handdator

Visa fullständig version : Vad anser du att Bärgare ska ha för blinkljus?

Hornet
2005-11-08, 23:31
Ja vad anser du? Det är ju en svår fråga, blir det bättre med blåljus eller tappar folk respekt för blått då? Bör vi få en egen färg kanske?Eller tycker du att det ska vara som i dag.
En svår fråga med blått är ju också hur det ska användas tex till trafikolyckor eller bara när vi står och jobbar på platsen. Tror vi att det kommer att missbrukas.
Själv tror jag nog att rött skulle kunna funka bra.

Samson Falck 44
2005-11-08, 23:39
Egen färg e nog fan rätt!

Samson Falck 44
2005-11-08, 23:43
rött! litar på janne från öfre..

falcken5
2005-11-08, 23:45
japp rött och vitt tycker jag..i staterna har dom väl de??
blått är ju väldigt lätt att det missbrukas. även om det säkert skulle vara effektivt med blått men då e ju frågan om vi skall gå som utryckning-fordon eller vad!?!

273
2005-11-08, 23:50
Helt klart rött och vitt! vi måste få en egen färg som inte används av vanliga traktorer etc. Och skulle vi få blått skulle det nog bli samma sak för polis etc. som vi har det i dag.Bara en tanke :smile:

jockebärgare
2005-11-09, 00:10
blått rött och gult . blått för att påkalla fri väg i det körfält jag står i rött stop i det körfält jag står i, gult varningsljus

birason
2005-11-09, 01:19
Gult e ju en färg som syns väldigt bra, men det skulle nog inte skada att "blanda upp den" med t.ex. rött. Vitt vet jag inte, det e ju inte direkt en påfallande färg på dagtid, eller har jag fel??

Tungbärgare 302
2005-11-09, 14:55
Jag kör en av tungbärgarna i göteborg som ni alla vet så har vi blåljus.Men jag anser inte det som ett allternativ jag röstar helt klart för rött och vitt.

butte
2005-11-09, 21:57
Det är klart att vi skall ha blåljus det ger respekt och folk blir rädda om sina kort .Här är det det enda som hjälper det ser man ju när man bärgar med polis då sänker ju folk farten.Mina gula ljus skiter dom i. :depressed

65an
2005-11-09, 22:26
Jag tror inte det spelar någon roll vilken färg vi använder egentligen. Det är vårat uppträdande på vägen där vi arbetar som kan spela roll. Kan man ställa upp sig så att man blockerar ett eller flera körfält är det nog ett bra sätt att få ner hastighten på. Men ska vi byta så tror jag att den röda och vita kombinationen skulle vara bra. Men jag kan ju ha fel också.

robban_lund
2005-11-09, 22:33
vit och rött känns bättre inget ont om det blå men det känns som om det inte ger effekt längre folk sänker inte hastigheten mer än till det lagliga. Dessutom så säger poliserna själva att det blå inte syns så bra kanske ett violett ljus och rött...

lillhugg
2005-11-10, 01:17
:thumbup: rött tror jag är bäst :thumbup:

Mäster
2005-11-10, 11:29
:thumbup: rött tror jag är bäst :thumbup:
Blinkande rött sken betyder STOP
Järnvägsbommar osv. Det är alltså redan taget.
Rött och Vitt i kombination! Jag är helt såld på den iden.

LABAN 575
2005-11-10, 13:28
Jag tycker att det skall vara blått och gult.
Vad det gäller betydelser på färger så ibland behöver vi ju blått för fri väg och så står vi ju still och och arbetar ock då behöver vi gult för att påkalla uppmärksamhet.

robban_lund
2005-11-10, 21:35
Varför detta sug efter blåljus på era bärgare? fattar inte vad ni ska behöva dom till. Dom som inte ser ert fyrverkeri av gult sken ska ju som sagt ändå inte köra bil!!
Alla sk*ter ändå i att sakta ner när man är ute på motorvägarna med blått ljus! Det som räddar oss är att vi stänger av vissa eller hela vägbanan så det bildas kö och där igenom får ner farten!
Utför inte ambulans, polis och brandkår extremt mycket mer brådskande uppdrag?`jag tror det i alla fall.
Ser absolut ingen anledning till varför t.ex. assistanskårens alla bilar skulle ha blåljus.
Även fast dom jobbar på vägar. Då ska väl vägarbetare ha fullt med blåljus.
Nä absolut inte!
Bärgare ska ta hand om bilen! det är inte så att dom måste anlända tillsammans med räddningstjänsten. Vad jag har erfarenhet av så kommer dom när alla håller på att packa ihop. Lugnt och fint så tar dom med sig sin bil och åker. Ser inga motiv till blåljus användning i deras arbete.
Men jag är ingen expert på bärgning, absolut inte.
Problemet är att ju mer som använder blå-ljus desto mer inflation kommer det att bli för oss som behöver det mest (Polis/Brand/Ambulans). Om folk blir omkörda av blåljus hela tiden, från Pizzabudet till Polisen sjunker respekten.
Jag är mycket skeptisk till att andra än P/B/A skall ha utryckningsfordon.
Det roliga är väl att det inte i det här fallet gäller en företagsledning eller ännu "högre" uppsatta människor som tycker att bärgare!? ska ha blåljus utan det är dom chafförerna som tydligen måste komma fram extremt fort till trafikolyckor som tycker detta är ett behov.....har varit på nåågra trafikare under mina dagar och vad jag lärt mig och vet så har inte bärgaren någon funktion att fylla förns räddningsarbetet är över. = Ingen brådska = Inget behov av blåljus.
Jag har ju hållit på med / kört utryckningsfordon i 15 år nu och hört och sett det mesta vid det här laget.
Bärgningsföretagen har länge länge länge kämpat för att få ha sina bärgningsbilar som utryckningsfordon men alltid fått nej från tidigare länsstyrelsen och numera vägverket.
Varför ?
Jo, räddningstjänsten gör bedömningen att de klarar sitt jobb utan assistans av bärgare i initialskedet av en bilolycka.
Vidare så är det ju faktiskt så att den bärgare som först kommer på plats får jobbet varför det skulle kunna bli ett jäkla blåande för att hinna först till jobbet , eller ? :banghead:

Benny bärgare
2005-11-10, 21:41
Jag tror på rött o vitt,blåljuset syns dåligt vid skarp solljus.kvittar nog vilka lampor man har,om folk tittar på annat holl. man får spära bärgaren så gott det går, o tänka på sig själv.

jockebärgare
2005-11-11, 01:00
Du har säkert en klar uppfattning av bärgare den får du nog ha för dig själv.om du tycker att blåljus bara skall användas vid bråskande transporter för polis/brandkår / ambulans/ varför släcker ni inte blåljuset när ni kommer fram och sätter på gult varningsljus. din uppfattning av bärgare är kanske att en polismans liv är värt mer än en bärgares liv .vad det gäller att bärgare inte behövs på olycksplatsen..... jag har varit bärgare sedan -85 jag har detagit i många räddningsarbete med fastklämda där bärgaren har varit en viktig bit i räddningsarbetet. jag har varit med och plockat ihop lemlästad kroppar och under mina 20 år i branchen har jag aldrig sett en polis hjälpa till med detta. vi som bärgare är ofta på trafikolycker själva utan polis/ räddningkåren, då har vi endast det gula ljuset som skydd och helt klart fungerar det inte så bra eller inte alls. jag vet inte vart du är trafikpolis någonstans men knappast på vägen i allafall :thumbd: MVH jocke på jockes bilbärgning båstad / tel 0431-369090

495
2005-11-11, 18:50
Till "trafikpolisen".

Tycker du borde undersöka hur en bärgare jobbar och vad vi gör. Dina 15 års erfarenhet med blåljus ger jag inte mkt för.
Det gäller inte bara EN bärgningsorginisation, utan alla, även enskilda som vill ha blåljus( eller annat alternativ). Ingen är favoriserad.
Hur många gånger tror du inte vi är först på plats? Sticker inte under stolen med att det händer att det körs raggjobb på radion. En del råkar man passera utan o veta det, kanske händer precis när man är framför/bakom.
Klart man stannar, finns alltid saker som man kan hjälpa till med, skadade, chockade, dirigera trafik mm.
Hur många gånger har inte en bärgare fått hjälpa Bk för det varit knivigt?! Många gånger. Även Bk kan ringa och begära snabbhjälp på en olycka, lastbils olyckor är ett exempel.

Om det nu skulle va så att blåljus används så ska det inte missbrukas, helt klart. Vid trafikfarliga bärgningar(alltså många av våra körningar), snabbutryckning pga köbildning osv. Som polis eller vad du nu är så borde du veta att det ska rensas fort för trafiken ska flyta på.
Hur ofta står vi inte kvar själv pga polis måste lämna platsen för att dom har en tuggummi snattare på Konsum!! Skandalöst!!
Bärgare kan ringa och begära hjälp vis trafikfarliga bärgningar, tex : hårt trafikerade vägar, rusningstid mm. Får vi någon hjälp? O ja!! Efter 3 timmar!! Vet du varför? Jo, då har tuggummi snattaren varit i farten igen.
När ja börja i yrket hade jag lila ljus på halva min ljusramp. Det kosta mej böter för att det påminnde om blåljus enligt polisen. Feg som jag var så plocka jag bort det. Plocka bort en liten bit av min livförsäkring som skydda lite mer än bara orange ljus.
Dom böterna på några hundra kan jag gärna ta igen, om det skyddar mitt liv lite mer. Men nästa gång jag monterar nya ljus så kommer det att vara blått och rött. Även om jag bryter mot några lagar. Mitt liv är värt mer än någon paragrafryttares ideer.

Testa bärgningsyrket, du är välkommen att åka med mej som praktikant. Då kanske du efter ca 1 timme förstår varför vi vill ha mer än orangaljusen.
Har själv blivit påkörd vid 3 olika tillfällen(tyvärr glömde jag nämna den 3e för pressfolket när jag blev intervjuad under vår manifestation, fick då en sidomarkerings lykta in knivad i min högra skinka, som tur var satte den sej i plånboken :bootyshak).

Nä, ta reda på fakta, och tänk igenom hur det funkar innan du öppnar ordhålet. Och du är varmt välkommen att praktisera i 495 med mej.

Niklas Palmén

Uffe me bärgarn
2005-11-11, 19:55
När det gäller lila(magenta) så finns faktiskt detta o köpa från tillverkare utomlands numera,inte bara svenska skyltmakare. Har sett strober för inbyggnad o ja har för mej ljusramper också. ska surfa runt o kolla mer...
Nån mer som sett detta ?

brk184
2005-11-11, 19:59
Jag förstår inte varför alla hänger upp sig på färgen på varningsljusen, det är inte där problemet ligger utan billisters respekt för oss som jobbar på vägen oavsett vilken färg vi har på ljusen.Och varför blått om man nu ska byta. Blått är ju den färg som syns sämst. En del av er skriver att vi ska ha blåljus för att begära fri väg. Fri väg till vad? Det är ju inte så att någons liv hänger på om bärgaren kommer fram i tid eller ej. Visst, bk kan begära hjälp ibland men är man inte på plats så löser dom nog uppgiften ändå. Då tycker jag det är bättre om vi lägger vår energi på att få "svensson" att lätta på gasen när dom närmar sig en arbetsplats på vägen, oavsett om det är en bärgning eller ett vägarbete.Varför inte bearbeta bolagen som vi oftast utför bärgningen åt att ersätta oss för en extra bil som kan ställas upp som skydd om det behövs där det föreligger fara för livet. Bara en av alla mina tankar som poppar upp.

Hornet
2005-11-11, 20:13
Jag tycker också att vi borde få en ny färg! Det Gula syns men det är ingen som bryr sig eller förväxlas med ”alla andra” typ Tungtransport traktor eller någon lastbil som glömt att slå av sina rotellor. Därför tycker jag att vi ska ha någon färg som är egen så man vet där det blinkar exp. Rött så vet man där står det en Bärgare och lastar folk finns på vägen. Och när dom vet att det är en Bärgare som står runt hörnet så kan man bearbeta bilisterna att sänka farten, men dom bör ju veta att det är vi som står där och inte någon lastbil som åker och varnar lite för att han är bred.

nohlin
2005-11-11, 20:16
Jag passar på att lämmna en kommentar från en person som inte är i branchen, ni får ha överseende om jag inte vet hur ni har det egentligen, men jag är rätt säkert på att det är illa.
Måste nog hålla med dom som säger att bärgare inte ska ha blåljus, mest av den anledningen att jag inte tror det minsta på att det skulle hjälpa något. Det gäller att få folk att sänka farten, och min lilla idé (som kanske inte är ny) är ett slags hinder. Min första tanke hamnar då på ett farthinder/gupp som man helt enkelt lägger ut på vägen ett par 100 meter innan er arbetsplats. Det behöver inte vara nått stort, utan bara tillräckligt så att dom som kör märker hur det "smäller" under bilen och då saktar ner. Vet inte om det funkar men tror i alla fall jag hade bromsat. Och jag får i alla fall för mig att det inte skulle vara omöjligt att få med sig nått sånt i bärgaren och även kunna lägga ut den på vägen på ett säkert sätt.

