Visa fullständig version : Viktigt! Nyheter vid bärgning!
dieselmannen
2011-03-06, 09:05
Det händer saker på säkerhetsfronten och jag tänker informera lite om vad som är på gång.
Observera att det här än så länge gäller Stockholms Län och samtliga bärgningsbilar med karosskod 76 alt 91 oavsett organisation!
Representanter från Trafikverket,Polisen, Assistancekåren,Falck och dom fristående företagen har deltagit på möten med Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljöverket i Stockholms län ämnar förbjuda bärgningsarbete utan TMA-skydd på en utvald sträcka i första läget med början förmodligen i Oktober.
Det kommer högst troligt att gälla E4 genom länet (en snabb titt på kartan ger i norr:strax söder Knivsta och i söder: Järna)
Äntligen och mycket bra för säkerheten säger jag,vad tycker ni?
Arbetsflödet kommer att se helt annorlunda ut vid bärgning på denna sträcka från och med i höst,hur detta skall gå till diskuteras just nu.
Här kan du läsa mer om TMA-skydd: http://sv.wikipedia.org/wiki/Truck_Mounted_Attenuator
Slår det här väl ut kommer det även att börja gälla på andra vägtyper och i övriga landet i framtiden.
Ett mycket viktigt tillägg är att Arbetsmiljöverket även ämnar sätta ett mycket högt vite om man bryter mot detta,det nämns ett sexsiffrigt belopp!
Vår andra stora käpphäst,40km/h vid bärgning med last upphängd i bärgningsaggregat (tydligt nog!) ser ut att gå en ny vår till mötes.
Vilken vår vet man inte,men enligt vad jag har hört så har det arbetet med att höja fartgränsen vid bärgning kommit ganska så långt!
För att runda av så kan jag tipsa och framförallt uppmana samtliga om att se om sitt hus när det gäller personlig utrustning,tänk på att ALLTID ha rätt sorts varselkläder under arbete på vägen!!
Säkring av last är en annan sak som kommer att hårdgranskas framöver kan jag tipsa om..
Ös på med vad du känner och tycker om det här nu (tänk på att ordbehandla det du skriver innan du skriver!) vi har många läsare här!
Bärgningsbil 133
2011-03-06, 09:59
Känns som att det änterligen händer nått..
Hoppas bara att det kommer efterföljas med.
Dock lär det bli väntetid på TMA vagnar och frågan är om det kommer bli följdolyckor pga detta..
Men ett steg på vägen helt klart..
Bra att det händer något i rätt riktning och Bra av dig Diesel som informerar oss övriga.
Bärgningsbil 133
2011-03-06, 10:16
Frågan är vad som kommer gälla på trafikolyckor där brand och polis stängt av körfält men där det saknas TMA bil.
Frågan är vad som kommer gälla på trafikolyckor där brand och polis stängt av körfält men där det saknas TMA bil.
Det måste inte vara en TMA-bil med. Men då ska HELA vägen stängas av med polis. Enl inspektören från AMV som åkte med mig härom dagen.
Mycket intressant och bra för er arbetsmiljö! Frågan blir ju vart TMA bilarna kommer ifrån? Driftområdena? Ska bärgningsfirmorna köpa egna? Vad tror ni? Hur går "snacket" ang. detta?
Mycket intressant och bra för er arbetsmiljö! Frågan blir ju vart TMA bilarna kommer ifrån? Driftområdena? Ska bärgningsfirmorna köpa egna? Vad tror ni? Hur går "snacket" ang. detta?
Jag har hört snacket gå för ett par år sedan när detta var på tapeten att TMA-kudds-åkarna knöt kontakt med bärgarna, om "du ringer väl mig om det blir ett krav va?"
Jag skulle nog säga att det beror ju helt på vilka krav det ställs för respektive vägtyp om det är aktuellt att ha en egen eller inte..
Man hoppas ju därtill att detta blir en förordning, eller föreskrift som är bindande för branschen och beställaren, så att man kan debitera den merkostnad som uppstår.
Jag har hört snacket gå för ett par år sedan när detta var på tapeten att TMA-kudds-åkarna knöt kontakt med bärgarna, om "du ringer väl mig om det blir ett krav va?"
Jag skulle nog säga att det beror ju helt på vilka krav det ställs för respektive vägtyp om det är aktuellt att ha en egen eller inte..
Man hoppas ju därtill att detta blir en förordning, eller föreskrift som är bindande för branschen och beställaren, så att man kan debitera den merkostnad som uppstår.
Jo precis, det var just det som jag tänkte på, vem som kommer få betala för den extra bilen i slutändan, för säkerhet kostar, det är den tråkiga sanningen tyvärr. Vet ju att (och nu talar jag enbart för sthlms-området) man från trafikverkets sida (trafik stockholm) försöker att alltid tillgodose bärgarnas önskemål om skydd med TMA bil och då främst från Vägassistans bilarna samt Vägvakten som patrullerar sträckan Lindvreten - Södertälje. Men det är ju inte alltid det finns resurser att sätta in då en bärgare ringer och ber om hjälp. Tänker på i vintras...
Om det blir ett lagstadgat krav att använda sig av TMA bilar och viten utgår vid avsteg från detta krav känns det rimligt för mig att bärgningsfirmorna själva säkerställer att sådant skydd finns att tillgå inom den egna organisationen. Slutsatsen blir ju självklart att en bärgning där TMA skydd behövs blir betydligt dyrare än en "vanlig" bärgning men detta kommer ju att gälla för alla firmor som bärgar längs vägar med krav på TMA. Dom som har lagt grunden till att detta skydd behövs (bilisterna) är också de som i slutänden får betala den dyrare notan... krasst sett.
Jo precis, det var just det som jag tänkte på, vem som kommer få betala för den extra bilen i slutändan, för säkerhet kostar, det är den tråkiga sanningen tyvärr. Vet ju att (och nu talar jag enbart för sthlms-området) man från trafikverkets sida (trafik stockholm) försöker att alltid tillgodose bärgarnas önskemål om skydd med TMA bil och då främst från Vägassistans bilarna samt Vägvakten som patrullerar sträckan Lindvreten - Södertälje. Men det är ju inte alltid det finns resurser att sätta in då en bärgare ringer och ber om hjälp. Tänker på i vintras...
Om det blir ett lagstadgat krav att använda sig av TMA bilar och viten utgår vid avsteg från detta krav känns det rimligt för mig att bärgningsfirmorna själva säkerställer att sådant skydd finns att tillgå inom den egna organisationen. Slutsatsen blir ju självklart att en bärgning där TMA skydd behövs blir betydligt dyrare än en "vanlig" bärgning men detta kommer ju att gälla för alla firmor som bärgar längs vägar med krav på TMA. Dom som har lagt grunden till att detta skydd behövs (bilisterna) är också de som i slutänden får betala den dyrare notan... krasst sett.
Exakt. Återstår att se va Pelle får fram för instruktioner. Lyckligtvis lär väl information också komma genom sin organisation, så att missförstånd genom detta forum inte uppstår.
bil499-hbg
2011-03-06, 17:01
Det händer saker på säkerhetsfronten och jag tänker informera lite om vad som är på gång.
Observera att det här än så länge gäller Stockholms Län och samtliga bärgningsbilar med karosskod 76 alt 91 oavsett organisation!
Representanter från Trafikverket,Polisen, Assistancekåren,Falck och dom fristående företagen har deltagit på möten med Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljöverket i Stockholms län ämnar förbjuda bärgningsarbete utan TMA-skydd på en utvald sträcka i första läget med början förmodligen i Oktober.
Det kommer högst troligt att gälla E4 genom länet (en snabb titt på kartan ger i norr:strax söder Knivsta och i söder: Järna)
Arbetsflödet kommer att se helt annorlunda ut vid bärgning på denna sträcka från och med i höst,hur detta skall gå till diskuteras just nu.
Här kan du läsa mer om TMA-skydd: http://sv.wikipedia.org/wiki/Truck_Mounted_Attenuator
Slår det här väl ut kommer det även att börja gälla på andra vägtyper och i övriga landet i framtiden.
Ett mycket viktigt tillägg är att Arbetsmiljöverket även ämnar sätta ett mycket högt vite om man bryter mot detta,det nämns ett sexsiffrigt belopp!
Vår andra stora käpphäst,40km/h vid bärgning med last upphängd i bärgningsaggregat (tydligt nog!) ser ut att gå en ny vår till mötes.
Vilken vår vet man inte,men enligt vad jag har hört så har det arbetet med att höja fartgränsen vid bärgning kommit ganska så långt!
För att runda av så kan jag tipsa och framförallt uppmana samtliga om att se om sitt hus när det gäller personlig utrustning,tänk på att ALLTID ha rätt sorts varselkläder under arbete på vägen!!
Säkring av last är en annan sak som kommer att hårdgranskas framöver kan jag tipsa om..
Ös på med vad du känner och tycker om det här nu (tänk på att ordbehandla det du skriver innan du skriver!) vi har många läsare här!bra pelle :thumbup: men vad jag inte förstår är vad är det som gör stockholmarna till att vara mer värd än till ex bärgarpeter med sitt distrikt och framför allt e4:an genom hans område :confused2 vi här i nv skåne har tillgång till tma men alla andra bärgare i vårat avlånga land då nä stockholm stockholm tokholm. stockholm och götteborg har ju sinna fina vägassbilar men vad fan har tex bärgarpeter :confused2
Emil_Helsingborg
2011-03-06, 17:34
bra pelle :thumbup: men vad jag inte förstår är vad är det som gör stockholmarna till att vara mer värd än till ex bärgarpeter med sitt distrikt och framför allt e4:an genom hans område :confused2 vi här i nv skåne har tillgång till tma men alla andra bärgare i vårat avlånga land då nä stockholm stockholm tokholm. stockholm och götteborg har ju sinna fina vägassbilar men vad fan har tex bärgarpeter :confused2
Håller fullständigt med! För hastigheten på essingeleden ligger på typ 50-90kmh. Jag kan förstå att detta är ett steg närmare för att få en säkrare miljö för alla som blir inblandade i detta haveri, då det kommer gå snabbare. Men för dem andra som ska jobba på motorvägar med 100-120 i skyltad hastighet? Finns där något ens påtalat för övriga Sverige eller detta ska bli ett pilottest i sthlm för att se hur det funkar?
Bärgningsbil 133
2011-03-06, 17:44
bra pelle :thumbup: men vad jag inte förstår är vad är det som gör stockholmarna till att vara mer värd än till ex bärgarpeter med sitt distrikt och framför allt e4:an genom hans område :confused2 vi här i nv skåne har tillgång till tma men alla andra bärgare i vårat avlånga land då nä stockholm stockholm tokholm. stockholm och götteborg har ju sinna fina vägassbilar men vad fan har tex bärgarpeter :confused2
Kommer säkerligen bli en utvärdering och att dom väljer stockholm beror säkert på att det är ett betydligt större antal bärgningar på motorväg här.
Till alla som nu ser sig trampade på tårna se detta för vad det är! Detta är ett steg i rätt riktning! Sen att det börjas i Stockholm är väl ovesäntligt!? Nånstans måste det ju börja.... Tycker att det är bra att det händer nåt överhuvudtaget! Nu kanske vi kan få lite rättigheter på våra vägar och är det inte det vi alla vill ha!? Vi skriker här inne och nu är det nån som har lyssnat men man byggde inte Rom på en dag! En utvärdering på detta som slår väl ut så har vi ju detta i hela landet! En som är glad att det händer nåt oavsett landskap!
Rätta mig om jag har fel nu, men det är ju en utvärdering som ska göras av effekten på bärgares arbetsmiljö då man får hjälp av en TMA bil? Stämmer det? Om så är fallet, är det då inte fullt naturligt att man gör testet i en del av landet där det fungerar hyffsat med hjälp från TMA bilar till bärgare sen tidigare? Samt att frekvensen på antal bärgningar på motorväg är hög. Då ser man ju resultaten ganska omgående. Att bärgare och Vägassistans i sthlm redan vet att detta är något som fungerar bra spelar nog ingen roll, rätt människor måste få se det med egna ögon och få utvärdera det. I den här frågan är det deras åsikt som blir den viktiga!
Att göra en utredning på ett ställe där bärgare oftast jobbar helt solo känns lönlöst, den frågan är ju redan utagerad och man har ju konstaterat att det jobbet är oerhört farligt vid vissa tillfällen, det är ju därför detta förslag tagits fram om jag inte är helt ute och cyklar?
Jag kan inte förstå hur det kan ta 1½ sida att hitta något att gnälla på när det nu kommer nyheter som, i mina öron låter som det bästa på länge för eran arbetsmiljö! Att då börja gnälla på testets utformning osv känns ruskigt småaktigt och dumt.
Du kan ju inte mena på allvar att man skulle testa motorvägsbärgning med TMA-skydd i Hudiksvall? Hur många olyckor har man där på motorväg (förlåt Hudiksvall) på en vanlig sommardag till exempel?. Ska man då vänta i 5 år tills man fått fram underlag på hur det har fungerat. Det är ju för fan en testperiod.
Och så kan det ju vara bra för er i Skåne att veta att E4:an genom Stockholms län är inte samma sak som Essingeleden. På Essingeleden kan väl hastigheten variera mellan 50-90, ja, men det är där det. Och det är en ganska kort sträcka av det som man beskriver som testområde.
Så snälla, diskutera ämnet nu istället för att dra diskussionen till något negativt även här där ni hela tiden gnäller att det inte händer nåt och när det väl händer så gnäller ni i alla fall för att det inte hände just där ni ville att det skulle hända först och då ska det helst inte hända alls för att det är ju inte kul om det händer någon annanstans. Skärp er.
dieselmannen
2011-03-07, 05:23
För att klargöra det här:
Det är inget försök som startar,det BLIR förbud att bärga utan TMA!
Det som inte är klart i nuläget är första vägsträckan,den spikar man under våren.
Jag förstår fullständigt den frustation som finns hos alla bärgare ute i landet,alla har ju samma farliga arbete.
Initiativet är taget av Arbetsmiljöverket i Stockholms län,därav placeringen till en början.
Det här kommer till din av landet,var så säker.
När det startar så kommer det att avhandlas här löpande,sen kanske det finns möjlighet att påverka lokalt?
Med detta sagt så tycker jag att fokus läggs på det praktiska:
Hur ska jag som bärgare agera när jag ska upp på denna vägsträcka och lasta?Vem ansvarar för TMA-skydd och hur ska det skötas?
Ska Polisen kunna ersätta TMA med en polisbil vid t.ex en olycka?
Lägg fokus där och känn er inte bortglömda eller förfördelade ute i landet,det här är ju början på det största säkerhetstänkandet vi har haft i modern tid.
Viktig info tilll alla verksamma i Stockholm:
Vägvakten norr,som funnits mellan Häggvik och Arlanda dagtid är indragen!
Det innebär att vi förlorar ett viktigt skydd vid bärgning på 110-sträckan norr om Stockholm.
Det saknas tydligen finansiering,vila i frid-du är saknad!
1. Tråden flyttad Till :SÄKERHET
Det betyder att vi tänker till innan vi postar inlägg här.
2. Jag fick idag lite om bakgrunden till projektet och varför det ska ske i Stockholm med omnejd.
En Inspektör på Arbetsmiljöverket I STOCKHOLM har i två dagar åkt med bärgare från SSBT och Kåren.
Han har sett och upplevt vår arbetssituation på vägarna.
HAN har på eget initiativ tagit beslut att det SKA finnas en tma-bil som skyddar bärgaren på E4an med essingeled.
