handdator

Visa fullständig version : Polisbilsvolta

Gojan
2010-01-10, 14:15
Jaha... Då va man med igen.[YOUTUBE-ID]YuLuSpHL1NA&feature[/YOUTUBE-ID]

Fjegge
2010-01-10, 14:32
Bärgarkändis number one:thumbup:

Emil_Helsingborg
2010-01-10, 15:17
akta lacken :eek:

lassebus
2010-01-10, 19:06
rätta mig gärna om jag har fel men hade det inte varit bättre å tagit bort stolpen först å sen lagt ner den lite snyggt? kanske fans omständighter som inte tillät annat handlande?

Lulebjörnen
2010-01-10, 19:28
rätta mig gärna om jag har fel men hade det inte varit bättre å tagit bort stolpen först å sen lagt ner den lite snyggt? kanske fans omständighter som inte tillät annat handlande?
Kanske läga att rappa på lite med bärgningen och komma iväg med polisbilen innan pöbeln på trottoaren kommer fram och vill "hjälpa till" :eek: ...

Då är det nog ett enkelt val att släpa halvmiljonsbilen på sidan ett par meter även om det ser illa ut...

the0fiskis
2010-01-12, 14:55
Eftersom jag inte var på plats ska jag inte kommentera bärningsförfarandet,
men med så mycket poliser på plats varför tilläts taxi-idioten köra mellan bärgare och objekt samt över spärrlinje.
mer är frågan hur vågade han :hihi:

Gojan
2010-01-13, 08:10

Kan ju va så att ordern löd: "Den ska bort NU". Men det é ju klart att vi kunde motsatt oss detta och väntat nån timme på en lysmask från Trafiktjänsten som bröt strömen i en av Storbyns mest trafikerade korsningar en lördagskväll...

TowTech
2010-01-13, 08:43
Kan ju va så att ordern löd: "Den ska bort NU". Men det é ju klart att vi kunde motsatt oss detta och väntat nån timme på en lysmask från Trafiktjänsten som bröt strömen i en av Storbyns mest trafikerade korsningar en lördagskväll...

"Den ska bort NU" Sa dom "med vilka medel som helst" också?

Annars var det gott om folk på platsen:
3 st polisbilar, 1 st ambulans, 2 brandbilar och 2 st bärgare.
Polisen tar väl hand om sina!

Gojan
2010-01-13, 09:30
Det är så trevligt med alla världsmästare här inne som kan/vet allt.

Inte konstigt att det blir mindre och mindre bilder/filmer inlaggda...

Martin vxj
2010-01-13, 09:39
Jag tycker ni löste det på ett bra sätt. :thumbup:

V8_4life
2010-01-13, 10:24
Jag kan bara hålla me Gojan Brk 153...E sorgligt att en del ska förstöra för oss som vill se vad som händer igenom kort o filmsnuttar...För en 2år sen var det ju uppladdningar så man knappt hann med o se allt,nu e det väldigt bantat...Jag hoppas att alla ni som bärgar skiter i dem som ska krittisera er o lägger in ialf..Ni gör ett fantastiskt bra jobb o jag är en av dom som vill se er i ert arbete,tunga som lätta....

Ingemar
2010-01-13, 12:38
Jag kan bara hålla me Gojan Brk 153...E sorgligt att en del ska förstöra för oss som vill se vad som händer igenom kort o filmsnuttar...För en 2år sen var det ju uppladdningar så man knappt hann med o se allt,nu e det väldigt bantat...Jag hoppas att alla ni som bärgar skiter i dem som ska krittisera er o lägger in ialf..Ni gör ett fantastiskt bra jobb o jag är en av dom som vill se er i ert arbete,tunga som lätta....

Amen på den

TowTech
2010-01-13, 12:51
Jag som trodde att det här var ett öppet forum där kan diskutera allt.
Men jag hade tydligen fel!

robbes
2010-01-13, 13:19
Det är så trevligt med alla världsmästare här inne som kan/vet allt.

Inte konstigt att det blir mindre och mindre bilder/filmer inlaggda...