Hur som helst hoppas jag att det blir lite ordning för er och alla andra som jobbar på vägen.
MVH
Nolle

BäRgArN_Jonte
2005-11-11, 20:19
De e förjävligt att folk inte kan fatta :fou: va Gultblinkande ljus betyder.
De e inte kul å va på vägen och jobba när folk kör som dårar.
Ja va med och praktiserade med Falck i Västervik i 3 år sen börja ja köra sjävl.
Men ja ville inte va kvar å jobba fan man va ju livrädd så fort man gick ur bilen å skulle bärga. Dom värsta ja vet de e timmeråkarna. Ja tycker att bärgarna ska få ha lite andra blinkljus (blåt rött) å sen ha polis till hjälp om man ska bärga på större vägar

mvh Jonathan

skänker en tanke till den bärgaren som gick bort :depressed

Falck norrland
2005-11-12, 04:36
Blåa blixtljus skulle jag vilja ha, kopplade till handbromsen så att de ej kan användas under körning. :ajjabajja
men fortfarande ha gula flashramper på taket.

dieselmannen
2005-11-12, 09:44
Det är jätteroligt att även poliser och andra yrkesgrupper hittar hit,och även engagerar sig för för arbetsmiljö--varmt välkomna hit.
Sorgligt att läsa vilken ton en del skribenter använder sig av...
Meningen med den här sidan är fortfarande och jag understryker fortfarande
att i en positiv anda diskutera,utbyta erfarenheter och tips.
mer angeläget än någonsin att gemensamt se till att vi får en säker arbetsmiljö--TILLSAMMANS--
Vill man inte följa våra enkla regler så är det bara att välja ett annat forum
detta är bara min personliga åsikt,för det var så vi resonerade när vi drog igång sidan!
Så nu över tiil vad tråden handlar om.
Färgen på våra varningsljus är bara en liten del av säkerhetstänkandet.
Blåljus är reserverat för utryckningsfordon och bör nog förbli så i framtiden oxå,men en "egen" färg tycker jag är värt att jobba mot.
Jag tycker att Brk184 är inne på rätt spår,men problemet är att vi nästan alltid jobbar innan den "barriär" som bärgaren utgör om man vinklar ut den i 45 grader t.ex. Ger lite suicid-känsla eller hur?
Ni som verkar i Stockholmsområdet,jag vill påminna om det förträffliga skydd som Vägassistansbilarna utgör.Ring dom när ni står illa till.jag tror att dom blir glada om dom får så mycket jobb som möjligt.
vill passa på att önska alla här inne en skön och säker helg

bil499-hbg
2005-11-12, 16:19
495 nicklas har aldrig fått böter för felaktig färg i ljusrampen utan det var min svåger håkan som då i tiden körde gammla 497 men som kör nuvarande 498 för övrigt så var håkan i tingsrätten för det brottet ock fick 300:- i böter ./ dan

495
2005-11-12, 16:33
Dan/499
Hasslarp, vägen efter mejeriet, fick gammla 497 böter för felaktigt varningsljus. Med mej som chaufför.
Vidare diskusion om det kan vi ta på annat sätt och inte här.

brk184
2005-11-12, 23:58
495 nicklas har aldrig fått böter för felaktig färg i ljusrampen utan det var min svåger håkan som då i tiden körde gammla 497 men som kör nuvarande 498 men nicklas 495 lider av mytoman, för övrigt så var håkan i tingsrätten för det brottet ock fick 300:- i böter ./ dan
Nu tror jag du har kommit lite fel. Paj-kastning sysslar vi inte med här, det framgår klart å tydligt om du läser forumets regler. I den här tråden disskuterar vi ett ämne som är ganska viktigt för oss alla å så använder du den till något helt annat. :ajjabajja SKÄRPNING :ajjabajja

Hornet
2005-11-13, 00:48
bil499-hbg och 495 använd PM

birason
2005-11-13, 07:11
Jag e lite inne på BRK184:s linje, det är inte färgen det är fel på utan övriga trafikanters brist på respekt.
Ett tydligt exempel på detta är vid "vanliga" vägarbeten med begränsning 30 tex, hur många bryr sig, så varför skulle dom bry sig att det står en sketen liten bärgare i vägkanten.
Problemet bottnar i en snedvriden syn på trafikregler; hur ofta hör man någon prata om FARAN FÖR ANDRA när man gjort något fel i trafiken??
NÄ, just det; det enda som bekymrar folk är om dom fick behålla körkortet.
Mao; så länge det inte innebär risk för körkortsindragning att passera arbetande bärgare så vet jag inte hur vi ska få folk och sakta ner, blockering verkar ju inte heller funka, kolla 273.

zerial
2005-11-24, 11:19
Det är som sagt inte färgen på ljusen det är fel på, det är folks allmänna bristande intresse och uppmärksamhet för vad som händer på vägen - vilket tyvärr bidrar till olyckor med eller utan "arbetare på väg".

Det är inte bara bärgare som lever farligt på vägen, och ett steg i rätt riktning borde också vara att man redan på "bilskolenivå" och i teoriproven belyser faktumet att andra saker än bilkörning faktiskt äger rum på våra vägar.

Det är också viktigt att vi som arbetar på väg, håller våra varningsanordningar i skick. Helt, rent och viktigast fungerande (många gåner har man sett halvfungerande varningsutrustning...)

I stockholmsregionen kan man både ta Vägassitans och TrafikStockholm (ljusskyltar) till hjälp, men där trafiksäkerheten inte kan hållas fullgod så får man kanske införa ett krav (eller motsvarande) där man tar hjälp av en kollega som enbart har till uppgift att "spärra"/"skydda" arbetsplatsen. Idagsläget får ju inte denna funktion något betalt, men det kanske borde ändras?

Roger Larsson
2005-11-24, 12:51
Det är med en viss förvåning man läser detta inlägg - ett inlägg som verkar bygga på "tro" och inte kunskap.

Några synpunkter:

1 Du skriver -"Dom som inte ser ert fyrverkeri av gult sken ska ju som sagt ändå inte köra bil!!"

Lätt att skriva - det är ju det som är problemet!

2 Du skriver -"Då ska väl vägarbetare ha fullt med blåljus"

Det är inte jämförbart! Vägarbetare har helt andra förutsättningar. Mer folk, skyltar, trafikljus, koner, fordon o div avspärrningar m m. Ge mig dom förutsättningar så får vi också en tryggare arbetsmiljö. Men vem skulle betala?

3 Du skriver -"Bärgare ska ta hand om bilen! det är inte så att dom måste anlända tillsammans med räddningstjänsten".

Många gånger kan räddningstjänsten inte göra något förän bärgningsbilen kommit pga att bilen kanske måste lyftas eller dras isär o liknande. Bärgare som jobbat i många år vet vad jag menar! Detta är visserligen inte ett så stort arbetsmiljöproblem när det gäller säkerheten för bärgningspersonalen men visar ändå på en viss okunskap!

4 Du skriver -"Problemet är att ju mer som använder blå-ljus desto mer inflation kommer det att bli för oss som behöver det mest (Polis/Brand/Ambulans). Om folk blir omkörda av blåljus hela tiden, från Pizzabudet till Polisen sjunker respekten".

Håller med Dig om inflationen men vad har pizzabud med saken att göra?

5 Du skriver -"Det roliga är väl att det inte i det här fallet gäller en företagsledning eller ännu "högre" uppsatta människor som tycker att bärgare!? ska ha blåljus utan det är dom chafförerna som tydligen måste komma fram extremt fort till trafikolyckor som tycker detta är ett behov....."

Företagledning jobbar sällan efter vägen. Vad beträffande Assistancekåren anslutna medlemmar finns det en dialog mellan Vägverket och AK ang varningsljus. Som inte - så vitt jag vet - drivs enbart av chaufförerna.

6 Du skriver -"...så har inte bärgaren någon funktion att fylla förns räddningsarbetet är över.

Se "3"

7 Du skriver -"Jag har ju hållit på med / kört utryckningsfordon i 15 år nu och hört och sett det mesta vid det här laget.

Kanske det finns en del kvar att se?

8 Du skriver -"Bärgningsföretagen har länge länge länge kämpat för att få ha sina bärgningsbilar som utryckningsfordon men alltid fått nej från tidigare länsstyrelsen och numera vägverket.
Varför ?
Jo, räddningstjänsten gör bedömningen att de klarar sitt jobb utan assistans av bärgare i initialskedet av en bilolycka.

Se "3"

9 Du skriver -"Vidare så är det ju faktiskt så att den bärgare som först kommer på plats får jobbet varför det skulle kunna bli ett jäkla blåande för att hinna först till jobbet , eller"

Detta är inget problem för ett seriöst bärgningsföretag - att använda tex blåljus i ett kommersiellt syfte är oseriöst och sådana företag skall vi inte ha ibland oss.

Roger Larsson
2005-11-24, 13:08
Vart har vi någon polis i denna tråd/inlägg?

zerial
2005-11-26, 10:14
Det är med en viss förvåning man läser detta inlägg - ett inlägg som verkar bygga på "tro" och inte kunskap.

Några synpunkter:

1 Du skriver -"Dom som inte ser ert fyrverkeri av gult sken ska ju som sagt ändå inte köra bil!!"

Lätt att skriva - det är ju det som är problemet!

>>> Ja, det är ett stort problem som varken blåljus eller utryckningsanordningar kan lösa.

2 Du skriver -"Då ska väl vägarbetare ha fullt med blåljus"

Det är inte jämförbart! Vägarbetare har helt andra förutsättningar. Mer folk, skyltar, trafikljus, koner, fordon o div avspärrningar m m. Ge mig dom förutsättningar så får vi också en tryggare arbetsmiljö. Men vem skulle betala?

>>> Det är knappt jämförbart med stora vägarbeten, ja. Mindre arbeten som belysningsarbeten med enstaka fordon mm kan hypotetiskt jämföras. Och svaret är att det behövs i många fall ytterligare en bil/fordon som kan säkerställa arbetet på väg. Vem betalar? Om bärgningsföretagen kunde ena sig (vilket knappt någon branch kan, för det finns alltid dem som horar) så skulle man kunna närma sig en lösning, där man får 1/1 betalt för själva bärgningen och kanske 1/2 betalt för den som säkerställer platsen.

3 Du skriver -"Bärgare ska ta hand om bilen! det är inte så att dom måste anlända tillsammans med räddningstjänsten".

Många gånger kan räddningstjänsten inte göra något förän bärgningsbilen kommit pga att bilen kanske måste lyftas eller dras isär o liknande. Bärgare som jobbat i många år vet vad jag menar! Detta är visserligen inte ett så stort arbetsmiljöproblem när det gäller säkerheten för bärgningspersonalen men visar ändå på en viss okunskap!

>>> Blåljus förbättrar knappast bilbärgarnas arbetsmiljö, och bilbärgningen har ju långt i från till uppgift att rädda liv. Oavsett om räddningstjänsten är på plats före eller inte vid en olycka så kan fortfarande liv räddas, varpå blåljusbehovet för bärgare och andra känns väldigt avlägset, eller hur?
F.ö. så har många moderna brandbilar den utrustning som behövs för att vänd, dra och stycka fordon...

4 Du skriver -"Problemet är att ju mer som använder blå-ljus desto mer inflation kommer det att bli för oss som behöver det mest (Polis/Brand/Ambulans). Om folk blir omkörda av blåljus hela tiden, från Pizzabudet till Polisen sjunker respekten".

Håller med Dig om inflationen men vad har pizzabud med saken att göra?

>>> I och med att allt fler funktioner har fått blåjustillstånd, tex offentliga uppdrag som körs på kontrakt av privata entreprenörer så ser vi fler än Polis, Brandkår och Sjukvård (Ambulans, Akutbilar), vilket ibland får allmänhetens respons på att "ähh, det är bara budfirman som ska fram"..

5 Du skriver -"Det roliga är väl att det inte i det här fallet gäller en företagsledning eller ännu "högre" uppsatta människor som tycker att bärgare!? ska ha blåljus utan det är dom chafförerna som tydligen måste komma fram extremt fort till trafikolyckor som tycker detta är ett behov....."

Företagledning jobbar sällan efter vägen. Vad beträffande Assistancekåren anslutna medlemmar finns det en dialog mellan Vägverket och AK ang varningsljus. Som inte - så vitt jag vet - drivs enbart av chaufförerna.

>>> Blåljus varken räddar liv för dem som arbetar längsvägen, eller förbättrar arbetsmiljön

6 Du skriver -"...så har inte bärgaren någon funktion att fylla förns räddningsarbetet är över.

>>> Det är sällan en bärgningsbil behövs i initialskedet av räddning (läs: räddning av liv)

7 Du skriver -"Jag har ju hållit på med / kört utryckningsfordon i 15 år nu och hört och sett det mesta vid det här laget.

Kanske det finns en del kvar att se?

>>> Man har aldrig sett allt, men mycket

8 Du skriver -"Bärgningsföretagen har länge länge länge kämpat för att få ha sina bärgningsbilar som utryckningsfordon men alltid fått nej från tidigare länsstyrelsen och numera vägverket.
Varför ?

Se "3"

9 Du skriver -"Vidare så är det ju faktiskt så att den bärgare som först kommer på plats får jobbet varför det skulle kunna bli ett jäkla blåande för att hinna först till jobbet , eller"

Detta är inget problem för ett seriöst bärgningsföretag - att använda tex blåljus i ett kommersiellt syfte är oseriöst och sådana företag skall vi inte ha ibland oss.

>>> Tyvärr så kan man aldrig försäkra sig mot rötägg, eller de som missköter sin verksamhet. Det finns tyvärr många sådana i branchen redan idag....

273
2005-11-28, 13:37
Bra talat Roger!!!!! :goodwork: :goodwork:

patrik
2005-11-28, 19:33
man kan bara spekulera i vilka färger som e bäst. blå ljus tror ja ej på för det första e det för att kalla fri väg, för det andra e det en stres facktor enlgt dom som har det i dag som man pratat med. skulle blivit hårdare lag på det gula blink ljuset alla skulle inte få ha det och lika så inte missbruka det är ju till för att varna. ja tror att men därimot skulle kunna använda så kallad tung avstängning på kvällar o nätter som på dagen men då rullar dom ju ej shemaläg dom det tror ja på. ställer man upp en bärgare som skydd o ng brakar in i den så e ju dom sten döda sedan o då åker vi ju på det. ja ja man kan ju bara spekulera som sagt.

zerial
2005-11-28, 21:40
ställer man upp en bärgare som skydd o ng brakar in i den så e ju dom sten döda sedan o då åker vi ju på det. ja ja man kan ju bara spekulera som sagt.
Om någon, som trejde person, "brakar" rätt in i en tung avspärrning/blockerande fordon med varningsljus (gulblink) så är det inte den som ställt upp fordonet där som "åker dit" på det. Och skulle det nu vara så så skulle jag vara 110% beredd på att ta den smällen för bättre arbetsmiljö.

273
2005-11-29, 15:19
Som sagt så vart min bil påkörd när jag använde den som stoppkloss! Det blev tantens fel!

staffan
2005-11-29, 21:29
Har jobbat med varningsljus i 10år nu sålt och monterat både gult och blått. När det gäller färg. blått är utryckningsfordon . och blir missbrukat som det är i dag av elverk , blodtransport samt connex mm . risken att bärgare får det är liten . Rött varningsljus är reserv färg för räddningstjänst ,användas av räddningsledare på olycksplats mm. tror ej denna färg kommer släppas heller tyvär. har provat med rött blinkande bakåt och roternade rött bakåt under 1 års tid och fick endast användast när jag stog still.. med översenende av trafikpolisen i södertälje. Effekten var ganska bra. Folk sänkte farten. men det mest effektiva är vika ut fronten i körfältet lite grann. risken är lite mindre att dom kör på dig.har även provat med starka blinkande lampor som extra ljus i gult och det var effektivt. fick mycket klagomål på dom så dom var effektiva.

När det gäller den tragiska olyckan som nyss hänt är jag rädd för att färgen ej spelat roll , den dåliga respekt som bilister visar även för blått .
det är många räddningsfordon som blir på körda varje år fast dom har blått.

242tic
2005-12-01, 01:06
Har jobbat med varningsljus i 10år nu sålt och monterat både gult och blått. När det gäller färg. blått är utryckningsfordon . och blir missbrukat som det är i dag av elverk , blodtransport samt connex mm .

Vad är det för korkad kommentar?
Dessa fordon är registrerade som utryckningsfordon och SKALL därför ha blått ljus.
OM du verkligen är i branschen borde du väl veta vad lagtexten säger?

zerial
2005-12-01, 08:58
Vad är det för korkad kommentar?
Dessa fordon är registrerade som utryckningsfordon och SKALL därför ha blått ljus.
OM du verkligen är i branschen borde du väl veta vad lagtexten säger?
Han syftar inte på fordonets registreringsförehavanden, utan mer förarkåren. Budbilschaffisar är inte alltid kända som säkra och proffessionella förare.

butte
2005-12-03, 20:43
Tjena jag bärgade på r40 i torsdags och hade varningstriangel och en skylt som det står trafikolycka på.När jag hade jobbat i två minuterså kom en bil och körde över bägge skyltarna och panikbromsade sen kom en bil och körde in i backen på den ,så jag fick springa till dom och fråga hur det var med dom och det var ok,men sen kom jag på att faaaaan jag måste stänga av r40 det var inte skoj att stå mitt i vägen för två 24metare samtidigt som jag pratade med 112 och fixade ambulans polis och hela skiten.Fy faaaan vi syns ju inte bättre än en traktor jag säger att vi skall ha blåljus jag har pratat med polisen här och dom säger att doim skulle aldrig stå på r40 med gult ljus.
En som tänker över sitt yrkesval .

zerial
2005-12-04, 11:37
Det spelar ingen roll om du har blåa eller gula ljus. Sitter folk och halvsover så märker man inte det i alla fall. Tänk på att skylten måste vara försedd med varningsljus när man är ute under mörker.