Förhandlingar pågår med berörda myndigheter om detaljerna, inom ett par månader ska allt vara klart.
mer information kommer vartefter.....
tråden rensad lite, inget illa ment
Det är helt kanon att det äntligen börjar hända något :thumbup:
Sen att det råkade bli Stockholm som det hela ska prövas spelar väl ingen roll, huvudsaken är att det händer något positivt.
För egen del blir jag nyfiken på hur det kommer att fungera då jag ganska ofta är och bärgar bilar som står efter länsgränsen (Knivsta södergående).
Likaså bärgas det en hel del bilar mellan Arlanda påfarten (Norrgående) och ner till länsgränsen.
Vad man även börjar fundera på är när jag är ute och åtgärdar en punktering som oftast är nån av bakhjulen, jag kör ju liten bärgare och har ingen möjlighet att flytta dessa punkteringar till ett säkrare ställe.
Då jag måste byta på plats och låt oss säga inom detta område som nämns, ska det va TMA bil då med.
Nästa steg blir ju ett vanligt bränslestopp som även det händer ofta, tanklock på vänster sida av bilen.
Där för att kunna fylla på bränsle säkert blockerar jag automatiskt delar av höger körfält, vad kommer aatt gälla där ??
Dr_joppe
2011-03-07, 21:12
Det är helt kanon att det äntligen börjar hända något :thumbup:
Sen att det råkade bli Stockholm som det hela ska prövas spelar väl ingen roll, huvudsaken är att det händer något positivt.
För egen del blir jag nyfiken på hur det kommer att fungera då jag ganska ofta är och bärgar bilar som står efter länsgränsen (Knivsta södergående).
Likaså bärgas det en hel del bilar mellan Arlanda påfarten (Norrgående) och ner till länsgränsen.
Vad man även börjar fundera på är när jag är ute och åtgärdar en punktering som oftast är nån av bakhjulen, jag kör ju liten bärgare och har ingen möjlighet att flytta dessa punkteringar till ett säkrare ställe.
Då jag måste byta på plats och låt oss säga inom detta område som nämns, ska det va TMA bil då med.
Nästa steg blir ju ett vanligt bränslestopp som även det händer ofta, tanklock på vänster sida av bilen.
Där för att kunna fylla på bränsle säkert blockerar jag automatiskt delar av höger körfält, vad kommer aatt gälla där ??
Svaret bör som jag förstått det vara att TMA skydd ska finnas på E4an i stockholms län även fast det är ett däckskifte alt. bränsle påfyllning. Bränsle stoppet / punkteringen kan bli en dyr affär för beställaren som jag antar kommer få betala TMA skyddet.
Låssmeden
2011-03-08, 18:41
En liten fundering?
Kommer denna lag även gälla Däck-Jouren??
Eller kommer dom kunna stå å byta däck utan TMA??
Kommer den gälla ex Scanias Jourbil som ibland står å meckar längst vägen??
Anlednigen till min fundering är... tänk att vi lägger på tma skyddet på fakturan till ...assistansförsäkring och en jourmeck/däckjour inte gör de så e vi bärgare me skydd snart ute ur leken lr ??
En liten fundering?
Anlednigen till min fundering är... tänk att vi lägger på tma skyddet på fakturan till ...assistansförsäkring och en jourmeck/däckjour inte gör de så e vi bärgare me skydd snart ute ur leken lr ??
Jag är inte helt hundra, men jag tror inte att dom får göra det idag heller om man ska vara noga.
ett citat från dieselmannens text. i huvudinlägget..
Observera att det här än så länge gäller Stockholms Län och samtliga bärgningsbilar med karosskod 76 alt 91 !!!!!!!
-----------------------
En liten fundering?
Gäller även däcknäsor och dyligt enl. Amv.
Caruttah
2011-03-09, 18:16
du har aldrig funderat på att man kanske måste börja någonstans?!
Det kankse kan vara så att det i Sthlm kan påvisa ett snabbt resultat som gör att man kan sjösätta det snabbare sedan.
du har aldrig funderat på att man kanske måste börja någonstans?!
Det kankse kan vara så att det i Sthlm kan påvisa ett snabbt resultat som gör att man kan sjösätta det snabbare sedan.
Kanon att de börjar någonstans med förhoppningar att de kommer vidare
jeep j20
2011-03-10, 18:29
Ös på med vad du känner och tycker om det här nu (tänk på att ordbehandla det du skriver innan du skriver!) vi har många läsare här!
bra med att man tänker på säkerhet vid arbete,undrar bara lite över att lyckas med det ute i verkligheten. ex hur länge tycker man att man ska vänta på tma skydd - har dessa jour 24 h alla dagar ,menar att insatstiden för tma bör vara kort annars blir det ju ett problem bara ,för polisen kommer ju inte om det bara är ett stillestånd - plåtskramel-etc - väntetid i all ära men hur ska man lösa detta innan man börjar med ett krav om tma , kostnaden för en kund utan hel-halv försäkring blir ju helt fel, kommer nog att ge en massa nya problem med övergivna bilar som sedan bärgas svart , det finns ju en risk att man skjuter över målet med ett krav , rimligt borde bärgaren avgöra ifall behov finnes att ta ut tma för att säkra arbetet , bara en tanke om det hela .
bra med att man tänker på säkerhet vid arbete,undrar bara lite över att lyckas med det ute i verkligheten. ex hur länge tycker man att man ska vänta på tma skydd - har dessa jour 24 h alla dagar ,menar att insatstiden för tma bör vara kort annars blir det ju ett problem bara ,för polisen kommer ju inte om det bara är ett stillestånd - plåtskramel-etc - väntetid i all ära men hur ska man lösa detta innan man börjar med ett krav om tma , kostnaden för en kund utan hel-halv försäkring blir ju helt fel, kommer nog att ge en massa nya problem med övergivna bilar som sedan bärgas svart , det finns ju en risk att man skjuter över målet med ett krav , rimligt borde bärgaren avgöra ifall behov finnes att ta ut tma för att säkra arbetet , bara en tanke om det hela .
Anspänningstiden för tma-skyddet kommer säkert med väl utredd funktion vara likvärdigt med bärgaren själv, varför skulle en annan eller en "in-house" tjänst för sämre per automatik än en bärgare? Jag vet flera bärgare man bokstavligen får tjata på för att ens kliva ur lopplådan och göra ett jobb.
Det kommer att bli en helt ny bild för branschen om detta går igenom, och det är faktiskt något som många, även skåningar, har kommenterat som positivt alternativ i diverse pressklipp de senaste 10 åren. Sök själv, finns många artiklar där tma skydd omnämns som önskvärt alternativ..
Nu är man ju lite nybörjare i yrket då ..
Lite nytt dyker upp men sen, personligen så ser jag gärna fler åtgärder för att jobba säkert.
Men märkligt tyst i denna tråd, räcker detta för er, för egen del...no way
bil499-hbg
2011-03-26, 09:34
Nu är man ju lite nybörjare i yrket då ..
Lite nytt dyker upp men sen, personligen så ser jag gärna fler åtgärder för att jobba säkert.
Men märkligt tyst i denna tråd, räcker detta för er, för egen del...no wayjo det kanske bero på att höga gubbar & chefer som mer eller mindre har annknytning till vårat yrke har eller försöker tysta ner våran yttrande frihet och tänkande på sidor som tex sos :censored: jag har vid några tillfällen hört att sos är en sida som inte skulle finnas men ändå kan dom inte låta bli att gå in och titta vad som händer här ! varför kan då inte dessa människor som tycker så illa om sos då inte registrera sej och föra sin egen talan/tänkande här på nätet :smile: men det är väll som vanligt med svenssons dom kan sitta och kräkas över hur fel det är med mycket hemma i köket men på gatan knipa käften, denna sidan som sos behövs även om vissa tycker annorlunda! pengar och makt har tyvär alltid en sista talan :ajjabajja (nu kommer väll detta medelandet raderas eller låsa tråden av en moderator bara för att deras chef annan hög gubbe kanske tycker det)
jo det kanske bero på att höga gubbar & chefer som mer eller mindre har annknytning till vårat yrke har eller försöker tysta ner våran yttrande frihet och tänkande på sidor som tex sos :censored: jag har vid några tillfällen hört att sos är en sida som inte skulle finnas men ändå kan dom inte låta bli att gå in och titta vad som händer här ! varför kan då inte dessa människor som tycker så illa om sos då inte registrera sej och föra sin egen talan/tänkande här på nätet :smile: men det är väll som vanligt med svenssons dom kan sitta och kräkas över hur fel det är med mycket hemma i köket men på gatan knipa käften, denna sidan som sos behövs även om vissa tycker annorlunda! pengar och makt har tyvär alltid en sista talan :ajjabajja (nu kommer väll detta medelandet raderas eller låsa tråden av en moderator bara för att deras chef annan hög gubbe kanske tycker det)
:goodwork: :goodwork: :goodwork: :goodwork:
bargarn_356
2011-03-27, 11:12
jo det kanske bero på att höga gubbar & chefer som mer eller mindre har annknytning till vårat yrke har eller försöker tysta ner våran yttrande frihet och tänkande på sidor som tex sos :censored: jag har vid några tillfällen hört att sos är en sida som inte skulle finnas men ändå kan dom inte låta bli att gå in och titta vad som händer här ! varför kan då inte dessa människor som tycker så illa om sos då inte registrera sej och föra sin egen talan/tänkande här på nätet :smile: men det är väll som vanligt med svenssons dom kan sitta och kräkas över hur fel det är med mycket hemma i köket men på gatan knipa käften, denna sidan som sos behövs även om vissa tycker annorlunda! pengar och makt har tyvär alltid en sista talan :ajjabajja (nu kommer väll detta medelandet raderas eller låsa tråden av en moderator bara för att deras chef annan hög gubbe kanske tycker det)
:thumbup: :goodwork::thumbup:
Inspektörn
2011-05-20, 23:17
Hej på er!
Jag är ny här på er forumsida och heter Mikael Roos. Jag jobbar som inspektör på Arbetsmiljöverket i Sth. Jag tänkte förtydliga de myndighetskrav som jag tänker ställa på bilbärgningsbranschen med flera i Sth. Syftet är enkelt, vi vill att ni som utför servicearbete på väg ska få en säkrare arbetsmiljö.
Krav 1. TMA (Truck Mounted Attenuator) eller TA (Truck Attenuator) som Trafikverket godkänt för att användas på statliga vägar ska användas vid allt servicearbete på väg om inte polis eller räddningstjänst stängt av vägen.
Krav 2. Varselkläder av kategori klass 3 (enligt EU:s direktiv EN471) ska användas av samtliga arbetstagare som utför ovan angivet servicearbete på väg.
Krav 3. Ni ska se till att ni har rutiner för att utreda ohälsa, olyckor och allvarliga tillbud i arbetet
Krav 4. Ni ska se till att ni har rutiner som innebär att ni utan dröjsmål anmäler allvarliga olycksfall/tillbud till Arbetsmiljöverket
Om man bryter mot dessa krav så kommer det att kosta, vi kommer att lägga ett högt vite så att det blir bra efterlevnad av kraven.
Inspektörn
Hej på er!
Jag är ny här på er forumsida och heter Mikael Roos. Jag jobbar som inspektör på Arbetsmiljöverket i Sth. Jag tänkte förtydliga de myndighetskrav som jag tänker ställa på bilbärgningsbranschen med flera i Sth. Syftet är enkelt, vi vill att ni som utför servicearbete på väg ska få en säkrare arbetsmiljö.
Krav 1. TMA (Truck Mounted Attenuator) eller TA (Truck Attenuator) som Trafikverket godkänt för att användas på statliga vägar ska användas vid allt servicearbete på väg om inte polis eller räddningstjänst stängt av vägen.
Krav 2. Varselkläder av kategori klass 3 (enligt EU:s direktiv EN471) ska användas av samtliga arbetstagare som utför ovan angivet servicearbete på väg.
Krav 3. Ni ska se till att ni har rutiner för att utreda ohälsa, olyckor och allvarliga tillbud i arbetet
Krav 4. Ni ska se till att ni har rutiner som innebär att ni utan dröjsmål anmäler allvarliga olycksfall/tillbud till Arbetsmiljöverket
Om man bryter mot dessa krav så kommer det att kosta, vi kommer att lägga ett högt vite så att det blir bra efterlevnad av kraven.
Inspektörn
Välkommen ombord då, men lite märkligt inlägg för att va det första !!!
Hrrrm !! ursäkta men vi kanske ska börja i rätt ände då !!
Klär sig riktigt gör man alltid och vi har ju varnings-ljus, men för det mesta får man ha 10 par ögon i nacken.
För vad vi än gör och hur mycket vi syns så skiter folk i detta.
Sen har ni en viktig fråga som tycks bli bortglömd, som vi har förstått så utgår alltid TMA bil från STCHLM city.
Jag utgår från Uppsala och har ofta bärgning från länsgräns Knivsta upp till Arlanda.
Med detta uppstår en väntetid för både mig och kund, och extra kostnader om jag nu varje gång ska vänta på TMA bil från stchlm city även om det bara är en soppa torsk.
Vem ska ta den kostnaden ??, vem larmar ut TMA ??
Låt oss säga att den bilen får 12 jobb i både söder och norr, eller sätter ni in bilar så det räcker alla tider på dygnet ??
Det är väldigt enkelt att ställa krav på oss som jobbar men man kanske även ska komma ihåg vad det kostar ???, enkelt sagt så blir det för dyrt så får skiten stå..vad gör man då ??
Jag brinner för den säkerhet som vi bärgare bör ha, men ju mer man sätter sig in i krav och böter för eran test period...nä bättre än så får ni nog nog komma med.:thumbd:
Välkommen ombord då, men lite märkligt inlägg för att va det första !!!
Hrrrm !! ursäkta men vi kanske ska börja i rätt ände då !!
Klär sig riktigt gör man alltid och vi har ju varnings-ljus, men för det mesta får man ha 10 par ögon i nacken.
För vad vi än gör och hur mycket vi syns så skiter folk i detta.
Sen har ni en viktig fråga som tycks bli bortglömd, som vi har förstått så utgår alltid TMA bil från STCHLM city.
Jag utgår från Uppsala och har ofta bärgning från länsgräns Knivsta upp till Arlanda.
Med detta uppstår en väntetid för både mig och kund, och extra kostnader om jag nu varje gång ska vänta på TMA bil från stchlm city även om det bara är en soppa torsk.
Vem ska ta den kostnaden ??, vem larmar ut TMA ??
Låt oss säga att den bilen får 12 jobb i både söder och norr, eller sätter ni in bilar så det räcker alla tider på dygnet ??
Det är väldigt enkelt att ställa krav på oss som jobbar men man kanske även ska komma ihåg vad det kostar ???, enkelt sagt så blir det för dyrt så får skiten stå..vad gör man då ??
Jag brinner för den säkerhet som vi bärgare bör ha, men ju mer man sätter sig in i krav och böter för eran test period...nä bättre än så får ni nog nog komma med.:thumbd:
Konstigt inlägg för att vara den 77:e.
För det första så är det ju så att även om du klär dig rätt så är inte det någon garanti på att hela branschen gör det. Så det är bra om det sätts upp riktiga regler som efterföljs.
Sedan förstår jag inte heller riktigt varför det nu är så negativt med krav på TMA-bil? Har ni alltså själva en bättre lösning på det här eller? Ni klagar på att ingen ser er, men det ska fan inte kosta extra för att det ska bli säkert. Det är väl inte Arbetsmiljöverket som sätter in TMA-bilar och ska se till att de finns överallt och betalar för dem. Det gäller väl att komma med en branschlösning där man blandar in både kund och försäkringsbolag i detta. Och varför skulle TMA-bilarna bara utgå ifrån Stockholm City? (Jag har alltså ingen aning om det är så, men det låter ju skumt?)
