handdator

Visa fullständig version : Bärgare omkom

Trackern
2005-11-07, 13:14
Så är det dags igen..... En av Kårens chaufförer blev idag ihjälkörd på E6
Bara att beklaga...

Saxat ifrån Wighsnews:

"Riksnyheter
Kungsbacka: Trafikolycka på E6
Strax före 10 inträffade en mindre trafikolycka på E6 i norrgående fil vid avfarten till Fjärås. Enligt uppgifter så var det inga personskador i den olyckan så polisen tillkallade bärgare, men då den kom fram så körde en bil in i bärgaren. Minst en person skadades så man fick larma ambulansen. /Teija
Nov 7, 2005, 10:16"

Uppdatering

"Riksnyheter
Kungsbacka: En person omkom
Uppdatering: En person omkom i olyckan som tidigare inträffade på E6 vid avfarten mot Fjärås, då en personbil körde in i en bärgningsbil. /Teija
Nov 7, 2005, 11:47"

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,66058273_852__,00.html

blue
2005-11-07, 13:27
Från Göteborgs-posten.

"En omkom efter olycka med bärgningsbil på E6

En bil körde in i en bärgningsbil utanför Fjärås på E6 på måndagsmorgonen. Det blev totalstopp i trafiken i norrgående riktning. En person avled och en blev skadad.

Det var strax före klockan nio på måndagsmorgonen som en bilist körde rätt in i en bärgningsbil utanför Fjärås på E6 i norrgående riktning. Bärgningsbilen kom till plats för att assistera polisen och hjälpa två andra bilister som krockat i det häftiga regnvädret över västkusten. Två ambulanser sändes till olycksplatsen för att ta hand om två skadade. En av de skadade avled."

Vet vi att det är bärgaren som är avliden?

Trackern
2005-11-07, 13:29
Från Göteborgs-posten.

"En omkom efter olycka med bärgningsbil på E6

En bil körde in i en bärgningsbil utanför Fjärås på E6 på måndagsmorgonen. Det blev totalstopp i trafiken i norrgående riktning. En person avled och en blev skadad.

Det var strax före klockan nio på måndagsmorgonen som en bilist körde rätt in i en bärgningsbil utanför Fjärås på E6 i norrgående riktning. Bärgningsbilen kom till plats för att assistera polisen och hjälpa två andra bilister som krockat i det häftiga regnvädret över västkusten. Två ambulanser sändes till olycksplatsen för att ta hand om två skadade. En av de skadade avled."

Vet vi att det är bärgaren som är avliden?

Jag fick info i tredje hand ifrån Assistancekårens Vd så jo, jag är rätt övertygad....

blue
2005-11-07, 13:33
Okej, det framgick inte av artiklarna.

Hoppas att hans anhöriga och kollegor får all hjälp och stöd.

Hoppas att folk kunde respektera gulblinkande varningslampor lika mycket som dom respekterar blå. Tyvärr är dom flesta ögontjänare och släpper bara av på farten när det finns risk för styrlappen.
Det är kanske dags att släppa på regelverket för blåljus?

/Blue

Trackern
2005-11-07, 13:37
Okej, det framgick inte av artiklarna.

Hoppas att hans anhöriga och kollegor får all hjälp och stöd.

Hoppas att folk kunde respektera gulblinkande varningslampor lika mycket som dom respekterar blå. Tyvärr är dom flesta ögontjänare och släpper bara av på farten när det finns risk för styrlappen.
Det är kanske dags att släppa på regelverket för blåljus?

/Blue

Min åsikt är densamma men i detta fall var ju polisen enligt artiklarna på plats.. Tragiskt är det....

Uffe me bärgarn
2005-11-07, 13:52
jodå,tyvärr så fick jag dom dåliga nyheterna för en stund sen...
En god vän o kollega sen ett antal år tillbaka.
Vad säger man,finns inga ord.

Trackern
2005-11-07, 14:01
jodå,tyvärr så fick jag dom dåliga nyheterna för en stund sen...
En god vän o kollega sen ett antal år tillbaka.
Vad säger man,finns inga ord.

Pratade precis med Dieselmannen om detta på telefon, hans förslag var att på något sätt hedra en stupad kollega. Sånt här får absolut inte gå förbi, glömmas bort.... ALLA har någon gång varit nära och denna gång blev det för nära.... Något måste göras, när vi hedrat och sörjt klart en stupad såklart. Däråt skall tankarna först hamna!

brk184
2005-11-07, 15:44
:depressed :depressed :depressed :depressed :depressed :depressed

Hornet
2005-11-07, 17:05
Tråkigt! Beklagar att vi mist en kollega. Sänder en tanke till hanns familj och vänner :depressed