Jag brukar använda röda nödljus och lägga på backen när det är skymd sikt, och mörkt. Stroblampor fram+bak + fjärrkontroll (så man kan stå åt sidan).

frost
2005-12-05, 14:07
Hej

Några små reflektioner från en "vanlig bilist".

Jag förstår er irritation över att folk inte tar hänsyn till att ni står och jobbar vid vägkanten, oavsett om ni blinkar med de gula lamporna. Jag tror det beror på att bilisten räknar med att allt "tas om hand" för dom och att dom inte ska behöva tänka själva, samtidigt som man så fort som möjligt vill ta sig förbi olyckan för att slippa stå still bakom en avspärrning i timmar.

Själv skärper jag definitivt uppmärksamheten när jag ser blinkande gula ljus längre fram längs vägen. Ju mer gula ljus av olika sorter desto mer skärpt. Ser jag i fjärran att det blinkar gult över större delen av vägen så har jag nästan lyft foten helt från gasen och är halvvägs över på bromsen. När jag vet var bärgningen äger rum går jag om möjligt också ut en extra fil för att ge säkerhetsmarginal.

Jag tror att blåsljus skulle fungera i några veckor, men inte mer. Som det är idag så släpper de flesta på gasen när de närmar sig blåljus, men det är inte för att visa respekt utan för att dom tror att nån polis kan hoppa ut och ta deras körkort annars. Om alla bärgare står med blåljus på så kommer folk sluta sakta ner även för detta väldigt fort.

Konkreta tips för att hjälpa mig hjälpa er:
- Ställ alltid upp en stor bärgningsbil på tvären i HELA den fil som är närmast området där ni jobbar (om vägen är flerfilig), cirka 30-50 meter innan. Bilisterna tvingas då "merga" ihop till nästa fil vilket brukar sänka farten rejält.

- Att ställa upp bilen ute i vägren ger minimal effekt. Bara vissa byter fil. Så länge det vita strecket syns i asfalten i för "deras" fil så flyttar folk oftast inte på sig. Att ställa ut bärgaren "lite" i körfältet är bara livsfarligt - blockera HELA filen isåfall.

- Rött blinkande stor varningstriangel med texten "OLYCKA" på taket av bärgningsbilen tror jag skulle hjälpa.

- Snabb information till Radio Stockholm som går ut och varnar på radion med klara uppgifter om vilken fil man inte kan/bör/ska ligga i. Information i formen "singelolycka på E40/E20 södertäljevägen i norrgående körriktning, bärgare finns på platsen" säger ingenting. Jag som bilist vill veta vad jag ska göra för att slippa trassel - i princip: kommer jag behöva stanna om jag inte byter fil? Vilken fil ska jag istället ligga i för att komma hem fortast?

Mvh
Magnus

Falck norrland
2005-12-05, 14:35
Folk måste väl inse att dom ska ta o lugna ner sig i trafiken!!!!

Tycker vi ska ställa ifrån oss bärgarna 2dagar o se hur folk klarar sig då.
självklart måste man ju ta olyckor.

eller något annat så att folk skärper sig. vi måste gå ihop o höja rösterna.

kloderik
2005-12-05, 17:11
Hei -jeg ser vi har samme problem med lys og respekt i begge land , diskusjonene går villt for seg her også, og mange vil jo ha blåe lys på bergern- Det er nok ikke bare svensonbilist som er søvnig, det gjelder alle..tilogmed i Norge...
man opplever allt for ofte en ulykke nr 2 ved bergning, eller 100 nesten ulykker på grunn av at andre bilister nesten stopper for å se hva som hender, eller rett og slett ikke vil stoppe opp (hvor mange har ikke brukt lenger tid på å forklare folk at de må vente litt med å kjøre til bergningen er over enn på selve bergningen?- Har jo opplevd at de gjerne skal kjøre i mellom bergings bil og havarist og gjerne da i wiren!!) varninstrekanter er jo ingen som ser - Den kommer jo gjerne som et projektil etter deg !!
Gullys er det som synes best, i dagslys -men et lite innslag i rødt er jo heller ikke å forakte!!
Problemet tror jeg at for den vanlige bilist så er vi et hinder i trafikken for de , de forstår ikke at om ikke vi fjærner den havarerte bil så kommer de ikke videre - tror nok heller er holdningskampanje er like viktig som lys.!
Har og opplevd nesten å bli kjørt ned -selv med polis sperrning fordi bilisten ikke en gang respekterer dette.. :angry:

Jamo
2005-12-05, 20:11
Nu har vi diskuderat har i Finland men regieringen och polisen om saken vilken forg ska bargaren ha, och nu ska de bli ny lag som ska byta bargarens blinkers till VITT och ROTT :yesnod: . Endast vag och plog bilar kommer att ha orangs eller gyl.
MEN ny ska lagen forst till behandling och sen till presidentten, och sen ska detta kollas mend european unionen, so eventuelt er jag pansinerad innan detta kommer att endras :depressed (och dit er nu allafall nogra or).
Enda som alla tyckte va att bargaren moste ha......

EGEN FARG !!! :hail: :party: :tongue: :yesnod:

Vi venttar och ser !

HALSNINGAR FROM FINLAND :biglaugh:

Bärgarkungen
2005-12-05, 20:57
Menar du att Tarja Halonen skall avgöra frågan?
Hon ser ju själv ut att ha en orange lampa på huvudet!
Pelle Hermanni?

bargarn_356
2005-12-17, 13:05
Tyvärr så kan man konstatera att den gula färgen på varningsljusen inte respekteras av folk kanske därför att var o varannan bonde använder dom när dom kör UTE på åkrarna o plöjer, det kanske skulle vara dags för fabror blå att ta i detta (men dom har väl inte tid eftersom dom skall jaga oss stackars bärgare) o andra för att vi kör med otillåtet ljus (parkeringsljus i xtraljusen) för det är JU så förbjudet för måtten stämmer ju inte från kanten o in.... :ajjabajja :ajjabajja
Vid en tungbärning av en långtradare som fått motorhaveri o stod på väggrenen blev utskälld av en bilist som inte kom tillräkligt fort fram på 4 filig väg FÖR jag hadde ställt upp 2 tavlor med annanfara OLYCKA o blinkande lampa på toppen för att stänga av filen närmast mig FÖR min säkerhet.
Bilisten klagade till min chef som frågade varför jag använde skylten olycka när det inte var någon olycka o ja sa som det var att svensson kör som idioter o jag ville inte bli påkörd eftersom alla reglars sitter på utsidan o att jag rörde mig ute i trafiken så jag ansåg att jag inte hadde något val men jag skulle ha använt den andra sidan på skylten med bara annan fara..... :fou:
detta har tyvärr inte ändrat sig på 15 år sedan denna händelse......

Det enda ljus som inte används idag (syns alldrig på väggen) är det RÖDA så jag har svårt att förstå varför vi inte skulle kunna få ha det som eget ljus så Brand/Ambulans/polis får ha sitt blåa för sig själva.
Men vi får väl göra som vissa vända oss mot (mecka) regeringen o :hail:
Hoppas att vi som inte bor o Arbetar i storstad oxså skall få en en väghjälpsbil som kan stänga av file/vägen.......... :hihi: :hihi:
Tyvärr så handlar inläggen mycke om storstad men det finns något därutanför med...
ops Det var en förfluten tanke :censored:

SverigesSydligasBärgare
2005-12-18, 01:24
Hej på er.. Ny på sidan!

Har varigt och läst i era inlägg en tid och inte kommigt till skott att regga mig. Men nu är jag här!!

Ang eran debatt om ljusen på bärgare?
Det låter lite på er som om ni vill vara lite mera om ni förstår. Ni vill att vi ska ha en egen färg m.m. Jag tycker det är rätt tramsigt. Blått ljus används av fordon som har UTTRYCKNING, det innebär en hel massa saker. ex de få bärgare i landet som har dispans för blå ljus har genom gått utbildning för färd med blå ljus. Ex får köra mott röttljus på eget ansvar, överskrida hastigheter m.m det finns asso ett syfte med den blåa färgen har inget att det är polis eller brand m.m att göra. Utan kräver fri väg. Det finns till och med brand bilar som kopplar om från blått till gult vid en olycksplats.

Sen tycker jag själv att det inte är fel på gult. Det syns bra i både mörker,snö och dimma. det är en vass o skarp färg. Grönt o rött är inte det. kanske vitt men passar inte in.
Att det blandas samman med bonden är väll ingen ursäkt? Kommer jag i 110km/h och ser gult ljus ska jag säga att jag släpper gasen DET STÅR STILL ELLER GÅR I 30KM/H!!!!!!
Gult är en varnings färg och funkar bra tycker jag!
Ställ upp er ordentligt som vissa säger helt rätt visa att det är er arbets plats. Sattsa på mer "bländande" arbets ljus så dom bromsar in för det är skarp ljus och dom ser vad som sker!
Och åter igen blockera er arbetsplats ordentligt. Stå inte o göm er vid sidan.

Tycker jag varje fall.. Kanske inte helt rätt men kanske ligger det lite i det????
:crazya:

Skalman
2005-12-18, 09:53
Det är djupt beklagligt att "folk" inte respekterar arbete vid och på väg.
Tyvärr tror jag inte att färgen på ljusen spelar så stor roll. Det är i skallen på bilförarna som problemet sitter. Det finns också en uppenbar risk att det går "inflation" i lamporna.

Det är inte för inte som räddningsfordon parkeras så att de blockerar precis varje centimeter av vägen vid olyckor. I de allra flesta fall så skulle det gå utmärkt att ha åtminstone ett körfält öppet, bara de backade undan några av sina bilar.

Men eftersom det finns idioter av den typ som beskrivits tidigare i den här tråden, så får vi alla lida och vägarna stängs av helt i flera timmar trots att det egentligen inte behövs för olyckans skull. Istället måste det göras för att rädda livet på de som arbetar på platsen. Trist men sant.

(Man undrar lite stillsamt när polisen ska börja fundera på folks BETEENDE i trafiken, istället för om det gick 69 eller 74 på 70-sträckan...)

SverigesSydligasBärgare
2005-12-21, 21:11
Ingen som har fortsatt med diskutionen på länge?

En annan ide med trafik säkerhet vid bärgningar är exvis att ni utrustar eran bil men vad som kallas "slicke pinnar" samma som vägverket har sätt ut en 4-6st ett 100-150m innan olyckan så ni tvingar trafikanten att byta kör fällt. Då kör dom in i "slickepinnarna" i stället för er. Den lilla tid extra det tar kan ni sätta upp på bärgningen.

Men åter igen tror jag vi ska behålla våra gammla ljus. Att vi byter ut dom till blått och tror det blir mer respektingivande och säkrare är nog fel spår.
Möjligen kan jag hålla med om att kompletera med röt men fortfarande ha 80%gult. Jag såg förresten här om dagen en ass bil från Lund som körde med skarpa vita blixtar fram. Kan också vara ett bra kompliment. Vit/orange är väll inte polisen så kritiska mot?

Fortsätt gärna tråden........

brk184
2005-12-21, 23:41
Ingen som har fortsatt med diskutionen på länge?

En annan ide med trafik säkerhet vid bärgning.............. Vit/orange är väll inte polisen så kritiska mot?

Fortsätt gärna tråden........
Vitt är lika förbjudet som blått, rött, grönt. Finns dom i sthlm som fått böter för det.

Lodbrock
2005-12-22, 10:43
Jag tror inte alls på att blanda färger e en bra lösning.
Att vi däremot har en helt egen färg skulle bara bli bättre. Då vet folket på vägen att det e STOPP där framme. Bärgning pågår, oskyddat arbete på vägbanan.

bargarn_356
2005-12-22, 16:28
Hej på er koleger o dyl......... :thumbup:

jag tycker att VI SKALL glömma bort detta med blåljus och låta utryckningsfordon som polis/ambulans/brandkår o dom som har tillstånd att använda detta ljus få ha domm ifred för annars kommer det att bli som det är med dom gula ljusen idag att det kommer att sitta på var o varannan traktorer till slut....

VARFÖR inte 3 ljus GULT/VITT/RÖTT vilket ljusfyrverkeri det blir eller???
Då kanske en del reagerar...
O dessa ljus skall endast vara för Bärgare o inga andra (givetvis så måste vi få politikerna med oss men skall det vara så svårt??
VI får påverka (lobba) våra politiker på respektive hemmaplan liksom på riksnivå.....
Jag håller med SverigesSydligasteBÃrgare att vi bör införskaffa slickepinnar o sätta upp.... för svensson vill ju inte få sin nya fina bil repad....
MEN vad säger då fabror blå om det händer en olycka(kolision) är det inte vårat fel då efter som vi har stängt av delar av vägen....(efter vad en del koleger råkat ut för i bl.a Lund där man sticker ut nosen o bil stannar för att bli påkörd)

HOPPAS ATT vi får till stånd något innom snar framtid....

:kiss: EN GOD JUL på er alla :krama:

corv1
2005-12-23, 17:46
körde i illinois chicago i sommras :yesnod: där hade dom 10 000 dollar i böter och 10 år fängelse om du körde på en vägarbetare. det var väldig effektivt,ingen forkörning när jag åkte förbi. med det är väl så det är plånboken som styr, inte respekten för människoliv :banghead:
jag är rädd varje gång jag lastar på e4 :eek: har inte blivit påkörd ännu men det känns bara som en tidfråga!! jag vill ha rött+gult ljus vid lastning på dom
snabbare vägarna!! god jul :krama: önskar danne ssbt

SverigesSydligasBärgare
2005-12-23, 21:07
Förstår förstår .....

Skilj nu på två saker!

Våra arbets/varningsljus kommer ALDRIG att stoppa olyckerna........ Vi kan byta färg komplitera färger m.m för att visa att vi är bärgare m.m det kan jag till viss del hålla med om samt förstå, fast jag håller kvar vid det gula.

MEN!!!!
Hur mycket ljus vi än tänder upp vilken färg det än är ........Det stoppar inte trafikanterna.
VI är yrkesförare,Vi vet trafikvett, vett o etitkett o etik därför blev vi bärgare.
Jag kan inte svära på att det är exakt så här men kanske säker är jag...
Men tänk själva. utav 100 bilister på vägarna är.
10st är på permition från fängelser (kriminella) från psyk (Sjuka) eller påverkade av droger.
10st Är påverkade av alkohol.
10st Är nya och osäkra i trafiken pga precis fått körkort.
30st Är svansson som kör 1-3ggr /månad (hur trafik säker är den?)
5st Är äldre med kraftig nedsatt syn och nedsatt hörsel.
5st Är uttröttade lastbils chaufförer.
Resterande 30st av 100bilister är Yrkesförare och bra vana trafikanter.

Nu ser ni hur säkra våra vägar. är.
Som sagt ljusen hjälper inte vår säkerhet i den utsträkning ni tror färgen utgör.

