handdator

Visa fullständig version : Papper..papper..papper

Tomas
2009-05-28, 15:05
Kanske inte rätt forum sektion för detta men hittar inget bättre !!

Som bärgare så blir det tydligen en massa pappers arbete som jag har fattat det, men kan inte låta bli att fundera kring detta.
Som det är idag med all dator teknologi som t.ex. bärbara datorer och t.ex. bilburen skrivare, streckkorts läsare (för kk mm).

Hur gör ni ??, är det bläckpenna och papper som gäller och stackars bossen får in en bunt papper efter varje skift som ska bokföras osv ??
Finns det färdiga datorsystem för t.ex asskåren,falcks och fristående som det jobbas med ??
Beror det på Försäkringsbolagen eller ??

Det finns alltid en anledning till att man frågar:biggrin: , jag har en polare som jobbar just med dessa system inom andra områden och då blir man nyfiken hur det funkar inom bärgning ??

Om det inte finns, hur skulle du vilja att det funka ??
Datorer is a pain in the butt och alla gillar inte tanken men...

Gojan
2009-05-28, 15:25
Om du nu fick tillstånd av Putte, så kunde han ju samtidigt svarat på dessa frågor.

DVS. vi får våra jobb via datorer (Ass-kåren).

Tomas
2009-05-28, 15:31
Om du nu fick tillstånd av Putte, så kunde han ju samtidigt svarat på dessa frågor.

Ehh ok låt oss skilja på 2 saker här :smile:

Att få tillstånd för att använda en bild från galleriet taget av en fotograf är en sak för sig, man använder inte bilder i sig pic´s etc utan att fråga först.

Den andra, ok du får dina beställningar via dator, och hur funkar det ??, putte har gett tillstånd att använda bilden men det betyder inte att han ska svara på alla mina frågor :rolleyes:

putte
2009-05-28, 16:36
Kanske inte rätt forum sektion för detta men hittar inget bättre !!

Som bärgare så blir det tydligen en massa pappers arbete som jag har fattat det, men kan inte låta bli att fundera kring detta.
Som det är idag med all dator teknologi som t.ex. bärbara datorer och t.ex. bilburen skrivare, streckkorts läsare (för kk mm).

Hur gör ni ??, är det bläckpenna och papper som gäller och stackars bossen får in en bunt papper efter varje skift som ska bokföras osv ??
Finns det färdiga datorsystem för t.ex asskåren,falcks och fristående som det jobbas med ??
Beror det på Försäkringsbolagen eller ??

Det finns alltid en anledning till att man frågar:biggrin: , jag har en polare som jobbar just med dessa system inom andra områden och då blir man nyfiken hur det funkar inom bärgning ??

Om det inte finns, hur skulle du vilja att det funka ??
Datorer is a pain in the butt och alla gillar inte tanken men...

Snygg bil(d).....Gå in på www.assistancekaren.se och leta dig vidare via denna länk http://assist.assistancekaren.se/AK/Public/App_Themes/Default/GeneralGraphics/spelar_det_nagon_roll/spelar_det_nagon_roll.pdf

Där kan du läsa lite om vårt unika datorsystem......en del gillar datorer...andra inte.......googla på "assist" så hittar du säkert mer.......

Danne_skövde
2009-05-28, 19:42
Snygg bil(d).....Gå in på www.assistancekaren.se och leta dig vidare via denna länk http://assist.assistancekaren.se/AK/Public/App_Themes/Default/GeneralGraphics/spelar_det_nagon_roll/spelar_det_nagon_roll.pdf

Där kan du läsa lite om vårt unika datorsystem......en del gillar datorer...andra inte.......googla på "assist" så hittar du säkert mer.......

Brukar ju vara en del gammla gubbar som e motsträviga :yesnod:
Tack för senast putte-..

Tomas
2009-05-28, 19:55

Tack för den länken :biggrin: , det var intressant läsning ska googla lite mer på systemet som används

putte
2009-05-28, 20:06
Brukar ju vara en del gammla gubbar som e motsträviga :yesnod:
Tack för senast putte-..

