior hos någon samlare i Värmland. Själva affären/skänkningen skall ha skett redan runt -93, men hon visste inte exakt när denne samlare hämtat bärgarna. Enligt en person i Stavsborgs industriområde skedde detta för "ett par år sedan". Lite svårt att tyda exakt när men det spelar egentligen ingen roll, de finns ju inte kvar där.
De skall ha blivit hämtade på trailer.
En god nyhet var dock att familjen Mossberg ska ha en del gamla bilder på sina bärgare, så det finns väl chans att få se dem på bild i alla fall. :smile:
Passerade Gällö idag och stannade till vid vraket igen.
Tog bla en bild på typskylten på aggregatet. Konstaterade bara att bilden inte blev såå bra.. Får försöka igen nästa vecka.
Har surrat runt med några, bla bilsamlaren någon kilometer bort. Fick ny kontakt att ringa, hans far, men har inte lyckats få kontakt ännu. Dekalen med företagsnamnet som sitter på bilen är ett villospår. Några lirare satte på dekalen som reklam för sitt eget jobb någon gång på 90 talet.
Hittade inga id uppgifter, varesig nummerplåt, chassienummer eller liknande. Högerdörren där Scania-Vabis typskylt brukar sitta är borta, samt också handskfacket. Det finns fler fordonsdelar i närheten, men inget som knyter direkt mot detta objekt.
När jag har kommunikation bättre än smalband (mobilt) så skall jag lägga upp några fler bilder.
Roger Larsson
2009-06-19, 03:51
Passerade Gällö idag och stannade till vid vraket igen.
Tog bla en bild på typskylten på aggregatet. Konstaterade bara att bilden inte blev såå bra.. Får försöka igen nästa vecka.
Har surrat runt med några, bla bilsamlaren någon kilometer bort. Fick ny kontakt att ringa, hans far, men har inte lyckats få kontakt ännu. Dekalen med företagsnamnet som sitter på bilen är ett villospår. Några lirare satte på dekalen som reklam för sitt eget jobb någon gång på 90 talet.
Hittade inga id uppgifter, varesig nummerplåt, chassienummer eller liknande. Högerdörren där Scania-Vabis typskylt brukar sitta är borta, samt också handskfacket. Det finns fler fordonsdelar i närheten, men inget som knyter direkt mot detta objekt.
När jag har kommunikation bättre än smalband (mobilt) så skall jag lägga upp några fler bilder.
Kan det stå typ "A" till vänster?
Bilden på skylten blev inte så bra, men här kommer två delförstoringar.
Passerar troligen Gällö nästa helg och skall då ta ny bild.
Min tolkning är att det står B7 på typ och som nummer 565
Trackern
2009-06-20, 10:34
Ett nytt besök på Ekerö gav återigen ingenting. Men eftersom det givits info om att de skulle finnas kvar så sent som för ett år sedan så ville jag testa.
Enligt Mossbergs dotter Lena så hamnade dessa två Scanior hos någon samlare i Värmland. Själva affären/skänkningen skall ha skett redan runt -93, men hon visste inte exakt när denne samlare hämtat bärgarna. Enligt en person i Stavsborgs industriområde skedde detta för "ett par år sedan". Lite svårt att tyda exakt när men det spelar egentligen ingen roll, de finns ju inte kvar där.
De skall ha blivit hämtade på trailer.
En god nyhet var dock att familjen Mossberg ska ha en del gamla bilder på sina bärgare, så det finns väl chans att få se dem på bild i alla fall. :smile:
Slå en signal till farsan igen Fredrik, han körde ju åt Mossberg en längre tid. Han har säkert ännu mer info kring det DeGe tog upp.
Roger Larsson
2009-06-20, 11:18
Bilden på skylten blev inte så bra, men här kommer två delförstoringar.
Passerar troligen Gällö nästa helg och skall då ta ny bild.
Min tolkning är att det står B7 på typ och som nummer 565
Ja "B7" ser det ut att vara - detta innebär att man har fått något mer att grunna på :-)
Har samlat ihop mina bilder från vraket i Gällö och lagt ut dem på en sida på min sörver :biggrin:
http://www.mrshadow.se/goran/cars/used-cars/index.html
popniten
2011-08-15, 12:17
Han hade en regent och en scania 56, lila/vit och användes förutom vanli bärgning bla till ett flytt av ett skapligt stort flerfamiljshus (flygflotiljens tjänstebostäder) mitt emot F8 när motorvägen (e18) byggdes förbi barkarby-jakobsberg.
Fredrik Klint
2011-08-15, 19:52
Jag har hittat följande äldre bilar som tillhört Mossberg.
B2753 > FEW753, Sc-V F11 4x4 -45. Köpt 1961 av Mossberg, avställd -69. Fick sannolikt inget nytt reg-nr men hade ett reserverat.
F11 var en föregångare till "Drabanten", även kallad "skak-fyra".
B3491 > FHS411, Sc-V L65 -51. Köpt 1963 av Mossberg, avställd -70. Samma sak med den, ytterst tveksamt om den rullade mer i tjänst och verkligen fick nya reg-plåtar.
L65 var föregångare till Regenten, sex-cylindrig.
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.