Visa fullständig version : Hammarstrand
Hittade ett par bilder från Hammarbacken 1984 (SM i Backe), där Ola Strömberg havererat med sin Saab 99;a. Han tas tillbaka till depån av en tidig Scania Vabis L76 med EKÅ bygge ??. En röd och gul lackerad bärgare, men i övrigt helt omärkt.
Var det inte nån bilverkstad i Bispgården som hade, (har?), bärgare på östjämtland. Han bodde vid bron före korsningen till Sundsvall, efter nya vägen. Hans bil kanske?.
EuroTomas
2009-03-30, 20:29
Var det inte nån bilverkstad i Bispgården som hade, (har?), bärgare på östjämtland. Han bodde vid bron före korsningen till Sundsvall, efter nya vägen. Hans bil kanske?.
Bispgårdens bilbärgning heter han, kör i egen regi... Tjärnqvist heter han i efternamn kommer ej i håg förnamnet... Kommer inte ihåg att ja sett denna bil i hans fordonspark, Han åker bara mercedes har jag för mig... men dom kan ju ha haft den före min tid..
Bispgårdens bilbärgning heter han, kör i egen regi... Tjärnqvist heter han i efternamn kommer ej i håg förnamnet... Kommer inte ihåg att ja sett denna bil i hans fordonspark, Han åker bara mercedes har jag för mig... men dom kan ju ha haft den före min tid..
Bilden är från 1984 dvs snart 25 år gammal, så det beror ju på hur gammal du är :hihi:
Då hade jag redan hunnit avsluta karriären, men det är en annan historia.:depressed
Kul när man har lite gamla bilder och kan få lite mer fakta och historik kring dessa.
EuroTomas
2009-03-30, 21:34
Bilden är från 1984 dvs snart 25 år gammal, så det beror ju på hur gammal du är :hihi:
Då hade jag redan hunnit avsluta karriären, men det är en annan historia.:depressed
Kul när man har lite gamla bilder och kan få lite mer fakta och historik kring dessa.
:biggrin: :biggrin: :biggrin: ja just... ja då va jag -1 år... hahaha, kanske därför ja inte minns denna bil då... :confused2
är uppväxt i Bispgården o Bror min jobbade en kortare tid för Bispgårdens bilbärgning.
Jajjemen, Tjärnkvist var namnet. Jag körde grus i dom där trakerna runt -94, och då tror jag han hade nån större Scania.
Fredrik Klint
2009-03-31, 22:37
Detta är troligtvis BNE799, f.d. AC4889.
En L76 från -64, ursprungligen med 4,2m axelavstånd. Förste ägare var Shell.
1974 köptes den av Tjärnkvist/Bispgården och samma år ändrades den tekniska datan. Det var med största sannolikhet då den byggdes om till bärgare. Axelavståndet förlängdes till 5,0m.
Den här kan väl passa här?. http://truckernisse.zoomin.se/P2234655
Fredrik Klint
2009-08-22, 12:33
Det verkar vara BPN012, en L110 från -72. Vet inte om den gamla L76:an finns kvar eller om han bara har den här nu...
Har några bättre bilder på BPN012.
Råkade passera förbi verkstan för några veckor sedan och stannade för att ta några bilder.
Det finns minst ett par bärgare till och 110;an skall den också snart gå i pension.
Om jag fattat det rätt så är den också avställd sedan ett tag tillbaka.
Fick för ett par timmar sedan modemet till bredbandet blåst av åskan, så nu är det smalband (mobilt nät)som gäller :depressed
Skall se om jag kan få upp en bild så snart jag är "nätat" igen :thumbup:
Har nu kollat av mina bilder har här två på BPN012. Vid garaget finns det förutom denna och ett par mercor, även ett Scania LB 1X1 chassie med skåp.
Men dagen blev "förstörd" när det stod en Scania-Vabis LS 71 i mint condition i garaget. Surrade några minuter med ägaren, som är farbror till han som har bärgarna.
L110,an skall tydligen avvecklas och ersättas med ett "nybygge".
Hördes som det var ett Scania chassi tidigare ägt av SVT eller Teracom.
Tyvärr inte grannbyn, så jag har lite för långt att åka, om man inte har fler ärenden åt det hållet > 120km:depressed
Roger Larsson
2009-08-25, 11:05
Har nu kollat av mina bilder har här två på BPN012. Vid garaget finns det förutom denna och ett par mercor, även ett Scania LB 1X1 chassie med skåp.
Men dagen blev "förstörd" när det stod en Scania-Vabis LS 71 i mint condition i garaget. Surrade några minuter med ägaren, som är farbror till han som har bärgarna.