273
2005-11-07, 17:12
Beklagar sorgen! :depressed

dieselmannen
2005-11-07, 18:13
tankarna går till anhöriga och vänner,lika sorgligt att det händer gång på gång.
Oavsett vilka firmor vi kör för så har vi här verkligen anledning att jobba tillsammans för att få en säker arbetsmiljö på vägen!
Där jobbar både du och jag,ofta helt oskyddade med livet som insats varje dag.
Hur vi skall kunna öka vår synbarhet samt minska vår sårbarhet är som jag ser det helt upp till oss själva.Här i stockholmsområdet har vi under iaf vissa tider möjlighet att få hjälp av Vägassistansbilarna,känns RÄTT skönt att ha bakom ryggen..
Att idag få hjälp av polis räknar jag i dagsläget som ett skämt i Stockholmsområdet mer eller mindre!
Själv tar jag upp 1,5 fil minst när jag lastar på en större väg,och ändå känns det som ett lotteri varje gång.
Bra förslag på åtgärder kan med fördel lämnas här på forumet.
Läge för en tyst minut någon av de närmaste dagarna väl synligt tycker jag,eller hur?

495
2005-11-07, 18:51
Vi på Kåren i Helsingborg har halat Kåren flaggorna på halv stång för vår kollega. Vi kommer att flagga i 3 dygn, och hoppas andra tar efter.
Många tankar till hans nära & kära, och personalen på station Fjärås.

bod178
2005-11-07, 20:27
Beklagar denna tragiska händelse, sänder mina tankar till hans nära och kära.
:depressed
Tycker absolut att man ska hedra våran kollega med en tyst minut ,väl synligt.

Mäster
2005-11-07, 21:12
Jag sänder med sorg i hjärtat en tanke till vänner och anhöriga.

Mäster
2005-11-07, 21:17
En demontration mot hänsynlösa bilister.
Alla stans bärgare från liplan till västberga i långsam fart i alla filer, och tillbaks kanske
På något sätt borde vi väl visa vårt missnöje mot det allt hårdare trafikläget
Det kanske är rätt tillfälle nu, Eller helt fel tillfälle.
Vad har ni för åsikter?

bärgare_87
2005-11-07, 22:09
:depressed :depressed att inte folk fattar :depressed

65an
2005-11-07, 22:13
Man finner inga ord... En tyst minut på en synlig plats är nog det minsta man kan göra

dieselmannen
2005-11-07, 22:14
Låter perfekt tycker jag.
Vad sägs om tex onsdag vid lunch med ett tipssamtal till media?

65an
2005-11-07, 22:21
jag är på...

ROBBAN 578 VÄXJÖ
2005-11-07, 22:37
Hej mina kära kollegor och arbetskamrater. Jag tycker att vi ska hålla en tyst minut imorgon klockan 09:00 (vid frukost) för våran bortgångna vän och kollega.

Ps. Hoppas att reglerna för anvädning av arbets belysningen snart ändras så att vi slipper sådana tragiska olyckor i framtiden Ds.

Med varma och sorliga hällsningar från oss på A-kåren i Växjö

Hornet
2005-11-07, 22:37
jag är på :thumbup:

273
2005-11-07, 22:56
Vad sägs om tex onsdag vid lunch med ett tipssamtal till media?Jag e med!

273
2005-11-07, 23:00
Tyvär så har jag fått sett på nära håll hur bilister beter sig! Och det mest skrämande var att hon inte tyckte att hon gjort fel! :eek: Som sagt en protest mot trafikläget! Och ett jätte tack till att vi har VÄGASISSTANS :thumbup: Annars hade nog min bil inte rullat med mig som chaufför längre.

jockebärgare
2005-11-07, 23:13
:depressed sänder våra tankar till anhöriga och personal hos Erland. jockes bilbärgning båstad. en tyst minut från oss bärgare är på sin plats :depressed :depressed :depressed

birason
2005-11-07, 23:21
Börjar med att sända en tanke till vänner och anhöriga.
Det är fullständigt oacceptabelt att sådant får en chans att hända :depressed .
Sen instämmer jag med Diesel och Mäster här!

Trackern
2005-11-07, 23:29

Om detta görs rätt så kan det bli en liten upprättelse. Vår kollega, någons nära vän, någons bror, någons son fick inte en minut i nyhetssändingen idag... inte en enda minut... inte ens tio sekunder... hade det varit vägverkets man eller gud förbjude en polis, då hade debatten varit igång. Nu blev det notha!
Låt sorgen och rädslan för att det nästa gång är någon närmare, det spelar ingen roll vem eller egentligen ur vilken yrkesgrupp... låt sorgen göra något vettigt.
Kollegan kommer inte åter.

Diesel, styr du upp detta? Media, pratar du med dina kontakter?

