handdator

Visa fullständig version : 17 årig tjej Söker praktik plats!

JenJenn
2009-12-28, 15:29
Nu har jag fått klartecken från min praktik, så nu har jag min praktik plats ordnad.:smile: vart de blev har jag dock lovat att inte avslöja ännu men ni lär få veta eller märka tids nog. Men jag kan bara tala om att den klassiska frågan; vilken bärgare blev de? Den kommer ni inte få svar på, inte än på ett tag i alla fall.

Men jag vill bara sända ett stort TACK för all hjälp och alla tips jag har fått här på forumet.

De är jätte roligt att se att så många är positiva till kvinnor inom detta mansdominerade yrke. :thumbup:
De blev verkligen ett helt oväntat tryck på min tråd men de tycker jag bara är positivt. :hihi:

Jag kan lova att de här är inte de sista ni hör och ser av mig.
kika in på forumet någon gång efter vecka 7 & 8 det är ett hett tips kan jag lova, mer avslöjar jag inte :thumbup:

Ha en bra kväll allesammans!

/ Jenny

dieselmannen
2009-12-28, 18:13
Hej Jenny och välkommen till forumet för Sveriges vassaste bärgare :smile:
Det bästa du kan göra är att ringa runt till stationerna/åkarna,du hittar kontaktinfo på resp.hemsida.
Eller varför inte pyssla ihop ett CV och maila?
Lycka till!

Fjegge
2009-12-28, 19:40
Skriv gärna in vilka veckor det är:).

JenJenn
2009-12-28, 20:28
Tack för tipsen de var en super duper idée kanske jag ska försöka göra de där med maila ut CV lät som en bra idée.
Veckorna ja de hade jag visst glömt de är i alla fall vecka 7 + 8

Fortsätt att tipsa om ni har något, som kan vara till hjälp!

zerial
2009-12-28, 20:38
Tack för tipsen de var en super duper idée kanske jag ska försöka göra de där med maila ut CV lät som en bra idée.
Veckorna ja de hade jag visst glömt de är i alla fall vecka 7 + 8

Fortsätt att tipsa om ni har något, som kan vara till hjälp!

Är det bara "åka med" eller ska det vara sk yrkesutbildning med övningskörning?

Vi har haft elever från STFG.

JenJenn
2009-12-28, 20:49
Nu i 1 an är de bara "åka med" som gäller eftersom vi inte har någon C - behörighet förens tidigast i 2 an i alla fall för min del.

Låssmeden
2009-12-28, 20:55
vilken typ av bärgare är du intresserad av då?? tungt eller lätt??

ja vet att jeppe 148 på ssbt e en vass kille ;) :hihi:

JenJenn
2009-12-28, 21:32
Nu har jag valt att skriva om mitt grund inlägg så jag hoppas de ni frågat om finns svar på där nu.
Hehe känner mig lite grön i de här ämnet just nu :tongue:

zerial
2009-12-28, 21:37
vilken typ av bärgare är du intresserad av då?? tungt eller lätt??

ja vet att jeppe 148 på ssbt e en vass kille ;) :hihi:

Du är väl ett proffs, av sitt slag, du också?

JenJenn
2009-12-28, 21:41
Du är väl ett proffs, av sitt slag, du också?

Kanske de, om inte annat så kan man ju alltid försöka lära sig något nytt och bli lite proffsigare :hihi:

zerial
2009-12-28, 21:48
Kanske de, om inte annat så kan man ju alltid försöka lära sig något nytt och bli lite proffsigare :hihi:

Helt rätt. En bärgare hittar alltid lösningen på problemet, då varje bärgning är unik i sitt eget slag. Det är just det, som gör att bärgning är roligt.

Hoppas att du hittar en praktikplats, du kommer att märka ganska snabbt om det är något som tilltalar dig (jag tror att vår station ligger lite långt bort..)

JenJenn
2009-12-28, 23:29
riktig skit skola STFG :thumbd:

Jahaja!
Tur att man inte går där da :tongue:

Om ni andra har mer tips att komma med, så skriv mer än gärna!

Men de vore toppen om vi kunde hålla oss till grund ämnet.
Känns som att vissa inlägg inte hör riktigt till saken.

Fjegge
2009-12-29, 17:54
Var bor du nånstans?
Lite lättare för chaufförerna här att planera då:).

JenJenn
2009-12-29, 18:16
Var bor du nånstans?
Lite lättare för chaufförerna här att planera då:).