Tack själv.....har huvudvärken gått över? hehe

Danne_skövde
2009-05-28, 23:00
nu börjar jag piggna till

Finnen
2009-05-29, 00:39

Är du på grinigt humör nu igen? Vi kanske ska ordna så att du får skriva bärgningsbesked i morgon...

lassebus
2009-05-29, 00:50
asisten är skitbra då den fungerar men oxå väldigt frustrerande då den jävlas precis då man knappat in allt å sen talar om att den inte få kontakt med systemet.. ruggit irriterande

dieselmannen
2009-05-29, 05:09
asisten är skitbra då den fungerar men oxå väldigt frustrerande då den jävlas precis då man knappat in allt å sen talar om att den inte få kontakt med systemet.. ruggit irriterande
Redan i första Terminatorfilmen så jävlades maskiner med mänskligheten :party:
Ak:s assist fick jag en demo av Mäster ute på Frösundavik,och det verkar vara
riktigt bra.
Vårat system heter Neanderthal och är av lite mer manuell karaktär..

bil499-hbg
2009-05-29, 06:35
riktigt bra.

du menar runskrift :biggrin: :hihi:

FreWen
2009-05-30, 01:46
riktigt bra.

Jo visst är assist en sak i rätt riktning! Fungerar okej när de fungerar. klockren skrivare:thumbup: Synd bara att dom använder sig av så gammal teknik när de gäller handdatorn

Någon som har något svar på tex varför dom kör över gprs? Känns som att för den kostnaden borde man få nyare teknik och smartare funktioner!

Men uppdateringar lär väl rulla in så småning om!

//Fredrik

Tomas
2009-05-30, 02:28
Som jag har läst då om den tekniken så verkar den kanon och en bra lösning men kan ändå inte låta bli att ställa mig frågan..är inte detta något som alla kårer borde ha??

Ok nu gillar vi inte alla den nya tekniken med dom här bannde datorerna och vad dom kan göra, men dom sparar då kanske in en massa tid för den som ska sammanställa allt och få betalt för det på bästa och smidigaste sätt.
Men som jag har sagt tidigare är jag helt novis på detta och det kan vara så att det skiljer sig mellan bolag/försäkringsbolag mm...dvs finns inte egentligen en standard som man skulle kunna använda sig av.

Men chefen...på fredag kommer runstenarna med veckan uppgifter :biggrin:

LABBE
2009-05-30, 07:05
datorer=problem funkar när dom vill. datastop då står f-n världen still. kolla bara dagens bilar. bra för oss ger en dj....a massa jobb. lyser en lampa som säger bärga bilen till vst. i vissa fall e felet borta av sig själv vid ankomst till vst. känner ni igen det. dagens data teknik ,funkar när den vill, funkar det så, bra å ha. annars bara strul. min inställning till datorer..

Emil_Helsingborg
2009-05-30, 08:47
Jo visst är assist en sak i rätt riktning! Fungerar okej när de fungerar. klockren skrivare:thumbup: Synd bara att dom använder sig av så gammal teknik när de gäller handdatorn

Någon som har något svar på tex varför dom kör över gprs? Känns som att för den kostnaden borde man få nyare teknik och smartare funktioner!

Men uppdateringar lär väl rulla in så småning om!

//Fredrik Jag tror dem kör på Gprs för där är en mer utbyggd täckning för det

Tomas
2009-05-30, 15:48
Datorteknikens värld e ju ganska underbar...så länge det fungerar med andra ord, bara som en liten off topic note, farsgubben bestämde sig för att byta bil och jag fick mer än gärna överta den gamla.
Så jag satt med min gamla Audi 100 C4 93 avant..elektroniken i den e ju ganska enkel är ju i stort sett bara en styrbox att bråka med.
Nu sitter man plötsligt med en Ford Mondeo BOP 99a med 6.an i och en helt än så länge fungerande full elektronisk utrustning, men va tusan dom har ju i alla fall haft vänligheten att skriva i manualen hur jag släcker service lampan i alla fall :eek:

Men back on topic då !!