Och ja, blir det för dyrt så får ju "skiten" antagligen stå. Då har man ju i så fall märkt att systemet inte fungerade. Står skiten kvar så gissar jag dock att "skiten" kommer att kontakta sitt försäkringsbolag och undra varför de inte betalar för att "skiten" ska få hjälp. Och då borde man ju ha finansiering rätt så fort. Så sånt brukar nog lösa sig. De som inte har någon räddningsförsäkring lär ju sedan också ha det nästa gång efter att de hört vad det skulle kosta.
Och det är väl bättre att ha höga viten än något som ingen bryr sig om så att reglerna inte efterföljs.
Det var i alla fall mina åsikter. Over and out.
Konstigt inlägg för att vara den 77:e.
För det första så är det ju så att även om du klär dig rätt så är inte det någon garanti på att hela branschen gör det. Så det är bra om det sätts upp riktiga regler som efterföljs.
Sedan förstår jag inte heller riktigt varför det nu är så negativt med krav på TMA-bil? Har ni alltså själva en bättre lösning på det här eller? Ni klagar på att ingen ser er, men det ska fan inte kosta extra för att det ska bli säkert. Det är väl inte Arbetsmiljöverket som sätter in TMA-bilar och ska se till att de finns överallt och betalar för dem. Det gäller väl att komma med en branschlösning där man blandar in både kund och försäkringsbolag i detta. Och varför skulle TMA-bilarna bara utgå ifrån Stockholm City? (Jag har alltså ingen aning om det är så, men det låter ju skumt?)
Och ja, blir det för dyrt så får ju "skiten" antagligen stå. Då har man ju i så fall märkt att systemet inte fungerade. Står skiten kvar så gissar jag dock att "skiten" kommer att kontakta sitt försäkringsbolag och undra varför de inte betalar för att "skiten" ska få hjälp. Och då borde man ju ha finansiering rätt så fort. Så sånt brukar nog lösa sig. De som inte har någon räddningsförsäkring lär ju sedan också ha det nästa gång efter att de hört vad det skulle kosta.
Och det är väl bättre att ha höga viten än något som ingen bryr sig om så att reglerna inte efterföljs.
Det var i alla fall mina åsikter. Over and out.
Lite klumpigt skrivet när man är trött och sliten, så ett litet förtydligande är på sin plats .
Jag är inte negativ till TMA bil men den information som har givits än så länge så kommer den att utgå ifrån STCHLM, det är även naturligt att kostnadsfrågan kommer upp för någon måste ju stå för notan.
Om nu informationen stämmer att TMA bil ska utgå från STCHLM så uppstår frågan vad som händer om TMA bilen har X antal beställningar och man får vänta tills den har tid att komma.
Lösningen blir förmodligen att man får stanna till vid bärgnings objeketet och plocka upp kunden så denne kommer vidare sen får bilen stå (skiten får stå) tills man kan få en TMA bil, för oftast har man mer än det jobbet liggande (t.ex bil på motorväg i trakten av Örbyhus X antal mil norrut)
Ta en vinterdag då du innan 9 på morgonen kan ha uppemot 20 jobb liggande då har man inte tid att vänta på TMA bil om den utgår från STCHLM och dessa har X antal jobb före dig, så då får man plocka upp kunden så denne kommer vidare.
Sen att det kan vara så enkelt som en soppatorsk spelar ingen roll i det fallet, kunden kommer säkert att gå i taket för att man inte bara kan slå i lite soppa, men som sagt det kan ligga flera jobb och vänta.
Det är så typiskt myndigheter att man bestämmer att så ska det vara men oftast så verkar dom inte ha tänkt igenom det hela att det även kommer att skapa problem.
Nu vet jag att det är ett tag innan denna test period ska börja och förhoppningsvis inser dessa myndigheter att t.ex TMA bil även måste finnas som t.ex kan utgå ifrån Knivsta eller Märsta istället för från STCHLM.
Många bärgare i detta land har stora distrikt att jobba i så ett enkelt jobb på motorvägen där du får väntetid pga av t.ex TMA bil som inte kan komma direkt skapar problem och troligen kostnader för företaget i form av övertid då man måste hämta dom bilar senare, som står kvar pga vänte tider.
Vilket bärgningsföretag idag har obegränsade resurser att sätta in när arbetsbördan är hög
Det här kan man diskutera i all evighet men jag får känslan av att det inte riktigt verkar genomtänkt, det är bra att det bärgarnas säkerhet förbättras men det måste fungera på ett bra sätt, hur det fungerar i teorin och hur det fungerar i verkligheten är två helt skilda saker.
Det är även bra att det finns krav på bärgarna som ska utföra jobbet och böterna som man kan få kommer att troligen att leda till att bärgarna (företagen) skärper sina krav på dom som kör.
Men nu har jag inget mer att tillägga utan vi får se hur teori och praktik går ihop till hösten och kostnads biten för inblandade parter lär säkert ha klarnat till dess.
jeep j20
2011-05-21, 11:50
Hej på er!
Inspektörn
En tanke om eu regler om att begränsa den fria marknaden ,vad gör inte detta till att begränsa marknade för de mindre bärgarna , skulle vilja se ett förtydligande från inspektören om gällande eu regler för branschen innan ev svenska egna lösningar ska göras , ser att många tycker att det är bra med säkra arbete på vägen men oroas över kostnader ,kräv av försäkringsbolagen som har kunderna,att dessa får stå för kostanden centralt först .prata om höga viten tycker jag bara låter barnsligt i dessa sammanhang , hot om böter ??? vad för syn på oss företagare!!!
Självklart ska det vara höga viten, annars blir ju fusk ett konkurensmedel
Typ "Jag kan komma fortare till dig än min kunkurent som måste vänta på TMA"
Eller finns det någon tror att det fungerar på något annat sätt?
Sen till kostnaden, det kommer definitivt att lösa sig av sig självt:
Om vårat företag skulle stå för kostnaden för ett TMA för säg 1500:- och bara kunna fakturera en vanlig bärgning på ungefär samma summa så tror jag inte att någon skulle åka ut på bärgningen, ingen vill arbeta gratis.
Alltså hamnar kostnaden på någon annan, haveristen, försäkringsbolaget eller väghållaren.
Oavsett vilket så blir vår säkerhet högre med i princip ingen skillnad för oss förutom en väntetid på just det jobbet.
Om man nu inte köper en TMA bil själv till åkeriet....
Selfextreme
2011-05-21, 19:58
Äntligen :) Men då dyker en fråga genast upp i mitt huvud. Vem ska stå för detta ? Något bärgarna själva får stå för eller ska kunden få betala ?
Hej på er!
Inspektörn
Hej Inspektören,
En sak som undrar över är varför alla bärgningsföretag inte fått ert
brev med ställda krav.
Är dessa bärgningsföretag undantagna dessa krav, eller skall dessa företag
riskera 6 siffriga vitesbelopp pga bristande information från myndigheten?
Om du inte ska bärga på E4an genom Stockholm är det inga böter att vänta.
Än...
Jag gissar lite här men AMVs sände lista sannolikt direkt hämtad från de etablerade bärgnings organisationerna Assistancekåren, Flack Räddningskår, Stostockholms Bärgningstjänst, Svempas, JB, Roffes Bilbärgning och JP. Dessa organisationer har i sin tur sorterat ut de underleverantörer (bärgningsföretag) som anses bli berörda.
Mer rättvist hade kanske varit att skicka till alla fordonsägare av karosskod 76/91.
Med fakta står det klart att varken AMV eller Trafikverket kommer att stå för kostnaden av TMA/TA-skydd. Provet som avser sträckan hela E4an genom Stockholms Län inklusive av- och påfarter till den samme startar Måndagen den 3e oktober 2011.
Den praktiska lösningen är säkert inte klar för många, och eftersom detta är ett krav från AMV så är det fråga om lagefterlevnad för oss bärgningsföretag, vilket i sin tur innebär att vi ska leverera med lagefterlevnad när vi säljer tjänsten till våra kunder - oavsett vem det är.
Jag kan inte se hur detta ska hämma den fria konkurrensen, eftersom alla spelar med exakt lika villkor.
Jag kan inte se hur detta ska hämma den fria konkurrensen, eftersom alla spelar med exakt lika villkor.
http://www.blocket.se/stockholm/Bilbargning___Starthjalp_i_Stockholm_30407695.htm? ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Flytt___Transport__Bilbargning_32929949.htm?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Biltransport_INOM_HELA_SVERIGE_29125168.htm?ca=11&w=1
Vet inte om det är lika villkor för alla?
Tvivlar starkt på att dessa aktörer kommer att ha en TMA bil ute på E4'an, och hur stor är chansen att Arbetsmiljöverket åker förbi precis när dom bärgar en bil eller att polisen kommer att stanna och bötfälla dom?
Nä lika villkor är det nog inte för alla i Sthlm's området, tyvärr :depressed
Uffe Västerås
2011-05-22, 16:26
http://www.blocket.se/stockholm/Bilbargning___Starthjalp_i_Stockholm_30407695.htm? ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Flytt___Transport__Bilbargning_32929949.htm?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Biltransport_INOM_HELA_SVERIGE_29125168.htm?ca=11&w=1
Tvivlar starkt på att dessa aktörer kommer att ha en TMA bil ute på E4'an, och hur stor är chansen att Arbetsmiljöverket åker förbi precis när dom bärgar en bil eller att polisen kommer att stanna och bötfälla dom?
Någon lär ju åka förbi och någon har väl kamera i sin mobil, Det räcker att dom gör det en ända gång.
niva_mats
2011-05-22, 16:43
Skitbra att det händer något positivt för arbetsmiljön för bärgningspersonalen.
Skrik nu inte er trötta innan ni sett hur det kommer att bli med TMA skyddet.
Vägvakten funkar väl ganska bra idag, och bärgningsföretagen kanske kan skaffa egna TMA fordon eller kanske ha möjligheten att koppla ett TMAsläp som man ställer av innan man inleder bärgningen.
Som jag ser så finns det flera möjligheter för att lösa problemet och är bärgarna inte en av de få yrkesmän som sätter sin förmåga att lösa problem väldigt högt.
Får jag be om kreativa lösningar mina Herrar och Damer.
Gällande småskuttarna så gäller det att allmänheten agerar och tar bilder som lämnas in till AMV och Polis som får ta dom i örat.
Och finns det inte en hel del kameror uppsatta längs E4:an som är knutna till TrafikStockholm?
jeep j20
2011-05-22, 20:05
dessa tma släp som är godkända måste vara kopplade till 7-9 tons lastbil vid användning,ett avkopplingsbart släp är ju ett lastbilssläp ,då kommer ju det att bli som jag ser det endast möjligt med tungflak med kran att lasta lagligt med en chafför med en bil ,annars krävs två bilar en tma - en bärgare även vid bensinstopp ,natuligtvis kommar jag att fakturera kostnade till försäkringsbolaget i fråga ,men vad dessa kommer att göra när räkningen kommer blir ju frågan , jag kommer bara att hänvisa till gällade regler .synd bara att de mindre bärgarna kommer att få tack nej till jobb pga dessa ej har två chafförer att skicka på jobbet , vem skulle våga att tanka en bil på E4 utan tma .kunden kommer nog att idiot förklara oss ,men vad gör vi?? för övrigt så undra jag om tma krävs om polisen finns på plats ,menar ju att en målad bil ger ju inget krockskydd, för det är väl skyddet som ska vara målet med detta och inte bara ifall vi jobbar utan polisen på vägen,??
för övrigt så undra jag om tma krävs om polisen finns på plats ,menar ju att en målad bil ger ju inget krockskydd, för det är väl skyddet som ska vara målet med detta och inte bara ifall vi jobbar utan polisen på vägen,??
Svaret finns i nedstående text från Arbetsmiljöverket:
Hej på er!
Inspektörn
bärgarpeter
2011-05-23, 09:39
Det är mycket på gång här också var på möte med hela gänget i maj, vi brukar ha det 2gånger om året med. polis, ambulans, räddningstjänsten,peab,ncc, bärgare,trafikverket ansvariga personer, det är för långa stop i trafiken anser dom, det har varit ända upp i regeringen om det här nu, helst efter masskrocken vi hade här i vintras. jag var till och med ner till gävle på möte med ansvariga som har nått att säga till om vad som ska hända vid stop i trafiken .Dom vill helst ha ett öga med på plats som kan se vad som behöver göras och då menade dom oss som ska bärga. Men vi har inte betämande rätt det hade polis och räddningstjänst vi skulle komma med olika alternativ som skulle få trafiken att flyta på för vi har bättre kunskap hur det ska gå till för det är ju vi som är i arbete när det händer sen har vi hjälp av polis och vägdriften hur vi ska stänga trafiken sa dom på mötet
ncc håller på att kolla med tma skydd här hur vi ska få hjälp snarast. Återkommer vad dom kommer fram till här hos oss och vem som betalar för skyddet
Inspektörn
2011-05-23, 12:27
Hej igen!
Börjar med att be om ursäkt för att jag inte svarar på alla inlägg, jag ska försöka gå in någon gång i veckan och svara.
Vad Arbetsmiljöverket vill uppnå med er (bilbärgarnas) arbetsmiljö är rätt enkelt i sig. Vi vill att ni ska få en säkrare arbetsmiljö, vi försöker göra det på ett så konkurrensneutralt sätt som möjligt för att branschen inte ska ta skada. Vi är rätt så säkra att vi ställt krav mot nästan 100% av branschen i Sth.
Visst är det så att det är mycket som inte är klart tex angående TMA fordon, problemet är att det är utanför Arbetsmiljöverkets juridiska möjligheter att tala om vem som ska betala eller tillhandahålla dessa mm. Men jag är säker på att det mesta kommer att lösa sig, men det är en proces som kan lite tid.
Det är viktigt om ni i bilbärgningsbranschen vill få en säkrare arbetsmiljö att ni även själva börjar ta det på största allvar. Jag vet att många av er gör det, men det är även flera av er som inte är så riskmedvetna när ni bärgar på vägar med höga farter. Så oavsett vad ni tycker om det som är på gång så är det för er säkerhet som vi gör detta.
Det är flera som har haft åsikter att man borde göra detta på något annat sätt, men inget har kommit fram med synpunkter hur man istället skulle göra det på. De krav som vi ställer på er är i stort sätt samma som vi ställer på de som utför arbete på väg (vägarbetare).
Inspektörn:thumbup:
Bärgningsbil 133
2011-05-23, 16:12
Att det ska va så mycket gnäll.. ÄR ju posertivt att det händer nått för våran arbetsmiljö och det är ett steg på vägen...
Sen är nästa fråga tillgång på tma och vem som ska betala men det kommer att lösa sig..
niva_mats
2011-05-23, 16:59
@inspektörn. Jag har läst en del om en Amerikansk delstat som infört en "Slow down and move over" lag som tvingar de övriga trafikanterna att respektera personalen på vägen.
Detta kunde funka tillsammans med att bärgningsbilar utrustas med kameror som startar när man slår på varningsljus som signalerar att nu gäller denna lagen.
Den inspelade filmen skall vara otilljänglig för bärgningsföretaget utan skall föras över till Polismyndigheten på något sätt.
Förövrigt så är det kanonbra att du valt att komma ut och deltaga i samtalet här på forumet.
Det kan ge en annan bild av verkligheten än det som framkommer på ett möte.
jeep j20
2011-05-23, 19:02
Hej igen!