Gojan det är många (läs vissa) som verkar vara experter på allt men frågan jag ställer mig är ju det bilen är ju redan skadad på vänstersidan och dekalerna var säkerligen tyvugna att bytas ut så varför i frågasätter folk att ni drar den?

det skulle bli mera kaso om strömmen bröts ju och troligen flera olyckor med då folk är så himmla nyfikna av sig o kollar på en olycka mer än på trafiken. Var själv ute på en i går och fotade och mitt framför ögonen på mig var det 4 incident tillfällen där folk tittade mer på polisbilen på deras högra sida i rondellen än på trafiken som kom från vänster dvs de körde rätt ut framför den.

JAg som ej är bärgare anser att ni inte orsakade mera skada på objektet än vad som redan var utan ni agerade rätt

TowTech
2010-01-13, 13:43
Gojan det är många (läs vissa) som verkar vara experter på allt men frågan jag ställer mig är ju det bilen är ju redan skadad på vänstersidan och dekalerna var säkerligen tyvugna att bytas ut så varför i frågasätter folk att ni drar den?

Bilen skall bärgas i det skicket som den är, även om den är skadad får man inte skada den ännu mera! Tex kan bakskärmen vara oskadad men blir skadad av bärgningen. Sen finns det "självutbildade" skadereglerare som bestämmer att bilen skrot och tycker att man kan göra vad man vill med bilen, vilket är helt fel.

robbes
2010-01-13, 14:12
Bilen skall bärgas i det skicket som den är, även om den är skadad får man inte skada den ännu mera! Tex kan bakskärmen vara oskadad men blir skadad av bärgningen. Sen finns det "självutbildade" skadereglerare som bestämmer att bilen skrot och tycker att man kan göra vad man vill med bilen, vilket är helt fel.

Jo att ni inte skall orsaka mera skada det vet jag ju men som sagt kan ju vara order från polisen med att det skall bort fort. För övrig trafik etc med. Jag anser att det finns två sätt att göra detta det ena är genomfört det andra var att stänga av strömmen i korsningen montera ner stolpen, bärga bilen montera dit stolpen igen och sedan koppla på strömmen. finns ju också något som säger att polisen gav order det skulle ske skyndsamt och detta var lösningen då för att ej hindra elelr störa anann trafik eller omkringboende så mycket

Thompa
2010-01-13, 15:21
Hur gick olyckan till?.

Gojan
2010-01-13, 15:25
Nu blev det ju inte mer skador än det va innan, så vad är problemet???

Gojan
2010-01-13, 15:27
Hur gick olyckan till?.

För hög hastighet på utryckning till en skottlossning som visade sig vara falsklarm.

robbes
2010-01-13, 15:42
Nu blev det ju inte mer skador än det va innan, så vad är problemet???

det var det jag misstänkte ju jag ser inget problem i det som ni gjorde tvärtom ser jag att det underlättade

Dalton
2010-01-13, 16:48
Håller med att pga alla kommentarer så blir det mindre och mindre utlagt här. Dom från Göteborg la ju ut fina filmer på deras utryckningar med blåljus och sirener med bärgarna. Dom blev så ifrågasatta att dom tog bort filmerna helt och nästan slutat lägga ut fler. Tycker det är synd och jag hoppas att ni i alla fall fortsätter lägga ut bilder och filmer trots alla påhopp. JAG tycker det är både kul och intressant att titta på då jag inte kör bärgare själv och frågar jag något så får jag bra svar från er så jag har inget att klaga på på det visset så sett. Fler filmer och bilder.

falcken5
2010-01-13, 21:04

Vem avgör annars om det är restvärdesräddning el ej på en olycksplats, jag anser att vi kan göra en ganska bra uppskattning på om det är skrot eller inte..
Och ibland kräver situationen att man kanske måste vara lite "hårdhänt" med objektet, en trasig bakskärm är nog billigare än 30min avstängning på essingeleden..

TowTech
2010-01-13, 21:33
Vem avgör annars om det är restvärdesräddning el ej på en olycksplats, jag anser att vi kan göra en ganska bra uppskattning på om det är skrot eller inte..
Och ibland kräver situationen att man kanske måste vara lite "hårdhänt" med objektet, en trasig bakskärm är nog billigare än 30min avstängning på essingeleden..