Tyresö...men är väldigt flexibel. :smile:

Limen
2009-12-29, 18:33

Kan nog säg att alla Bärgare tackar nog inte nej till en trevlig kvinnlig massäck..:crazya:

JenJenn
2009-12-30, 02:53
Kan nog säg att alla Bärgare tackar nog inte nej till en trevlig kvinnlig massäck..:crazya:

Hehe Ne de märks ju :thumbup:

Tack vare detta lilla inlägg som jag skrev här om dagen har jag fått in flertalet tips på Bärgar killar som ska vara snälla och shysta och om som jag förhoppningsvis kan få hänga på :smile: nu gäller de bara att välja vilka man ska försöka ringa...

Alla i den här branschen verkar ju vara snälla och sjysta *fniss*:cool: :hihi:

Har fått lite telefon nr osv så i morgon tänkte jag försöka jaga några av mina tips och hoppas på något JA i alla fall :rolleyes:

Fortsättning följer .... ;-)

__kasper
2009-12-30, 23:08
Hej.
Om mina råd duger så skulle jag söka mig i en SSBT.s tungbärgare soms chaufför Glenn är. Han kan lära dig mycket mera än de som bärgar allt med grill.
Han lär vara ännu till snygg, väldigt trevlig och en rik normann:hihi: . Så kontakta honom här på sos och fråga om du får hoppa med :yesnod:

Faktumet är ju att det spelar ingen roll om du sitter i en chevy eller i en 4 axlad monster soms chaufför bärgar lastbilar på samma sätt som personbilar.

Så sök dig i proffs kretser så får du en realistisk bild vad dessa yrket innebär.

Fint att kvinnor är också intresserade av bägning!

H, Kasper :drunk: ( Finland )

Fjegge
2009-12-30, 23:13
Hehe Ne de märks ju :thumbup:

Tack vare detta lilla inlägg som jag skrev här om dagen har jag fått in flertalet tips på Bärgar killar som ska vara snälla och shysta och om som jag förhoppningsvis kan få hänga på :smile: nu gäller de bara att välja vilka man ska försöka ringa...

Alla i den här branschen verkar ju vara snälla och sjysta *fniss*:cool: :hihi:

Har fått lite telefon nr osv så i morgon tänkte jag försöka jaga några av mina tips och hoppas på något JA i alla fall :rolleyes:

Fortsättning följer .... ;-)

Du kommer få garanterat ja! Lycka till:).

Finnen
2009-12-30, 23:54
Faktumet är ju att det spelar ingen roll om du sitter i en chevy eller i en 4 axlad monster soms chaufför bärgar lastbilar på samma sätt som personbilar.

Skönt att vi kunde få det här ämnet även i en diskussion där en 17-årig tjej söker praktikplats.

För att bidra nåt till diskussionen så kan jag väl säga...att.....nej....jag har inget att bidra med. Jag skulle kanske sätta upp en lista på dom bilarna du INTE ska åka med....?

JenJenn
2009-12-31, 02:00
Nu har ni allt gjort det riktigt svårt att välja :hihi:
Hann aldrig ringa något idag och tur var väl de för här dräller de in flera tips..
Kommer ju aldrig kunna bestämma mig.:confused2

Som tjej är man tydligen väldigt eftertraktad inom denna branschen verkar det som. :thumbup:

Valet står mellan Tung bärgare på ssbt & vanlig eller ja vad man kallar de på... Assistancekåren, de är i alla fall dem två som jag är mest intresserad av just nu. ;-)

dieselmannen
2009-12-31, 10:46
Du bör gå via en åkare tycker jag!
Det är en farlig miljö vi jobbar i och jag rekommenderar starkt att du går rätt väg för att fixa din praktikplats.
Det kan vara vettigt att spendera din praktik med att åka med olika typer av bärgare,du får snabbt en en bra inblick i vad det innebär köra bärgare.
Det är inget 9 till 5 jobb utan mer en livstil och vi som kör brinner för våra jobb.

Lycka till!

Tomas
2010-01-05, 02:51
Håller med ovanstående talare, när du ger dig in i yrket så ger det en massa men beror även på vad du kan ge.

Oavsett vilket kön man har så är det mycket att göra, hur du vill göra jobbet är helt upp till dig själv...vad du ger är vad du får...end of comment!!