Börjar med att be om ursäkt för att jag inte svarar på alla inlägg, jag ska försöka gå in någon gång i veckan och svara.
Vad Arbetsmiljöverket vill uppnå med er (bilbärgarnas) arbetsmiljö är rätt enkelt i sig. Vi vill att ni ska få en säkrare arbetsmiljö, vi försöker göra det på ett så konkurrensneutralt sätt som möjligt för att branschen inte ska ta skada. Vi är rätt så säkra att vi ställt krav mot nästan 100% av branschen i Sth.
Visst är det så att det är mycket som inte är klart tex angående TMA fordon, problemet är att det är utanför Arbetsmiljöverkets juridiska möjligheter att tala om vem som ska betala eller tillhandahålla dessa mm. Men jag är säker på att det mesta kommer att lösa sig, men det är en proces som kan lite tid.
Det är viktigt om ni i bilbärgningsbranschen vill få en säkrare arbetsmiljö att ni även själva börjar ta det på största allvar. Jag vet att många av er gör det, men det är även flera av er som inte är så riskmedvetna när ni bärgar på vägar med höga farter. Så oavsett vad ni tycker om det som är på gång så är det för er säkerhet som vi gör detta.
Det är flera som har haft åsikter att man borde göra detta på något annat sätt, men inget har kommit fram med synpunkter hur man istället skulle göra det på. De krav som vi ställer på er är i stort sätt samma som vi ställer på de som utför arbete på väg (vägarbetare).
Inspektörn:thumbup:
det är ju lite svårt att få ge sina synpunkter när ingen ställer frågan ,men varför inte pröva med ett utskick ,det går rätt lätt med dagens data att göra .det gör vi med reklam till våra kunder ,jag tror att de flesta skulle gärna svara - ge förslag på olika åtgärder. efterlyser även någon från försäkringsbolagen i frågan ,eller vet dessa ej om vad som komma skall . :thumbup:
Jag tycker att TMA är en bra lösning.. Men de första ja tänkte på när ja fick höra detta är kunden.... ni vet ju själva hur kunden är om man kommer 20 min senare en Bokad tid. Och sen e ju frågan som en del skrivit om vem ska betala TMA ? aaa mycket tankar som går i huvet men de blir säkert bra :biggrin:
Varför är det inte på lika villkor? Lagar och regler, som tex detta, gäller även dem. Chansen att någon ertappar dem vid bärgning på E4an utan TMA är avsevärt mindre än för oss andra "som kör i etablerad organisation", för att dom där bärgar extremt sällan på motorväg, om ens aldrig till skillnad mot oss "här".
det är ju lite svårt att få ge sina synpunkter när ingen ställer frågan ,men varför inte pröva med ett utskick ,det går rätt lätt med dagens data att göra .det gör vi med reklam till våra kunder ,jag tror att de flesta skulle gärna svara - ge förslag på olika åtgärder. efterlyser även någon från försäkringsbolagen i frågan ,eller vet dessa ej om vad som komma skall . :thumbup:
Enligt skrivelsen så är alla berörda välkomna in med svar och synpunkter på detta senast den 7e Juni 2011. Kan man inte vara saklig själv, så tycker jag att man ska kontakta sin åkeriförening, tex.
Varför ska försäkringsbranschen vara med? Då ska väl kundkollektivet bjudas in?
Jag kan inte se det som på något annat sätt än att blir detta ett lagkrav, genom föreskrift eller förordning så är det vår skyldighet att leverera med lagefterlevnad - dvs kunden kommer i slutändan att få betala för vår förbättrade arbetsmiljö. Precis som i alla andra branscher, fast i vårt fall har ingenting gjorts under väldigt lång tid. Detta gör att det blir rätt mycket på en gång.
Ser att många har åsikter om att detta införs i Stockholm. Med argument som att "varför är de viktigare än oss".
Trodde faktiskt att det skulle te sig självklart att så inte är fallet, men det verkar inte sjunkt in hos alla. Så jag gör ett försök till att förklara det från min synvinkel.
Anledningen till att man inför det i Stockholm, som ett pilotfall (obs!), är väl antagligen för att:
1. Mer eller mindre samtliga resurser finns redan här iom en handfull konkurrerande organisationer, TMA-bilar och en stor trafikövervakningsapparat.
2. Trafikintensiteten är på en helt annan nivå än i majoriteten av övriga landet.
3. Det är lättare att återkoppla resultat, då samtliga inblandade fysiskt finns inom samma område.
Precis som Inspektören också påpekar, är det ju inte klart än hur allt det praktiska skall lösa sig om/när man inför förbudet i övriga regioner.
Se det från den positiva sidan istället, om ni arbetar utanför Stockholm. Ni behöver inte "drabbas" av de negativa aspekterna av testet utan kan i framtiden se fram emot ett genomarbetat och beprövat arbetssätt som bara råkade utnyttja huvudstaden som försökskanin...
Enligt skrivelsen så är alla berörda välkomna in med svar och synpunkter på detta senast den 7e Juni 2011. Kan man inte vara saklig själv, så tycker jag att man ska kontakta sin åkeriförening, tex.
Varför ska försäkringsbranschen vara med? Då ska väl kundkollektivet bjudas in?
Jag kan inte se det som på något annat sätt än att blir detta ett lagkrav, genom föreskrift eller förordning så är det vår skyldighet att leverera med lagefterlevnad - dvs kunden kommer i slutändan att få betala för vår förbättrade arbetsmiljö. Precis som i alla andra branscher, fast i vårt fall har ingenting gjorts under väldigt lång tid. Detta gör att det blir rätt mycket på en gång.
Precis. Och vill man vara riktigt petig så är det ju faktiskt förbjudet redan idag, enligt lag, att arbeta på ett sätt som uppenbart är i strid mot arbetsmiljön.
Vill man ta det ytterligare ett steg kan man ju faktiskt se det från andra sidan. Är väghållaren intresserad av att en riktig bärgare skall lösa de framkomlighets- och säkerhetsproblem det innebär med en stillastående bil på en motorväg så får denne också skramla fram ett fullgott skydd. Annars blir bilen ståendes...
Precis. Och vill man vara riktigt petig så är det ju faktiskt förbjudet redan idag, enligt lag, att arbeta på ett sätt som uppenbart är i strid mot arbetsmiljön.
Vill man ta det ytterligare ett steg kan man ju faktiskt se det från andra sidan. Är väghållaren intresserad av att en riktig bärgare skall lösa de framkomlighets- och säkerhetsproblem det innebär med en stillastående bil på en motorväg så får denne också skramla fram ett fullgott skydd. Annars blir bilen ståendes...
Visst, så långt allt ok.
Är det någon som tänkt ett steg till? ALLA länets 70-vägar, till nästa vår.
VEM ska bekosta tma-bilarna där? Försäkringsbolagen? Skulle inte tro det!
Visst, så långt allt ok.
Är det någon som tänkt ett steg till? ALLA länets 70-vägar, till nästa vår.
VEM ska bekosta tma-bilarna där? Försäkringsbolagen? Skulle inte tro det!
Så nu ska försäkringsbolagen bestämma över hur vår arbetsmiljö ska vara utformad? Skulle inte tro det!
mmm kul och se hur det ska fungera, då majoriteten av länets vägar är 70-vägar=))
Måste ju finnas andra sätt också att öka våran säkerhet på vägen.
Så nu ska försäkringsbolagen bestämma över hur vår arbetsmiljö ska vara utformad? Skulle inte tro det!
Jag har ingen aning om vilka marginaler du har på en bärgning, jag tvivlar dock på att kostnad för en tma-bil finns där.
En lösning kan dock vara att låta kunden återkomma om bärgning när han/hon beställt fram ett tma-skydd.
Jag har ingen aning om vilka marginaler du har på en bärgning, jag tvivlar dock på att kostnad för en tma-bil finns där.
En lösning kan dock vara att låta kunden återkomma om bärgning när han/hon beställt fram ett tma-skydd.
Sagt det förr och skriver det igen; beställer man tjänst, så ska man leverera den med lagefterlevnad. Mao en lag- eller föreskriftsändring påverkar ju naturligtvis nuvarande prisbild för bärgning. Säkerligen på samma sätt om någon kommer på att man måste ha CE för att köra bärgare.
Jag har svårt att tänka mig att vägentreprenörer räknar in TMA en kalkyl utan TMA när kravet bärjade gälla för dem (det är inget som varken beställare eller väghållare tillhandahåller gratis). Eller som en dålig jämförelse; du kan ju inte skicka en förare utan YKB att utföra yrkestrafik för att du inte kan hantera problemet. Nu är ju YKB ingen stor kostnad, som tex TMA.
Jag tror att ingen har sådana marginaler i sin prissättning att TMA rymms i den kalkylen; och jag har svårt att se att tex försäkringsbranschen skulle kunna kräva att man inte tar med ökad kostnad för tex TMA om detta blir en föreskrift eller lagkrav. Det blir ju som att i praktiken skita i lagen för att man inte vill betala.
Men som sagt, andra realistiska förslag som tex en egen färg, informationskampanjer mm är ju något som branschen kan jobba med som ett värdigt alternativ till TMA (som många tycker är bra - bara man slipper betala). Här måste vi se vikten av gränsöverskridande sammarbete för att lyckas. Ordet är fritt fram till den 7e Juni att yttra sig till AMV. Jag vet några som redan har bokat möte med herr Roos för att just diskutera detta.
bargarn_356
2011-05-26, 21:10
Ser att många har åsikter om att detta införs i Stockholm. Med argument som att "varför är de viktigare än oss".
Trodde faktiskt att det skulle te sig självklart att så inte är fallet, men det verkar inte sjunkt in hos alla. Så jag gör ett försök till att förklara det från min synvinkel.
Anledningen till att man inför det i Stockholm, som ett pilotfall (obs!), är väl antagligen för att:
1. Mer eller mindre samtliga resurser finns redan här iom en handfull konkurrerande organisationer, TMA-bilar och en stor trafikövervakningsapparat.
2. Trafikintensiteten är på en helt annan nivå än i majoriteten av övriga landet.
3. Det är lättare att återkoppla resultat, då samtliga inblandade fysiskt finns inom samma område.
Precis som Inspektören också påpekar, är det ju inte klart än hur allt det praktiska skall lösa sig om/när man inför förbudet i övriga regioner.
Se det från den positiva sidan istället, om ni arbetar utanför Stockholm. Ni behöver inte "drabbas" av de negativa aspekterna av testet utan kan i framtiden se fram emot ett genomarbetat och beprövat arbetssätt som bara råkade utnyttja huvudstaden som försökskanin...
Detta är jättebra !!!!!!! :thumbup:
Men frågan som kommer helt spontant ÄR HUR dom har tänkt sig att det skall fungera utanför storstäderna ?????:confused2
Sorry för det humoristiska inlägget, ska hålla det seriöst.
Jag vet exakt vad som gäller i höst. Tycker detta är det bästa som hänt inom vår branch på mycket länge.
Dock tycker jag man kan göra mycket mer. Nu när de infört riskettan och risktvåan även för bil, tycker jag att de gott kan ha en teoridel i riskettan där det handlar om hur man beter sig vid våra olika situationer. Det kanske inte är mycket, men man måste börja någonstans. All information och alla sätt har en påverkan på enskilda individer.
ang 70-sträckorna så kom ju våra avspärrningskoner väl till pass på dessa sträckor, hjälpt mig många gånger. 70km/h går inte så fort för att man inte ska upptäcka ett par koner. Och som bilist vill man inte köra på något som man tror kan skada bilen.
Teori och praktiska åtgärder, alla knep mot vår säkerhet är bra, man måste börja någonstans.
Sedan går det alltid att diskutera tex vite. Just nu är det väl utformat att bötes vite hamnar på åkaren, det bör även vara ett straffföreläggande på själva chaffören som kommer och ska bärga också om man inte rättar sig enligt reglerna.
bärgarpeter
2011-05-27, 08:39
Nu har huddig fått godkänt TMA till sina grävare :thumbup:
CHEVA C31
2011-05-27, 13:14
Sorry för det humoristiska inlägget, ska hålla det seriöst.
Jag vet exakt vad som gäller i höst. Tycker detta är det bästa som hänt inom vår branch på mycket länge.
Dock tycker jag man kan göra mycket mer. Nu när de infört riskettan och risktvåan även för bil, tycker jag att de gott kan ha en teoridel i riskettan där det handlar om hur man beter sig vid våra olika situationer. Det kanske inte är mycket, men man måste börja någonstans. All information och alla sätt har en påverkan på enskilda individer.
ang 70-sträckorna så kom ju våra avspärrningskoner väl till pass på dessa sträckor, hjälpt mig många gånger. 70km/h går inte så fort för att man inte ska upptäcka ett par koner. Och som bilist vill man inte köra på något som man tror kan skada bilen.
Teori och praktiska åtgärder, alla knep mot vår säkerhet är bra, man måste börja någonstans.
Sedan går det alltid att diskutera tex vite. Just nu är det väl utformat att bötes vite hamnar på åkaren, det bör även vara ett straffföreläggande på själva chaffören som kommer och ska bärga också om man inte rättar sig enligt reglerna.
Vad 70km. Jag bärgade en buss på 50km väg i söndags samma bilist körde över 2st varningstrianglar som tur är var jag på insidan och skruvade av drivaxel.
Detta är jättebra !!!!!!! :thumbup:
Men frågan som kommer helt spontant ÄR HUR dom har tänkt sig att det skall fungera utanför storstäderna ?????:confused2
En fingervisning säger att för att kunna säkra ditt eget behov så behöver du ha en egen, eller fler.
jeep j20
2011-06-02, 14:05
En fingervisning säger att för att kunna säkra ditt eget behov så behöver du ha en egen, eller fler.
pratade med en kund om detta som jobbar med mark-väg arbeten. då krävs ju att man lämnar in en tma plan för jobbet som ska godkännas av vägansvarig . i detta fall kommunen tex ,där ska hela avspärrningen redovisas , sen kostar det 15000 kr per arbetare ifall man skulle bli ertappad utan godkänd varselklädsel på platsen -inga visor här . detta är göteborg idag. priset för hyra av avspärrnings mtrl på ett normalt jobb kan gå på ca 25-30000 kr , kurs för tma utsättnings ansvarig kostade hans företag ca 20000 kr om man räknar med kurskostnad-lön till personen under kurstid . nu är ju detta intressant att jämnföra med regler- krav för detta försök . vad gäller här???:thumbup:
pratade med en kund om detta som jobbar med mark-väg arbeten. då krävs ju att man lämnar in en tma plan för jobbet som ska godkännas av vägansvarig . i detta fall kommunen tex ,där ska hela avspärrningen redovisas , sen kostar det 15000 kr per arbetare ifall man skulle bli ertappad utan godkänd varselklädsel på platsen -inga visor här . detta är göteborg idag. priset för hyra av avspärrnings mtrl på ett normalt jobb kan gå på ca 25-30000 kr , kurs för tma utsättnings ansvarig kostade hans företag ca 20000 kr om man räknar med kurskostnad-lön till personen under kurstid . nu är ju detta intressant att jämnföra med regler- krav för detta försök . vad gäller här???:thumbup:
Det är skillnad på planerade vägavstängningar och akuta åtgärder. Det krävs ingen förplanering, eller föranmälan. Det krävs ingen/a förvarning(ar) med ytterligare tma-fordon. Endast ett (1) tma fordon.
Viten för avsaknad varselklädesel är ju naturligtvis från beställare till beställare, men vitet för oss bärgare är 100 000 kr vid bristande säkerhetsåtgärd. TMA & klass3 klädsel.