Åter igen sattsa mer på egen säkerhet precis lika viktigt som ljusen på bilen,att man har goda rena varselkläder på sig m.m lika viktigt som att man har hanskar eller annat skydd på/med sig är det att skydda sin arbets plats. Använd slickepinnar,skyltar,vägassistansbilar med krock kuddar m.m ute på hårt trafikerade vägar ställ upp er så det blockerar skyddar och er.
Känns det ändå osäkert. CHANSA INTE ring efter hjäp som vissa nämnde vägassistans bilaran i Stockholm eller egen service bil på firman som kan assistera....

snurre
2005-12-30, 00:16
Självklart ska bärgare få blåljus. Kan vi ge budbils firmor blåljus så kan vi ge bärgare det med. Men viktigt är att blå ljus endas ska få användas för att påkalla friväg och inte fri fart.
Jobbar själv som fjärrbils chaufför. Ser bärgare som kollegor så jag bromar alltid in vid passering av en bärgare. men allt för många gånger har jag när jag börjat bromsa i god tid ( långtradarer har ju lite längre broms sträck än personbilar synd att pesonbils förare inte förstår det) nästan varje gång blir man då omkörd av någon mupp i en personbil som inte förstår varför jag bromsar så tidgt vill smygga förbi i 15-20 km/h. Men jag har aldrig varit med om att de kört om om det gula ljuset från bärgaren varit uppblandat med blå ljus från polis eller räddningtjänst. Ett första steg vore ju att ge bärgare rätt att använda blåljus vid själva bärgningen. Men att komma på argument som de skulle missbrukas är ju att säga att bärgare inte har omdöme och ansvar för att bli tilldelade blåljus.

bargarn_356
2005-12-30, 22:08
Självklart ska bärgare få blåljus. Kan vi ge budbils firmor blåljus så kan vi ge bärgare det med. Men viktigt är att blå ljus endas ska få användas för att påkalla friväg och inte fri fart.
Jobbar själv som fjärrbils chaufför. Ser bärgare som kollegor så jag bromar alltid in vid passering av en bärgare. men allt för många gånger har jag när jag börjat bromsa i god tid ( långtradarer har ju lite längre broms sträck än personbilar synd att pesonbils förare inte förstår det) nästan varje gång blir man då omkörd av någon mupp i en personbil som inte förstår varför jag bromsar så tidgt vill smygga förbi i 15-20 km/h. Men jag har aldrig varit med om att de kört om om det gula ljuset från bärgaren varit uppblandat med blå ljus från polis eller räddningtjänst. Ett första steg vore ju att ge bärgare rätt att använda blåljus vid själva bärgningen. Men att komma på argument som de skulle missbrukas är ju att säga att bärgare inte har omdöme och ansvar för att bli tilldelade blåljus.

Eftersom du snurre kör fjärrbil så måste du ju vara ca 20-25 meter lång så jag förstår inte ditt problem att kunna sakta ner trafiken på ett enkelt sätt det är ju bara att slåpå blinkers åt vänster om nu bärgarn/stoppet är på högersidan o gå ut så man får mittlinjen under bil o släp för då stänger man definitivt av båda körfilerna å sänker farten fram mot Bärgarn för där drar man sig ut till VÄNSTER o lämnar höger körfält nästan fritt så bärgarn har fritt utrymme.....
Du kan även göra som jag använda VARNINGSBLINKERS när du ligger i mitten o sänker farten
DET är väldigt effektivt :hihi: har själv använt den varianten ----- att svensson blir :banghead: arg o pekar finger :bootyshak efter man har återvänt till ordinarie körbana gör mig inget det är bara att skratta åt dom..... :blah:

:angel: GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA :angel:

snurre
2005-12-31, 18:26
Eftersom du snurre kör fjärrbil så måste du ju vara ca 20-25 meter lång så jag förstår inte ditt problem att kunna sakta ner trafiken på ett enkelt sätt det är ju bara att slåpå blinkers åt vänster om nu bärgarn/stoppet är på högersidan o gå ut så man får mittlinjen under bil o släp för då stänger man definitivt av båda körfilerna å sänker farten fram mot Bärgarn för där drar man sig ut till VÄNSTER o lämnar höger körfält nästan fritt så bärgarn har fritt utrymme.....
Du kan även göra som jag använda VARNINGSBLINKERS när du ligger i mitten o sänker farten
DET är väldigt effektivt :hihi: har själv använt den varianten ----- att svensson blir :banghead: arg o pekar finger :bootyshak efter man har återvänt till ordinarie körbana gör mig inget det är bara att skratta åt dom..... :blah:

:angel: GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA :angel:

Självklart så om det är 2 filer i min körriktning så blinkar jag och går över i vänstra filen. Men åker man på vanlig riksväg så vill man inte börja köra för mycket på fel sida vägen. Sen kan det ju vara så att man ser blinkade lampor innan man ser om bärgningsbilen står i vänster eller höger fil. Men det där med att slå på varningsblinkers har jag aldrig testat man kanske ska göra det.

Yupiteru
2006-01-15, 22:13
Det vore djupt förödande om ni som bärgare fick blåljus. Det finns bärgare i göteborg med dispans - det räcker. Det sista vi behöver är bläljuinflation - och snälla... skippa snacket om att bärgare borde klassas som utryckningsfordon.

Visst förstår jag att det är oroväckande att jobba på vägen, men låt inte varningsljusen tjäna som p**isförlängare. Ni är inte - och ska inte heller vara - brukare av bläljus

Miks
2006-01-15, 23:17
Det vore djupt förödande om ni som bärgare fick blåljus. Det finns bärgare i göteborg med dispans - det räcker. Det sista vi behöver är bläljuinflation - och snälla... skippa snacket om att bärgare borde klassas som utryckningsfordon.

Visst förstår jag att det är oroväckande att jobba på vägen, men låt inte varningsljusen tjäna som p**isförlängare. Ni är inte - och ska inte heller vara - brukare av bläljus
En liten undran ?? Vet du varför vissa bärgare i Götet har blåljus och när dom får använda dessa??
Det vi ser ute på vägarna tala sitt entydiga språk, det funkar INTE bra med det gula ljuset!
Det handlar om våra liv och inget annat!

Yupiteru
2006-01-15, 23:27
Ja visst vet jag det. Enda skälet till att bärgare i götet har blåljus är spårvagnarna

Tror du verkligen det skulle hjälpa om ni blinkar blått när ni står stilla? För inte tycker du väl att ni ska ha rätt att köra utryckning?

Personligen är jag övertygad om att idén med en effektiv avspärrning är bättre och absolut mera genomtänkt. Låt blåljusen stanna där de hör hemma - hos de som verkligen behöver dem i sin livräddande verksamhet.

Det är INTE ljusen det är fel på - det är din, min och alla andras brist på moral och omdöme! Och vad den bristen beror på låter jag de som kan den biten avgöra

Miks
2006-01-15, 23:46
Och Kent o co måste ha en direkt order från Spårvägen att det är en utryckning! Så jag förstår inte din oro över deras blåljus.
Egentligen tycker jag att vi ska ha en färg som talar om att vi står stilla på vägen och arbetar! Och inte blandas ihop med mobilkranar plogbilar osv.
Det enda som funkar till 100% är en barriär dvs att ställa något i vägen.
Tyvärr är det ju så att alla bilister är skenheliga och bromsar ner när dom ser blåljus. Både vi o Polisen här om kring är väl medvetna om detta och vi får ofta god hjälp av polisen.
Men man blir lite orolig när man ser att div fordon med blåljus tex vissa saneringsfirmor, och hur de har fått tillstånd har jag ingen aning om!

Yupiteru
2006-01-15, 23:59
Ja då är vi inne på samma linje trots allt =)

Yupiteru
2006-01-16, 01:36

För att påkalla fri väg ja! Dvs kunna komma fram överallt och ha rätt att bryta mot trafikregler - det är ingen verksamhet som berör bärgare

Miks
2006-01-16, 22:27
För att påkalla fri väg ja! Dvs kunna komma fram överallt och ha rätt att bryta mot trafikregler - det är ingen verksamhet som berör bärgare
Man behöver ju inte blåljus för att köra på "utryckning" det räcker med att en vanlig räddningsledare säger att det är ok! Men du har lite fel att en bärgare inte behövs snabbt på plats, men som sagt det är inte ofta.
Jag har själv råkar ut för detta två gånger, men det är ju på landet och bägge gånger har bilarna legat på taket och i djupa diken.ena gången fick räddningstjänsten ut personerna o andra gången fick vi lyfta med kranen för att få ut de personer som var i bilen. Så yuppin det är väldigt olika i landet och vad olika räddningstjänster har för utrustning. Jag fundrar på dina erfarenheter då du är väldigt kategorisk i dina inlägg.

brk184
2006-01-16, 23:18
Man behöver ju inte blåljus för att köra på "utryckning" det räcker med att en vanlig räddningsledare säger att det är ok! Men du har lite fel att en bärgare inte behövs snabbt på plats, men som sagt det är inte ofta.
Jag har själv råkar ut för detta två gånger, men det är ju på landet och bägge gånger har bilarna legat på taket och i djupa diken.ena gången fick räddningstjänsten ut personerna o andra gången fick vi lyfta med kranen för att få ut de personer som var i bilen. Så yuppin det är väldigt olika i landet och vad olika räddningstjänster har för utrustning. Jag fundrar på dina erfarenheter då du är väldigt kategorisk i dina inlägg.
Du kan väl inte på fullaste allvar tro att en räddningsledare kan ge dig tillstånd att åka på "utryckning". Påstår du det så tappade jag just förtroendet för allt vad www.olycka.se står för. Möjligen om man åker med eskort, men inte annars. Det innebär ju i praktiken att inga bilar behöver blåljus, det räcker ju att en "räddningsledare" givit dom tillstånd. Att ta sig från a till b genom att köra mot rött, ta en refug på fel sida, köra mot trafiken etc. etc. utan att använda blåljus samt sirén verkar vara det dummaste man kan göra, men det är ju bara vad jag tycker.

Miks
2006-01-17, 00:01
Du kan väl inte på fullaste allvar tro att en räddningsledare kan ge dig tillstånd att åka på "utryckning". Påstår du det så tappade jag just förtroendet för allt vad www.olycka.se står för. Möjligen om man åker med eskort, men inte annars. Det innebär ju i praktiken att inga bilar behöver blåljus, det räcker ju att en "räddningsledare" givit dom tillstånd. Att ta sig från a till b genom att köra mot rött, ta en refug på fel sida, köra mot trafiken etc. etc. utan att använda blåljus samt sirén verkar vara det dummaste man kan göra, men det är ju bara vad jag tycker.

I princip har du rätt att man inte behöver ha blåljus...
Men dom är för att påkalla fri väg!
Man får bryta vissa trafikregler när en räddningledare ger sitt tillstånd! Dock inte alla som man får bryta om man har utryckningsklassat fordon. Och vad jag vet så är den enda som kan ge ett sådant "tillstånd" är en Räddningsledare i tjänst, en polis har enl uppgift ingen rätt att ge ett sådant tillstånd En räddningsledares order häver all annan lagstiftning.
Jag återkommer med var man kan finna lagtexten! Och detta har med lagen att göra och har inget med www.olycka.se eller vår säkerhet att göra!

Lulebjörnen
2006-01-21, 12:14
Enligt lagen om skydd mot olyckor www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030778.HTM#K6p2 så är man skyldig att ex.vis som bärgare lyda räddningsledarens order, han säjer knappast att det är "ok" att köra "utryckning" med allt vad det innebär men "skyndsamhet" ev. med poliseskort som polismyndigheten enligt §3 i samma lagtext är skyldiga att biträda räddningsledaren med.

Tex. vid den stora olyckan i Väsby hade en sån order från räddningsledaren säkert varit motiverad om nån person varit fastklämd under lastbilarna och räddningstjänsten måste få dit en tungbärgare att lyfta med.

Därmed inte sagt att det ska vara blåljus på bärgarna, det rör sej ju trots allt om enstaka händelser av den storleken att det blir aktuellt för räddningsledaren att efter mycket noggrant övervägande blanda in civilister (även om man som bärgare tillmäter sej en större betydelse än svenne) i själva räddningsinsatsen.

Yupiteru
2006-01-22, 04:31
Ja det är ju det jag menar... De få gånger en bärgare behövs snabbt motiverar definitivt inte att alla bärgare ska ha blåljus!

Denna diskussionen har närmast bara stärkt min bild av att många - påfallande ofta yngre - bärgare gärna vill vara något annat än vad de faktiskt är. Lite som att det inte är "häftigt" nog att blinka gult

EDIT: stavning

brk184
2006-01-22, 15:16
Nu tycker jag att diskutionen har växlat in på "fel spår". Den handlar ju om hur vi ska göra för att kunna arbeta säkrare på vägen, inte hur vi ska ta oss fram så snabbt som möjligt.

birason
2006-01-22, 23:22
Nu tycker jag att diskutionen har växlat in på "fel spår". Den handlar ju om hur vi ska göra för att kunna arbeta säkrare på vägen, inte hur vi ska ta oss fram så snabbt som möjligt.
Håller med dig brk.........

syclone
2006-03-10, 12:05
Måste nog hålla med Staffan,

men det mest effektiva är vika ut fronten i körfältet lite grann. risken är lite mindre att dom kör på dig.

När jag körde bärgare i Stockholm och skulle bärga på t.ex Essingeleden eller Södertunneln så ställde jag ut nosen på min FL6-14 så att jag hade 1,5-2 filer tillgodo.
Folk fick sakta ner och byta fil, blev många som visade långfingret åt mig men jag brydde mig inte.

Jag bytte också ut halva plexikåporna på takrampen mot klarglas så att jag fick 2 oranga och 2 vita blandare på taket, det gjorde faktiskt en stor skillnad.
Blixtljusen i fronten fick också klarglas (blev ett väldigt ljust violet ljus), vilket var bra när man skulle fram i köerna eftersom vanliga bilister inte ser takljusen i backspeglarna.
Blev faktiskt stoppad en gång av polisen i Västberga, dom sa att dom sett en bärgare med blåljus så dom kollade alla bärgare. Jag sa att jag hade vita blixtrar fram som kanske kunde uppfattas som blåa, men dom sa att det inte var dom blixtrarna dom var ute efter utan en bärgare med riktigt blåljus.
Min personliga uppfattning var att någon privatperson sett mina blixtrar och uppfattat att dom var blåa och sen tipsat polisen, men vi får nog aldrig veta vad som hänt.

Ang. tråden så tycker jag att bärgare borde få ha rött och vitt ljus, men BARA när dom står på olycksplatsen !!
Vid transport där ett varningsljus behövs så skall det vara orange som för alla andra transporter.

Skalman
2006-03-11, 16:35
Det här är en svår fråga. Men spontant så funderar jag på om det verkligen är färgen på ljusen som avgör. Det största problemet verkar vara relaterat till folks attityd, och därmed är det tveksamt om det skulle hjälpa så mycket med andra ljus? Jag vet inte.

Sedan tycker jag (med risk för att bli påhoppad nu) att ljusen ibland används i situationer som gör att de kan riskera att förlora respekt hos allmänheten. Även om det bara är en väldigt marginell del av problemet, så kanske det ändå kan vara värt att ha i åtanke...