Det är väl ALLTID restvärdesräddning vid bärgning! Sen är det andra som avgör vad som händer med objektet, eller?
En trasig bakskärm är billigare, för vem? Om jag som kund ser att bärgaren sabbar min hela bakskärm kan du ge f.n på att han får pröjsa den, oavsett anledning.

falcken5
2010-01-13, 21:46
Det är väl ALLTID restvärdesräddning vid bärgning! Sen är det andra som avgör vad som händer med objektet, eller?
En trasig bakskärm är billigare, för vem? Om jag som kund ser att bärgaren sabbar min hela bakskärm kan du ge f.n på att han får pröjsa den, oavsett anledning.

Jo jo Nu menade jag när bilen ligger på taket/klippt tak/utbränd då kanske den där bakskärmen inte spelar såå stor roll..
-inte restvärdet heller för den delen..

Finnen
2010-01-13, 22:58
Jag som trodde att det här var ett öppet forum där kan diskutera allt.
Men jag hade tydligen fel!

Att diskutera och komma med provocerande korta kommentarer är två olika saker.

Men men, är man perfekt och aldrig gör några fel vid bärgningsarbeten så kanske man är lite sämre på att utrycka sig. Det är ju helt förståeligt. Man kan ju inte vara bäst på allt liksom. Och då måste även ni som ser alla andra göra massa fel förstå att dessa bärgare är såå mycket bättre på att utrycka sig på forumet, så det är ingen idé att ni ens kommenterar nåt. Då har vi väl löst problemet?

För att kommentera själva bärgningsarbetet lite grann... så tycker jag... att... hmm.. jag vet inte... man kanske skulle ha ringt en bärgare som även har en bilverkstad istället. Dom brukar vara så mycket bättre har jag hört.

Och för dom som nu inte förstod det, så innehåller det här inlägget ironi. Igen. Jag kanske ska ha det som signatur istället.

weeeee
2010-01-13, 23:16

om du betalar skatt så går din del till den hära bakskärmen(polisbilen)

weeeee
2010-01-13, 23:45
ja man kan ta bort stolpen å välta till baka bilen över refugen så det blir skador på underredet, är det bättre det?????????

TowTech
2010-01-14, 08:36
om du betalar skatt så går din del till den hära bakskärmen(polisbilen)

Varför?
Betalar "staten" för den här? Om jag inte har helt fel så har Polisen försäkringar på sina bilar.

p.s. bor man i ett skatteparadis (för skattemasen) inte för att jag klagar men nog betalar man skatt!
d.s.

TowTech
2010-01-14, 08:37
ja man kan ta bort stolpen å välta till baka bilen över refugen så det blir skador på underredet, är det bättre det?????????

Varför skall man ersätta ett dåligt sätt med ett annat?
Försök att komma på ett BÄTTRE sätt att bärga bilen på i stället.

Emil_Helsingborg
2010-01-14, 09:10
Varför?
Betalar "staten" för den här? Om jag inte har helt fel så har Polisen försäkringar på sina bilar.

p.s. bor man i ett skatteparadis (för skattemasen) inte för att jag klagar men nog betalar man skatt!
d.s.

kammarkollegiet som är statligt finansierat ?

weeeee
2010-01-14, 16:34
Varför skall man ersätta ett dåligt sätt med ett annat?
Försök att komma på ett BÄTTRE sätt att bärga bilen på i stället.

hurru VM du har inte sagt hur du skulle ha bärgat polisbilen, så kan vi få höra???

TowTech
2010-01-14, 17:55
hurru VM du har inte sagt hur du skulle ha bärgat polisbilen, så kan vi få höra???

Äh, ta det lungt!
Det var faktiskt inte jag som började den här diskussionen!
Så även någon annan tyckte att det såg konstigt ut!

weeeee
2010-01-14, 18:18
Äh, ta det lungt!
Det var faktiskt inte jag som började den här diskussionen!
Så även någon annan tyckte att det såg konstigt ut!

Jag skulle svara även på Gojan inlägg men den har tydligen blivit "bortstädat".
Det var någonting om indianer i en båt, dom skulle väl ut fiska, eller nåt vad vet jag.

men det skulle vara intressant att få höra din lösning på bärgningen:yesnod:

Finnen
2010-01-14, 19:25
Fortsätt gärna på Flashback eller på nåt annat forum, ifall ni vill skapa flera lika vettiga inlägg. Här behöver inte vi dom.