Jag editerar detta lite med att säga vad jag har läst..vad tusan spelar det för roll vilket kön du har, det som avgör är väl ändå hur du sköter jobbet !!
Om du inte får chansen hur fan ska du kunna bevisa vad du går för..geeze

JenJenn
2010-01-05, 10:39
Håller med ovanstående talare, när du ger dig in i yrket så ger det en massa men beror även på vad du kan ge.

Oavsett vilket kön man har så är det mycket att göra, hur du vill göra jobbet är helt upp till dig själv...vad du ger är vad du får...end of comment!!

Jag editerar detta lite med att säga vad jag har läst..vad tusan spelar det för roll vilket kön du har, det som avgör är väl ändå hur du sköter jobbet !!
..geeze

Håller faktiskt med dig kön spelar ingen roll. Det viktigaste är faktiskt att man klarar av att sköta jobbet som man är anställd för att sköta! :thumbup:
Sen är de så sant som du säger : Om du inte får chansen hur fan ska du kunna bevisa vad du går för...
Jag hoppas jag ska få chansen men de banne mig inte lätt man får verkligen "kriga" sig fram för att få något... men gång på gång hamnar man åter på ruta 1...Men jag har inte get upp ännu nå sjutsingen ska de väl finnas någon som kommer svara Ja till slut!

Tomas
2010-01-05, 15:51
Nä stå på dig tjejen:biggrin:
Jag hoppas att du hittar en praktikplats där du får chansen att visa vad du går för.
Ett ytterligare tips kan vara att du ringer assistanskåren,Falck osv men då inte på lokal nivå utan på central nivå.
I mitt fall jobbar jag för Falck och en snabb titt på hemsidan så har man en avdelning på hemsidan där du kan anmäla ditt intresse för att jobba för Falck.

Nu har jag inte kollat Assistancekårens hemsida men jag är nog ganska så säker på att dom har något liknande, oavsett så kanske det kan vara en ide att kolla alla bärgningsbolag och deras hemsidor.
Centralt tror jag att dom mer än gärna hjälper dig att hitta ett ställe där du kan visa vad du kan och går för.
Men håll en sak i minnet, du får aldrig drömjobbet direkt utan vi börjar alla från skratch och jobbar oss uppåt från där:yesnod:

Ha en bra dag och drive safe :biggrin:
Tomas

Praktikanten
2010-01-05, 18:54
Jenjenn!
Tycker du verkar ha rätt inställning till hur du ska ge dig in i praktiken, hoppas verkligen du hittar någonstans där du kommer trivas o får lära dig mycket under de 2 veckorna du ska praktisera.
Lycka till nu tjejen.. :thumbup:
/Andreas

JenJenn
2010-01-07, 16:14
Tack för all hjälp och alla bra och tänkvärda tips jag fått här. Något jag helt klart kommer bära med mig i framtiden. :thumbup:

Jag har äntligen lyckats få ett JA!
Så nu är de bara små saker som ska fixas.
Gladare kan man inte bli :biggrin:

Nu är de bara hoppas inget sätter stopp för mig på vägen!
Tack alla ännu en gång :smile:

Fjegge
2010-01-07, 16:22
Vart blev det:hihi: ?

Tomas
2010-01-09, 16:21
Grattis till platsen :biggrin:

Gojan
2010-01-10, 15:45
Med tanke på att du slängde in en bild på urgamla 153, så varför inte åka med den nuvarande???

JenJenn
2010-01-10, 15:50
Med tanke på att du slängde in en bild på urgamla 153, så varför inte åka med den nuvarande???

Ja du kanske för att jag som sagt redan har en praktik plats spikad till 99%

Och sen för att jag inte ville åka med just den sortens bärgare de var lite de som var syftet med själva bilden inte just den bilen utan överlag. Var jag ute efter att åka lite större bärgare.

__kasper
2010-01-12, 15:54
Kom ihåg att fysisk storläk ger inte en större efektivitet till själva bärgandet.
De stora 4 axlade bärgare är stora för att de har höga och stora ytor gjorda av rostfritt plåt. Inga plåtytor ger något postitivt till själva bärgandet. Det tar fast i tred och buskar, t.o.m i busshållplatser osv... Inte kör man med stora långtradare heller i skogen, de är ju självklart.

