Visa fullständig version : blinkade väst
the0fiskis
2010-10-31, 09:23
http://www.youtube.com/watch?v=LvL18ycf56c
men det ska så klart stå bärgare eller nått liknade på den :yesnod:
vad sägs om tanken?
Kottsson
2010-10-31, 12:10
Onödigt. Om förare ej kan se en reflexväst och varningsbilar el liknande ska de inte vara på vägarna.
Jag tror inte man ser västen blinka om man möter den med lyse.
Känns på något sätt lite överdrivet att ha en blinkande väst när man redan ser att det är utryckningsfordon på plats etc, men det ska tilläggas att den säkert kan komma till användning vid mindre olyckor :) Men vad vet jag =)
landsvägslok
2010-10-31, 14:35
perfekt till hundpromenaderna på mörka vägar, var köper man dom?
Kan säkert funka vid dirigering av trafik och dylikt.........Men på en bärgare under aktivt arbete tror jag inte den gör nån nytta!Om folk inte ser ett flipperspels blinkande jättefordon vid väg kanten lär dom ju inte se en blinkväst heller!Tyvärr!
Emil_Helsingborg
2010-10-31, 18:20
Precis på grund av att alla har sådana västar på sig så tappar bilisterna all respekt för dem som verkligen behöver synas....
Kottsson
2010-10-31, 19:40
Precis på grund av att alla har sådana västar på sig så tappar bilisterna all respekt för dem som verkligen behöver synas....
Låter lite riktat att folk som är ute och går ej ska ha en reflexväst? :freak3:
Vägarbetare har ju också fordon att visa upp sig med också. Att det är fara och då BORDE alla ta det försiktigt. Hälst under 30 km/h oavsett motorväg eller vanlig landsväg.
crafttech.se har en annan model med blinkande dioder i.
Emil_Helsingborg
2010-10-31, 20:01
Låter lite riktat att folk som är ute och går ej ska ha en reflexväst? :freak3:
Vägarbetare har ju också fordon att visa upp sig med också. Att det är fara och då BORDE alla ta det försiktigt. Hälst under 30 km/h oavsett motorväg eller vanlig landsväg.
Där finns dem som överdriver konceptet, ser själv i inalvelsbyn man bor i att man SKA ha väst så fort man vistas utanför dörren, om man så står i trädgården, går i skogen, cyklar på en cykelväg eller man ska från bilen in och handla.....Den gula västen har fått ett för stort användande och då skiter folket i att dem som verkligen behövs synas har den på sig. Om alla hade haft blått ljuse på bilen så hade den också tappat kraft! Jag är den bilist som anser att vanligt folk ska ha Vanliga Reflexer och dem som jobbar eller fått ett haveri/olycka vid, på eller sidan om vägen skall ha den Gula/orangea västen!
Kottsson
2010-10-31, 20:55
Där finns dem som överdriver konceptet
Det låter bra! Det andra kunde misstolkas lite. Eller så är det jag som är koko :fou:
På vägen hem åkte jag nästan på en mopedist för han hade helsvarta kläder moppen var svart och inga lysen/reflexer och han åkte självklart längst bak i ledet av alla jag kom ikapp. Gillar inte sånt där, Både polaren fick väja när han kom för fort bakom han och tillochmed polarens far som åkte bil bakom oss(hade fiskat och han hade bensinen i bilen).
Nu får la du ta å kamma dig! :fou:
Det är ju jättebra när folk ser till att synas när dom är ute på gatorna. Mer reflexer åt folket! :thumbup:
Såna västar har vi på SSBT med blinkande dioder och texten BÄRGARE bak. Den texten blinkar dock inte.
Det vill vi ju se en film på!! :yesnod:
Det vill vi ju se en film på!! :yesnod:
Har inte tänkt på och filmat det.:banghead: kanske man skulle gjort:censored:
Tanken med denna väst är givetvis att man ska synas bättre i mörker. En reflexväst syns endast när ljus faller på själva reflexen, inte annars. Dessa västar är kombinerade med reflex samt lysdioder, vilket göra att västen syns på mycket längre håll. Denna reflex väst syns även bättre vid sämre sikt, som dimma, snöoväder och mörka regniga höstkvällar.
Västen säljs och används i första hand till vägarbetare som arbetar efter vägarna, tågspår mm som inte har räddningsfordon och blinkade ljus omkring sig. Detta eftersom de flesta bilister i Sverige inte håller den hastighet man bör göra när man passerar ett vägbygge, det är för deras säkerthet.
Västen finns i standard utförande, med rödblinkade triangel bak och vita lysdioader fram, den är tvättbar och dioderna drivs med ett liutet batteri med laddare till. Specialvästar går att ordna med egen text, tex bärgare, räddningstjänst, polis mm (Specialvästar säljs inte till privatpersoner, endast företag och myndigheter)
Med vänlig hälsning
Franda Protection
www.franda.se
Kottsson
2010-11-15, 13:54
Kanske tankarna finns i någons huvud att skaffa en blinkande väst åt en vovve? :confused2
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.