Om man bortser från alla diverse uppkoplade system som säkerligen ofta bara ställer till med fler gråa hår än hjälper.
Om man skulle gå ner på lite mer basic nivå då för mig så är det oftast så att skulle jag skriva ett vanligt papper kan nog inte ens en neadertalare se vad det står om jag inte tänker mig för när jag skriver.
Det har ju då hänt ett par gånger att man blir uppringd med frågan va tusan har du skrivit där..osv.
I sin tur leder det till att saker och ting blir försenade eftersom personen som frågar ofta inte får tag på en på telefon när hon/han behöver ett svar.

Nu är jag då som sagt var en nybörjare på detta men av vad jag har förstått så är just pappers arbetet en sak som tar mycket tid i anspråk och jag kan inte låta bli att slänga en tanke på hur underlättar man det hela.

Basic skulle man kanske kunna sätta upp det hela på följande sätt utan nån slags uppkoppling.

I en bil kan man ha :
1 stycken laptop med dom vanligaste formulären inscannade, till den kopplar man en bilskrivare för att kunna skriva ut eventuella kvitton i 2 ex, ett till kunden och den andra till dig själv.
1 streckkortläsare för att kunna scanna in ett körkort t.ex underskrift sker direkt på läsaren(sneglar på Postens system) .
1 USB minne där du tankar över all info från dagen och pluggar in i kontorets dator varje dag för att lämna dagens körningar och uppgifter.

Samma information finns ju på din laptop så skulle något försvinna så kan man helt enkelt koppla upp laptopen mot huvud datorn och föra över en back-up kopia.
Att programera en dator att t.ex inte radera minnet eller hård disken förrän efter x antal dagar är ganska enkelt, eller via ett komando att allt e grönt från huvud datorn när man lämnar sina uppgifter via USB minnet.!!

Det som inte finns med i dessa funderingar är ju eventuella betalningar mm, det får man fundera på i ett senare skede för då kommer vi in på strulande uppkopplingar.

Men som jag sa, är bara en massa tokiga ideer i mitt huvud och det skulle va kul att se vad ni tycker och känner om det hela!!

Vädret e kanon och jag hoppas ni har en trevlig helg :biggrin:

zerial
2009-05-30, 16:39
Datorer gör också att folks förmåga för skrift försvinner. Du skriver att det du skriver har andra svårt för att tyda. Ja, det är nog inte så märkligt. Du skriver säkert för sällan för att ha en språklig vana att skriva. Datorer och internet gör att folk i allmänhet, särskilt yngre, skriver språkligt sett fel/oläsligt. Stavningen ska vi inte tala om.

Heja de gamla konservatisterna som kör hårt med penna och block!

Tomas
2009-05-30, 16:48
Datorer gör också att folks förmåga för skrift försvinner. Du skriver att det du skriver har andra svårt för att tyda. Ja, det är nog inte så märkligt. Du skriver säkert för sällan för att ha en språklig vana att skriva. Datorer och internet gör att folk i allmänhet, särskilt yngre, skriver språkligt sett fel/oläsligt. Stavningen ska vi inte tala om.

Heja de gamla konservatisterna som kör hårt med penna och block!

:biglaugh:

zerial
2009-05-30, 18:41
:biglaugh:

haha..

Om man ser till tekniklösningar, så ska det vara enkelt, prisvärt (mao utrustningen ska underlätta på något sätt ekonomiskt) och vara användarvänligt.

Laptop, skrivare, scanner, kvittorulle och touchskärm för underskrift är fem saker för mycket att klämma in i en bärgare. När du kommer ut på praktiken så kommer du säkert att tänka om; har du fem jobb som ligger på så har du minsta intresset för elektronik som ska fungera.

Assisten sägs fungera bra när det fungerar. Arkitekturen är i stort sett den samma för marknadens vanligt förekommande handdatorer (posten, dhl, schenker, lbc mfl), programvaran och innehållet är skräddarsytt för kåren - men det säger inget om att vem som helst kan göra ett eget gränssnitt.

