handdator

Visa fullständig version : Yrkesförarkompetensen.

Fjegge
2009-09-30, 15:50
Eftersom min tråden om: Vad ska man ha för att köra garagebärgare? spårde ur lite så, gör jag en tråd nu om hur det är med yrkesförarkompetensen, så ni kan fortsätta här:thumbup:.

/ Fredde.

dieselmannen
2009-10-01, 05:25
Fjegge har valt att starta en tråd om yrkesförarkompetensbeviset,så då diskuterar vi runt det!
Den kommer inte att handla om vem som bör/inte bör ha C-kort eller liknande.Håll er till ämnet!

Lulebjörnen
2009-10-04, 10:49
Eftersom min tråden om: Vad ska man ha för att köra garagebärgare? spårde ur lite så, gör jag en tråd nu om hur det är med yrkesförarkompetensen, så ni kan fortsätta här:thumbup:.

/ Fredde.
Bra! Då börjar vi med lagen www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071157.htm
Notera särskilt 2 kap. 4§ punkt 5.
"lagen gäller ej förare av fordon som används i nödsitutationer eller räddningsinsatser"

Bärgning är inte nödsitutationer eller räddningsinsatser om inte räddningsledare har ianspråktagit herr (fru) bärgningsbilschaufförens tjänster i ett specifikt ärende (svår trafikolycka eller liknande). Då anses ekipaget stå under kontroll av räddningstjänsten som nämns i lagtexten högre upp.

I övrigt är bärgning kommersiell verksamhet där man (förhoppningsvis) får betalt för utförda tjänster. Yrkeskompetensbevis krävs fullt ut.

Och blanda inte ihop YKB med kör o vilotidsförordningen (EG 561/2006) eller hanteringen av färdskrivare (EEG 3821/85) "100 kilometersgränsen" och så vidare som det det har visats exempel på här i tidigare trådar.

Lite lättsammare än lagtexten om YKB
www.akeri.se/svensk-akeritidning/artiklar/sanningen-om-ykb

dieselmannen
2009-10-05, 01:05
Tack björnen.
Det är alltid trevlig att läsa dina kunniga och väl researchade inlägg :thumbup:

Kekke
2009-10-06, 19:09
Hejsan.

Jag har bra koll på YKB å så eftersom jag håller på med den just nu.

YKB ska alla som utför en tjänst som man tar betalt för i helhet.

Det é nämligen så att vissa inom några yrken som ha kommit bort ifrån vissa lagar så som Kör å vilotider + färdskrivare.

Djurtransporter, bilbärgare å några till é dom som inte behöver kör å vilotider m.m.

OM dom behöver YKB ska jag låta vara osagt tills imorn då jag har läst på det mer å lagt mitt YKB prov :)

Återkommer med mer exagt mer om det som sagt var imorn.

Ha det bra tills dess.

brk184
2009-10-06, 22:13
Det é nämligen så att vissa inom några yrken som ha kommit bort ifrån vissa lagar så som Kör å vilotider + färdskrivare.

Djurtransporter, bilbärgare å några till é dom som inte behöver kör å vilotider m.m.

Att vi inte behöver färdskrivare är ju sant, om vi håller oss inom 10-mils radien. Däremot är vi ju inte befriade från arbetstidsregler.

Kekke
2009-10-07, 19:03
Att vi inte behöver färdskrivare är ju sant, om vi håller oss inom 10-mils radien. Däremot är vi ju inte befriade från arbetstidsregler.

Va jag har läst å fått info om ifrån skolan å lärare så styrs ni inte av kör å vilotider men ni kanske måste det ändå lokalt ifrån era chefer.

Vad som gäller för YKB så ska det komma även till er i erat yrke å ni ska tydligen oxå falla in i YKB.

Va det står i Tungboken om dispanser så behöver ni inte köra med färdskrivare på samma sätt som dom som kör vanlig lastbil.
Ni kan inte jobba enligt de regler om färdskrivare m.m. Hur skulle det se ut om ni hade kört era 9 tim om dagen å sedan måste vila i 11 tim. Vem ska då hämta bilar dom andra tider å jouren då? Så om ni måste ändå köra med skrivare é det bara en formel handling som åkaren som ni jobbar för vill ha.

Fjegge
2009-10-07, 22:04
Dem har tagit bort kartkunskapen, det hade dem innan på första YKB.

Kekke
2009-10-08, 19:51
Dem har tagit bort kartkunskapen, det hade dem innan på första YKB.

Ja kartan é borta för lastbils YKB.

Provet é på 60 frågor å man ska ha 48 rätt

brk184
2009-10-08, 22:40
Va jag har läst å fått info om ifrån skolan å lärare så styrs ni inte av kör å vilotider men ni kanske måste det ändå lokalt ifrån era chefer.

Vad som gäller för YKB så ska det komma även till er i erat yrke å ni ska tydligen oxå falla in i YKB.

Va det står i Tungboken om dispanser så behöver ni inte köra med färdskrivare på samma sätt som dom som kör vanlig lastbil.
Ni kan inte jobba enligt de regler om färdskrivare m.m. Hur skulle det se ut om ni hade kört era 9 tim om dagen å sedan måste vila i 11 tim. Vem ska då hämta bilar dom andra tider å jouren då? Så om ni måste ändå köra m.ed skrivare é det bara en formel handling som åkaren som ni jobbar för vill ha

Det är riktigt som dina lärare på skolan säger, att vi är undantagna reglerna för kör och vilotider samt färdskrivare så länge vi håller oss inom 10 mil från station. MEN! Det finns ju arbetstidsregler som alla med jour-jobb måste följa, även vi. Arbetsgivaren är även skyldig att föra arbetstidsbok åt sina chaufförer.

Kekke
2009-10-09, 14:21
Det är riktigt som dina lärare på skolan säger, att vi är undantagna reglerna för kör och vilotider samt färdskrivare så länge vi håller oss inom 10 mil från station. MEN! Det finns ju arbetstidsregler som alla med jour-jobb måste följa, även vi. Arbetsgivaren är även skyldig att föra arbetstidsbok åt sina chaufförer.

Oki förstår att ni måste kollas så ni inte jobbar för mycket på något sätt :)