handdator

Visa fullständig version : Ny starts tips

Hulken
2010-01-22, 12:37
Tjena allihop! Jag har funderingar att starta upp ett fribärgar företag,finns ni/nån därute som kan/vill ge mig tips/råd ang allt som rör detta yrke så är jag tacksam.Tack på förhand!

dieselmannen
2010-01-22, 13:40
Ni som vill delge era tips och råd är varmt välkomna.
Håll er till ämnet,denna tråd hårdbevakas av stränga Moderatorer!

kattsnor
2010-01-22, 14:28
Du behöver F-skattsedel och den söker du hos bolagsverket om och är gratis tror jag.
går även hitta det mesta om regler och lagar på google så bara söka och finna svar :thumbup:
(Antar att det är enskild firma du tänkt starta).

Finnen
2010-01-22, 16:14
När det gäller allmänna företagsfrågor, så finns det ett jättebra forum för detta:

http://www.egenfirma.se/

När det gäller branchspecifika frågor, så kan inte jag hjälpa så mycket där. Förutom genom att önska dig lycka till. Det är kul att folk vågar starta eget även i bärgningsbranchen. Det behövs.

tobbe
2010-01-24, 18:46
Några tips från mig är

1. Skaffa en stor plånbok
2. Registrera en firma + F-skatt
3. Köp en bärgare gärna två (bara en är ett stort problem vid eget driftstopp)
4. Nybörjare utan erfarenhet gå gärna en kurs tya tex
5. Skaffa försäkringar och trycksaker tex bärgningsbesked visitkort m.m
6. Annonser tex eniro mm för att marknadsföra dej
7. Försök att skaffa avtal med verkstäder mm
8. Försök att gå med i tex falck,kåren,dfr,viking,eller något annat
9. Var beredd att jobba 24 tim 365 dagar per år om du inte har råd att anställa någon

Sen är det bara att önska dig lycka till

LoCo
2010-01-24, 19:01
Tjena allihop! Jag har funderingar att starta upp ett fribärgar företag,finns ni/nån därute som kan/vill ge mig tips/råd ang allt som rör detta yrke så är jag tacksam.Tack på förhand!

Idag är det så tufft att komma in på alla avtal som finns, så jag säger som Tobbe, försök att få nån bärgarorganisation i ryggen, varför inte kolla med dom som finns runt omkring dig om dom ev, är till salu, det är ett känt faktum att många av oss bärgare börjar att bli riktigt gamla. Lycka till.