Sedan kan vi klargöra att tolkningen är sådan att man får stanna, i väntan på TMA bil men man får inte kliva ur och absolut inte utföra någon form av arbete i väntan på..
Och, bara så att det får sjunka in: det här är tyvärr för att stanna....
Uffe Västerås
2011-06-03, 07:18
Hur tänkte du nu ?
jag TROR han menar.. allvarligt hur kommer det här fungera i real-life. många tma blir det. typ
Uffe Västerås
2011-06-03, 23:11
jag TROR han menar.. allvarligt hur kommer det här fungera i real-life. många tma blir det. typ
Vi bärgare löser problem hela dagarna varför skulle detta stoppa oss. Detta är ju enbart för att vi ska få säga god natt till våra nära och kära varje kväll efter jobbet, Men det kanske inte är lika viktigt för er utan problemet med tillgången på TMA kuddar är tydligen en viktigare fråga.
bm1113tr
2011-06-04, 00:27
läste just igenom denna tråd och kom att tänka på när jag såg huddigen fins ju även TMA flak till Lastväxlare detta kanske skulle kunna gå att modifiera och få godkänt för flakbärgare tex ? eller likt den på huddigen fast för att fästas på tungbärgaren om den inte alltid har fullt med jobb ? bara mina spontana tankar om hur man kanske skulle kunna lösa det
en annan fråga får TMA bilarna utföra tex tankning eller däcksbyte ? i sådana fall kan det ju då även passa med att bärgarna har egen TMA kanske
http://www.unt.se/uppsala/allvarligt-skadade-vid-e-4-olycka-1363802.aspx
På aktuell sträcka så är vägrenen smalare än normalt ( för att man sparade pengar på det) och är man där och jobbar så blockerar man alltid delar av höger körfält.
Som bärgare på den sträckan väljer man alltid att ställa bilen och blockera höger körfält vid soppatorsk etc, med liv och hälsa som insats.
Vid ren bärgning så är det bara att ha 22 par ögon i nacken medans du utför ditt jobb, har du tur så hinner du kasta dig undan om det smäller.
TMA bil behövs....ja..men det kanske går åt pipan innan....
Som Uffe Västerås sa...vi vill alla komma hem till nära och kära efter dagens slut....
Det finns alltid i bakhuvudet när man bärgar mellan Björklinge och Tierp.
Ett litet tips till inspektören....åk med en dag där på bärgning på den sträckan ...för där jobbar man alltid med livet och hälsan som insats
Vi bärgare löser problem hela dagarna varför skulle detta stoppa oss. Detta är ju enbart för att vi ska få säga god natt till våra nära och kära varje kväll efter jobbet, Men det kanske inte är lika viktigt för er utan problemet med tillgången på TMA kuddar är tydligen en viktigare fråga.
ja de e det. utan tillräcklig tillgång till TMA kommer vi ju inte att kunna utföra jobbet. en snöig dag på e4an .så e ju risken att . det blir kaos. och som det sägs man får åka och ställa sig bakom.( men inte kliva ur bärgarn) om man nu åker å ställer sig bakom, så vet ju alla att kunderna börjar springa omkring utan respekt för annan trafik.:scared: eller hur!!
Det är skillnad på planerade vägavstängningar och akuta åtgärder. Det krävs ingen förplanering, eller föranmälan. Det krävs ingen/a förvarning(ar) med ytterligare tma-fordon. Endast ett (1) tma fordon.
Viten för avsaknad varselklädesel är ju naturligtvis från beställare till beställare, men vitet för oss bärgare är 100 000 kr vid bristande säkerhetsåtgärd. TMA & klass3 klädsel.
Sedan kan vi klargöra att tolkningen är sådan att man får stanna, i väntan på TMA bil men man får inte kliva ur och absolut inte utföra någon form av arbete i väntan på..
Vitet är så vitt jag vet inte bestämt ännu, men lär hamna mellan 50-100 tusen.
Efter vårt (kåren) möte med amv och vad som sa där så skulle jag låta bli att stanna över huvud taget utan TMA.
Inspektörn
2011-06-07, 07:33
God morgon!
Har haft lite ledigt i några dagar och putsat på båten, det var skönt med lite SOL och värme. Jag gillar diskussionen i denna tråd. Visst är det så att det inte finns tillräckligt med TMA fordon i dag. Det är bland annat därför vi startar upp detta på en begränsad vägsträcka. Vi måste följa upp beslutet under resans gång och se hur det kommer att fungera i praktiken. Hur tillgången på TMA fordon utvecklas mm.
Att det blev E4:an inom Sth län beror på flera faktorer. Mycket hög trafik belastning på sträckan = är lika med många bärgningsuppdrag. Det finns redan TMA skydd till viss vägsträcka (Essingeleden med omkrets). Dessa faktorer var avgörande för val av vägsträcka.
Jag anser att Ni/Branschen måste bli bättre på att göra egna riskbedömningar, vilket jag sett att ni redan diskuterat här på sidan. Det är viktigt att ni tar fram skyddsplaner om hur ni ska skydda er när ni arbetar på väg, TMA skyddet är inte ett heltäckande skydd och det finns tyvärr allvarliga olyckor där det funnits TMA skydd på plats med bland annat dödlig utgång. Så TMA skyddet är inte tillräckligt.
Arbetsmiljöverket säger inte att det ska vara en (1) TMA skydd, utan ”(TMA (Truck Mounted Attenuator) eller TA (Truck Attenuator) som Trafikverket godkänt för att användas på statliga vägar ska användas vid allt servicearbete på väg om inte polis eller räddningstjänst stängt av vägen)”
Jag vet att det finns fler vägsträckor som är mycket farliga och där riskerna är mycket stora för er bärgare när ni jobbar på dessa vägsträckor. När vi ser att det börjar fungera på vår provsträcka kommer det att spridas vidare.
Inspektörn
dieselmannen
2011-06-09, 12:20
Jag vill passa på att tacka "Inspektörn" för hans engagemang här på forumet,mycket värdefullt :thumbup:
Jag saxar in ett mail som sprids den här vägen oxå för allas kännedom:
Rutin inrapportering från bärgare för TMA skydd vid bärgning
För att få ett underlag på hur stort behovet är för TMA skydd vid bärgningar på E4 i Stockholms län ska bärgarna ringa in till Trafik Stockholm och efterfråga möjlighet att använda VägAss som TMA skydd vid bärgningar. Trafikledaren på Trafik Stockholm ärendeför alla dessa samtal och om VägAss kan hjälpa till med skydd eller ej.
VägAss kan endast bistå med TMA skydd på vägar upp till 90 km/h och om det finns ledig bil. VägAss arbetsområde är en radie på ca 10-15 km från Sthlm city, utanför detta område görs en bedömning från Trafikledarens sida om VägAss ska skickas till platsen.
Tidsperiod:
20110615 – 20110915
Telefonnummer till Trafik Stockholm:
08-695 50 99
Förtydning till Trafikledaren:
Varje samtal från bärgarna sparas som ett ärende där det framgår vem som ringt in och om VägAss kunde bistå med TMA skydd. Detta för att kunna göra en uppföljning i september.
Om VägAss kan bistå skapas en händelse för detta, om VägAss inte kan bistå med TMA skydd så skapas det också en händelse om Trafikledaren bedömer att det behövs trafikinformation om hindret, detta kräver att bärgaren ringer tillbaka när hindret är borta.
Dr_joppe
2011-06-09, 22:42
Diesel, förstår jag dig rätt att jag som jobbar utanför vägass radie kan ringa in för tillexempel rödkryssning och det förs med i statistiken eller är jag helt ute o cyklar?
dieselmannen
2011-06-10, 07:44
Diesel, förstår jag dig rätt att jag som jobbar utanför vägass radie kan ringa in för tillexempel rödkryssning och det förs med i statistiken eller är jag helt ute o cyklar?
Det här genomförs för att försöka skapa ett underlag för den aktuella sträckningen som berörs dvs, E4 genom Stockholms län.
Självklart så ringer du Trafik Stockholm för att få hjälp med rödkryssning där det finns och går även på andra sträckor i länet,men statistiken gäller enbart E4.
Det här tror jag är här för att stanna,alla vi som har varit med om tillbud eller blivit påkörda minns nog alla kalla kårar och adrenalinpåslag just den dagen,eller hur?
För er som är nytillkomna på forumet eller tvivlar så läs min tråd från 2008:
http://www.sos-stockholm.se/forum/showthread.php?t=3525
Trafiken är tät i staden och attityden urusel,men en del saker kan gå fortare än man önskar..
bil499-hbg
2011-06-12, 08:09
blocket annons http://www.blocket.se/stockholm/Tma_bil_34321032.htm?ca=23_3&w=3
Det verkar ju som en givande ide med hyrverksamhet i hela landet av dylika,Frågan är väl bara om det kommer att finnas de hyrfirmor som reserverar nån för att stå beredd att kunna rycka ut vid bärgning::confused2 :confused2
Nyhetsbrev från ABC-åkarna nummer 6 2011
Åkarnas ABC
Krav på TMA-fordon vid bärgning på E4 i Stockholm län?
Arbetsmiljöverket har gått ut med ett förslag som är tänkt att träda i kraft från och
med oktober 2011, vilket innebär krav på TMA-fordon när man utför en bärgning inom
Stockholms län på Europaväg 4. Det har länge diskuterats hur skyddet för bärgarna ska
förbättras och nu har Arbetsmiljöverket lagt ett eget förslag för hur detta ska se ut. Den
som bryter mot kravet kan av Arbetsmiljöverket få betala en avgift på 200.000 kr, om det
nu träder i kraft.
ABC-åkarna ställer sig frågande till Arbetsmiljöverkets förslag då vi ser att det inte är helt
genomtänkt och innebär flera praktiska problem. Bland annat omfattas inte egenföretagare
utan bara de som har anställda vilket förmodligen snedvrider konkurrensen. Vi vill
understryka att ABC-åkarna värnar om säkerheten för dem som arbetar med bärgning och
service av fordon utefter vägarna. Mer information i denna fråga kommer.
Bland annat omfattas inte egenföretagare
utan bara de som har anställda vilket förmodligen snedvrider konkurrensen.
Stämmer verkligen den informationen??
Jag Kopierade Nyhetsbrevet rakt av från ABC-åkarna mer än vad som står där vet inte jag?
Lulebjörnen
2011-06-13, 23:12
www.av.se/roller/arbetsgivarechef.aspx
Fundera på din roll. Är du arbetstagare med rätt att få ta del av ett fungerande arbetsmiljöarbete?
Eller är du arbetsgivare/chef som i lika stor utsträckning har rätt till en säker arbetsmiljö? Men som också har ett ansvar att se till arbetsmiljöföreskrifterna efterlevs...annars blur du straffad med stöd av arbetsmiljölagen
...och inga jävla juridiska krumbukter nu - läs på istället vad som gäller -resten kommer säkert Inspektörn att servera på silverfat vad det lider :yesnod: ...
Ja, det stämmer. Har du enskild firma så gäller annat än om du är anställd i ditt AB.
ABC-åkarna har skrivit sitt yttrande till AMV, som understryker att det finns flera praktiska birster som måste ses över före man drar igång projketet.
Det finns även naturligtvis konkurrensfrågor att lösa också, samt säkerställa TMA-tillgången.
dieselmannen
2011-06-16, 18:48
Nu är vi sedan igår inne i den period där vi skall informera Trafik Stockholm när vi skall ut på jobb på HELA den sträcka som kommer att beröras från 3 Oktober 2011,dvs. E4 genom Stockholms län.
Telefonnumret till Trafik Stockholm är: 08-695 50 99.
Det är viktigt att alla är med och ringer in så statistiken blir så korrekt och up to date som möjligt.
En personlig reflektion om det som handlar om skillnad mellan anställda och egenföretagare:
Tänker du som är egenföretagare dig att gå ut på aktuell vägsträcka utan TMA-skydd för att det finns ett"kryphål" att utnyttja för att tjäna ett extra jobb där kollegan/konkurenten är tvingad att vänta och ev administrera TMA-skydd?
Det känns lite som att det spekuleras i hur man undviker ett obehag?
När det gäller att säkra upp vår usla arbetsmiljö på vägarna?
Då är det nog läge att tänka en gång till,AMV ser nog oss som en homogen yrkesgrupp.
Den som tycker annat kommer nog att få se fram emot en rättslig prövning antar jag..
Återigen:Det här gäller vår säkerhet på vägen,så finns det något som borde dras åt samma håll av ALLA så är det den här frågan.
Fältet är fritt för tyckande,tyck på ett trevligt och läsvärt sätt!
Tycker jag!
Det gäller bara dom med enskild firma. Hur många kan det vara?
Det gäller bara dom med enskild firma. Hur många kan det vara?
Jag gissar friskt; ett 10-tal i länet, plus alla dom här rampbilarna som folk gärna i tid och otid hänger ut med länk till blocket-annons.
Dessutom ska vi understryka att inget beslut är fattat eller meddelat från AMV. Det som cirkulerar är just AMVs avsikt. Provet blir av, men med vilka parametrar är ännu inte klart.
Jag gissar friskt; ett 10-tal i länet, plus alla dom här rampbilarna som folk gärna i tid och otid hänger ut med länk till blocket-annons.
Dessutom ska vi understryka att inget beslut är fattat eller meddelat från AMV. Det som cirkulerar är just AMVs avsikt. Provet blir av, men med vilka parametrar är ännu inte klart.
Det som AMV har skickat ut är ett föreläggande till oss bärgare, ingen avsiksförklaring. Provet är inte heller ett prov. Det som genomförs nu på E4: an är här för att stanna. Vad man ska ställning till är vilken utökning som ska göras till våren, senast hösten nästa år.
Så i princip kan alltså en bil ansluten till en större organisation stanna där utan TMA-skydd om åkeriet är en enskild firma? Spännande.
Er denne bärgning laglig efter 1. oktober eller inte?
E4 häggvik
enskild firma utan anslutning
http://i676.photobucket.com/albums/vv124/glsan/DSC01410.jpg
E4 häggvik
Ja, om man ska tolka det föreslagna föreläggandet.
Fordon rymms ej inom kategorin karosskod 76 eller 91, samt servicearbete.
Inspektörn
2011-06-21, 10:57
Hej på er! Tänkte förtydliga lite kring det juridiska som det är del funderingar kring nu på forumet.
Företagares eget arbete
Arbetsmiljölagen gäller i princip även i fråga om arbete som företagare utför personligen. Det är viktigt att en arbetsgivare genom sitt arbete inte utgör en risk för de arbetstagare som arbetar i närheten. Arbetsgivaren ska också utgöra ett gott exempel för de anställda.
Den som är arbetsgivare ska därför enligt 5 § första stycket följa arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter i tillämpliga delar. Uttrycket ”i tillämpliga delar” innebär att man inte behöver följa arbetsmiljölagen i alla delar. Exempel på föreskrifter som man inte
behöver följa är bestämmelsen i 2 kap. 1 §, där det krävs att arbetstagaren ska få medverka i utformningen av arbetet. Detsamma gäller kraven på instruktioner och arbetsanpassning
i 3 kap. 3 §. Även här står det i paragraferna att skyldigheterna bara gäller i förhållande till arbetstagarna. Arbetsgivaren behöver således inte ordna personalrum eller ge instruktioner åt sig själv. Däremot får till exempel en lantbrukare inte ha en öppen traktor utan störtbåge som han eller hon kör själv medan den traktor som de anställda kör har hytt.