Mäster
2005-11-07, 23:33
Om detta görs rätt så kan det bli en liten upprättelse. Vår kollega, någons nära vän, någons bror, någons son fick inte en minut i nyhetssändingen idag... inte en enda minut... inte ens tio sekunder... hade det varit vägverkets man eller gud förbjude en polis, då hade debatten varit igång. Nu blev det notha!
Låt sorgen och rädslan för att det nästa gång är någon närmare, det spelar ingen roll vem eller egentligen ur vilken yrkesgrupp... låt sorgen göra något vettigt.
Kollegan kommer inte åter.

Diesel, styr du upp detta? Media, pratar du med dina kontakter?

Diesel och jag ska prata ihop oss imorgon. Nu känns det som det är j***igt viktigt att allt går rätt till.
Kolla in forumet eller svara i telefon när vi ringer

birason
2005-11-07, 23:42
Diesel och jag ska prata ihop oss imorgon. Nu känns det som det är j***igt viktigt att allt går rätt till.
Kolla in forumet eller svara i telefon när vi ringer
Att allt går rätt till är en bra förutsättning, med rätt mediabevakning och så många som möjligt samlade så borde vi få en chans att "ta igen" den media-tid vår kollega aldrig fick!!!

Tungbärgare 302
2005-11-08, 00:55
Vi på kåren Göteborg följer eran linje vi halar flaggan.

Kjelle
2005-11-08, 01:16
Oerhört tragiskt! Jag känner med hans nära och kära, vänner och kollegor...

Ingen skall behöva riskera liv och hälsa då man jobbar på vägen! Jag stödjer er fullständigt i en tyst minut och en lååång kortege för att visa ert missnöje över alla som inte visar någon hänsyn till dem som jobbar på och intill vägen. Se till att föra liv, för fram ert problem och börja bråka... Och om ni anser det nödvändigt efter omständigheterna så begär hjälp från polis.

MEN ha ingen övertro på blåljus som blinkar. Jag själv har nästan blivit påkörd trots blåljus från vår polisbil, brandbilar m.m. De som skiter i blinkande varningsljus skiter även i om det blinkar blått.

//Kjelle

Håkan
2005-11-08, 01:23
Ring mej Kåren Örebro
0705804486 Ring direkt
Vi måste göra något.
Jag tror jag får med alla bärgare i Örebro Län
Dag och tid så att vi kan informera Polisen att vi kommer att åka i ex. 20km på Motorväg i 1 mil. För att demonstrera att vi måste göra något.
Det måste göras Tisdag Onsdag eller Torsdag . Annars rinner tiden ut.
Med varma hällsningar till Fjärrås

lillhugg
2005-11-08, 03:46
:depressed Sänder en tanke till hans familj och vänner

Trackern
2005-11-08, 08:20
Oerhört tragiskt! Jag känner med hans nära och kära, vänner och kollegor...

Ingen skall behöva riskera liv och hälsa då man jobbar på vägen! Jag stödjer er fullständigt i en tyst minut och en lååång kortege för att visa ert missnöje över alla som inte visar någon hänsyn till dem som jobbar på och intill vägen. Se till att föra liv, för fram ert problem och börja bråka... Och om ni anser det nödvändigt efter omständigheterna så begär hjälp från polis.

MEN ha ingen övertro på blåljus som blinkar. Jag själv har nästan blivit påkörd trots blåljus från vår polisbil, brandbilar m.m. De som skiter i blinkande varningsljus skiter även i om det blinkar blått.

//Kjelle

Jag tror du har rätt där Kjelle. Faktum är trots allt att Polisen var på plats vid denna olycka. Det "Svensson" måste lära sig är att visa hänsyn och inte köra snabbare än han klarar av oavsett om det är en bärgare,polis eller något hockeylag som plockar skräp längs vägen.

/Trackern

Mäster
2005-11-08, 08:30
Någon som är kunnig eller känner någon som kan lagtexten?
I trafikskolan fick jag lära mig att gulblink fick passeras uppmärksamt och med stor försiktighet.
Finns den texten även i någon lagtext, typ trafiklagstiftningen?
Någon som kan ta sig tiden och ta reda på det?
Vad jag vill ha är paragrafnr och ev. stycke. Det är bråttom nu.

Trackern
2005-11-08, 10:26
I trafikskolan fick jag lära mig att gulblink fick passeras uppmärksamt och med stor försiktighet.

Mäster, har gått "arbete på väg", det är visserligen Vägverkets grej men enligt Vägverket så är det inte tillåtet att ha gul blink under färd. Det finns givetvis undantag där. Fortsätter att forska i trafikförordningen.

/Trackern

Trackern
2005-11-08, 10:42

76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning, samt
3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken enligt 67 § 13.3.4 vägmärkesförordningen (1978:1001).