L110,an skall tydligen avvecklas och ersättas med ett "nybygge".
Hördes som det var ett Scania chassi tidigare ägt av SVT eller Teracom.
Tyvärr inte grannbyn, så jag har lite för långt att åka, om man inte har fler ärenden åt det hållet > 120km:depressed
Tack för trevliga bilder!
Den Regenten var snygg, Skuggan. Fler bilder på den?.
Den Regenten var snygg, Skuggan. Fler bilder på den?.
Jag har en bild till men den visar mest bara timmerbankarna. Har ett par bilder på släpet. Ett helrenoverat 2 axlat Ilsbo med wirekran.. Har inte sett något liknande sedan början av -70.
Bil och släp var med på Mittia. Finns med på en bild också i senaste Trailer, om än på distans..
Förstående varför dagen var "Förstörd" ?? :banghead: Var på turistresa tillsammans med min mor och dotter... Bara jag som gillar lastbilar:biggrin:
Vem ägde Regenten?. Det var inte Gustaf Jansson eller Martin Ekman eller nån?. Man får lite förståelse för sina aparta intressen, du,
Ägaren till Regenten heter Åke Tjernqvist.
Jag hade kunnat varit kvar länge och resonerat med Tjernqvist. Gammal åkare och påläst om hur det fungerade på Regentens aktiva tid. Intressant, men det fanns bara inte möjlighet då.
Länge sedan man träffade Martin Ekman eller Gustav Jansson.. kanske 25 år sedan.
OK, känner inte karln, men han har renoverat nån Scania tidigare, Skak 4:a?.
Min tolkning är att det inte var första bilen som han ställt i ordning.
Vet inte mycket mer än det lilla vi han pratade om detta ekipage.
Blev ju nu då så, att antalet frågor bara ökat och inte bara om regenten, utan om bärgarprojekten vid garaget.
Skulle ju varit kul och få räta ut de frågetecknen, men fortfarande lite för långt bort. Men man vet ju aldrig, det kan ju bli någon resa åt det hållet i höst.
Det finns en bild på LS 71;an i Trucking 10/2009, sida 46.
Hoppas att den kommer till Ramsele (http://lastbilstraffen.dinstudio.se/) den 26;e
Den är dock inte med på listan över anmälda ekipage, vilket ett antal röda bärgningsbilar är...:hihi:
Jodå, har kollat in den i tidningen.
Hittade en annons i en lokaltidning gällande en 40m hög telemast.
På bilden sitter masten på en Scania T113H 6x2
50 öre på att det är chassiet till nya bärgaren i Bispgården.
Kände igen masten... När jag passerade där senast, låg det en sådan skapelse vid verkstaden.
http://lokus.ltz.se/EXP_ShowLargePictures.asp?cgProductID=3877527&initPic=000011041158018_.jpg
En kompis här nere köpte en liknande bil, men chassiet var en LB 81. Men mastlängden var densamma. Har den där gått lika lite mil, så är det ett bra bärgarobjekt. Förresten Skuggan, är det Nicanor du har i avataren?.
Enligt uppgift så var det mycket få mil på chassiet även i detta fall.
Nej min avatar är inte farfar Nicanor, utan min morfar P-O Persson.
Enligt närstående så har jag mer efter morfar i sätt och så, än efter farfar.
Bilden är ca 100år och kommer från den tid, då han körde tandpetare med havrediesel utanför Duluth.
Kolla på min hemsida under projekt, så finns det lite mer om morfar.
Farfar är ju kanske mer välkänd :smile:
Jo det är klart du har släkt på mödernet också. Men, som sagt, Nicanor och hans söner blev väl lite mer berömda.
http://ltz.se/merurlt/reportage/1.1686529
Se där ja. Fick ett SMS om den här artikeln av en kvarboende kompis. Intressant. Han skulle skicka ett ex. av "Pravda", så jag fick se.
Ingvar fick lite hjälp på traven eller en spark i baken, i början av dec :biggrin:
Råkar vara lite bekant med honom av olika skäl...
Då hade han gjort ett reportage från samma landsdel, som också innehöll lite om gamla bilar. Jag poängterade då till honom om bl.a den gröna Regenten.
Han kände till både bil och ägare, men inte lyckats hela vägen.
Nu har han fixat det och resultatet blev ett snyggt reportage :thumbup:
Tjusigt Skuggan!. Får väl bjuda på en bulle när tillfälle ges:hihi: Förresten, åker han E-Type förtfarande?.
Jo Ingvar har kvar E-typen.
Det var dock ett tag sedan jag såg den ute. Eller kanske jag som inte är ute :depressed
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.