Alla personliga påhopp i tråden från och med nu kommer att börja orsaka avstängningar.

lassebus
2010-01-14, 19:40
Nu var det inte så att jag ville provocera på något som hällst vis utan som landsorts bo ställde 2 för mig ganska intressanta frågor om hur ni i mäniskobyn gör??
Ingen vet bäst attityd eller nå bakom det.
bara en enkel fundering men tydligen startade jag ett världskrig å det var då rakt inte meningen att göra

Kåre
2010-01-14, 20:52
:goodwork: :goodwork: :goodwork: Att diskutera och komma med provocerande korta kommentarer är två olika saker.

Men men, är man perfekt och aldrig gör några fel vid bärgningsarbeten så kanske man är lite sämre på att utrycka sig. Det är ju helt förståeligt. Man kan ju inte vara bäst på allt liksom. Och då måste även ni som ser alla andra göra massa fel förstå att dessa bärgare är såå mycket bättre på att utrycka sig på forumet, så det är ingen idé att ni ens kommenterar nåt. Då har vi väl löst problemet?

För att kommentera själva bärgningsarbetet lite grann... så tycker jag... att... hmm.. jag vet inte... man kanske skulle ha ringt en bärgare som även har en bilverkstad istället. Dom brukar vara så mycket bättre har jag hört.

Och för dom som nu inte förstod det, så innehåller det här inlägget ironi. Igen. Jag kanske ska ha det som signatur istället.

putte
2010-01-14, 22:40
:goodwork: :goodwork: :goodwork:

Precis som dom bärgare som var på plats säger......bort med bilen snabbt så att trafiken rullar......hade gjort exakt likadant. Men som vanligt i alla trådar så finns det ju besserwissar.....Kanske dax att skärpa till tonen här inne lite grann. Många drar ju sig för att skriva och kommentera pga att det är så mycket besserwissar här inne. Vi skall väl försöka hjälpa varann iställer och dela med oss av tips osv i en hövlig ton.:thumbup:

bil499-hbg
2010-01-15, 03:37
jag är tyst :smile: har inte skrivit ett ända dug så nu tycker jag det var dags :hihi: :hihi: nä kör hårt för livet är kort :smile: ps jag hadde tagit den med kranen men bargarna på plats gjorde säkert vad dom tyckte var bäst för bärgningen med tiden emot sej :thumbup: ds

Miks
2010-01-15, 20:17
Precis som dom bärgare som var på plats säger......bort med bilen snabbt så att trafiken rullar......hade gjort exakt likadant. Men som vanligt i alla trådar så finns det ju besserwissar.....Kanske dax att skärpa till tonen här inne lite grann. Många drar ju sig för att skriva och kommentera pga att det är så mycket besserwissar här inne. Vi skall väl försöka hjälpa varann iställer och dela med oss av tips osv i en hövlig ton.:thumbup:

Även jag hade gjort på samma sätt i detta läget! :thumbup:

Putte har har helt rätt!!!! Tänk på vad ni skriver, så ni inte skriver vad ni tänker! :hihi:

robbes
2010-01-15, 22:07
kan detta ge en annan bild av olyckan? Bilen ser rätt tilltyglat till på vänster sidan så
http://www.korvmedbrod.se/uploads_user/1000/6/14.jpg

Eldsmeden
2010-01-16, 00:23
Hmmm ursäkta,jag är ny här men jag tycker efter att ha läst flera artiklar att flera är duktiga på att komma med negativt laddade kommentarer utan vettiga förslag på hur dom skulle ha gjort i stället.

Inse faktum: alla jobbar olika och var man inte på plats kan man ju alltid fråga snällt först varför man inte gjorde på ett visst sätt.

Jag har varit svetsare i 12 år (och enligt flera även duktig) innan jag började med bärgningen. De gånger jag varit med att lära andra att svetsa brukar jag alltid säga:
Alla du frågar har fel, men alla du frågar har rätt. Frågar man 10 svetsare (bärgare, murare, snickare) hur man skall göra med en sak får man tio olika svar. Ta åt dig av vad alla säger å gör på det sättet som passar dig bäst vid det tillfället!