Miks
2006-03-11, 17:24
Det här är en svår fråga. Men spontant så funderar jag på om det verkligen är färgen på ljusen som avgör. Det största problemet verkar vara relaterat till folks attityd, och därmed är det tveksamt om det skulle hjälpa så mycket med andra ljus? Jag vet inte.

Sedan tycker jag (med risk för att bli påhoppad nu) att ljusen ibland används i situationer som gör att de kan riskera att förlora respekt hos allmänheten. Även om det bara är en väldigt marginell del av problemet, så kanske det ändå kan vara värt att ha i åtanke...
En liten undran, menar du att bärgarna använder sitt varningsljus i "fel" situtioner eller menar du att alla snöplogar mobilkranar hjullastare bredlast osv använder varningsljuset i fel situationer.

bil499-hbg
2006-03-12, 06:55
En liten undran, menar du att bärgarna använder sitt varningsljus i "fel" situtioner eller menar du att alla snöplogar mobilkranar hjullastare bredlast osv använder varningsljuset i fel situationer.
skulle vilja svara på denna fråga och som alla vet så är orange ljus en färg som är sönder jobbad den har inte den status som den borde ha alla yrkes grupper kan ha den rörläggare snickare mm mm och för många fordon andvänder den som till exempel mobilkranar på motorvägen under färd orange ljus skulle från början endast få användas vid jobb stiastående och i samband med jobb på väg tex bärgning och rulande en annan färg då kanske folket hadde respekterat färgerna för vad dom var som tex blåt ljus det skitter folket också i men inte lika mycket som orange så mit förslag är att bärgare får sin egen kombination färger som skal andvändas rätt som ex orange/rött den kombinationen har jag på min egen bärgare (den gula transiten) rött på hö orange på vä men den konbinationen skulle ändast få andvändas vid arbete stillastående och orange vid färd men det var endast ett förslag men jag är öppen för allt så länge vi får en egen kombination :smile:

zerial
2006-03-12, 10:04
Om jag inte minns helt fel så är rött rotorljus reserverat för försvarsmakten.

Den enda igentliga anledning till att orange/gult ljus uppfattas som "sönder-jobbad" beror på den bindande föreskriften "arbete på väg". Alla som arbetar på väg, utför trnasporter till och från en arbetsplats, breda transporter, tunga transporter (tex mobilkranar), snöröjare, saltspridare mfl mfl måste använda denna typ av varningsljus för att deras ansvarsförsäkring ska gälla.
Precis som det är för oss, bortsett från att våran arbetssituation är kraftigt annourlunda.

Vad spelar det för roll om man har pyntat sin bil som värsta julgranen med allehandla kuriosa när en förare som kör på dig sover?

bil499-hbg
2006-03-12, 11:20
Om jag inte minns helt fel så är rött rotorljus reserverat för försvarsmakten.

Den enda igentliga anledning till att orange/gult ljus uppfattas som "sönder-jobbad" beror på den bindande föreskriften "arbete på väg". Alla som arbetar på väg, utför trnasporter till och från en arbetsplats, breda transporter, tunga transporter (tex mobilkranar), snöröjare, saltspridare mfl mfl måste använda denna typ av varningsljus för att deras ansvarsförsäkring ska gälla.
Precis som det är för oss, bortsett från att våran arbetssituation är kraftigt annourlunda.

Vad spelar det för roll om man har pyntat sin bil som värsta julgranen med allehandla kuriosa när en förare som kör på dig sover?
jag tror du misade poängen plogbilar sandspridare gräsklipare mm mm kör när dom har rotor ljusen på vilket dom halvsovande förarna tror även vi gör , men vi är inga gräsklipare vi är dom som rensar vägarna på fordon med problem jag plogar inte vägar med bärgaren sen så vet jag med att det är försvarsmakten som har monopol på rött men det skitter jag fulständigt i om det kan rädda mit liv så vill jag få det ändrat till att bli lagligt för oss bärgare om det är ett allternativ till en säkrare miljö på våra vägar endast orange funkar inte det har vi ju set och jag som säkert andra bärgare är säkert öppna för förslag blåt är uteslutet anser jag :smile:

Johansson
2006-03-12, 11:44
jag tror du misade poängen plogbilar sandspridare gräsklipare mm mm kör när dom har rotor ljusen på vilket dom halvsovande förarna tror även vi gör , men vi är inga gräsklipare vi är dom som rensar vägarna på fordon med problem jag plogar inte vägar med bärgaren sen så vet jag med att det är försvarsmakten som har monopol på rött men det skitter jag fulständigt i om det kan rädda mit liv så vill jag få det ändrat till att bli lagligt för oss bärgare om det är ett allternativ till en säkrare miljö på våra vägar endast orange funkar inte det har vi ju set och jag som säkert andra bärgare är säkert öppna för förslag blåt är uteslutet anser jag :smile:
Jag tror på kombination liknande
den amerikanska polisen Rött/vitt. Men det är ju jag...............

zerial
2006-03-12, 12:01
Det här med färg verkar mer vara en status pryl ibland bärgare (om man läser alla inlägg och den svaga argumentationen för en annan färg). Det är inte färgen det är fel på, det är gemene förares respekt för vägarbetare. Det är inte bara vi som är drabbade, utan vi är högriskgruppen av dem som vistas i sin tjänst på vägarna.

En annan färg räddar inte våra liv, och jag är övertygad om att man i allmänhet inte uppfattar oss som rullande gräsklipparekipage heller, utan är man halvsovande så är man.. bristande uppmärksamhet också. Kan de passera utan att behöva göra en manöver i onödan så kör de bara på som vanligt. Oavsett om vi har rött, blått, violett, grönt eller vitt rotor/varningsljus.

Vi behöver något som förbättrar vår säkerhet, vilket en annan färg kanppast står till tjänst med. Jag tror att tung avspärrning, alltså spärrning med annat tungt fordon är det som verkligen på sikt hjälper oss.

edit: en annan lösning kan ju vara att bygga frontlastande bärgare istället?

bil499-hbg
2006-03-12, 16:27
Det här med färg verkar mer vara en status pryl ibland bärgare (om man läser alla inlägg och den svaga argumentationen för en annan färg). Det är inte färgen det är fel på, det är gemene förares respekt för vägarbetare. Det är inte bara vi som är drabbade, utan vi är högriskgruppen av dem som vistas i sin tjänst på vägarna.

En annan färg räddar inte våra liv, och jag är övertygad om att man i allmänhet inte uppfattar oss som rullande gräsklipparekipage heller, utan är man halvsovande så är man.. bristande uppmärksamhet också. Kan de passera utan att behöva göra en manöver i onödan så kör de bara på som vanligt. Oavsett om vi har rött, blått, violett, grönt eller vitt rotor/varningsljus.

Vi behöver något som förbättrar vår säkerhet, vilket en annan färg kanppast står till tjänst med. Jag tror att tung avspärrning, alltså spärrning med annat tungt fordon är det som verkligen på sikt hjälper oss.

jag har hela tiden sakt att jag är öppen för förslag spärning med tungbil är ju ett men vem fan står för den kostnaden försäkrings premien eller är det inte bättre att köra ut på dom störe vägarna direkt med en störe bärgare med flak och inte en kalle anka bärgare dom kan bärga i city där hastigheterna är 50 km/t så kan vi som kör större bärgare va på dom andra vägarna men bara det löser ju inte problemet men kombinationen ljus och polis eller rädningstjänst vid jobbet när vi rekvirerar dom om polisen inte driker kaffe någon stans för polisen kommer ju inte ut mer än om där är person skador i annat fall kan man vänta jävligt länge så offtast fixar man det själv för att slipa vänta i 1,5 time på hjälp inget ovanligt i skåne ,sen så skulle jag vilja säga att lamp fixeringen uppfans i sth där nästan alla jävla företagare har ljusramp på service bilen vilka signaler gav det till traffikanterna tro ??! :fou:

blue
2006-03-12, 17:26

Det har ju birason provat men han vill ju börja köra en vanlig igen :D

blue
2006-03-12, 17:27
jag har hela tiden sakt att jag är öppen för förslag spärning med tungbil är ju ett men vem fan står för den kostnaden försäkrings premien eller är det inte bättre att köra ut på dom störe vägarna direkt med en störe bärgare med flak och inte en kalle anka bärgare dom kan bärga i city där hastigheterna är 50 km/t så kan vi som kör större bärgare va på dom andra vägarna men bara det löser ju inte problemet men kombinationen ljus och polis eller rädningstjänst vid jobbet när vi rekvirerar dom om polisen inte driker kaffe någon stans för polisen kommer ju inte ut mer än om där är person skador i annat fall kan man vänta jävligt länge så offtast fixar man det själv för att slipa vänta i 1,5 time på hjälp inget ovanligt i skåne ,sen så skulle jag vilja säga att lamp fixeringen uppfans i sth där nästan alla jävla företagare har ljusramp på service bilen vilka signaler gav det till traffikanterna tro ??! :fou:

Storleken på bärgaren har väl ingen betydelse, om du blir på lkörd under arbete så kvittar det om du har en cheva garagebärgare eller en fyraxlig tungbil.

bil499-hbg
2006-03-12, 17:55
Storleken på bärgaren har väl ingen betydelse, om du blir på lkörd under arbete så kvittar det om du har en cheva garagebärgare eller en fyraxlig tungbil.
en flak bärgare syns väl för f..n mer än en cheva och ställer du den sen litte ut i k2:an så dämpar du farten men fins blå ljusen på plats så funkar ju det lika bra med en cheva men den skall bärga i citty men för all del ni kör med vad ni vill klaga inte sen när kale anka bärgaren är en halv meter kortare för att den inte syntes för att det låg en ford transit och skymde sikten för honda civic:en tänk på att när du har en flakare pågående lastning så står flaket upp i luften och är mycket högre än en ford transit då syns hjusena på framstamen bätre än på chevan på grund av att flak bilen är " STÖRE " så vist fan har storleken betydelse sen är det ju alltid upp till dej att bärga eller vänta på hary haffa för livet bestämer du själv om du skall ha det kvar eller spela bort det under en bärgning , men för den skullen skall du ej tro att jag aldrig har blivit på körd ack jo du det har jag men hur många gånger sitter jag ej och skrytter om här , blue lär sen dina riktiga arbets koleger att köra ordentligt nämligen buss drängarna dom och utlänska dragbils bögarna för dom är den största faran på våra vägar under bärgnings arbetet för kör dom på bärgaren så är det inte lönt ens med ett flak under bärgningen som står utt i k2:an för att dämpa farten

blue
2006-03-12, 18:29
en flak bärgare syns väl för f..n mer än en cheva och ställer du den sen litte ut i k2:an så dämpar du farten men fins blå ljusen på plats så funkar ju det lika bra med en cheva men den skall bärga i citty men för all del ni kör med vad ni vill klaga inte sen när kale anka bärgaren är en halv meter kortare för att den inte syntes för att det låg en ford transit och skymde sikten för honda civic:en tänk på att när du har en flakare pågående lastning så står flaket upp i luften och är mycket högre än en ford transit då syns hjusena på framstamen bätre än på chevan på grund av att flak bilen är " STÖRE " så vist fan har storleken betydelse sen är det ju alltid upp till dej att bärga eller vänta på hary haffa för livet bestämer du själv om du skall ha det kvar eller spela bort det under en bärgning , men för den skullen skall du ej tro att jag aldrig har blivit på körd ack jo du det har jag men hur många gånger sitter jag ej och skrytter om här , blue lär sen dina riktiga arbets koleger att köra ordentligt nämligen buss drängarna dom och utlänska dragbils bögarna för dom är den största faran på våra vägar under bärgnings arbetet för kör dom på bärgaren så är det inte lönt ens med ett flak under bärgningen som står utt i k2:an för att dämpa farten

Lugn och fin nu.

Att en högre bil syns bättre än en lägre är självklart men det gör ju inte att det gör mindre ont att bli påkörd. Jag pratar inte om påkörd bärgare utan föraren!
Att det inte hjälper med polis har vi ju set flera bevis på, "sover" folk bakom ratten så sover dom oavsett färg på ljusen. Det enda som hjälper mot sånt är en TMA-bil.

Riktiga kollegor? Jag trodde att jag hade kollegor här på forumt också, eller det räknas inte som ett jobb om man bara kör extra.
Att hacka på mig om andra förares uppträdande känns inte så konstruktivt, vårt problem på vägarna beror på dålig förståelse för vårt problem hos andra trafikanter. Om det är stressade busschaffisar eller traileråkare eller jobbpendlare spelar ingen roll det räcker med ett fordon för att man ska bli tvungen att kliva i träfracken.

/Blue

273
2006-03-12, 18:34

Nu måste jag lägga mig i!!!! :censored: Hade en kalle anka bärgare! mitt i natten vart jag påkörd ingen trafik det var upplyst och raksträcka! Chauffören sov troligen! Då hade det f-n inte hjälpt med en flak bil!! den hade också blivit träffad! Men med tanke på ditt inlägg känns det som om vi som kör cheva bärgare e vatten värda och att det e bara flakbilarna som e nåt att ha! Jag har blivit träffad två gånger första gången stod jag med fronten ut i andra körfilen för att dämpa trafiken! Tanten trodde att hon skulle hinna före lastbilen! Det gjorde hon inte hon vart klämd mellan bärgare och lastbil! Då kvittar det vad du har för storlek på bil! Och ska inte chevorna va på motorvägarna ska inte flaken va i stan då?Eller vart vill du att man drar gränsen? Nu har den här tråden spårat ur från sin egentliga sak!

Jb422
2006-03-12, 18:41
Kanske grönt då folk blir fundersamma och tar det lungt.

zerial
2006-03-12, 21:44
Det har ju birason provat men han vill ju börja köra en vanlig igen :D
Är det därför han är så deprimerad?

zerial
2006-03-12, 21:56
Nu talar du lite emot det första argumentet.

Vem står för den ökade kostnaden? Jo, det får kunden göra, tyvärr. Så är det i alla brancher. Inget kommer gratis eller ordnas över en natt. En tung avspärrning/TMA-bil är det som på lång sikt verkligen förändrar vår vardag, vår arbetsmiljö. Och oavsett om vi tycker att räddningstjänsten och/eller polisen ska få TMA-uppdraget så lär det inte komma "gratis". Det är därför det är viktigt att vi alla, från alla former och färger kan enas om ett önskemål/krav som verkligen förbättrar vår arbetsmiljö.

Jag är totalt övertygad om att en annan färg verkligen inte gör någon som helst skillnad ö.h.t. vare sig man har en dinky-toys bärgare eller inte så gör det ont att bli påkörd. Den på västkusten som blev påkörd hade f.ö. en flakbil. Nu senast hade jonny en mindre b-korts cheva.