Ensam- och familjeföretag (enskild firma)
Särskilda regler gäller för företagare, som ensamma eller bara tillsammans med medlemmar av sin närmaste familj driver verksamhet utan att ha anställda. De måste följa sådana föreskrifter som handlar om maskiner och andra tekniska anordningar och om farliga ämnen, till exempel kemiska produkter (5 § andra stycket). Denna bestämmelse har i praxis tolkats så att den tar sikte på föreskrifter om skydd mot risker från tekniska anordningar och risker från farliga ämnen. Ensam- och familjeföretagare måste alltså följa alla bestämmelser som syftar till att skydda mot sådana risker.
Arbetsmiljöverket har haft fler likande ärenden där vi haft liknade situationen med några enskilda firmor som det är nu i bilbärgningsbranschen och vi ser inte problemet. Så som vi på Arbetsmiljöverket tolkar vår egen lagstiftning så är en TMA bil en teknisk anordning och det gäller även varselkläder kategori 3. Så vi på Arbetsmiljöverket hävdar att vi kan ställa de kraven även på enskilda firmor.
Hoppas det inte vart för högtravande med lite juridik.
Inspektörn
Inspektörn
2011-06-23, 09:58
Hej!
Glömde svara på en fråga sist. Arbetsmiljöverket tar inte hänsyn till karosseri koder. Utan vi ställer kravet mot bolaget. Om någon från ett bolag som fått krav från Arbetsmiljöverket åker ut på ett arbete med en bärgningsbil eller tex en skåpbil så gäller kraven oavsett fordonstyp.
Vill passa på att önska trevlig midsommar
Inspektörn
OBS!! Låt mig börja med att uttryckligen säga att jag INTE är ute efter att kringgå Arbetsmiljöverkets lagstiftning, men detta är ju ett diskussionsforum så varför inte diskutera litegrann?
Särskilda regler gäller för företagare, som ensamma eller bara tillsammans med medlemmar av sin närmaste familj driver verksamhet utan att ha anställda. De måste följa sådana föreskrifter som handlar om maskiner och andra tekniska anordningar och om farliga ämnen, till exempel kemiska produkter (5 § andra stycket). Denna bestämmelse har i praxis tolkats så att den tar sikte på föreskrifter om skydd mot risker från tekniska anordningar och risker från farliga ämnen. Ensam- och familjeföretagare måste alltså följa alla bestämmelser som syftar till att skydda mot sådana risker.
Arbetsmiljöverket har haft fler likande ärenden där vi haft liknade situationen med några enskilda firmor som det är nu i bilbärgningsbranschen och vi ser inte problemet. Så som vi på Arbetsmiljöverket tolkar vår egen lagstiftning så är en TMA bil en teknisk anordning och det gäller även varselkläder kategori 3. Så vi på Arbetsmiljöverket hävdar att vi kan ställa de kraven även på enskilda firmor.
Inspektörn
Enskilda företag måste alltså "följa sådana föreskrifter som handlar om maskiner och andra tekniska anordningar" så långt är vi alla med eller hur?
Denna bestämmelse har i praxis tolkats (av arbetsmiljöverket) så att den tar sikte på föreskrifter om skydd mot risker från tekniska anordningar, notera att jag understrukit skydd mot risker från tekniska anordningar. Enskilda firmor måste alltså följa denna bestämmelse för att skydda sig mot risker gällande tekniska anordningar (och farliga ämnen).
Arbetsmiljöverket tolkar sin egen lagstiftning som att en TMA bil är en teknisk anordning vilket då innebär, om man tolkar ovanstående lagstiftning, att enskilda firmor måste följa dom föreskrifter som finns gällande skydd mot risker från tekniska anordningar (TMA bilen).
Alltså säger INTE lagstiftningen att enskilda firmor MÅSTE använda en TMA bil utan bara att dom måste skydda sig mot risker från en TMA bil.
Huruvida tingsrätten eller annan rättslig instans tolkar lagstiftningen är ju svårt att bedöma, men arbetsmiljöverket tolkar ju lagen på sitt sätt vilket inte innebär att det är korrekt eller????
Än en gång, jag har skrivit detta för att utveckla diskussionen lite djupare och inte för att undgå den nya regeln med TMA bil vid bärgningsarbeten på väg.
.
bargarn_356
2011-06-23, 22:47
Inspektörn
Arbetsmiljöverket säger
Arbetsmiljöverket´s egen lagstiftning
Skulle vara trevligt att få fram Arbetsmiljöverkets lagstiftning som dom lutar sig mot i detta specifika fall som verkar att kommit till för att vi skall känna oss säkrare på våran arbetsplats..
Hoppas att du återkommer med texten ....
Hej!
Glömde svara på en fråga sist. Arbetsmiljöverket tar inte hänsyn till karosseri koder. Utan vi ställer kravet mot bolaget. Om någon från ett bolag som fått krav från Arbetsmiljöverket åker ut på ett arbete med en bärgningsbil eller tex en skåpbil så gäller kraven oavsett fordonstyp.
Vill passa på att önska trevlig midsommar
Inspektörn
Så det innebär alltså, att har man inte fått "brevet" så berörs man inte?
bärgarpeter
2011-06-24, 08:22
E4 häggvik
håller med att inspektörn kan svara om detta är lagligt när lagen träder in
bara ja eller nej, då är det klart inte hänvisa till paragrafer man blir ju knäpp på att tyda dom. det borde ju gälla alla som tänker försöka att hjälpa nån som behöver hjälp på vägen, sen borde det bli LAG på att ingen ska få bogsera en bil , eftersom dom är ute efter oss då ska det väl gälla såna idioter också
då får vi mera jobb ,ta bort dom gammla bil dollygrejorna också mer lagar och paragrafer vi får mer jobb så det blir ett plus
Hej på er! Tänkte förtydliga lite kring det juridiska som det är del funderingar kring nu på forumet.
Företagares eget arbete
Arbetsmiljölagen gäller i princip även i fråga om arbete som företagare utför personligen. Det är viktigt att en arbetsgivare genom sitt arbete inte utgör en risk för de arbetstagare som arbetar i närheten. Arbetsgivaren ska också utgöra ett gott exempel för de anställda.
Den som är arbetsgivare ska därför enligt 5 § första stycket följa arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter i tillämpliga delar. Uttrycket ”i tillämpliga delar” innebär att man inte behöver följa arbetsmiljölagen i alla delar. Exempel på föreskrifter som man inte
behöver följa är bestämmelsen i 2 kap. 1 §, där det krävs att arbetstagaren ska få medverka i utformningen av arbetet. Detsamma gäller kraven på instruktioner och arbetsanpassning
i 3 kap. 3 §. Även här står det i paragraferna att skyldigheterna bara gäller i förhållande till arbetstagarna. Arbetsgivaren behöver således inte ordna personalrum eller ge instruktioner åt sig själv. Däremot får till exempel en lantbrukare inte ha en öppen traktor utan störtbåge som han eller hon kör själv medan den traktor som de anställda kör har hytt.
Inspektörn
Låt oss säga så här !!!
Snacka svenska så kanske vi alla andra förstår, är det nåt man hatar så är det när man drar till med en massa regler och föreskrifter.
Men jag lovar saxa direkt från lagboken kan vi alla, det är bara att kopiera och klistra in....
Men att skriva så alla förstår..va ju en annan femma inspektörn:ajjabajja
Låt oss säga så här !!!
Snacka svenska så kanske vi alla andra förstår, är det nåt man hatar så är det när man drar till med en massa regler och föreskrifter.
Men jag lovar saxa direkt från lagboken kan vi alla, det är bara att kopiera och klistra in....
Men att skriva så alla förstår..va ju en annan femma inspektörn:ajjabajja
Men är du på riktigt eller!? Om du har svårt att förstå, får du väl be om hjälp. Du kan väl inte utgå från att alla andra bärgare har samma svårigheter som du, så att förolämpa en hel yrkeskår genom att påstå att du för allas talan känns rätt korkat.
Hoppas du inte har skrämt bort inspektörn nu....
Jag tillhör också de mindre duktiga på läsförståelse fronten,och jag vet att vi är många som har svårt för byråkratispråk.....Men jag hoppas också att "Inspektörn"håller sig kvar här med den info han kan dela ut! Jag tänker se till att göra allt jag kan för att förstå krumelurerna i slutändan!:yesnod: :yesnod:
Men är du på riktigt eller!? Om du har svårt att förstå, får du väl be om hjälp. Du kan väl inte utgå från att alla andra bärgare har samma svårigheter som du, så att förolämpa en hel yrkeskår genom att påstå att du för allas talan känns rätt korkat.
Hoppas du inte har skrämt bort inspektörn nu....
Till viss del har du rätt i kritiken får man medge, men kanske dags för ett fötydligande
Men om man säger så här istället, att citera en massa paragrafer och regler som man ändå inte begriper mycket av,
så kan man förklara på ett sätt som dom flesta förstår, alla är inte experter på det språk som våra kära myndighetspersoner använder.
Det jag ber inspektörn om är att förklara det hela på ett sätt som alla kan förstå, blir han skrämd av det...no comments
Inspektörn
2011-07-01, 14:10
Hej på er!
Jag ska ärlig säga att jag inte är säker på att jag kan skriva så att alla förstår. En stor del av befolkningen i Sverige har svårt att förstå vad de läser, det är ren fakta (forskning). Att vi som myndighet skulle skriva på ett forum för att informera en bransch i ett specifikt ärende är unikt, jag är nästan 100 % säker på att det inte har hänt tidigare i vår myndighet. Normalt så sker det med brev direkt till bolaget.
Mitt senaste inlägg så avslutande jag faktiskt med en enklare ursäkt för att det var en viss byråkrati. Jag försöker vara så lite byråkrat som möjligt. Jag har rätt så begränsat med tid och att skriva på forumet göra jag enbart för jag vill att Ni inom branschen skulle få rätt information direkt istället för att det skulle bli en massa rykten. Den ton som vissa skriver med tycker jag är mer än tråkig och jag tänker inte nedlåta mig att ens försöka att svara dem.
Jag har varit ute och träffat minst ett par 200 från branschen för att informera och svara på deras frågor. Så jag tycker att jag själv har gjort mer än vad jag behöver för att informera er bransch. Så att jag skriver på ert forum och svara på en del frågor är en extra möjlighet just bara för er.
Jag tänker avsluta med att informera er om att besluten (förbuden) kommer att gå ut till företagen under nästa vecka. Det är en del ändringar i det jämfört med den underrättelse som gick ut tidigare.
Beslut
1. Arbetsmiljöverket förbjuder er vid vite, enligt nedan, att från och med den 2 april 2012, utföra servicearbete, såsom bärgning, bogsering, reparationer och byte av däck, på Europaväg 4 inom Stockholms län samt på samtliga anslutande av- och påfarter till Europaväg 4 om ni inte uppfyller följande villkor under punkten nedan:
Påkörningsskydd
Allt servicearbete på väg enligt ovan ska skyddas av ett TMA (Truck Mounted Attenuator) eller TA (Truck Attenuator) fordon, som Trafikverket godkänt för att användas på statliga vägar, om inte polis eller räddningstjänst dessförinnan stängt av aktuellt körfält och det/de intilliggande körfälten.
Detta villkor gäller dock inte om servicearbetet, enligt ovan, utförs på en särskilt från körfält och vägren avskild kontrollplats.
Se 2 kap 1,2 och 5 §§ och 3 kap 2 § AML.
Beslut
2. Arbetsmiljöverket förbjuder er vid vite, enligt nedan, att från och med den 3 oktober 2011, utföra servicearbete, såsom bärgning, bogsering, reparationer och byte av däck, på samtliga vägar inom Stockholms, Uppsala och Gotlands län om ni inte uppfyller följande villkor under punkten nedan:
Varselkläder
Vid allt servicearbete på samtliga vägar inom Stockholms, Uppsala och Gotlands län ska varselkläder av kategori klass 3 (enligt EU:s direktiv EN471) användas.
Se 4, 6-7 och 9 §§ Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:03) om användning av personlig skyddsutrustning och 2 kap. 7 § AML.
Vite gällande beslut nr 1:
Påkörningsskydd:
Förbudet gäller vid ett löpande vite av 100 000 kronor för varje gång som ni utför något servicearbete, som anges ovan, på Europaväg 4 inom Stockholms län, inbegripet samtliga anslutande av- och påfarter till Europaväg 4 utan att villkoret om påkörningsskydd, med där angivet undantag, är uppfyllt.
Arbetsmiljöverket beslutar vidare att detta förbud ska gälla omedelbart från och med den 2 april 2012. Beslutet att förbudet ska gälla omedelbart från den 2 april 2012 innebär att ni måste uppfylla villkoret även om förbudet överklagas.
Se 9 kap. 5 § arbetsmiljölagen.
Vite gällande beslut nr 2
Varselkläder:
Förbudet gäller vid ett löpande vite av 10 000 kronor för varje tillfälle som ni utför något servicearbete, som anges ovan, på vägnätet inom Stockholms, Uppsala och Gotlands län utan att använda varselkläder av kategori 3 enligt (EU:s direktiv EN471).
Arbetsmiljöverket beslutar vidare att detta förbud ska gälla omedelbart från och med den 3 oktober 2011. Beslutet att förbudet ska gälla omedelbart från den 3 oktober 2011 innebär att ni måste uppfylla villkoret även om förbudet överklagas.
Beslut
3. Arbetsmiljöverket förelägger er vidare vid vite av 10 000 kronor att ni senast
den 3 oktober 2011 ska ha vidtagit följande åtgärder vid ovanstående arbetsställe.
a. Ni ska se till att ni har rutiner för att utreda ohälsa, olyckor och allvarliga tillbud i arbetet, så att samtliga bakomliggande orsaker till det som har hänt klarläggs så att förebyggande åtgärder kan vidtas.
b. Ni ska se till att ni har rutiner som innebär att ni utan dröjsmål anmäler dödsfall i arbetet, allvarliga olycksfall/tillbud i arbetet till Arbetsmiljöverket.
Rutinerna (punkt a – b ovan) ska vara skriftliga om ni har minst 10 arbetstagare i er verksamhet.
Se 2, 3, 5 och 9 §§ i AFS 2001:1 om systematiskt arbets¬miljöarbete samt
2 § arbetsmiljöförordningen.
Beslut
4. Arbetsmiljöverket förelägger er, vid vite av 2 000 kronor, att meddela oss om er verksamhet överlåts eller på annat sätt övergår till att drivas av annan fysisk eller juridisk person. Namn, organisationsnummer och adress på den som har övertagit verksamheten ska anges.
Kravet att ni ska meddela oss om verksamheten överlåts eller på annat sätt övergår till annan person gäller till dess att vi avslutar ärendet.
Se 7 kap. 3 § arbetsmiljölagen.
Återigen är det en det en hel del juridik och det kan vara svårt att förstå om man inte är van att läsa sådan skrift.
Men i alla fall så en trevlig helg på er all :thumbup:
PS, Om det är någon på ert forum som är språk granskare så kan jag passa på att upplysa att jag även är ordblind, i fall det finns några felskrivningar. DS
Inspektörn
Om jag läser texten rätt så ska TMA-bil användas vid bogsering, gäller det medan man lastar för bogsering eller även under själva bogseringen?
Bärgningsbil 133
2011-07-01, 15:47
Hej på er!
Jag ska ärlig säga att jag inte är säker på att jag kan skriva så att alla förstår. En stor del av befolkningen i Sverige har svårt att förstå vad de läser, det är ren fakta (forskning). Att vi som myndighet skulle skriva på ett forum för att informera en bransch i ett specifikt ärende är unikt, jag är nästan 100 % säker på att det inte har hänt tidigare i vår myndighet. Normalt så sker det med brev direkt till bolaget.