495
2005-11-08, 11:17
Bärgningsföretagen i Helsingborg Och Ängelholms trakterna kommer att ha en tyst minut för vår kollega. Även en minnes körning genom Helsingborg,i låg fart o varningsbelysning på, är planerad. Den tysta minuten kommer vi att hålla på Rådhustorget.
Klockslag kanske skulle vara på sin plats att enas om. Vill gärna veta vad andra bärgningsföretag har planerat.
Press mm kommer att medelas under dagen.Även Polis för att förvarnas om färdväg mm.
Hör gärna av er på telefon.
Niklas,bil 495, Station 1212, Helsingborg.
Tel:042-78657(0709-257034)

495
2005-11-08, 12:34
12:00 är bestämmt för oss i Helsingborg att hålla en tyst minut.Platsen är dock ändrad till Hamntorget.
11:30 kör vi mot Helsingborg, igenom och ner.
Efter den tysta minuten fortsätter vi igenom stan, ut på motorvägen, E6 där vi kommer att hålla 50 km/h.
Varningsljus kommer att användas under hela färden.
Hoppas ni andra tar efter.

Nitrous
2005-11-08, 13:03
Om någon av Er som var nära kollegor till personen som förolyckades vill skriva ihop några ord om er förlust och saknad (en minnestext t.ex.) samt vad ni kommer göra för att hedra hans minne, cortege, tyst minut t.ex. skickar det på PM till mig så kan jag publicera det på första sidan med er tilllåtelse.

Mina tankar går till familj och vänner.

/Nitrous

Trackern
2005-11-08, 15:17
Skönt att se!

Trackern
2005-11-08, 15:20
Tåget går!

Trackern
2005-11-08, 15:22
Nybohov, Tåget går

bergarkungen
2005-11-08, 15:22
:thumbup: det finns inte ord :thumbup:
vi skänker en tanke mvh sälenstationen

Trackern
2005-11-08, 15:26
Lilla Essingen

Trackern
2005-11-08, 15:29
Hornsberg........

Trackern
2005-11-08, 15:32
Norrtull...........

Trackern
2005-11-08, 15:34
Haga Södra

nohlin
2005-11-08, 15:36
http://www.sr.se/P5/nyheter/artikel.asp?artikel=729474

:thumbup:

Trackern
2005-11-08, 15:38
Grymt bra uppslutning. Hoppas ni blir nöjda med bilderna. Lite svårt att få med alla och vägverkets kameror uppdateras inte helt perfekt, men ni som körde får iallafall en liten glimt av vad vi andra såg!

Alla tankar till Kungsbacka!

Kjelle
2005-11-08, 15:46
Det är bra!

Ut och visa er och starta en diskussion. Ta facket och skyddsombuden till hjälp. Ut i media, TV4, Rapport, Aktuellt. lokalnyheterna, tidningar osv.

Låt denna tragiska olycka blir ett startskott till att få ett slut på denna hänsynslöshet vid arbetsplatser på och invid vägen. Låt det inte hända en gång till...!!!

De gånger jag kommer till en plats där en bärgare jobbar brukar jag stanna en bit bakom och blinka blått för att göra vad jag kan för att dämpa farten på förbipasserande. Det skulle nog vara bra om ni kunde trycka på för att få flera poliser att göra samma sak när man kommer till en plats där ni jobbar.

Att jobba i trafiken är mycket farligt och jag tror att vi måste samarbeta och hjälpa varandra för att på så sätt minska risken för olyckor.

//Kj

Hornet
2005-11-08, 16:01
Bra uppslutning! Någon som har bilder runt om i landet?

Samson Falck 44
2005-11-08, 16:36
Ngn filmade tydligen! så det kankse sänds på ABC ikväll. om inte annat skulle ngn som känner ngn få filmen. så kan det klippet kankse läggas upp här?

Kjelle
2005-11-08, 17:13
I Metros Göteborgsupplaga finns en liten notis om olyckan... Man borde från medias sida slå upp en sådan här sak större för att ta ett steg i rätt riktning och väcka upp alla dessa trafikanter som tror att de själva och alla andra är odödliga i trafiken...

http://www.metro.se/content/acrobat/gothenburg/SEGOT_20051108_A_Metro.pdf

Man kan även se vad Västnytt visade i sin lokala nyhetssändning om man går in via http://www.svt.se - Nyheter - Västnytt och sedan kan man där klicka sig fram till gårdagens nyheter och se det. De nämner det liksom i förbifarten och säger att det ha hänt...

Som sagt, jag tror minsann att media behöver hjälp på traven för att förstå allvaret i det som har hänt.

En idé som jag fick... Kanske ni bärgare kan ta med er en och annan journalist från tidningar och TV som kan följa ert arbete och sedan visa för de som inte fattar bättre hur farligt jobbet är och hur utsatta ni är...

//Kj

P270
2005-11-08, 17:57
Sänder en tanke hans familj, vänner och arbetskamrater, tragiskt att det ska behöva hända. Apropå media kanske det skulle vara bra om det gick att få med typ "Mera motor" eller något liknande motormagasin ut i verklighetens värld.