Och det hjälper inte att skylla på att bristande lamp-respekt ska vara ett storstadsproblem, och att det är något av ondo uppfunnet just i stockholm. Anledningen till att var och var annan hantverkare har det på sina fordon är för att deras uppdragsgivare KRÄVER det i sina upphandlingar, då i mångt och mycket arbete bedrivs i gatumiljö. Där (hela riket) kräver samtliga beställare att arbetare och fordon skyltas upp och används i enlighet med "arbete på väg". Det är något sådant vi bör arbeta fram som krav... inte att få använda röda eller blå rotorljus.

brk184
2006-03-12, 22:38
en flak bärgare syns väl för f..n mer än en cheva....... men för den skullen skall du ej tro att jag aldrig har blivit på körd ack jo du det har jag men hur många gånger sitter jag ej och skrytter om här..........
Du säger att en liten bil syns sämre. Hur bra tror du din bil syns när du står å lastar en buss lr lastbil som du verkar göra titt som tätt. Sen säger du oxå att du blivit påkörd, så det verkar ju inte hjäpa om du har flakbil eller inte. Du hävdar vidare att Blue ska lära alla sina buss-chaffiskollegor att köra som folk. Isf så tycker jag att du ska ta reda på vad för typ av fordon din bärgare är avsedd för. Det är varken seriöst eller trafiksäkert att lasta bussar och lastbilar på en fl6:a. Men det är ju bara vad jag tycker........

birason
2006-03-12, 22:45
Cool, det e ju ba o bygga om en frontlastande sopbil, bort med skåpet o dit me ett flak, att allt som man lastar hamnar upp och ner finns det killar som har betalt för att lösa, jag menar, så att det inte hamnar upp o ner alltså :thumbup:

zerial
2006-03-12, 23:04
Cool, det e ju ba o bygga om en frontlastande sopbil, bort med skåpet o dit me ett flak, att allt som man lastar hamnar upp och ner finns det killar som har betalt för att lösa, jag menar, så att det inte hamnar upp o ner alltså :thumbup:
Om inte annat ett praktiskt sätt att ta hand om skrotbilar?

273
2006-03-12, 23:11

Bira jag tror jag har lösningen! Du får sno en container bil :hihi: och plocka delar från den! anväd dig av deras lyft fast baklänges!TYP

bil499-hbg
2006-03-13, 08:54
Du säger att en liten bil syns sämre. Hur bra tror du din bil syns när du står å lastar en buss lr lastbil som du verkar göra titt som tätt. Sen säger du oxå att du blivit påkörd, så det verkar ju inte hjäpa om du har flakbil eller inte. Du hävdar vidare att Blue ska lära alla sina buss-chaffiskollegor att köra som folk. Isf så tycker jag att du ska ta reda på vad för typ av fordon din bärgare är avsedd för. Det är varken seriöst eller trafiksäkert att lasta bussar och lastbilar på en fl6:a. Men det är ju bara vad jag tycker........
vid dom tillfällena jag har blivit påkörd har jag kört en garage bärgare alltså en kalle bil vid dom tillfällena jag nästan har blivigt på körd har det varit av just bussar och då turist model och utlänska trailer dragare tex polaker holädare italienare tyskar spanjorer fransoser mm och om dom har varigt drog påverkade eller trötta kan dom bara själv svara på effter som dom alldrig stannat villket har varigt bäst för deras hälsa, när det gäller självaste bärgnings arbetet så under lastning av tyngre fordon (499 - 496) står jag även där med nosen ut i k2:an för att dämpa tempot och för att även där minna ljus skall synas men vist fan lever man farligt har aldrigt sakt något annat för då juger man oavset vad man kör eller vad där står på dörren , sen vad det gäler vad jag lastar på fl614 så kan jag säga alla här inne att jag lastar bara det jag kan bärga men när du bärgar med en mindre typ garage bärgare vad händer då jo styr och broms förmågan blir dålig vilket alla erfarna bärgare vet,, jag har alldrig och då säger jag alldrig krockat varigt av vägen med ett fordon utan det har varigt lek stött i mot har alla jort någon gång och även jag men tittar vi vilka fordon som är mäst inblandad i något och då betonar jag att jag ej vill på något sätt sprida skitt på någon men då har det varigt en kalle anka bil sen så är det lika möjligt att bli över körd på ett övergångs ställe som en trotoar vilket händer offtare än bärgnings olycker men vist skall vi göra något ått våran sitution men som en del vill så kan vi ej rekvirera en tma vid alla bärgningar dock ej heller polis då skulle vi endast bärga 2 fordon per pass polis/vägverk har begränsningar liksom vi därför anser jag som flera här inne att ett annat ljus är ett steg på vägen och då ej blått en kolega vill ha rött o vitt jag har provat rött o orange med goda referenser men för mej är det viktigare i färg frågan att vi är enade i den frågan för att vägverket skulle satsa på 15st tma att sprida över landet för att serva oss är långsökt dom närmsta 10 åren så vida inte mrf eller liknande organisation införskafar dom gratis för oss men det ser jag okså som långsökt men kanske för 08 och 031 landet där det är fler filig trafik och ett annat tempo i trafiken men en tma är ändå inte en lösning på problemet utan ljusets färg är ett av dom flera förändringar vi måste göra för en säkrare miljö

brk184
2006-03-13, 10:58
sen vad det gäler vad jag lastar på fl614 så kan jag säga alla här inne att jag lastar bara det jag kan bärga......
Det är en viss skillnad på "kan" och "får". Det är varken särskilt seriöst eller trafiksäkert att lasta en boggiebuss efter en fl614. Hur mycket tror du din bärgare väger på framaxeln när du lastar en sådan. Vad tror du händer om du måste panikbromsa eller göra en hastig undanmanöver? Dessutom överskrider du den garanterade axelbelastningen bak rejält.

bil499-hbg
2006-03-13, 11:22
Det är en viss skillnad på "kan" och "får". Det är varken särskilt seriöst eller trafiksäkert att lasta en boggiebuss efter en fl614. Hur mycket tror du din bärgare väger på framaxeln när du lastar en sådan. Vad tror du händer om du måste panikbromsa eller göra en hastig undanmanöver? Dessutom överskrider du den garanterade axelbelastningen bak rejält.
en öm pungt detta hör jag , men jag vill bara säga dej att en boggi buss med bak monterad motor är säkrare effter min fl614 än din cheva med en iveco färdtjänst buss i grillen vid en snabb inbromsning ,,

273
2006-03-13, 11:40
Skulle va kul o se minen på Heikki o Hannu på Carmi, när jag rullar in på gården med en sopbil o ber dom "konvertera" den till "trafiksäker motorvägs-bärgare" :biglaugh:

Ja nån måste ju vara den första! Du gillar ju att åka udda bärgare! :biggrin:

brk184
2006-03-13, 11:43
en öm pungt detta hör jag , men jag vill bara säga dej att en boggi buss med bak monterad motor är säkrare effter min fl614 än din cheva med en iveco färdtjänst buss i grillen vid en snabb inbromsning ,,
Nu kör ju inte jag en cheva utan en Scania med bb88, och kan inte jag lasta en sån lagligt så kan inte du det heller....där med basta!

ps. varför skulle jag få en öm pung av detta? ds.

birason
2006-03-13, 17:29
Ja nån måste ju vara den första! Du gillar ju att åka udda bärgare! :biggrin:
Jamen, va f*n, det va väl inga större fel på folkan, förutom att om man ska bygga en "garagebärgare" så kan det ju va bra att man sett ett normalt garage först.

Personligen skulle jag vilja sätta punkt för alla illasinnade rykten om den stackars bilen, men nu kör jag ju inte den längre.

zerial
2006-03-13, 18:05
ps. varför skulle jag få en öm pung av detta? ds.
Därför att i princip så skulle alla lastbilar behöva tungbärgning = mindre jobb för den som har flakbärgare.

Dessutom så finns det ju knappt en b-kortsbärgare som får lasta något lagligt...

zerial
2006-03-13, 18:30
...vist skall vi göra något ått våran sitution men som en del vill så kan vi ej rekvirera en tma vid alla bärgningar dock ej heller polis då skulle vi endast bärga 2 fordon per pass polis/vägverk har begränsningar liksom vi därför anser jag som flera här inne att ett annat ljus är ett steg på vägen och då ej blått en kolega vill ha rött o vitt jag har provat rött o orange med goda referenser men för mej är det viktigare i färg frågan att vi är enade i den frågan för att vägverket skulle satsa på 15st tma att sprida över landet för att serva oss är långsökt dom närmsta 10 åren så vida inte mrf eller liknande organisation införskafar dom gratis för oss men det ser jag okså som långsökt men kanske för 08 och 031 landet där det är fler filig trafik och ett annat tempo i trafiken men en tma är ändå inte en lösning på problemet utan ljusets färg är ett av dom flera förändringar vi måste göra för en säkrare miljö
Det är inte vägverket, mrf eller försäkringsbolagen som ska ge oss TMA-bilar. Det ska vi genom föreskrift (lagkrav) kräva att ha, och då kan man använda TMA-bil, eller kollega och ordna detta genom branchen. Våra egna åkerier, eller kanske tom annan aktör kan sälja oss tjänsten.. Finns säkert olika detaljlösningar.

Att byta färg, kommer att ge ett tillfälligt andrum på 6-12 eller i bästa fall 18 månader, innan folk i allmänhet tappar respekten med tanken "aha, det är bara en bärgare...".

birason
2006-03-13, 21:56
..........................................Att byta färg, kommer att ge ett tillfälligt andrum på 6-12 eller i bästa fall 18 månader, innan folk i allmänhet tappar respekten med tanken "aha, det är bara en bärgare...".
så sant som det var sagt, det är inte färgen på varningljusen det är fel på, utan övriga bilisters brist på respekt och sunt förnuft

brk184
2006-03-14, 01:06
Därför att i princip så skulle alla lastbilar behöva tungbärgning = mindre jobb för den som har flakbärgare.

Dessutom så finns det ju knappt en b-kortsbärgare som får lasta något lagligt...
Precis vad jag menar, kan man inte bärga ett fordon utan att få överlass så ska man överlåta det till dom som har resurser för det. Jag anser att man inte är seriös när man åker omkring med överlass till höger å vänster. Här försöker vi få till en säker arbetsmiljö för oss på vägarna, men att vi själva bryter mot allehanda trafikregler är det ingen som verkar bry sig om, å det stinker. Jag tycker inte det ser bra ut när en liten fl6:a (gäller 2-axlingar överlag) kommer med en buss eller lastbil baktill, jag tycker heller inte att det ser bra ut när små chevor kommer åkande med lt 35:or å liknande. Så vad säger ni, ska vi städa framför vår egen dörr först innan vi börjar städa framför andras?

ps. fattar fortfarande inte var den ömma pungen kommer in i bilden ds.

birason
2006-03-14, 01:25
Så vad säger ni, ska vi städa framför vår egen dörr först innan vi börjar städa framför andras?
Ligger något i vad du säger............

Den kanske kommer in i bilden när helsingborgaren kommer upp till stockholm nästa gång :hihi:

273
2006-03-14, 09:02
Den kanske kommer in i bilden när helsingborgaren kommer upp till stockholm nästa gång :hihi:[/QUOTE]

:party: :goodwork: :goodwork: :goodwork: :goodwork:

zerial
2006-03-14, 17:02
Precis vad jag menar, kan man inte bärga ett fordon utan att få överlass så ska man överlåta det till dom som har resurser för det. Jag anser att man inte är seriös när man åker omkring med överlass till höger å vänster. Här försöker vi få till en säker arbetsmiljö för oss på vägarna, men att vi själva bryter mot allehanda trafikregler är det ingen som verkar bry sig om, å det stinker. Jag tycker inte det ser bra ut när en liten fl6:a (gäller 2-axlingar överlag) kommer med en buss eller lastbil baktill, jag tycker heller inte att det ser bra ut när små chevor kommer åkande med lt 35:or å liknande. Så vad säger ni, ska vi städa framför vår egen dörr först innan vi börjar städa framför andras?

Jag håller med dig, många övertramp görs dagligen och när det väl kommer till kritan så handlar det enbart om pengar. Det är inte heller någon hemlighet.
Det ser inte heller bra ut när en toyota kommer farandes med en LT35a baktill heller, för den delen. Men vad gör inte alla för sin lön?

Något som är ännu värre är när man överskrider den konstruktiva lastförmågan. Tänk på att många 14-16-18-24 tons bilar är totalviktssänkta till 12t för att slippa vägavgiften. På papper får man inte, men konstruktivt kan man...

björn
2006-05-13, 01:22
själv tror jag vi ska använda det gula varningsljuset, men att vi fick blanda 70% gult & 30% rött, plus vitt stoboljus framåt. någon nämde som förslag att t,ex, det röda ljuset bara skulle fungera vid ilagd park-broms låter rimligt.
Det förslaget röstar jag gärna på.

Mr Tow Truck
2006-09-09, 13:01
Ett lagförslag vore att Rött blink i kombination med gult på väg innebär att hastigheten skall halveras. :thumbup:
På en 110 så sänks hastigheten till 55 och vid en skola där svensson ska hålla koll på både barn och bärgare så tycker jag att 15 vore lagom.

Blått kan vi utesluta på en gång.

Och om det är någon som vet en duktig lobotomi läkare som kan fixa ett extra öga i bakhuvdet så skulle vi ha 50% chans mer att hinna hoppa undan.

blue
2006-09-09, 20:06
Under en resa genom England (Harwich - Edinburgh) nyligen såg jag vid ett par tillfällen räddningsfordon på motorvägen.

Dom hade rött och gult ljus bakåt, en blixtljusramp i över hela fordonets bredd.
rampen kördes med Quadblixtar eller högintensitetsblixtar (kalla det vad ni vill) och syntes grymt mycket bättre än vanliga oranga saftblandare. Dessutom verkade det som om det hade positiv inverkan på trafiken då tempot sänktes rejält och alla lämnade gott om plats i sidled till olycksplatsen.

Blue

F122
2007-06-24, 00:20
Jag tror inte det spelar någon större roll vilken färg man har, blåljus kanske fungerar ett kort tag tills folk fattar att det "bara" är en bärgare. inför istället en lag om hastighet. Att man måste sänka hastigheten förbi ett fordon som arbetar på vägen, vi kan säga att lagen ska vara på 50km/h, visst alla kommer inte att sänka hastigheten till 50km/h, men hastigheten kommer att gå ner från 140km/h till 70 eller 80km/h och det gör en väldigt stor skillnad.

Emil_Helsingborg
2007-06-24, 12:50
Ett lagförslag vore att Rött blink i kombination med gult på väg innebär att hastigheten skall halveras. Blått kan vi utesluta på en gång. håller med tow truck där för jag vet iallafall när våran gamla transit rullade och då hade vi rött och gult och folket saktade ju ner för att dem undrade "vafan e detta nu då :O bäst o sakta ner" men vi kan hålla på med denna disskusionen i evigheter för det kanske kommer vara bättre ett tag sen e vi tillbaka till detsamma, för dem säger att man kan inte lära en gammal hund sitta då går det nog inte iheller så bra på en förare som haft sitt kort ett tag, utan man borde börja redan när man ska ta körkortet med att ha som en punkt i kursen att man ska genomgå olika test för att o se om man e kapabel till att o köra förbi ett vägarbete/bärgningsarbete på våra vägar och gator.... men osm sagt man kan disskutera i evigheter

Tech
2007-06-26, 19:26
Jag faller för en kombination av Orange och rött och kanske med en liten gnutta vitt i grillen :thumbup:

Bambi
2007-06-28, 19:27
Jag faller för en kombination av Orange och rött och kanske med en liten gnutta vitt i grillen :thumbup:
Jag får lov att hålla med.