Inspektörn
Jag uppskattar iaf din info
/Roiene
Uffe Västerås
2011-07-01, 15:48
Har räddnings tjänsten och polisen informerats? Vad säger väghållaren med tanke på att dom vill ha så korta stopp och hellst inga hel avstängniingar. Kan vi ta räddnings tjänsten för att bärga en bil med motor fel? Om vem betalar? Är det billigare än TMA bil?
CHEVA C31
2011-07-01, 20:42
Hej på er!
Mitt senaste inlägg så avslutande jag faktiskt med en enklare ursäkt för att det var en viss byråkrati. Jag försöker vara så lite byråkrat som möjligt. Jag har rätt så begränsat med tid och att skriva på forumet göra jag enbart för jag vill att Ni inom branschen skulle få rätt information direkt istället för att det skulle bli en massa rykten. Den ton som vissa skriver med tycker jag är mer än tråkig och jag tänker inte nedlåta mig att ens försöka att svara dem.
Jag har varit ute och träffat minst ett par 200 från branschen för att informera och svara på deras frågor. Så jag tycker att jag själv har gjort mer än vad jag behöver för att informera er bransch. Så att jag skriver på ert forum och svara på en del frågor är en extra möjlighet just bara för er.
Jag tänker avsluta med att informera er om att besluten (förbuden) kommer att gå ut till företagen under nästa vecka. Det är en del ändringar i det jämfört med den underrättelse som gick ut tidigare.
Beslut
1. Arbetsmiljöverket förbjuder er vid vite, enligt nedan, att från och med den 2 april 2012, utföra servicearbete, såsom bärgning, bogsering, reparationer och byte av däck, på Europaväg 4 inom Stockholms län samt på samtliga anslutande av- och påfarter till Europaväg 4 om ni inte uppfyller följande villkor under punkten nedan:
Påkörningsskydd
Allt servicearbete på väg enligt ovan ska skyddas av ett TMA (Truck Mounted Attenuator) eller TA (Truck Attenuator) fordon, som Trafikverket godkänt för att användas på statliga vägar, om inte polis eller räddningstjänst dessförinnan stängt av aktuellt körfält och det/de intilliggande körfälten.
Detta villkor gäller dock inte om servicearbetet, enligt ovan, utförs på en särskilt från körfält och vägren avskild kontrollplats.
Beslut
2. Arbetsmiljöverket förbjuder er vid vite, enligt nedan, att från och med den 3 oktober 2011, utföra servicearbete, såsom bärgning, bogsering, reparationer och byte av däck, på samtliga vägar inom Stockholms, Uppsala och Gotlands län om ni inte uppfyller följande villkor under punkten nedan:
Varselkläder
Vid allt servicearbete på samtliga vägar inom Stockholms, Uppsala och Gotlands län ska varselkläder av kategori klass 3 (enligt EU:s direktiv EN471) användas.
Se 4, 6-7 och 9 §§ Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2001:03) om användning av personlig skyddsutrustning och 2 kap. 7 § AML.
Påkörningsskydd:
Förbudet gäller vid ett löpande vite av 100 000 kronor för varje gång som ni utför något servicearbete, som anges ovan, på Europaväg 4 inom Stockholms län, inbegripet samtliga anslutande av- och påfarter till Europaväg 4 utan att villkoret om påkörningsskydd, med där angivet undantag, är uppfyllt.
Arbetsmiljöverket beslutar vidare att detta förbud ska gälla omedelbart från och med den 2 april 2012. Beslutet att förbudet ska gälla omedelbart från den 2 april 2012 innebär att ni måste uppfylla villkoret även om förbudet överklagas.
Varselkläder:
Förbudet gäller vid ett löpande vite av 10 000 kronor för varje tillfälle som ni utför något servicearbete, som anges ovan, på vägnätet inom Stockholms, Uppsala och Gotlands län utan att använda varselkläder av kategori 3 enligt (EU:s direktiv EN471).
Arbetsmiljöverket beslutar vidare att detta förbud ska gälla omedelbart från och med den 3 oktober 2011. Beslutet att förbudet ska gälla omedelbart från den 3 oktober 2011 innebär att ni måste uppfylla villkoret även om förbudet överklagas.
Beslut
3. Arbetsmiljöverket förelägger er vidare vid vite av 10 000 kronor att ni senast
den 3 oktober 2011 ska ha vidtagit följande åtgärder vid ovanstående arbetsställe.
a. Ni ska se till att ni har rutiner för att utreda ohälsa, olyckor och allvarliga tillbud i arbetet, så att samtliga bakomliggande orsaker till det som har hänt klarläggs så att förebyggande åtgärder kan vidtas.
b. Ni ska se till att ni har rutiner som innebär att ni utan dröjsmål anmäler dödsfall i arbetet, allvarliga olycksfall/tillbud i arbetet till Arbetsmiljöverket.
Rutinerna (punkt a – b ovan) ska vara skriftliga om ni har minst 10 arbetstagare i er verksamhet.
Beslut
4. Arbetsmiljöverket förelägger er, vid vite av 2 000 kronor, att meddela oss om er verksamhet överlåts eller på annat sätt övergår till att drivas av annan fysisk eller juridisk person. Namn, organisationsnummer och adress på den som har övertagit verksamheten ska anges.
Kravet att ni ska meddela oss om verksamheten överlåts eller på annat sätt övergår till annan person gäller till dess att vi avslutar ärendet.
Återigen är det en det en hel del juridik och det kan vara svårt att förstå om man inte är van att läsa sådan skrift.
PS, Om det är någon på ert forum som är språk granskare så kan jag passa på att upplysa att jag även är ordblind, i fall det finns några felskrivningar. DS
Inspektörn
Böter Och åter Böter.Vi vill utföra våt jobb så säkert så möjligt,
men varför skall vi som jobbar för bilisterna få dra nitlotten,Om man satt samma böter minst 100000:-och indraget körkort på bilisten som orsakar insedenten eller olyckan, då blir det betydligt lugnare vid våra arbetsplatser. Eller har jag fel Inspektörn.
OBS jag blev påkörd av en bilist i Feb 2009 ,vad fick hon jo 1 par tusen i böter och en nybil.
Det här skulle vara mycket mer intressant om alla ni som gnäller skulle komma med egna (realistiska) förslag på lösningar.
dieselmannen
2011-07-02, 08:18
Böter Och åter Böter.Vi vill utföra våt jobb så säkert så möjligt,
men varför skall vi som jobbar för bilisterna få dra nitlotten,Om man satt samma böter minst 100000:-och indraget körkort på bilisten som orsakar insedenten eller olyckan, då blir det betydligt lugnare vid våra arbetsplatser. Eller har jag fel Inspektörn.
OBS jag blev påkörd av en bilist i Feb 2009 ,vad fick hon jo 1 par tusen i böter och en nybil.
Jag förstår uppriktigt sagt inte hur tänket är här angående "att dra nitlotten"?
Kravet på att ha med sig TMA-skydd är ju för att skydda dig på din arbetsplats i en vidrig arbetsmiljö.
Det här kommer att kännas lika naturligt som att dra på sig säkerhetbältet eller att knäppa på flytvästen när rutinerna har satt sig.
Eventuella böter riskerar bara den som inte följer det här,eller hur?
Att få till en lagändring med kraftigt höjda böter och körkortsindragning för bilister är ju ingenting som Arbetsmiljöverket sysslar med,där får man försöka påverka våra politiker.
Det snacket hör heller inte hemma i den här tråden!
Vem som skall betala är heller ingenting som Arbetsmiljöverket bryr sig om
kanske skall klargöras.
Frågan vad som är vad är intressant.
Jag tolkar det som att det gäller vid stillastående bärgning/lastning/reparation på olycks/haveriplats på aktuell sträcka?
Apropå aktuell sträcka så tror jag att vi kan vara rätt övertygade om att det här ganska snart börjar gälla på betydligt flera vägar i övriga Sverige när det här har satt sig och man ser att det fungerar.
Observera att det är startdatumet för kravet på TMA-skydd som är framflyttat till 2 April 2012,övriga krav börjar gälla i höst!
Frågan vad som är vad är intressant.
Jag tolkar det som att det gäller vid stillastående bärgning/lastning/reparation på olycks/haveriplats på aktuell sträcka?
Precis, där har vi ett problem, du tolkar det så. Personligen så har jag inte råd att tolka. Om jag riskerar ett vite på 100.000 så vill jag nog veta exakt vad som gäller. Det står ju faktiskt bärgning, och när jag har last på bilen så bärgar jag även om jag åker. Så inspektörn, vad är det som gäller? Reglerna måste ju skrivas så att det inte finns utrymme för tolkningar.
Beslut
Påkörningsskydd
Inspektörn
Jag måste nog hålla med 184, ett mera klarspråk behövs nog i beslutet och framförallt hur AMV tolkar beslutet.
Det står ju klart och tydligt bärgning, bogsering hur tolkar AMV detta?
jeep j20
2011-07-02, 16:11
Hej på er!
Beslut
Påkörningsskydd
Beslut
Varselkläder
Påkörningsskydd:
Varselkläder:
Beslut
Beslut
Inspektörn
det är ju klart att man väntar till efter vintern i stockholm med tma! Det visar bara, tycker jag, att man är ute och kör i okända områden ,och bogsering - bärgning !! .det skulle jag läsa som att man kan inte kör E4 alls utan tma efter april 2012 med 76-91 klassad bil . hur tänker man här ?? ,ska det vara skillnad på flaklastad bärgning - resp grind- bom lyft bil då??, menar vad gäller ,:confused2
Inspektörn
2011-07-04, 07:00
God morgon!
Ska försöka svara på några frågor.
”utföra servicearbete, såsom bärgning, bogsering, reparationer och byte av däck, på Europaväg 4 inom Stockholms län samt på samtliga anslutande av- och påfarter till Europaväg 4”
Servicearbete är inte bilkörning, utan allt arbete utan för bilen. Så inget krav på TMA under transporten (körningen).
De som får skrivelsen (Beslutet) från Arbetsmiljöverket gäller krav för. Skulle det vara något bolag som inte fått kraven och de utför bärgningar på E:4, så kommer även det bolaget få krav på sig.
Vi har i detta ärende försökt att täcka upp hela branschen, vi når säkert över 95 %.
Normalt sätt så arbetar vi från Arbetsmiljöverket inte på detta sätt att vi ställer kraven mot hela branschen. Utan vi väljer ut några bolag som för kraven på sig. Efter en tid så brukar våra krav blir en nivå som gäller i branschen. Varför vi gjort så denna gången är för att det ska bli så konkurrensneutralt som möjligt.
Vi lägger vitet så högt för att risken är så hög. För skulle någon bli påkörd så är det med stor risk att han omkommer, där för vill vi ha en hög efter levnad av våra krav mot bilbärgningsbranschen. Vi vill inte se några döda bärgare efter vägarna, utan vi vill att ni ska få en säkrare arbetsmiljö.
Men det ska ni även ha klart för er, TMA skyddet är inte heltäckande, det är en bra skydd men det finns risker kvar. Stressen på vägarna är så stor och respekten mot övriga i trafiken är riktigt låg.
I torsdag em så passerade jag en bärgning på Essingeleden Då gick bärgarna i svarta tröjor medans övriga på plats hade varselväst på sig. De som skulle bärga syntes mycket sämre än övriga.
NI bärgare måste själva lyfta upp er egen säkerhet och börja använda de skydd som ni har. Det är troligen så att ni inte får en andra chans om ni blir påkörda. Om ni inte själva bryr er om er säkerhet, så gör det då för er familj.
Inspektörn
Inspektörn
2011-07-05, 13:18
Hej igen!
Tänkte att jag skulle försöka svara på några fler frågor.
Att Arbetsmiljöverket skjuter fram datumet från oktober 2011 till april 2012 för införande om krav på TMA skydd är endast för att Ni/branschen bett om det, branschen vill hinna lösa en del problem.
Efter den 2 april 2012 ska inga bärgningar av de bärgningsföretag som fått krav på sig från Arbetsmiljöverket genomföras på E 4 i Sth län genomföras om man inte har ett TMA skydd eller att polis eller räddningstjänst stängt av berörd fil och intilliggande filer. Detta gäller oavsett vad det är för typ av bärgningsbil.
Polis, räddningstjänsten, Trafikverket, Transportstyrelsen med flera är informerade om vad Arbetsmiljöverket har beslutat om när det gäller servicearbete på E 4:an från april 2012.
Angående det höga vitet så är det baserat på risken i er arbetsmiljö. Jag kan inte förstå att ni ser det som en nitlott. Det är ett bra verktyg för att ni i branschen inte ska bryta mot förbudet och få en säkrare arbetsmiljö. Så om man följer förbuden så slipper man betala och man får en säkrare arbetsmiljö. Det kan inte vara en nitlott.
Håller med att man skulle gå hårdare åt de som bryter mot väglagstiftningen, men det är något som jag inte rår på, men jag har åsikter i frågan. Visst skulle tuffare tag mot bilisterna höja trafikmoralen och efterlevnaden av de lagar som finns, men den frågan ligger under ett annat departement och myndighet.
Kraven (förbuden) gäller även för de som har enskild firma, om de fått kraven från Arbetsmiljöverket. Om något bolag inte fått krav och bärgar frekvent på E 4:an ska det få samma krav på sig som Ni övriga bärgare.
Nästa bransch som får samma krav som Bärgarna fått är däckbranschen och biltillverkare som har mekaniker som utför jobb efter vägen.
Har inte bestämt mig ännu men troligen kommer jag att gå på semester från nästa vecka, eller vecken där på, det beror på om jag hunnit jobba undan jätte högen på skrivbordet. Så jag kommer att vara borta ca 4-5 veckor. Så jag kommer tillbaka i augusti för nya tag.
Så en skön sommar på er! :thumbup:
Inspektörn
falcken5
2011-07-05, 13:29
Om det sker en olycka framfor mig pa E4 vad galler da??
Galler nagon undantags regel, far vi stanna da om det galler fara for liv tex om olycks bilen borjat brinna alt att folk ar skadade??
Om det sker en olycka framfor mig pa E4 vad galler da??
Galler nagon undantags regel, far vi stanna da om det galler fara for liv tex om olycks bilen borjat brinna alt att folk ar skadade??
Självfallet.
Nöd- och nödvärnsrätt står såklart över ett krav från Arbetsmiljöverket...
Dessutom har jag svårt att se någon dela ut ett vite (eller ens en ordningsbot) om du räddar livet på någon som stannat i ett område du inte får bärga utan skydd...
PERSONLIGEN (obs!) ser jag fler fördelar än nackdelar med det här beslutet. Visar det sig mot förmodan att det absolut inte funkar så kommer ju dessutom bärgningsföretagen i Stockholm påpeka detta till AMV som i sin tur kommer bistå med att justera kraven så att det funkar...
Jag tror nog dessutom åkarna hellre ser att chauffören kommer hem helskinnad än grämer sig för att man förlorat 1200 kronor på en bärgning. Det är trots allt din chef som är ansvarig för din arbetsmiljö...
Misstolka mig rätt, självklart är det dumt att klubba igenom ett beslut som kan orsaka felaktig konkurrens och missade inkomster. Men jag tror faktiskt att alla praktiska problem (som brist på TMA-bilar och vem som ska betala vad) kommer lösa sig med tiden...
Inspektörn
2011-07-05, 22:22
God kväll!
Helt rätt vid en allvarlig olycka så är det andra lagar som gäller, men då pratar vi inte om några lättare sammanstötningar mellan några bilar.