/Patrik

BoA 145
2005-11-08, 18:30
Skänker en mycket dyster tanke och medkänsla till anhöriga och arbetskamrater, det finns inte ord att sådant här ska behöva hända, nu år 2005. Vill även tacka ALLA för sådant angagemang.

Hornet
2005-11-08, 19:17
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=242174

http://www.expressen.se/index.jsp?d=201&a=467233

Trackern
2005-11-08, 19:30
Sänder en tanke hans familj, vänner och arbetskamrater, tragiskt att det ska behöva hända. Apropå media kanske det skulle vara bra om det gick att få med typ "Mera motor" eller något liknande motormagasin ut i verklighetens värld.

/Patrik

Tanken är inte fel. Jag har en liten liten ingång till just Mera Motor. Ska se vad det ger.

Trackern

273
2005-11-08, 19:33
Fint av trackern att lägga upp bilder! Satt själv i kortegen. Synd att det skall till en sån här sak för att vi ska få uppmärksammhet.

ScaniaR580
2005-11-08, 19:49
Sänder här en tanke till anhöriga samt arbetskamrater för det tragiska som har hänt Mvh Assistancekåren Malung

dieselmannen
2005-11-08, 19:50
Tack till alla som var med i Stockholm och hedrade vår kollega.
Håll med om att kortegen såg mäktig ut när vi rullade upp längs E4.
Någon som har koll på hur många vi var?såg ut som 30+ bilar tyckte jag.
Jag pratade idag med vår "hovfotograf" och han filmade hela kortegen ifrån Nybohovsbron!jag skall försöka lägga upp den filmen när jag får en kopia.Tilläggas kan att vi får använda den fritt utan kostnad-TACK UFFE-
Tycker att vi visade upp oss bra idag,men mycket arbete återstår för att säkra upp vår vardag någorlunda.
Håll ryggen fri och stanna gärna och "vägassistansa" lite om ni ser en kollega som står farligt till.

9180
2005-11-08, 19:54
39 st var ni när ni passerade Kungens Kurva.

Hornet
2005-11-08, 19:54
Tack till alla som var med i Stockholm och hedrade vår kollega.
Håll med om att kortegen såg mäktig ut när vi rullade upp längs E4.
Någon som har koll på hur många vi var?såg ut som 30+ bilar tyckte jag.
Jag pratade idag med vår "hovfotograf" och han filmade hela kortegen ifrån Nybohovsbron!jag skall försöka lägga upp den filmen när jag får en kopia.Tilläggas kan att vi får använda den fritt utan kostnad-TACK UFFE-
Tycker att vi visade upp oss bra idag,men mycket arbete återstår för att säkra upp vår vardag någorlunda.
Håll ryggen fri och stanna gärna och "vägassistansa" lite om ni ser en kollega som står farligt till.
Tror att det var 44 bilar.

65an
2005-11-08, 20:47
Fick höra att Vägassistansen hade en bil med längst bak i ledet, tycker att man kan skymta den på en av bilderna. Bra tycker jag...

Mäster
2005-11-08, 21:36
Den kamratliga stämmningen var inte helt fel.

273
2005-11-08, 21:37
Bevis på att vi kan samarbeta om vi vill! :thumbup:

butte
2005-11-08, 22:29
Vi måste ha blåljus det kanske hjälper oss jag tycker att det är för jävligt att vi skall dö på jobbet vi måste fixa det här. :depressed

falcken5
2005-11-08, 22:55
det var riktigt kul å se så många som ställde upp i kortegen i sthlm idag oavsett färg på bilen, och jag hoppas att det kan bli någon ändring så vi kan jobba säkrare på vägarna.. om vi nu absolut inte få ha blått ljus på taket kan dom väl släppa på sin "reserv-färg" rött, för det är verkligen skillnad på rött å gult, har sett några ramper som blinkar rött och personligen tycker jag den e väldigt effektiv..

skänker även en tanke till våran kollega,och hans anhöriga..

Samson Falck 44
2005-11-08, 22:56
Vet inte om det hjälper med blåljus. men en sak är iaf säker. När jag lastar bilar på motorvägen från o med nu så försöker jag inte ta så lite plats som möjligt i vägrenen, för att inte va i vägen? :freak3: utan förflyttar hela bilen på sniskan ut i hela ena körbanan! Det får gott bli köer!!

Minns en gång när jag precis börjat köra bärgare o då jobbade jag på ssbt. stod o lastade vid solvalla o det var en jävla trafik. o helt plötsligt myser det upp en cheva från kåren o ställer sig 20 meter bakom o blinkar så jag kan jobba ostört. :kiss: Vet inte än idag vem det var. o jag hade aldrig träffat honom tidigare. vilken grej! :thumbup:

butte
2005-11-08, 23:05
Det blir ju inte sämre med blåljus vi måste tänka på att synas bättre.Jag tycker att det får vara ett slut nu vi måste ha ett så säkert jobb som möjligt därför skall vi ha alla grejer som finns att tillgå .