Macke Plast
2007-08-03, 02:11
tja vad ska man säga om det.
I Sundsvalls trakten tycks dom flesta bara s :censored: a
i "oranget", ja blått oxå för den delen.
men om man kanske skulle blanda in både rött å vitt med det orangea
så skulle våra "underbara" med trafikanter som aldrig kör för fort, ouppmärksamt eller för nära oss :fou: kanske men bara kanske
sänka hastigheten å öka avståndet i sidled.
Ett tag åtminstonde

Macke Plast
2007-08-25, 03:13
ALLA SÄTT ÄR BRA UTOM DOM DÅLIGA

men som nog dom flesta känner till så har det mänskliga ögat en förmåga att uppfatta en flerfärgs kombination som blinkar/blixtrar (typ röd/gul) mycket bättre än en ensam färg som blinkar/blixtrar (typ gul).
så då kan man ju fråga sig vem eller snarare vilken "instans" man skall
pressa för att kunna få igenom en flerfärgs kombination som är bara för oss bärgare.

och för att någon ens ska bry sig om att lysna på oss bärgare
så måste vi gadda ihop oss ordentligt.

Master_Anders
2007-09-15, 02:57
Jag har alltid respekterat både bärgare och även vanliga fordon som har problem, dels genom att sänka farten och dels försöka byta körfält. Dock så är det inte alltid så lätt att se bärgningsbilar som bärgar lastbilar. Så den som komm på att man bygger en ramp som man kan hissa upp så det syns över lastbilen eller annat fordon.

Det kanske skulle behövas en ny yrkesgrupp som hjälper till att dels dirigera om trafik och dels varna trafik innan genom att placera ut vägmärken eller vikarmskassetter med varnings skylt på. eller en Informations- och trafikledningsvagn. Dock hadde jag viljat se det system som finns tex i tysklad på autobahn. som kanske kommer om 100 år i sverige.

För att kunna leda om trafiken i god tid kan hjälpa folk att anpassa hastigheten och stänga av körfält och så vidare och vidare.

Röda, Vita, Gula & magneta färgade lampor i kombination.
Roterande, Blinkande, Blixtrande & allt vad som finns och lite till skulle inte skada.

man kanske ska lägga ut spikmattor på vägarna, det säker garanterat farten och ökar respeken totalt :party:

bider nedan, ursäkta antalet :biggrin:

Mvh
Anders, Skåne
:spammer:

Informations- och trafikledningsvagn
http://ata.se/pic/produkter/big/D/d14_1.jpg

Varningsbloss kan elda upp svenssons bil
och kanske får dom att sakta ner från ata.se :thumbup:
http://www.ata.se/pic/produkter/big/D/d25_2.jpg

Master_Anders
2007-09-15, 02:58
Fler bilder

Personblixtfyr bra vid nattarbete från ata.se :eek:
http://www.ata.se/pic/produkter/big/D/d25_3.jpg

Wind-Master med olika motiv & klarar mycke vind från ata.se :scared:
http://www.ata.se/pic/produkter/big/D/d15_1.jpg

Vikarmskasset med olika motiv tex olycka eller bärgning eller 50km/h skylt
eller varför inte skylten trafiksäkerhetskamera
gultblixtljus & rött fast sken för att stoppa trafiken
från ata.se :thumbup:
http://www.ata.se/pic/produkter/big/D/Brandbil75.jpg

Master_Anders
2007-09-15, 02:59
och de 2 sista bilderna, ursäkta att jag lägger in så många bilder,
men jag har en dela att dela med mig bara :scared: :scared:

Vista ljusramp som är godkänd av RixPolisStyrelsen från nanopuls.se :hail:
http://www.partssystems.com/dbimages/categories/LIGHTBAR

Sist men inte minst trafikdirigerings rampen från vista :freak3:
http://www.nanopuls.se/ULproductImage/GV_Signalmaster_Sidovy_700.jpg

zerial
2007-09-15, 09:55
Jag har alltid respekterat både bärgare och även vanliga fordon som har problem, dels genom att sänka farten och dels försöka byta körfält. Dock så är det inte alltid så lätt att se bärgningsbilar som bärgar lastbilar. Så den som komm på att man bygger en ramp som man kan hissa upp så det syns över lastbilen eller annat fordon.

Det kanske skulle behövas en ny yrkesgrupp som hjälper till att dels dirigera om trafik och dels varna trafik innan genom att placera ut vägmärken eller vikarmskassetter med varnings skylt på. eller en Informations- och trafikledningsvagn. Dock hadde jag viljat se det system som finns tex i tysklad på autobahn. som kanske kommer om 100 år i sverige.

För att kunna leda om trafiken i god tid kan hjälpa folk att anpassa hastigheten och stänga av körfält och så vidare och vidare.

Röda, Vita, Gula & magneta färgade lampor i kombination.
Roterande, Blinkande, Blixtrande & allt vad som finns och lite till skulle inte skada.

man kanske ska lägga ut spikmattor på vägarna, det säker garanterat farten och ökar respeken totalt :party:

bider nedan, ursäkta antalet :biggrin:

När det gäller extrautrustning i form av fordon, och ytterligare resurser, så är ju frågan om vem som ska betala? Försäkringsbolagen vill knappt betala kostnaden som blir idag och på avtalssidan (de som ligger på avtal) är ersättningen långt under den faktiska driftkostnaden (enligt index).

Varningsbloss är effektiva, men 3st kostar 140 + moms och brinner i 15-20 minuter.

Vad det gäller färgen så har jag kanske ändrat min uppfattning och tycker nog att vid arbete så ska man ha en färg, tex röd, och vid transport (rörelse) så använder man gult som alla andra bönder, sopbilar, plogbilar osv..

Master_Anders
2007-09-15, 10:23
Varför inte använda en del av den höjda försäkringspremien till en sk. bärgarfond som jag lästa här på forumet att någon tyckte att man skulle införa, läste om det i denna tråden: Trafikstopp efter olycka kostar för mycket (http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=2496).

mabitransport
2007-10-26, 20:44
Jag tycker att bärgningsbilarna ska ha helt egen färg! Myckt beroende på att folk i allmenhet ska reagera på ett annat ljus.Blåljus blir det flesta nerrvösa av och gör konstiga saker av, Det gulaljuset har ju bonden på ute på åkern så det struntar folk i. Ett eget ljus kanske får folk att åtminstonde lyfta på gasfoten för att se vad som pågår...

Gojan
2007-10-26, 21:31
Jag tycker att bärgningsbilarna ska ha helt egen färg! Myckt beroende på att folk i allmenhet ska reagera på ett annat ljus.Blåljus blir det flesta nerrvösa av och gör konstiga saker av, Det gulaljuset har ju bonden på ute på åkern så det struntar folk i. Ett eget ljus kanske får folk att åtminstonde lyfta på gasfoten för att se vad som pågår...

:goodwork:

Korpen
2007-10-28, 22:01
Jag hittade en Dansk sida från en olycka i somras, där dom stält en skyltvagn och koner hänvisat trafiken till höger på en annan väg, ändå kan man se fult av bilar/lastbilar som försöker köra på den avstängda vägen.
Polisen blev nästan påkörd vid ett tillfälle,
Det kvittar nog vad det är för färg på ljuset när man inte ens lyder polismans tecken!!
http://www.beredskabsinfo.dk/content/view/552/2/

Själv körde jag i förra veckan på motorvägsuppfarten utanför Solna (tror jag)
där står en polisbil och blinkar bakom en bil som blir kopplad för bärgning bärgaren syns tydligt ovanför polisbilens blåljus, så här var både gult och blått ljus , jag saktar ner till ca:-30 och håller till vänster då försöker en idiot köra om på min högersida :fou:

kråkan
2008-02-13, 20:59
Fick höra här på Gotland i dag att ett bärgningsföretag i Stockholm har fått tillstånd att i ett år på prov ha blå lysen på bärgare,vet ej när eller hur han kommer att få använda dom,kan väl tro att det är i samband med bärgning i tunnlar eller något sådant.Vet ej heller sanningsheten i detta om det stämmer men det vore kul att höra om det stämmer.

Bärgningsbil 133
2008-02-13, 21:19
Fick höra här på Gotland i dag att ett bärgningsföretag i Stockholm har fått tillstånd att i ett år på prov ha blå lysen på bärgare,vet ej när eller hur han kommer att få använda dom,kan väl tro att det är i samband med bärgning i tunnlar eller något sådant.Vet ej heller sanningsheten i detta om det stämmer men det vore kul att höra om det stämmer.

Om så är fallet lär det va nån av bärgarna som kör med vägass i södra länken.

Emil_Helsingborg
2008-02-13, 21:27
vilka är det då ?

zerial
2008-02-13, 23:31
vilka är det då ?

Falck kör VägAss bärgning. Men ingen har blåljus ås vitt jag vet, men å andra sidan så håller jag mig borta från stan, så man vet ju aldrig.

jantom
2008-02-14, 01:19
Vi hadde vita eller violetta,funkade rätt bra även i dagsljus.....Jaa,eller så bra varningljus överhuvudtaget gör.

tobbe
2008-02-14, 10:23
Jag tror att det spelar ingen roll vilken färg vi har folk visar ingen respekt i allafall

Korpen
2008-02-14, 13:16
GRÅA tycker jag verkar vara det enda som gäller
alltså gråa cementsuggor tvärs över vägen.

bargarn_356
2008-02-14, 14:06
GRÅA tycker jag verkar vara det enda som gäller
alltså gråa cementsuggor tvärs över vägen.

JAAA !
vi förstår att du vill ha mycket jobb när du vill sätta ut "GRÅA" suggor över vägen.
Hur tror du att folk skall kunna se dom när dom inte ser allt blinkande o blixtrande ljus :confused2

Korpen
2008-02-14, 15:47
JAAA !
vi förstår att du vill ha mycket jobb när du vill sätta ut "GRÅA" suggor över vägen.
Hur tror du att folk skall kunna se dom när dom inte ser allt blinkande o blixtrande ljus :confused2

Det kvittar vad det är för ljus, jag fick punka igår och stannade på en 50väg med halva bilen på vägbanan innan jag hinner börja kommer en Polisbil och ställer sej bakom med blinkande blåljus, för att fråga om jag behöver hjälp,
precis när polisen ska gå tillbaka kommer en bil i +70 och nästan rammar Polisen:eek:

Bärgningsbil 133
2008-02-15, 23:28
Falck kör VägAss bärgning. Men ingen har blåljus ås vitt jag vet, men å andra sidan så håller jag mig borta från stan, så man vet ju aldrig.

Och det är inte dom som kommer få det heller om nu nån är på väg att få det vilket jag tvivlar på.

ChevyC30
2008-02-17, 19:31
tror att rött strob ljus ihop med vanligt gult vid stopp skulle funka samt ökade rättigheter att stoppa trafik enl lag. vid behov i samband med bärgning

LABBE
2008-02-20, 12:55
varför detta tjat om blått glöm det blåa. det är ej för oss...... rött. alt rött/vitt. alt gult/rött. el rött/vitt/gult. el gult. det kan diskuteras. jag väljer nåt med rött i. har provat med rött/gult. märkbar skillnad.

LABBE
2008-02-20, 13:00
föresten så länge svensson inte ser längre än sin egen motorhuv så har vi problem.

vagass
2008-02-25, 23:28

Bärgarna som kör med Vägass i Södra Länken har inte blåljus, en sån diskussion har aldrig funnits mig veterligen. Endast Vägassistansbilarna är utrustade med blåljus, dessa får dock endast användas när vissa kriterier för "jobben" är uppfyllda samt att händelsen inträffat i Södra Länken.

brk184
2008-02-25, 23:37
varför detta tjat om blått glöm det blåa. det är ej för oss...... rött. alt rött/vitt. alt gult/rött. el rött/vitt/gult. el gult. det kan diskuteras. jag väljer nåt med rött i. har provat med rött/gult. märkbar skillnad.

Du kan glömma rött också, det är om möjligt ännu mer avlägset för oss än blått.

Bärgningsbil 133
2008-02-25, 23:49
Bärgarna som kör med Vägass i Södra Länken har inte blåljus, en sån diskussion har aldrig funnits mig veterligen. Endast Vägassistansbilarna är utrustade med blåljus, dessa får dock endast användas när vissa kriterier för "jobben" är uppfyllda samt att händelsen inträffat i Södra Länken.

Vet att dom inte har det men kommer nån bärgare i sthlm få det så kommer det säkerligen bli en av dom för tunnlarna.

Tvivlar på att nån annan bärgare kommer komma på tal.

zerial
2008-02-26, 00:22

Varför ska man glömma rött?

LABBE
2008-02-26, 08:20

tell me .varför :confused2 bara vill höra:confused2

brk184
2008-02-26, 14:50
Rött sken betyder stopp. Enligt en representant(som jag inte kommer ihåg namnet på) från VV som jag talade med vid säkerhetskursen i s-tälje så får det endast användas rött sken som broms/stoppljus tex. rödljus, järvägsövergångar och liknande. Enligt honom så var det inget att ens ta upp för disskution.

zerial
2008-02-26, 15:07
Rött sken betyder stopp. Enligt en representant(som jag inte kommer ihåg namnet på) från VV som jag talade med vid säkerhetskursen i s-tälje så får det endast användas rött sken som broms/stoppljus tex. rödljus, järvägsövergångar och liknande. Enligt honom så var det inget att ens ta upp för disskution.

Om du behöver påkalla "stopp" av den anledningen så torde det vara ok, med andra ord.

Hans resonemang är förvisso logiskt.

273
2008-02-27, 21:33
Hade lite att göra så jag ställde mig och bärga en bil:) Tittade lite och började jämföra skillnaden mellan mina ljus! Dessa kort är tagna på samma avstånd med samma mobil lur! Det enda som skiljer korten åt är att på det ena kortet är det mina gula blixtar som slår bakåt(sitter i rampen) På det andra kortet så är det mina röda blixtar som slår(sitter separat under rampen). Vilken skillnad det är!

zerial
2008-02-27, 21:35
Det går aldrig att jämföra blixljus med rotellor ;)

Gör en film istället, med lite trafik så man ser hur trafiken påverkas vid olika tillfällen?

273
2008-02-27, 21:49
Det går aldrig att jämföra blixljus med rotellor ;)

Gör en film istället, med lite trafik så man ser hur trafiken påverkas vid olika tillfällen?

Mycket möjligt att det inte går att jämföra rotor med blixt men idetta fallet är det blixt mot blixt!:smile:
Sen vet jag inte om det påverkar trafiken egentligen men jag vill ju tro att det gör det då de röda syns bra mycket bättre!:thumbup:

magnus
2008-02-28, 22:01
Folk tror bara att det är ett par starka dimljus.eller broms ljus,,spelar igen roll vilken färg,starka arbetsljus så att dom tvingas att sakta ner ,,

LABBE
2008-02-28, 23:13
Folk tror bara att det är ett par starka dimljus.eller broms ljus,,spelar igen roll vilken färg,starka arbetsljus så att dom tvingas att sakta ner ,,

:ajjabajja bländar man så kisar dom bara....men slår dom av på farten nja 2 av 10 kanske:fou: nä dom väjar när dom e framme vid bärgarn om man har tur:eek: tror dom ser ut så här ungefär :eek: och vi så här:censored: :fou: :censored:

Änna
2009-01-05, 22:47
Vitt och Lila tycker jag. Vitt sticker i ögonen och lila blir en egen färg.

