handdator

Visa fullständig version : Oväntad hjälp när man bärgar

Tomas
2010-02-03, 21:35
Läget i Uppsala har inte varit lika illa som i dom södra delarna av landet denna dag men hård vind har orsakat en hel del snödrev på dom mindre vägarna med dikeskörningar som följd.
Jag var på ett jobb ute på skärfälten där en taxi hade kört fast när jag fick ett jobb där en bil hade gått i diket på en mindre väg söder om Uppsala.
Taxin va ju snabbt loss så jag vände snabbt tillbaka in till Uppsala och navigerade mig ut mot nästa bärgning.

Över Danmarksgärdet märkets effekterna av den hårda vinden och hastigheten på lill bilen sjönk mer och mer ju mindre vägen vart och till slut så var det dags att ta av från den större vägen och in på en mindre väg där det verkligen hade drivit igen med ett snödjup på mellan 40 och 50 cm.

Till min glädje så ser jag en bonde som har tagit traktorn och plöjt upp vägen med en skopbredd och han viftar glatt förbi mig när jag kommer, 300 meter upp på vägen så ser jag min kund med sin dikeskörda bil men för att kunna få upp honom så blev jag tvungen att fortsätta upp i ett skyddat skogsområde med en uppfart där jag kunde vända.
Lite irriterad blev man ju på kunden som förmodligen bara ville vara hjälpsam och skotta ut snö från bilen men varför kasta ut det mitt på vägen, när jag vänder så ser jag bonden komma tillbaka så jag stannar där jag vände för att släppa förbi honom.

Så glad jag blev när bonden stannade vid den dikeskörda bilen och körde bort all snö runt vid bilen så att jag skulle få plats att winscha upp den på vägen igen.
Helt otroligt snällt gjort av denna bonde och det blev ett brett leende när han passerar mig och han gör tummen upp och har världen smil i ansiktet.
På så sätt så gick detta jobb mycket snabbare och smidigare än vad jag trodde för jag hade fått ett annat jobb och denna gång i ett parkerings garage och även på denna bärgning fick jag oväntad hjälp :biggrin:

Min lillbil är i detta P-garage 12 cm för hög så ska man hämta i detta garage så får man oftast knuffa bil och winscha sista biten och denna gång blev inget undantag.
En äldre Volvo 940 stod längst ner och längst in i P-garaget med en trasig soppa pump och dessutom automat med lite småkärvande bromsar.
Framför sig såg jag en svettig timme med knuffa bil och winscha, dessutom så skulle bilen vändas i övre delen av garaget innan den kunde lastas i grinden:screama: .
Så kunden och jag får bilen i rull och vi beger oss mot utfarts rampen då jag hör ett kraftigt diesel-ljud bakom oss, den stannar bakom oss och ut kliver en kille och säger....det där ser tungt ut.

Innan jag hinner säga något så erbjuder sig denna okända person att bogsera Volvon hela vägen upp på gatan, trots att det nu är en Volvo med automat så vill kunden inte heller knuffa bilen hela vägen utan godkänner omgående bogseringen :biggrin:

Det är så kul att träffa dessa snälla människor som underlättar det jobb man gör och dom förtjänar verkligen dagens ros :biggrin:
Dagen slutade efter 12 timmar med att jag fick en kram av en kvinnlig kund för en snabb hjälp och för att hon fick sitta i värmen i bärgningsbilen tills hennes man kom och hämtade henne :biggrin:

Man kanske skulle köpa en lott nu :hihi:

Ta det försiktig därute nu :biggrin:

landsvägslok
2010-02-03, 22:49
så här ska Sverige fungera, man tar 10minuter av sin tid och hjälper en medmäniska.

PS.ska och jobba i uppsala imorgon, jag hoppas att inte behöva ta hjälp av dina tjänster:hihi: men kommer garanterat att tuta om jag ser dig!

FreWen
2010-02-05, 02:15
Ja nu har vi alla mycket att göra och allra helst då uppskattar man all hjälp man kan få! :thumbup:

Ett litet tipps ang soppapumpen, Om du har en startbooster i bilen kan du koppla den direkt på pumpen (Brukar finnas en lucka under baksätes sittsen) Då brukar den leva ett litet tag till!

Kan doc vara bra att ha godkännande av kunden ifall något går snett :biggrin:

Mvh// Fredrik Roslagslarm