273
2005-11-08, 23:52
Rött och vitt som i staterna! :yesnod:

jockebärgare
2005-11-08, 23:57
jag har fört en dialog med VV sen i sommras om blåljus. kent på vv i borlänge menar att blåljus inte hjälper oss, vilket är helt fel. vi som kört länge vet att så fort räddningtjänsten & polisen blåljus slocknat och vi står kvar själva ökar hastigheten markant. jag fortsätter mitt arbete med vv om blåljus men behöver lite hjälp av er . enligt vv finns det inga andra som har blåljus än polis ambulans räddningtjänst för utom en disp för bärgare i göteborg som kör för spårvagnarna och en för blodtransport i stockholm. jag vet att det är fler som kör med blåljus , tipsa mej om dom ni vet. vi träffar vv i morgon i helsingborg se till att var högljuda då mvh jocke

273
2005-11-09, 00:01
jag har fört en dialog med VV sen i sommras om blåljus. kent på vv i borlänge menar att blåljus inte hjälper oss, vilket är helt fel. vi som kört länge vet att så fort räddningtjänsten & polisen blåljus slocknat och vi står kvar själva ökar hastigheten markant. jag fortsätter mitt arbete med vv om blåljus men behöver lite hjälp av er . enligt vv finns det inga andra som har blåljus än polis ambulans räddningtjänst för utom en disp för bärgare i göteborg som kör för spårvagnarna och en för blodtransport i stockholm. jag vet att det är fler som kör med blåljus , tipsa mej om dom ni vet. vi träffar vv i morgon i helsingborg se till att var högljuda då mvh jockeConnex i stockholm har blå lampor plus gas bolagen etc.

brk184
2005-11-09, 00:24
Jag tror inte att färgen på varnings ljusen spelar så stor roll. I det här fallet så var ju vad jag förstår polis på plats å det hjälpte ju inte. Då tror jag mer på att försöka ta så mycket plats som möjligt å på så sätt få ner hastigheten.
Spärrar man ett körfält på en motorväg så blir det snabbt köbildning med lägre hastigheter å en lite tryggare arbetsmiljö. Helt säkert blir det ju aldrig, inte ens om vi får blåljus. Rött å vitt säger en del. Ser inte fördelarna med det heller. Till slut lär sig ju folk att det "bara" är en bärgare som står å blinkar å kliver på gasen igen. Nä, prova att ta mycket utrymme när ni står ute på vägarna å jobbar, det funkar. Har själv använt mig av detta med gott resultat.

birason
2005-11-09, 01:30
Är det någon som vet om dagens gärningar kom med på tv??

Nitrous
2005-11-09, 11:59
som står farligt till.

PMa mig om du får tag på filmen i digitalt kodat format.
Vi kan hosta den på SOS servern.

242tic
2005-11-09, 11:59
Lite trist lagtext som tidigare efterlystes:
I Vägverkets föreskrifter om användning av vissa varningsanordningar mm. (VVFS 1994:38) anges när varningslykta får användas:

1. Varningslykta
Lyktor som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnade som varningsanordningar (varningslyktor) får användas på fordon
a) i väghållningsarbete eller liknande arbete
b) vid bärgning och transport av bärgat fordon
c) i samband med fordonskontroll eller motsvarande
d) vid olycksplats eller motsvarande
e) när fordonsbredden inklusive utrustning eller redskap överstiger 3 meter
f) när varningslykta föreskrivits som särskilt villkor för färd på väg
g) i andra med a-f jämförliga fall
Varningslykta får användas endast om det behövs för att varna andra för att fordonet på grund av verksamheten eller förhållandena måste ställas upp eller föras så att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik.

I Förordning om vägtrafikregister, 6 kap. Registrering av fordon, 9 § (SFS 2001:650) framgår vilka fordon som får registreras som utryckningsfordon. Larmanordningar skall finnas på utryckningsfordon. Annat fordon får inte förses med sådana anordningar. (blåljus räknas som larmanordning..)

9 § Ett sådant motorfordon som anges nedan skall antecknas som utryckningsfordon, om det vid registreringsbesiktning enligt 6 kap. fordonsförordningen (2002:925) har godkänts eller i typintyg har betecknats som utryckningsfordon:
1. ett motorfordon som har godkänts vid lämplighetsbesiktning enligt 8 kap. 1 § 4 fordonsförordningen och som är inrättat för transport av sjuka eller skadade och är avsett att användas uteslutande för detta ändamål av den som ingår i en sådan organisation som avses i 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), eller
2. ett motorfordon som är avsett att användas endast av en statlig brandkår eller en kommunal räddningskår eller av ett spårvägs- eller järnvägsföretag för att bereda hjälp vid eller förhindra olycksfall eller för att undanröja trafikhinder, eller av polis- eller tullpersonal eller personal vid Kustbevakningen i brådskande tjänsteutövning. Förordning (2002:945).