ChevyC30
2009-01-06, 11:57
finns en bärgare i kalmar med ett lila rotorljus i takrampen man ser att det är just den bärgaren på flera hundra meter med bara ett lila ljus så det är nog en bra ide

blue
2009-01-06, 13:10
finns en bärgare i kalmar med ett lila rotorljus i takrampen man ser att det är just den bärgaren på flera hundra meter med bara ett lila ljus så det är nog en bra ide

Det satt det på några av dom bärgarna som farsan körde på åttiotalet, polisen levde om som bara den!

dieselmannen
2009-01-06, 21:42
Det stämmer bra att det satt lila kåpor på en del vagnar vid den tiden.
Eller Mangenta som färgen kallades,och det var ett prov som genomfördes i samverkan med dåvarande Trafiksäkerhetsverket och Polismyndigheten.
Syftet var att prova fram en egen färg för bärgare har jag för mig,och resultatet
somnade väl antagligen bekvämt i någon byrålåda.
Effekten tyckte jag var bra på vägen,och skulle utan vidare kunna dammas av idag.
Som kuriosa kan nämnas att Mangenta/Lila är dedikerad färg för begravningsföljen i Usa.
Illavarslande..

Mekarn
2009-01-07, 00:39
Jag skulle vilja se att bärgare hade rött/vitt ljus, för det är två färger som syns bra från långt avstånd.

Bedrivs det några samtal med vv i nuläget om ändrat ljus för bärgare?

Änna
2009-01-07, 17:55
Det stämmer bra att det satt lila kåpor på en del vagnar vid den tiden.
Eller Mangenta som färgen kallades,och det var ett prov som genomfördes i samverkan med dåvarande Trafiksäkerhetsverket och Polismyndigheten.
Syftet var att prova fram en egen färg för bärgare har jag för mig,och resultatet
somnade väl antagligen bekvämt i någon byrålåda.
Effekten tyckte jag var bra på vägen,och skulle utan vidare kunna dammas av idag.
Som kuriosa kan nämnas att Mangenta/Lila är dedikerad färg för begravningsföljen i Usa.
Illavarslande..

Skulle man inte kunna sparka liv i dessa byråkrater igen då? Damma av resultaten och ge det hela en ny chans?

nohlin
2009-01-07, 22:46
Jag förstår att ni alla som jobbar på vägarna är frustrerade och oroade för er egen säkerhet. Det är naturligtvis helt uppåt väggarna fel att man ska behöva vara rädd om sitt eget skinn och ha ett extra par ögon i nacken när man utför sitt jobb.

Men det jag inte förstår är denna diskussion om vilken färg ni ska få ha på era bärgningsfordons varningsljus. Av det jag läst här på forumet och i tidningar så spelar det ingen roll vilken färg ni blinkar och lyser med, det är inte det som är problemet. Problemet ligger i stället i att förarna som passerar er arbetsplats inte tar hänsyn till er. Antingen är dom upptagna med annat och inte ser var dom kör, eller så har dom så otroligt bråttom till familjen/baren/"what ever" att dom inte bryr sig. Och då spelar det ju ingen roll vilken färg ni har på ljusen.

Det ni måste få till är någon annan lösning, ett extra fordon för att spärra av trafiken, blockering av hela den aktuella vägsträckan eller något liknande. Det gäller att få lagen på er sida när det gäller avstängning och arbetsmiljö. Jag antar att Arbetsmiljöverket, Vägverket, Transportstyrelsen och Polisen är bra vägar att gå¨för att belysa problemet, för i grund och botten gäller det inte bara bärgare utan även i viss mån vägarbetare och andra som jobbar på och vid våra vägar.

Ja nu har jag fått skriva lite iaf *s* Hoppas någon orkar läsa det iaf.

/nohlin

blue
2009-01-07, 22:53
Jag förstår att ni alla som jobbar på vägarna är frustrerade och oroade för er egen säkerhet. Det är naturligtvis helt uppåt väggarna fel att man ska behöva vara rädd om sitt eget skinn och ha ett extra par ögon i nacken när man utför sitt jobb.

Men det jag inte förstår är denna diskussion om vilken färg ni ska få ha på era bärgningsfordons varningsljus. Av det jag läst här på forumet och i tidningar så spelar det ingen roll vilken färg ni blinkar och lyser med, det är inte det som är problemet. Problemet ligger i stället i att förarna som passerar er arbetsplats inte tar hänsyn till er. Antingen är dom upptagna med annat och inte ser var dom kör, eller så har dom så otroligt bråttom till familjen/baren/"what ever" att dom inte bryr sig. Och då spelar det ju ingen roll vilken färg ni har på ljusen.

Det ni måste få till är någon annan lösning, ett extra fordon för att spärra av trafiken, blockering av hela den aktuella vägsträckan eller något liknande. Det gäller att få lagen på er sida när det gäller avstängning och arbetsmiljö. Jag antar att Arbetsmiljöverket, Vägverket, Transportstyrelsen och Polisen är bra vägar att gå¨för att belysa problemet, för i grund och botten gäller det inte bara bärgare utan även i viss mån vägarbetare och andra som jobbar på och vid våra vägar.

/nohlin

Får man en egen färg så kan man också lagstifta om hastihgetsgränser när den färgen används, ungefär som att man ska lämna fri väg för blåljus.
Ex.
"När rött och vitt blinkande ljus används längs vägen så är det max 30km/h som gäller"

Bärgningsbil 133
2009-01-07, 23:18

/nohlinEn egen färg är en bra början för att utskilja oss som är oskyddade och inte har en massa tma bilar och vägavstängningar..
Orange ljus är för vanligt överallt så folk ser inte det.. en egen färg skulle iaf göra det lite bättre för oss men bara det hjälper inte.

nohlin
2009-01-08, 08:28
Får man en egen färg så kan man också lagstifta om hastihgetsgränser när den färgen används, ungefär som att man ska lämna fri väg för blåljus.
Ex.
"När rött och vitt blinkande ljus används längs vägen så är det max 30km/h som gäller"

En egen färg är en bra början för att utskilja oss som är oskyddade och inte har en massa tma bilar och vägavstängningar..
Orange ljus är för vanligt överallt så folk ser inte det.. en egen färg skulle iaf göra det lite bättre för oss men bara det hjälper inte.

Idén är bra, men vad ska gubbarna som åker ut med sin lilla skåpbil för att laga ett trasigt trafikljus ha för varningsljus då? Även dom är oskyddade, har inga stora avspärrningar eller TMA bilar. Ska man införa ett regelverk som ska skydda alla er som jobbar oskyddat längs våra vägar måste det gälla alla som gör det. Inte bara bärgare.

Man borde kunna säga att om den som jobbar längs vägen ställer upp skyltar på ett visst sätt så gäller till exempel halverad fart från ordinarie gällande hastighetsbegränsning. (110km/h = 55km/h, 70km/h = 35km/t osv.) Då finns lagstödet och sen är det bara se till att Polisen övervakar detta regelbundet.

Falck Hudik
2009-12-03, 22:14
Klart att folk har mer respekt för blåljus än för gult, men det är som många sagt tidigare, det kommer försvinna om alla ska börja åka runt med blå lampor i tid och otid. Vi har varningstält som vi ställer ut några hundra meter före oss sjävla, helt i beroende av situation naturligt vis. Men jag måste säga att det verkligen hjälper att skylta, det tar ca 2 min att stanna å ställa upp och åka vidare. Det är 3kantiga tält som det står BÄRGNING på med klar text.
Men jag ska dock tillägga att vi har 2 rotorljus bak på den bil vi oftast använder på olyckor och avåkningar i övrigt och vi har 2 blå kåpor som vi sätter dit istället för gult ibland då vi tycker att det behövs, men då vi är klar så byter vi till gula igen. Använder ALDRIG blått påväg fram till platsen, räddnignen är inte vi helt enkelt fast vi många ggr tycker det eftersom bilar står i vägen mm. Men testa varningstälten ni som vill, jag lovar, det funkar.:thumbup:

bärgarpeter
2009-12-12, 00:27
jag tycker det fungerar bättre med xeon lyse bakåt har testat det ganska mycket nu vi har 2st uppe på hörnet på flaket och 2st bak under flaket som är på, dom bromsar ner mer för dom när dom är på, än när vi hadde vanliga lampor, till och med polisen har märkt vilken skillnad det blir , bilisten blir bländad då kör dom lugnare förbi och det är bättre för vår säkerhet sa dom, annars kommer dom ju i samma fart inte mycket skillnad på fart då, så jag har då zeon på alla förutom på tungbärgarn men det är på väg på den också. kommer en bild på en ny sort som vi fått tag på till bra pengar som lyser fruktansvärt bra dom är som en ramp i olika storlekar från 10cm till 1meter kraftigaste lyser med 300w med led 18tusen lomens, finns både brett och punkt men det är brett som är intressant:thumbup:

zerial
2009-12-12, 02:05
jag tycker det fungerar bättre med xeon lyse bakåt har testat det ganska mycket nu vi har 2st uppe på hörnet på flaket och 2st bak under flaket som är på, dom bromsar ner mer för dom när dom är på, än när vi hadde vanliga lampor, till och med polisen har märkt vilken skillnad det blir , bilisten blir bländad då kör dom lugnare förbi och det är bättre för vår säkerhet sa dom, annars kommer dom ju i samma fart inte mycket skillnad på fart då, så jag har då zeon på alla förutom på tungbärgarn men det är på väg på den också. kommer en bild på en ny sort som vi fått tag på till bra pengar som lyser fruktansvärt bra dom är som en ramp i olika storlekar från 10cm till 1meter kraftigaste lyser med 300w med led 18tusen lomens, finns både brett och punkt men det är brett som är intressant:thumbup:

Bra ljus på arbetsplatsen, bländande eller inte, är ju alltid bra. Baksidan av effekten med bländande ljus får du på landsvägar. Många upplever att man får möte i fel körfält och gör väldigt galna manövrar. Jag undviker därför att ha så starkt ljus bakåt att det kan uppfattas som bländande. Det finns nog en juridisk aspekt som jag inte tror att man kommer klanderfritt ur också.

Tält har en bra effekt, eftersom bilisten inte kan avgöra vad som står på det.. står det bärgning eller olycka? och själva grejen är att få första bilisten att sänka farten, sedan sköter allt sig själv. Problemet kommer med gles trafike då blir det många första bilister att få att sänka farten.

dieselmannen
2009-12-12, 04:13
Tält,koner och..........ikväll har jag använt så kallade Turbo/Powwerflare på 2 olika jobb på E4. Dom drog ner på tempot väldigt bra.
Jag återkommer med en utförligare rapportering vartefter,än så länge ser det bra ut!

Bärgningsbil 133
2009-12-12, 07:50

Va väl en bärgare i Sthlm som vart påkörd och åkte på skadorna för att hans arbetsljus bländade föraren.

bärgarpeter
2009-12-12, 15:13
Vi Väntar På Lyspuckar Vi Också Lasse Som Jobbar åt Mej Har Beställt 120 Väskor Med Laddningsbara Puckar 6st I Varje Väska
Kommer Inom Kort

Falck Hudik
2009-12-14, 12:32
Har haft puckar ett bra tag vi och det funkar väldigt bra!!
Det är väl investerade pengar!

ulfl
2010-01-01, 16:24
Jag är en annan vanlig svensson. Kör med andra ord inte bärgare utan Volvo 945. Jag tycker det är fördjävligt att ni som är ute och hjälper oss ska behöva riskera era liv i trafiken. Först blev jag upprörd när jag förstod att ni blockerade extra körfält för att kunna bärga, men jag förstår nu att det är helt nödvändigt.

Trafikanter beter sig konstigt. För några år sedan hörde jag om en vägarbetare som var irriterad över att folk saktade ner för att som han sa titta på arbetet de gjorde. Jag trodde det handlade om ett missförstånd. Brukar själv sakta ner även om de står och jobbar på andra sidan en rad med gråsuggor för det inte vara kul att ha bilar som rör sig i 90 knyck 1 meter bort från sig. Nu har jag dock förstått att det inte alltid är av hänsyn utan ibland mer av nyfikenhet som vissa saktar ner för nyligen åkte jag söder ut på en motorväg och en bärgning efter en olycka pågick enbart i norrgående körfält, men kön förbi platsen var där jag körde söder ut. Skumt.

Varningstält (gärna stora upplysta) med texten ”Olycka” verkar bra även om det bara handlar om ett haveri, man kan ju se det som om man försöker förhindra en olycka.

Blått ljus tolka jag som att (1) dels ska jag ge friväg för det fordonet och (2) dels så kan föraren av fordonet behöva bryta mot diverse regler, köra mot rött etc. På motorväg brukar jag köra tillvänster (i vänsterfil) om det står en polisbil eller annan bil till höger, men jag brukar då INTE sakta in (mer än till laglig fart :smile:, om jag skulle ha råkat köra 10 Km för fort. ) Därför tycker jag INTE att ni ska ha blått ljus. Det skulle bara leda till att man reagerade mindre på blått ljus. I Sverige har jag en känsla av att vi är väldigt duktiga på att släppa fram utryckningsfordon så fort man uppfattar det minsta lilla blåblink. I andra länder kan man se en ambulans under utryckning sitta fast i en bilkö. Det har jag tack och lov aldrig sett här hemma. Här måste det vara mycket ovanligt?

OK, jag kan bara uttala mig som medtrafikant: Kombinationen stroboskopiskt blinkande/roterande rött och vitt ljus vid arbete då man arbetar utanför sitt fordon på vägbanan eller har behövt ställa upp sitt fordon på ett farligt sätt tycker jag låter väldigt bra. Vägverket eller transportstyrelsen borde kunna formulera reglerna i förordningar eller lagförslag så att kombinationen inte betyder samma sak som blinkande rött. Rött och vitt skulle, som någon tidigare har förslagit här, kunna användas även av de som gör annat farligt akut jobb på vägen, byter, skyltar lampor etc. Ni ska förstås ha era gula ljus tända också. Halverad fartgräns förbi låter som ett bra förslag. En sådan regel skulle inskärpa förståelse för att man ska vara extra försiktig.

Har ni någon intresseorganisation som ni kan lobba via? Gör det i så fall!!!

geir
2010-01-01, 19:48
hei har brukt rødt i sammen med gult i noen år og har fått bare gode tilbake mellinger fra politi og ambulanse + andre som kjører på veien.

the0fiskis
2010-01-10, 18:29
för en stund sen var jag och några kompisar på väg hem från sälen till stockholm och det var mörkt ute, vi var då vid arlanda och då dyker en varingstrigangel(en sån vanliga bilar har) och då la sig alla vänster filen och så forsätte alla där efter nån kilomter så tänker vi att det var nog en kvarglömd vtrigagel men nästan alla forsäte flera mil i väneter filen. rätt kul att se (jag kör inte bärgare)

tycker rött och blått och gul

Hulken
2010-01-12, 13:57
Rött o vit ev gult är väl helt okey! Varför inte en lag där bärgarn slår på ett fast rött sken och man helt enkelt stoppar all trafik vid utsatt bärgning.Vem ska kolla bil nr på dom som åker säger nån,helt rätt vem gör det? Men vad är en bärgar kille / tjejs liv värt? Sätt körkorts indragning / fängelse (så behöver man nog ingen fotar den som smiter förbi),tufft kanske men jag skulle inte chansa på att åka förbi en bärgare i arbete med en sådan straff skala.