Jag tror som föregående talare att alla problem kommer att lösa sig, jag vet att det redan nu har startat företag som köpt in TMA bilar och vill sälja den tjänsten till bärgarna.
Hela arbetet med den här förändringen är som alla projekt, det är mycket jobb först i början, sen kommer det nya arbetssättet att bli som vanligt vardag efter några månader.
Jag kan inte se hur t.ex. försäkringsbolagen skulle kunna smita undan att betala för TMA kostnaden vid bärgning, vid försäkringsskador. Har sett några av branschens avtal med försäkringsbolagen och man har en paragraf i avtalen som gör att avtalet inte gäller vid nya myndighetskrav.
Natti natti
Inspektörn
Jag tror som föregående talare att alla problem kommer att lösa sig, jag vet att det redan nu har startat företag som köpt in TMA bilar och vill sälja den tjänsten till bärgarna
Beroende på var betalningsansvaret hamnar så tror jag att många bärgare är intresserade av den inkomsten själva. Jag är det!
Bärgningsbil 133
2011-07-06, 22:06
God kväll!
Helt rätt vid en allvarlig olycka så är det andra lagar som gäller, men då pratar vi inte om några lättare sammanstötningar mellan några bilar.
Natti natti
Inspektörn
Men om det inte är en allvarlig händelse?
Om man råkar åka på en olycka?
Om man är vittne till en olycka?
Vad kommer gälla då?
Varselbyxor klass 3 finns inte,men varsel klassade byxor som överensstämmer med EN 471 finns,dock skall det kombineras med jacka eller väst för att klara kraven vad jag vet!Har nåt att göra med den reflekterande ytans storlek,som måste vara av ett minimi mått kvcm......eller nåt sånt:smile:
Har försökt att läsa igenom alla inlägg, självklart har jag säkert missat något viktigt.
Därför några frågor:
Vad har försäkringsbranchen för reflektioner ang. TMA skyddet.
Vem kommer betala för TMA skyddet i de områden som är aktuella från våren 2012, det har säker framgått i något inlägg som jag missat!
Kommer det finnas några TMA regler för tex. fordon där chaffören själv byter däck eller mekar utan servicebil, bärgningsbil osv.
M-H
Varselbyxor klass 3 finns inte,men varsel klassade byxor som överensstämmer med EN 471 finns,dock skall det kombineras med jacka eller väst för att klara kraven vad jag vet!Har nåt att göra med den reflekterande ytans storlek,som måste vara av ett minimi mått kvcm......eller nåt sånt.
Det ska vara 1 kvm, 0,8 florocerat och 0,2 reflex.
Det ska vara 1 kvm, 0,8 florocerat och 0,2 reflex.
Den här grabben kan behöva vet sånt då.... Syns jätte bra, eller inte alls.
Den här grabben kan behöva vet sånt då.... Syns jätte bra, eller inte alls.
Krage får ha ett snack med sin personal=)
Den här grabben kan behöva vet sånt då.... Syns jätte bra, eller inte alls. Jo,det är förvisso sant. Men sen kan man ju undra varför inte han som tagit kortet kunnat gå ut i vänsterfil mycket tidigare. Jag menar snurrorna måste han ju ha sett iaf... Eller det kanske är en TMA-bil...
niva_mats
2011-07-21, 19:23
Man skall ha klass 3 på kroppen dvs tröja/jacka eller väst.
Nattetid och vid dålig sikt skall man förstärka med byxor i med klass 2 märkning och dessutom skall det finnas EN471 märkning.
Det skall även noteras att varselkläderna inte får vara smutsiga eller urtvättade.
Skulle etiketterna bli oläsliga så är kläderna "förbrukade" som varselkläder.
Jo,det är förvisso sant. Men sen kan man ju undra varför inte han som tagit kortet kunnat gå ut i vänsterfil mycket tidigare. Jag menar snurrorna måste han ju ha sett iaf... Eller det kanske är en TMA-bil...
Han var en vänlig kollega som stannat för att blocka! :) Så närmast en TMA-bil då!? ;)
dan bärgare
2011-07-21, 20:01
Han var en vänlig kollega som stannat för att blocka! :) Så närmast en TMA-bil då!? ;)vad jag trodde också :thumbup:
En liten fundering kring de nya reglerna. Det står: Allt servicearbete på väg enligt ovan ska skyddas av ett TMA (Truck Mounted Attenuator) eller TA (Truck Attenuator) fordon, som Trafikverket godkänt för att användas på statliga vägar, om inte polis eller räddningstjänst dessförinnan stängt av aktuellt körfält och det/de intilliggande körfälten.
Som jag läst i tidigare inlägg så händer det att hela räddningstjänsten drar från platsen ibland när bara fordonen är kvar att bärga. Vems är ansvaret att hålla körfältet avstängt ända tills också bärgningen är klar? Det känns ju taskigt ifall bärgaren får överta ansvaret när han redan står där.
En liten fundering kring de nya reglerna. Det står: Allt servicearbete på väg enligt ovan ska skyddas av ett TMA (Truck Mounted Attenuator) eller TA (Truck Attenuator) fordon, som Trafikverket godkänt för att användas på statliga vägar, om inte polis eller räddningstjänst dessförinnan stängt av aktuellt körfält och det/de intilliggande körfälten.
Som jag läst i tidigare inlägg så händer det att hela räddningstjänsten drar från platsen ibland när bara fordonen är kvar att bärga. Vems är ansvaret att hålla körfältet avstängt ända tills också bärgningen är klar? Det känns ju taskigt ifall bärgaren får överta ansvaret när han redan står där.
Indirekt Väghållaren. I förlängingen alltså väghållningsentreprenören.
Räddningstjänsten har till uppgift att utföra "räddningstjänst", dvs det som rymms inom lagen om skydd mot olyckor, bland annat. När "räddningstjänsten" är avslutad, i många fall när miljö frågan är säkrad, personerna som fanns i fordonet har avförts till sjukhus med ambulans eller omhändertagna på annat sätt, så har inte räddningstjänsten någon mer uppgift.
I normalfallet så lämnas ärendet över till polisen. Och där kommer bärgaren in.
Väghållaren har till uppgift att hålla vägen farbar och undenröja eventuella hinder, och sköta underhåll därtill.
Jo,det är förvisso sant. Men sen kan man ju undra varför inte han som tagit kortet kunnat gå ut i vänsterfil mycket tidigare. Jag menar snurrorna måste han ju ha sett iaf... Eller det kanske är en TMA-bil...
Eftersom man är arbetsskadad så ligger avsökningsområdet på annan trafik och hinder normalt på en högre nivå än genomsnittsbilisten, men jag vill nog ändå påstå att han syntes ganska bra, jag fick uppfattning om vad som pågick ca 300m före.
Nu stannade jag, och det var först då som han kunde (?) eller vågade (?) kliva ut. Kunderna i Seaten såg minst sagt skräckslagna ut.
Indirekt Väghållaren. I förlängingen alltså väghållningsentreprenören.
Räddningstjänsten har till uppgift att utföra "räddningstjänst", dvs det som rymms inom lagen om skydd mot olyckor, bland annat. När "räddningstjänsten" är avslutad, i många fall när miljö frågan är säkrad, personerna som fanns i fordonet har avförts till sjukhus med ambulans eller omhändertagna på annat sätt, så har inte räddningstjänsten någon mer uppgift.
I normalfallet så lämnas ärendet över till polisen. Och där kommer bärgaren in.
Väghållaren har till uppgift att hålla vägen farbar och undenröja eventuella hinder, och sköta underhåll därtill.
Jag vet inte om jag missförstår ditt svar eller om du missförstod min fråga. Jag ska förtydliga:
Om jag (när jag jobbar som bärgare) ska bärga en bil på E4 måste jag beställa en TMA-bil för att skydda mig och arbetsområdet. Om jag inte gör det så bryter jag mot lagen.
Om jag kallas till en olycka där räddningstjänsten redan är på plats och polisen har stängt av körfältet så är ju redan platsen säkrad därmed. Måste jag beställa dit en TMA bil ifall räddningstjänsten och därmed polisens avspärrning lämnar platsen innan jag är klar med bärgningen? Eller är polisen skyldig att hålla körfältet avstängt tills även jag är klar och har lämnat platsen?
Det verkar ju ologiskt att de kan/får lämna platsen och lämna en oskyddad bärgare. I ett sådant fall kan ju inte bärgaren ställas till svars för att han jobbar utan skydd.
Jag vet inte om jag missförstår ditt svar eller om du missförstod min fråga. Jag ska förtydliga:
Om jag (när jag jobbar som bärgare) ska bärga en bil på E4 måste jag beställa en TMA-bil för att skydda mig och arbetsområdet. Om jag inte gör det så bryter jag mot lagen.
Om jag kallas till en olycka där räddningstjänsten redan är på plats och polisen har stängt av körfältet så är ju redan platsen säkrad därmed. Måste jag beställa dit en TMA bil ifall räddningstjänsten och därmed polisens avspärrning lämnar platsen innan jag är klar med bärgningen? Eller är polisen skyldig att hålla körfältet avstängt tills även jag är klar och har lämnat platsen?
Det verkar ju ologiskt att de kan/får lämna platsen och lämna en oskyddad bärgare. I ett sådant fall kan ju inte bärgaren ställas till svars för att han jobbar utan skydd.
Jo, jag tror jag förstod din fråga, och du fick ett luddigt svar. Svaret du säker finns lite tidigare i tråden men säger att "alternativet" till avstäning med TMA är helt avstängt, inte ett eller ett par körfält med polisbil. För man har tydligt tolkat det som att en polisbil är inte tillräckligt för att stänga av enskilda körfält.
Tänk också på att ingen annan än din arbetsgivare har ansvar för din arbetsmiljö, även om det kan finnas samverkan i paraplyorgansiationer och med andra myndigheter. Lämnar de dig så måste du själv "fixa" TMA.
Jag har svårt att se att någon skulle bli lämnad med kommande regelverk, men som sagt; räddningstjänsten har inget krav att stanna - de utför endast räddningstjänst.
Svaret du säker finns lite tidigare i tråden men säger att "alternativet" till avstäning med TMA är helt avstängt, inte ett eller ett par körfält med polisbil. För man har tydligt tolkat det som att en polisbil är inte tillräckligt för att stänga av enskilda körfält.
När jag läser AMV:s skrivelse så stod det faktiskt att man var tvungen att ha ett TMA-skydd eller att det drabbade och de intilliggande körfälten skulle stängas av av polis eller räddningstjänst.
Jag skall dubbelkolla imorgon, men jag tror att de nog faktiskt kan ha skapat sig en liten gråzon, eller helt enkelt ändrat sig, iom detta. Från början var det ju tal om att om inte TMA-skydd fanns skulle hela vägen stängas av, något som kändes rätt mycket overkill om man jämställer en TMA-bil med X antal enheter som skall stänga av en hel väg
Ska man tolka skrivelsen bokstavligt (vilket man ska) så innebär ju det att på tex Essingeleden eller andra 3+ filiga vägar räcker det med att stänga av två körfält i vissa fall, vilket iofs skulle vara bra då det somsagt låter rätt mycket overkill med totalavstängt.
Men jag får somsagt återkomma i frågan.
Tydligen så gillas inte arbetsmiljöverkets modell av alla!
http://www.tidningenproffs.se/artikel/ur-innehallet/2011/09/Bargningsforetag-kritiserar-skyddskrav/
Tydligen så gillas inte arbetsmiljöverkets modell av alla!
http://www.tidningenproffs.se/artikel/ur-innehallet/2011/09/Bargningsforetag-kritiserar-skyddskrav/
Intressant att "transport" tidningar tar upp frågan, men dock har man lite tunt i sin källa låter det som.
Det aktuella ärendet drivs av Assistancekåren, Falck Räddningskår och SSBT/Viking Sverige i samverkan. Även SÅ är med på ett hörn.
Överklagandet har inget med att själva åtgärden (TMA-fordon) ogillas, utan den består av två problem;
1) Vitesbeloppen i paritet till arbetstagarens ansvar mot arbetsgivarens ansvar är orimligt
2) Rätten att stänga av en väg (här menas även vägren, körfält helt eller delvis) saknar lagstöd
bärgarpeter
2011-10-06, 12:50
Hej igen!
Tänkte att jag skulle försöka svara på några fler frågor.
Att Arbetsmiljöverket skjuter fram datumet från oktober 2011 till april 2012 för införande om krav på TMA skydd är endast för att Ni/branschen bett om det, branschen vill hinna lösa en del problem.
Efter den 2 april 2012 ska inga bärgningar av de bärgningsföretag som fått krav på sig från Arbetsmiljöverket genomföras på E 4 i Sth län genomföras om man inte har ett TMA skydd eller att polis eller räddningstjänst stängt av berörd fil och intilliggande filer. Detta gäller oavsett vad det är för typ av bärgningsbil.
Polis, räddningstjänsten, Trafikverket, Transportstyrelsen med flera är informerade om vad Arbetsmiljöverket har beslutat om när det gäller servicearbete på E 4:an från april 2012.
Angående det höga vitet så är det baserat på risken i er arbetsmiljö. Jag kan inte förstå att ni ser det som en nitlott. Det är ett bra verktyg för att ni i branschen inte ska bryta mot förbudet och få en säkrare arbetsmiljö. Så om man följer förbuden så slipper man betala och man får en säkrare arbetsmiljö. Det kan inte vara en nitlott.
Håller med att man skulle gå hårdare åt de som bryter mot väglagstiftningen, men det är något som jag inte rår på, men jag har åsikter i frågan. Visst skulle tuffare tag mot bilisterna höja trafikmoralen och efterlevnaden av de lagar som finns, men den frågan ligger under ett annat departement och myndighet.
Kraven (förbuden) gäller även för de som har enskild firma, om de fått kraven från Arbetsmiljöverket. Om något bolag inte fått krav och bärgar frekvent på E 4:an ska det få samma krav på sig som Ni övriga bärgare.
Nästa bransch som får samma krav som Bärgarna fått är däckbranschen och biltillverkare som har mekaniker som utför jobb efter vägen.
Har inte bestämt mig ännu men troligen kommer jag att gå på semester från nästa vecka, eller vecken där på, det beror på om jag hunnit jobba undan jätte högen på skrivbordet. Så jag kommer att vara borta ca 4-5 veckor. Så jag kommer tillbaka i augusti för nya tag.
Så en skön sommar på er! :thumbup:
Inspektörn
vad gäller om en person är privat och som bärgar en bil eller bogsering ,kanske är dags att det blir förbud att få bogsera på väg utan att man har utbildning eller riktig firma för sånt ,För det händer ju att man hyr ut grejorna ibland till privata som man känner och som har jobbat åt en förr, vad gäller för dom får dom vite också, det ska väl gälla alla isåfall annars går det ju att fuska
vad gäller om en person är privat och som bärgar en bil eller bogsering ,kanske är dags att det blir förbud att få bogsera på väg utan att man har utbildning eller riktig firma för sånt ,För det händer ju att man hyr ut grejorna ibland till privata som man känner och som har jobbat åt en förr, vad gäller för dom får dom vite också, det ska väl gälla alla isåfall annars går det ju att fuska
Hörsägen säger att man ska bli hårdare på "stoppförbud" som gäller på bland annat motorväg. Det sägs också att man kommer att vara hårdare mot dem med tex rampbil/bilkärra och liknande. Lånar du ut firmans bil, till tex en fd anställd så kan jag bara anta att "kraven" gäller även då - då "privat körning" med tung lastbil är något som med tiden har försvunnit.
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.