Tomas
2009-05-30, 20:55
Jo klart att det ska var prisvärt och ekonomiskt försvarbart :smile:, visserligen så envisas jag med att säga att det fortfarande bara blir 3 enheter.
Laptop, skrivare scanner och touchskärm ligger i samma handenhet.

Samtidigt får jag ju erkänna att jag inte hare en clue om hur saker och funkar när du väl är ute på fältet, jag kommer säkerligen att få uppleva..eat dirt boy både 1 och hundra gånger haha

brk184
2009-05-31, 00:07
Assisten sägs fungera bra när det fungerar.

Ska kanske tilläggas att assisten fungerar bra. Och dom gånger det inte funkar så beror det oftast på Telia, men det är inte särskilt ofta.

LABBE
2009-05-31, 09:16
I en bil kan man ha :
1 stycken laptop med dom vanligaste formulären inscannade, till den kopplar man en bilskrivare för att kunna skriva ut eventuella kvitton i 2 ex, ett till kunden och den andra till dig själv.
1 streckkortläsare för att kunna scanna in ett körkort t.ex underskrift sker direkt på läsaren(sneglar på Postens system) .
1 USB minne där du tankar över all info från dagen och pluggar in i kontorets dator varje dag för att lämna dagens körningar och uppgifter.

Samma information finns ju på din laptop så skulle något försvinna så kan man helt enkelt koppla upp laptopen mot huvud datorn och föra över en back-up kopia.
Att programera en dator att t.ex inte radera minnet eller hård disken förrän efter x antal dagar är ganska enkelt, eller via ett komando att allt e grönt från huvud datorn när man lämnar sina uppgifter via USB minnet.!!

back-uo kopia usb minne mm. jag som e totalt kass på datatermer. föredrar papper å penna, det förstår jag mig på iallafall. men man kanske lär sig med tiden. mitt intresse för datorer e istort sett noll. kolla sos,blocket.å div youtube. e vad jag fixar. men jag kan iallafall bärga bilar, data el inte.:biggrin:

robban_lund
2009-06-14, 12:47
Nu har du varit i farten ett tag Tomas..
Hur ser du nu på möjligheten att få ihop ett sådant program?

Tomas
2009-06-14, 19:01
Jag har pratat med min kompis som jobbar inom data och han säger att själva programmet som behövs är det som är enklast.
Det han håller på att titta på nu är vilken typ av laptop som är bäst att använda och det lutar åt en så kallad notepad ( den nya mindre generationen av laptop) och vad för typ av mobil skrivare och handenhet man ska använda.

Dom tekniska apparaterna bör ju inte ta för stor plats eller vara för komplicerade att använda, om han hittar något som fungerar bra så hoppas vi att jag ska kunna testa lite utrustning redan nu under sommaren, samtidigt kommer vi att testa programmet för att se hur det fungerar.
Det som även är intressant i sammanhanget är ju kostnaden på det hela, jag återkommer så fort vi kan börja testa.

robban_lund
2009-06-15, 00:51
Jag har pratat med min kompis som jobbar inom data och han säger att själva programmet som behövs är det som är enklast.
Det han håller på att titta på nu är vilken typ av laptop som är bäst att använda och det lutar åt en så kallad notepad ( den nya mindre generationen av laptop) och vad för typ av mobil skrivare och handenhet man ska använda.

Dom tekniska apparaterna bör ju inte ta för stor plats eller vara för komplicerade att använda, om han hittar något som fungerar bra så hoppas vi att jag ska kunna testa lite utrustning redan nu under sommaren, samtidigt kommer vi att testa programmet för att se hur det fungerar.
Det som även är intressant i sammanhanget är ju kostnaden på det hela, jag återkommer så fort vi kan börja testa.

Låter väldigt intressant. Hoppas att ni kan komma på något bra.
Gehöver ni hjälp med tester så hör av dig.