Utöver de ovan angivna fordonsägarkategorierna kan Vägverket enligt Förordning om vägtrafikregister, 20 kap. Bemyndiganden m.m., 4 §, andra stycket, 2 (SFS 2001:650) ge dispens för exempelvis gas- el- och vattenverks katastroffordon, fordon som används för transport av jourhavande läkare samt fordon som brukas för vissa brådskande blodtransporter.

4 § Vägverket får också föreskriva eller i enskilda fall medge att
------
2. att ett annat motorfordon än ett sådant som avses i 6 kap. 9 § får antecknas som utryckningsfordon i vägtrafikregistret.
Undantag som avses i andra stycket 2 får föreskrivas eller medges endast om det finns särskilda skäl och det kan ske utan fara för trafiksäkerheten.

Men Vägverket är MYCKET restriktiva med dispenser.....
Bärgaren i Göteborg har fått tillstånd eftersom den hjälper spårvägen. Men det är bara då blåljusen får användas. Connex bilar i Stockholm tillhör tunnelbanan och har tillstånd eftersom dom är ett spårvägsföretag. Vägassistans i Stockholm har fått dispens för sina bilar men det tillståndet gäller ENDAST vid händelser i Södra länken, ej annars. Mycket noggrant inskrivet i bilarnas papper....

Hoppas texterna kan vara till någon hjälp för att förstå regelverket och hur det fungerar?

blue
2005-11-09, 22:54
I dag höll vi en tyst minut i Helsingborg för vår kollega i Fjärås.

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=35496&a=384009

http://hd.se/helsingborg/2005/11/09/manifestation_efter_baergares_doed/

http://hd.se/webbtv/?film/kortege-s.flv

http://www.tv4.se/oresund/ rulla ner en bit för web-tv.

http://www.sos-stockholm.se/gallery/uploaded/143/_dsc9718.jpg

http://www.sos-stockholm.se/gallery/uploaded/143/_dsc9684.jpg

/Blue

Hornet
2005-11-09, 23:07
Bra respons från media ni fick ni :thumbup:

robban_lund
2005-11-09, 23:16
http://sydsvenskan.se/skane/article126350.ece

birason
2005-11-10, 01:31
Ja, i Helsingborg fick ni med er media, precis som det var tänkt, vad hände i Stockholm egentligen (med media alltså)?

jockebärgare
2005-11-10, 01:51
bilder på olyckan finns på wulffens bilbärgning göteborg hemsida. håret i nacken reser sig vems tur är det nästa gång :depressed

Trackern
2005-11-10, 09:02
bilder på olyckan finns på wulffens bilbärgning göteborg hemsida. håret i nacken reser sig vems tur är det nästa gång :depressed

Fy f-n vilken rysare... helt otroligt.... ofattbart.. Försöker förstå hur det gått till, vilken bil som gjorde vad men det går ju inte...
Kan det faktum att bärgaren står i vänsterfil och att det kommer en kurva åt vänster direkt efter "lura" trafikanten att bärgaren står i höger körfält? Vem vet? Å vad hjälper det egentligen.... Jag är mållös...

jockebärgare
2005-11-10, 10:22
den ena bilen var lastad på flaket

blue
2005-11-10, 13:33
Som jag förstår bilderna och texten på Assistancekårens sida (http://www.assistancekaren.se/main/nyheter.asp?i=31) så är Saaben den bilen som lastades och Volvon den som körde på.

BäRgArN_Jonte
2005-11-10, 17:02
Beklagar sorgen :depressed

janne1971
2005-11-13, 20:25
När jag tog lastbilskort så sa ofta min körlärare att alla borde ha lastbilskort,varför undrar ni säkert? jo då lär man sig att det går inte att sluta tänka där bilens huv slutar.Jag har tidigare jobbat som jourmeck på lastbilar och bussar och har flera gånger råkat ut för att när man har satt ut triangel varningsblinkers är på(sex stycken på en buss)man är själv placerad i motorutrymmet för att få fart på "häcken" så det nån IDIOT som tutar och tycker att man står ivägen.....som om man gör det bara för att jävlas!!!!

Nu när jag jobbar som resande servicemeck så ser jag någon "stackare"som är tvungen att jobba på vägen slår jag på hejdarn och puttrar förbi i 30km/tim och nog faan har man alltid nån idiot upp i häcken som undrar varför man bromsar!!!!

Vill också passa på att beklaga sorgen och kan jag så kommer jag alltid att hålla nere hastigheten förbi er som jobbar vid/på vägen,och om jag gör det så gör ju alla bakom mig det också!