De flesta tillverkarna monterar från 3-7ton järn bakom hytten, dessa "motvikt" ger inte något form av efektivitet till bärgandet. Man kör bara runt med 7 tons lass hela tiden, dessa kallas i storstäder för bärgare med miljömotor :hihi: . En 3 series scania med fiffigt bygge skulle förorena mindre än ett järnmoster med 16 liters v8 som dricker på hundra kilometer 60 liter. Tyvärr det som bilen bränner i motorn kommer som rök från avgasröret. Man har hittat på fina system som gör avgaset mindre farligt men basen till förorenandet ligger på hur många liter man bränner bränsle per mil osv...
Då kan man bra börja fundera hur miljövänliga är det stora bärgarna.
De roligaste är att motviktens vikt delas också till bakaxeln :D

Tänk hur absurt det skulle kännas om folket skulle köra sina vardagliga ärenden med sina personbilar som skulle vara utrustade med 400 kg bly i bakluckan för att få vikt :) Men bärgarna gör det :thumbd:

jenjen, de är naturligt att man tänker, oij oij så stort och glansit, de måste vara jävla efektivt. Försök se genom dessa ståtliga ytan och börja forska och fundera ut vad fördelar dessa stora bärgare hämtar.
Roligt är ju att alla har orginal fjädring och axlar. De talas om bärgarfärdigt chassis men det menar att luft, och bränsletanken är flyttad på bilens ram högt upp så att tankandet blir jävla farligt på vintern när det är halt. Man måste använda trappor för att komma så högt att påfyllning av bränssle lyckas :hihi:
Personligen skulle jag modifiera chassiset före jag skulle fundera på aggregatet. Men tänkandet kostar och om en bros starke kostar 4 miljoner har ingen råd men en avancerad bro, den skulle kosta 16 miljoner för allt skulle måsta byggas om.

Fint att du är intresserad av bärgaryrke!
H. kasper (fittiga finnen som är avunsjuk enligt svenska kollegorna :love: )

Låssmeden
2010-01-12, 21:57
H. kasper (fittiga finnen som är avunsjuk enligt svenska kollegorna :love: )

äntligen....:thumbup: :thumbup:

JenJenn
2010-01-12, 23:27
Ja jag kan väl säga så här jag säger varken bu eller bä jag tycker det du har skrivit är rätt på sätt och viss.

men anledningen till att jag faktiskt vill åka i en stor bärgare och inte liten är att jag går Transport linjen vilket = stora tunga fordon. Vilket jag faktiskt tycker är lite mer spännande och ger en lite mer utmaning. Jag vill se hur de fungerar när man bärgar tungt och lära mig av de efter som det ligger i mitt framtida intresse. Även om ni kanske inte direkt kommer se lila mig sitta och köra tungbärgare om ett par år.
Så är de i alla fall de som jag tycker verkar mest spännande just nu. :smile:
Sen att bärgaren sen råkar vara stor och ståtlig och allt vad den kan va de är inte det första jag tänker på om man säger så! ;-)

Fjegge
2010-01-12, 23:32
Ja jag kan väl säga så här jag säger varken bu eller bä jag tycker det du har skrivit är rätt på sätt och viss.

men anledningen till att jag faktiskt vill åka i en stor bärgare och inte liten är att jag går Transport linjen vilket = stora tunga fordon. Vilket jag faktiskt tycker är lite mer spännande och ger en lite mer utmaning. Jag vill se hur de fungerar när man bärgar tungt och lära mig av de efter som det ligger i mitt framtida intresse. Även om ni kanske inte direkt kommer se lila mig sitta och köra tungbärgare om ett par år.
Så är de i alla fall de som jag tycker verkar mest spännande just nu. :smile:
Sen att bärgaren sen råkar vara stor och ståtlig och allt vad den kan va de är inte det första jag tänker på om man säger så! ;-)

Dem flesta garagebärgarna är det C-kort på;).

JenJenn
2010-01-14, 00:13
Hittat min praktik nu mer info finns på sida 1! ;-)
//Jenny

kattsnor
2010-01-14, 01:32
När du ska ha praktik nu snart, är de samma för dej som det var för mig att skolan hostar upp en rätt bra peng till företaget varje dag ?
Har inte ni krav på TYA utbildad handledare ?
Får du mat kuponger från skolan där dom betalar hela eller endast 20 kr per dag? eller får du stå för allt själv?

dieselmannen
2010-01-16, 07:54
JenJenn har bett mig att låsa tråden,vilket jag härmed verkställer.
Hennes lärare satte sig på tvären DeLuxe och godkände inte att hon praktiserade i vårat skrå!
Vi får önska henne lycka till och hoppas att få återkomma längre fram.