Visa fullständig version : Vad tycker ni om biltullarna?
Ja som rubriken tänkte se vad folk här anser om biltullarna i Stockholm. Dom som vill kan ju skriva en förklaring eller om ni har några
argument
Jag har inte skådat resultatet än, men tror inte någon på detta forum är för tullar.
Jag har inte skådat resultatet än, men tror inte någon på detta forum är för tullar.
OJ jag hade visst fel , eller var det någon som tröck fel???
Mot.
Tycker det är sjukt att man ska behöva betala för att få färdas på vägarna. man betalar ju redan skatt på bilen man färdas i som ska gå till vägarna.
usch och usch. ska bli intressant och se hur det blir, då man kör lastbil om nätterna runt och i sthlm : )
sladdandebarnet
2005-09-29, 14:57
Mot!
Tycker att vi redan betalar för mycket som ska gå till vägarna men som inte gör det.
När sedan SL går ut offentligt och säger att de aldrig kommer klara av den mass anstormning som de tror kommer komma så undrar man ju ännu mer hur genomtänkt det är.
Att gå ut i ett val och säga att man inte ska införa tullar för att sedan göra det talar väl också sitt klara språk.
Maffian vet man ju iallafall vart man har, de är ärliga och tydliga men inte politikerna.
Lulebjörnen
2005-09-29, 20:22
Som s.k. bonnläpp behärskar jag inte den gängse körtekniken i staden med ideliga filbyten, tvärnitar, motsvarande fartökningar, samt glada tillrop och åtbörder till medtrafikanterna.... :frown:
...men tillåter mej ändå att ha en synpunkt på stadens trafik(kaos) :eek:
Hela upplägget med biltullar är ju :fou: från början till slut.
Trafiksystemet i Stockholm, och då i synnerhet Essingeleden/ E4 är ju en angelägenhet för hela Sverige, att då leda upp ännu mera trafik dit är väl rena vansinnet. Man har visserligen under stora vedermödor lyckats klämma in en till (smal) fil men det förslår inte långt.
Det ser f.ö. likadant ut i Göteborg, spränga ut en meter där och karva lite här, sen fastnar trafiken i Tingstadstunneln/ E6 iaf.
Bygg en förbindelse förbi Stockholm nu, mätningar visar att mer än hälften av trafiken är direkt genomfart, sen lär det inte behövas några biltullar för den trafik som är kvar.
Snart är motorvägen förbi Uppsala färdig och då lär väl mycket framför allt tung trafik som nu går över "skogen" att välja alternativet över Stockholm istället, den som sett rallyt till och från färjorna med 3 tradare i bredd på Essingeleden kan väl föreställa sej hur det kan komma att se ut... :scared:
Biltransportkollegorna från tyska ADAC tycker f.ö. att Sverige är ett bra land att köra i, rent och snyggt, trevliga människor och endast obetydlig trafik...
så allt är väl relativt, även bilköer i Stockholm... :hihi:
Och ett bra initativ Hornet, med en sån här omröstning... :thumbup:
... kanske nån politruk som läser här... :crazya:
ps. För att undvika missförstånd i stil med : "dra hem till norrland då om inte galoscherna passar, lappjäv-l" så vill jag poängtera att jag trivs alldeles utmärkt i Stockholm och med invånarna / kollegorna där liksom på alla andra ställen man kommer till i det här underliga jobbet man har.
Men Stockholm är Sveriges motor, och får man inte ordning på trafiken där så funkar det inte ute i landet heller... ds.
MOT!!!!!!!!!!!
Tycker hela iden e :sick: .
"Men se så bra det fungera i London" :fou: säger förespråkarna
O ja, och avregleringen av Taxi blev ju också bra :banghead:
Samson Falck 44
2005-09-29, 22:59
:fou:
Det räcker ju med att SL höjer priserna på busskorten i vanlig ordning o vi är tillbax på noll... :freak3:
dieselmannen
2005-09-30, 22:47
Björnen-på Värmdö skjuter vi(oftast84:an) dom som inte passar in i "trafikmiljön" :yesnod: tänk att få bygga om dom nya portalerna,och byta ut kameror mot automatkanoner.skulle tippa att det skulle bli kö på busshållplatsen va......
har ni för övrigt tänkt på att det numera är lika glest med svenska tradare som fotpatrullerande poliser!!!!!
Den stolta rederinäringen som frodades när jag satt i sandlådan är utflaggad för länge sedan,och nu ser man åkerinäringen gå samma väg
min yngsta dotter skalll inte få baka bullar på dagis om brysselbögarna får bestämma och gud nåde den som vill ha extraljus på sin bil.
Bitter?
Jag?
Lite dårå.........
Och björnen.....när ska vi få hänryckas av hur du fick ditt "nick"?
jag kommer att tänka på massa saker ni gör med björnar när mörkret kommer till era breddgrader och kvinnorna flyr söderut :kiss: men så illa kan det inte vara va?? :crazya:
Lulebjörnen
2005-10-01, 22:04
Värmdö är väl enda stället där man kan känna sej trygg numera...
Åtnjuter nämligen förmånen att vara med på 184:as "good guy" lista, å där platsar inte vem som helst :hail: ...lär visst vara enklare att komma med på hårlösa frisörens lista säjer branschfolk som vet :hihi:...