Mäster
2005-11-13, 20:54
Jag och min kollegor tackar på förhand

Robban
2005-11-13, 21:57
Hejsan jag är ny här.

Men iaf, då man själv kör lastbil och gärna vill köra bärgare så lägger man sig över mittlinjerna på motorvägen om man ser nån blinka gult kvittar om det är en personbil eller en bärgare

P270
2005-11-15, 21:52
Det är absolut inget fel med blåljus, pratade i vintras med en polis om detta då jag sa att jag ville montera det på bärgaren, hans enda inställning var "använd dom med hjärnan" sen pratade jag med en annan konstapel som sa "njaa det är nog inte lagligt så det ska du nog låta bli" och så blev det, men har tänkt på när man möter en ambulans under dagtid så ser man extra-ljusen som blinkar på taket före man reagerar på blåljuset, så ett par 100 wattare bakåt kanske inte är "fel" (men olagligt). Vad vet jag? / Patrik

Mäster
2005-11-15, 22:15
så ett par 100 wattare bakåt kanske inte är "fel" (men olagligt). Vad vet jag? / Patrik

kalla dom arbetsbelysning.
ang. olagligt: Det kan omöjligt vara mer olaglit än att köra på en bärgare.

Uuups nu svarade jag visst med hjärtat och kanske inte så mycket med hjärnan.

birason
2005-11-15, 22:34
så ett par 100 wattare bakåt kanske inte är "fel" (men olagligt). Vad vet jag? / Patrik

kalla dom arbetsbelysning.
ang. olagligt: Det kan omöjligt vara mer olaglit än att köra på en bärgare.

Uuups nu svarade jag visst med hjärtat och kanske inte så mycket med hjärnan.
Det var en tungbärgare som förra vintern skulle hjälpa en engelsk tradare att ta sig fram på Gamla Södertäljevägen i riktning Tungelsta, straxt bortanför Wedan (jag bad polisen hjälpa till å skaka fram en sandbil, det kom en saltbil som gjorde det ännu snorigare :banghead: ; ringer igen då skickar dom en tungbärgare som ska vinscha honom över krönen :confused2 . Kanske någon här som känner igen sig?)
Hur som helst, jag tyckte folk tog det väldigt lungt förbi -förutom en Botkyrkataxi, som tutade när han passera i stället för att sakta ner :fou: .
Fick förklaringen när jag åkte vidare - solen gick upp i backspegeln - mitt i natten - bärgaren hade förutom alla strobar även hel-ljuset på :thumbup: , effektivt på min ära, om det var med flit eller av glömska vet inte jag.

Dieseldoris89
2009-08-07, 19:57
Så tragiskt att detta ska behöva hända när man är ute i trafiken och jobbar, att inte alla bilister kan förstå att man ska sakta in.

Uffe Västerås
2009-08-07, 21:16
Så här sjukt är det. Efter en diskusion med en chef på vägvärket så är det så att vi får bärga en bil utan hårt skydd(TMA eller avspärning) men vi får inte sanera typ sopa upp absol för det är väghållarens ansvar. Det är väl märkligt:banghead:

Dalton
2009-08-07, 21:29
Beklagar sorgen och skänker en tanke till anhöriga och arbetskolleger.

Thompa
2009-08-07, 23:09
Usch, va trist. Nån som bara försöker göra sitt jobb, och råkar så illa ut. Beklagar verkligen sorgen och förlusten. Hände det inte en liknande olycka för nåt år sedan på E6 där nånstans?.

Malmas
2009-08-07, 23:24
Usch, va trist. Nån som bara försöker göra sitt jobb, och råkar så illa ut. Beklagar verkligen sorgen och förlusten. Hände det inte en liknande olycka för nåt år sedan på E6 där nånstans?.

Den här är en gammal tråd från 2005-11-07, så det har inte hänt någon ny olycka vad jag vet i varje fall.

Tony138
2009-08-08, 14:30
Jag och min familj beklagar sorgen till er familj och anhöriga, ryser då jag tänker på det hemska att förlora någon kär...

the0fiskis
2009-09-03, 19:41
Vet inte om det hjälper med blåljus. men en sak är iaf säker. När jag lastar bilar på motorvägen från o med nu så försöker jag inte ta så lite plats som möjligt i vägrenen, för att inte va i vägen? :freak3: utan förflyttar hela bilen på sniskan ut i hela ena körbanan! Det får gott bli köer!!

Minns en gång när jag precis börjat köra bärgare o då jobbade jag på ssbt. stod o lastade vid solvalla o det var en jävla trafik. o helt plötsligt myser det upp en cheva från kåren o ställer sig 20 meter bakom o blinkar så jag kan jobba ostört. :kiss: Vet inte än idag vem det var. o jag hade aldrig träffat honom tidigare. vilken grej! :thumbup:

det kallar jag samarbete det är så man ska jobba :party:
ta han om er i trafiken :kiss: