Visa fullständig version : Semesterrätt
3 frågor om semester. För det har man väl emellanåt även om det inte låter så här ibland :crazya:
Hur många dagars semester har man rätt till som bärgare? Skiljer det sig mellan arbetsgivare eller ort?
Hur ligger semesterperioden? jan-dec eller apr-mar?
Jobbar man in semester för kommande år eller får man semester under aktuellt år. Svår att formulera kort men ni kanske fattar.
kattsnor
2010-03-27, 13:17
kan nog skilja sig lite om man är egen åkare eller kör för nån annan
om det finns avtal så gäller ju det, gå in på transports hem sida och läs om vad som gäller.
bil499-hbg
2010-03-27, 13:41
igentligen så förstår jag inte vad trådskaparen menar??! då det är lagstadgad med 5 veckor semester! och semester söker man ju som alla andra jobb där man vill ha den skilnaden i detta yrket är väll att är man lojal mot sin arbetsgivare så kompromissar man om var/när man tar sin semester då företaget naturlitvis måste fungera :yesnod: bilarna kolliderar ju även när man vill ha semester..
skilnaden i detta yrket är väll att är man lojal mot sin arbetsgivare så kompromissar man om var/när man tar sin semester då företaget naturlitvis måste fungera .
Ja, det måste vara väldigt unikt just i bärgningsbranchen....
kan nog skilja sig lite om man är egen åkare eller kör för nån annan
Ja, det kan ju bli en liten skillnad där ja...
Alltså... frågan är väl egentligen inte branchspecifik. Det är väl alltid en fråga mellan arbetsgivaren och arbetstagaren, förutom det som är lagstadgat.
bil499-hbg
2010-03-27, 16:19
Ja, det måste vara väldigt unikt just i bärgningsbranchen....
Ja, det kan ju bli en liten skillnad där ja...
Alltså... frågan är väl egentligen inte branchspecifik. Det är väl alltid en fråga mellan arbetsgivaren och arbetstagaren, förutom det som är lagstadgat.ni gammla rävarna på sos int tar lång semestrar och låter färskingarna jobba :bootyshak av sej :hihi: , ps har du en lång semester nu för det var ju ett tag sen man hörde halv rysen i luren ds..
Jag tackar å det djupaste för att ni gjort ert bästa att svara på mina frågor. Jag trodde dock inte att de var så svåra att förstå men jag ska försöka förtydliga lite.
Då jag undrar hur mycket semester man har rätt till och ifall det kan skilja mellan olika arbetsgivare så tänkte jag att man skulle förstå att del handlar om villkoren som anställd eftersom man troligen inte har en arbetsgivare ifall man är egen åkare. Jag har sökt på nätet efter semesterrätt och inte hittat svaren så jag tänkte fråga dem som är i branschen och troligen kan ge svar på ifall det finns variationer. Jag har faktiskt sett flera poster i andra trådar där man har hjälpt varandra.
Vissa tjänstemän t.ex har sex veckors semester som kompensation för att man har tjänstebil och ingen övertidsersättning så jag förstår inte att det är en konstig fråga.
Vad som var lite roligt var att när jag skrev posten så tänkte jag att en viss skåning kommer skriva något om lojalitet och att bärgning minsann tar man inte semester ifrån hur som helst. Jag tror inte att jag förmedlade några av mina värderingar eller ifall jag skulle kräva att få 5 veckors semester i sträck på sommaren utan ville bara veta hur semesterrätten ser ut.
Fick jag rätt eller fick jag rätt?
Någon som kan hjälpa?
Jag tackar å det djupaste för att ni gjort ert bästa att svara på mina frågor. Jag trodde dock inte att de var så svåra att förstå men jag ska försöka förtydliga lite.
Då jag undrar hur mycket semester man har rätt till och ifall det kan skilja mellan olika arbetsgivare så tänkte jag att man skulle förstå att del handlar om villkoren som anställd eftersom man troligen inte har en arbetsgivare ifall man är egen åkare. Jag har sökt på nätet efter semesterrätt och inte hittat svaren så jag tänkte fråga dem som är i branschen och troligen kan ge svar på ifall det finns variationer. Jag har faktiskt sett flera poster i andra trådar där man har hjälpt varandra.
Vissa tjänstemän t.ex har sex veckors semester som kompensation för att man har tjänstebil och ingen övertidsersättning så jag förstår inte att det är en konstig fråga.
Vad som var lite roligt var att när jag skrev posten så tänkte jag att en viss skåning kommer skriva något om lojalitet och att bärgning minsann tar man inte semester ifrån hur som helst. Jag tror inte att jag förmedlade några av mina värderingar eller ifall jag skulle kräva att få 5 veckors semester i sträck på sommaren utan ville bara veta hur semesterrätten ser ut.
Någon som kan hjälpa?
På Så:s sida kan man nog fortfarande tanka ner en pdf med åkerihandboken och i den står det mycket matnyttigt även en del om hur semester ska skötas!
Praktikanten
2010-03-28, 00:01
Någon som kan hjälpa?
kommer inte ihåg exakt men tror att 3 av de 5 veckorna kan du inte bli nekad att ta precis när du vill.. de andra 2 får man förhandla fram.. o vecka 5 får man spara te åtet efter om ja inte minns fel.. men även om man inte tar ut semester så får man ta ut pengarna o ändå jobba alla åters veckor..
På Så:s sida kan man nog fortfarande tanka ner en pdf med åkerihandboken och i den står det mycket matnyttigt även en del om hur semester ska skötas!
Kanon Blue
Där hittade jag svaren. För den som är nyfiken delar jag med mig nedan
25 dagar enligt lag. Sen vet jag inte ifall man hos vissa arbetsgivare får mer som kompensation för något. Berätta gärna
Semesterperioden ligger 1 April till 31 Mars
Man tjänar in semester för kommande år vilket betyder att man jobbar en semesterperiod för att få betald semester under nästa. Sen antar jag att man får "låna" semesterlön för sitt första anställningsår och får behålla den ifall man jobbar kvar ett visst antal år.
Detta är alltså SÅs och lagens regelverk, men gör man inga avsteg eller varianter som bärgare? Det finns ju en hel del andra detaljer där man frångår regler som gäller vanliga chaufförer.
e man egen åkare. får man väl bestämma själv hur å när man vill ha semester, gäller ju bara å hitta nån som kör åt en då. eller en snäll närliggande kollega(annan åkare) som kan stötta. typ.
niva_mats
2010-03-28, 16:45
Sen beror det på hur du är anställd oxå.
Sen beror det på hur du är anställd oxå.
Hur menar du?
Hur menar du?
Om du är heltidsanställd har du ju mer förmåner, än vad en som jobbar deltid, eller bara nån som jobbar enstaka gånger.
Vad menar du att får för förmåner om man jobbar heltid som bärgare som man inte har annars?
Jag är ju inte så insatt i det, men om man jobbar mer och är anställd till heltid, så har man ju rätt till att ha mer ledigt, än vad en som jobbar deltid har.
Jag är ju inte så insatt i det, men om man jobbar mer och är anställd till heltid, så har man ju rätt till att ha mer ledigt, än vad en som jobbar deltid har.
Tror du inte att det gäller för de flesta även om man inte jobbar som bärgare?
Tror du inte att det gäller för de flesta även om man inte jobbar som bärgare?
A, det är vad jag tror i överhuvudtaget inom alla jobb:yesnod:
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.