Reglerna är enkla men tydliga:
Hundring under stenen ( funkar säkert bättre än dom där portalerna kommer att göra)
Inte preja biltjyvar, nåt om ensamrätt stod det på VIPkortet.
( kommer en tråd nån gång om nyttan av att med hjälp av en Scania 110:a från den tiden tungbärgarna såg ut som maskiner för män, pre.....resten sen....i rummet bakom biljardbordet :eek: ...)
Rapportera om Folkvagnen är synlig i distriktet...
Omedelbart erbjuda kaffe med dopp hos systrarna vadomnuhette till all lokalbefolkning som påstår sej syssla med nån form av bärgningsrelaterad verksamhet (kan bytas ut mot valfri meny på donkan inkl. XL raggarhavre)
Som synes ett billigt pris för livet :yesnod: ...
Kvinnorna tog diselmärsan å flydde söderut redan i midsomras så vi har haft gott om tid att syssla med mansrelaterad verksamhet :censored:
dieselmannen
2005-10-01, 23:14
det var ju det jag har misstänkt hela tiden haha.han visste vad han pratade om den gode gaypolisen från överkalix :bootyshak
och så fick du in lite vw-terror på den här tråden oxå,då kanske trackern hör av sig när han har genomlidit bröllopsnatten den stackaren :hihi:
:ajjabajja :ajjabajja "Rapportera om Folkvagnen är synlig i distriktet", förstår inte varför JAG tar åt mig :censored:
Bärgarn 139
2005-10-02, 13:18
Inte vi heller........ :hihi: :hihi: :hihi:
Jag ringde & frågade om varför inte vi budbilar får åka gratis efter som jag anser att det kommer att bli konkurens med TAXI....
Jag hoppas på att det blir mindre trafik men jag tvivlar efter som vi svenskar bara bokar & bugar när det gäller allt annat tex bensinpriserna :screama:
Fick iaf det här svaret....
Hej!
Tack för din fråga till Vägverkets kundtjänst för trängselskatt.
Varför är taxibilar undantagna från trängselskatt?
Frågan om undantag från trängselskatt har utretts och varit föremål för remissbehandling. Vad gäller undantagen för taxibilar har skäl framförts både för och emot. Anledningen till att taxibilar är undantagna är att de ses som en del av kollektivtrafiken. En konsekvens av detta är att tex budverksamhet som utförs med taxibil är undantagen trängselskatt, medan övrig budbilsverksamhet betalar trängselskatt. Detta kan uppfattas som bristande konkurrensneutralitet, men den bedömning som gjordes i samband med att lagen om trängselskatt beslutades var att taxi utför budtjänster i mycket ringa omfattning. Detta samt att taxi anses vara en del av kollektivtrafiken är anledningen till att taxi men inte budbilar undantas från trängselskatt.
Via den bifogade länken hittar du mer information kring dina frågor om försöket med
trängselskatt.
Hör gärna av dig till oss igen om du har ytterligare frågor.
www.stockholmsforsoket.se
Med Vänliga Hälsningar
Vägverket Kundtjänst,
Försöket med trängselskatt i Stockholm
Telefon: 0771-29 29 29
falcken5
2005-10-02, 22:10
Jag ringde & frågade om varför inte vi budbilar får åka gratis efter som jag anser att det kommer att bli konkurens med TAXI....
Jag hoppas på att det blir mindre trafik men jag tvivlar efter som vi svenskar bara bokar & bugar när det gäller allt annat tex bensinpriserna :screama:
Fick iaf det här svaret....
Hej!
Tack för din fråga till Vägverkets kundtjänst för trängselskatt.
Varför är taxibilar undantagna från trängselskatt?
Frågan om undantag från trängselskatt har utretts och varit föremål för remissbehandling. Vad gäller undantagen för taxibilar har skäl framförts både för och emot. Anledningen till att taxibilar är undantagna är att de ses som en del av kollektivtrafiken. En konsekvens av detta är att tex budverksamhet som utförs med taxibil är undantagen trängselskatt, medan övrig budbilsverksamhet betalar trängselskatt. Detta kan uppfattas som bristande konkurrensneutralitet, men den bedömning som gjordes i samband med att lagen om trängselskatt beslutades var att taxi utför budtjänster i mycket ringa omfattning. Detta samt att taxi anses vara en del av kollektivtrafiken är anledningen till att taxi men inte budbilar undantas från trängselskatt.
Via den bifogade länken hittar du mer information kring dina frågor om försöket med
trängselskatt.
Hör gärna av dig till oss igen om du har ytterligare frågor.
Med Vänliga Hälsningar
Vägverket Kundtjänst,
Försöket med trängselskatt i Stockholm
Telefon: 0771-29 29 29
dom e ju för goa alltså :fou: :freak3: :banghead:
ALLT för att mjölka stockholmarna mer. JO jag fattar att lekstugan i bryssel kostar men ....
allt med trängselavgifter handlar BARA om att få in mer pengar, skit i vem som blir drabbad. Är det någon som tror att politikerna behöver betala trängselavgift av sin egen lön?
ALLT för att mjölka stockholmarna mer. JO jag fattar att lekstugan i bryssel kostar men ....
allt med trängselavgifter handlar BARA om att få in mer pengar, skit i vem som blir drabbad. Är det någon som tror att politikerna behöver betala trängselavgift av sin egen lön?
ja? gör dom inte det?
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.