handdator

Visa fullständig version : kul med lite uppmärksamhet

Macke Plast
2009-12-29, 20:26
en liten länk
http://st.nu/start/sundsvall/1.1682150

SUNDSVALL (ST) Bilbärgaren Marcus Vahlgren hade en hektisk dag på jobbet i går.
Klockan fem på eftermiddagen hade han varit i gång i tio timmar - och fortfarande inte ätit lunch.

Uppdragen avlöste varann och sent på eftermiddagen hade Marcus Vahlgren fortfarande inte fått i sig lunch.

Fakta
Axplock ur bilbärgaren Marcus Vahlgrens loggbok

08.20 Motorfel, Alnö

09.05 Motorfel, Matfors

09.55 Starthjälp, Fridhemsgatan, Sundsvall

10.35 Dikeskörning, Skönviksbacken

10.55 Nyckelfel, Fågelgränd

11.35 Kollision, Stavreviken

12.50 Motorfel, Sidsjö

13.10 Dikeskörning, Sundsvall

14.00 Motorfel, Bergsåker

15.30 Starthjälp, Sundsvall

16.20 Flytt mellan verkstäder
.Snö, kyla och storhelger är ingen lyckad kombination. I varje fall inte om man ser till nödställda fordonsägare, antal besök på akuten, trafikolyckor och halka.

Bärgare och ambulanspersonal har haft mycket att göra.

Tar man en titt i Marcus Vahlgrens fullmatade loggbok kan man förstå varför.

– Jag och mina kollegor har haft fullt upp. Jag har bärgat runt 20 fordon bara i dag och det står åtta jobb på tur, säger Marcus Vahlgren medan han lastar av en postbil i Nacksta.

Man skulle kunna tro att folk är tacksamma för bärgarnas insats, men tidigare under dagen åkte han på en riktig avhyvling.

– Det var en snöröjare som menade att jag inte hade någon förståelse för hans jobb. Om jag ställde av en bil på parkeringen han skulle röja skulle jag "få en spade långt uppkörd i arslet", säger Marcus Vahlgren.

Han berättar vidare att det varit väldigt mycket att göra de tre senaste veckorna.

– Frugan sa häromdagen att jag skulle lämna ett foto hemma så hon fick se mig ibland.

Under morgontimmarna var det glashalt på vägarna och räddningsmanskap fick åka ut till diverse platser. På eftermiddagen körde en buss fast på Floragatan i Sundsvall. Trots väglaget körde folk fort och uppgifter framkom att insatspersonalen jobbade med livet som insats.

Halka betyder även fler benbrott. Men Karin Friberg, sjuksköterska på akuten, tyckte ändå att jobbet flöt på ganska bra i går.

– Vi har haft många besökare, men en hyfsad bemanning har gjort att väntetiderna inte blivit alltför långa. Det har varit en hel del avåkningar i dagarna, men som tur är har de flesta haft väldig tur, säger hon.

Karin Fribergs bästa tips till allmänheten är att köra försiktigt och ta på sig isdubbar om man ska ut och gå i halkan.

Enligt räddningstjänsten beror ambulanspersonalens fullspäckade körschema till stor del på flera permitteringsresor över julhelgen av folk som ska fraktas mellan bostad och sjukhus.