Visa fullständig version : NRC tungbärgnings aggregat?
Satt och tittade lite på Ivers senaste kreation och har lite funderingar som jag vill få bekräftade eller förklarade.
http://www.sos-stockholm.se/gallery/uploaded/821/nrc3_copy2.jpg
På den här bilden så är det två kolvar som jag gissar sköter lyftandet av bommen.
Frågan är hur tiltar man stickan?
Av bilden att dömma så sänker man stickan med hjälp av vinchen och sen sköts tiltandet av sned strävan som sitter fast mellan vajer hönorna.
Lite fler bilder i olika lägen hade uppskattats av mig och säkert några fler här på forumet.
Med vanlig halsning. :drunk:
Blue
stikkan viks upp som med en kolv i transport läge som den är på bilden
tilten sköts via över bomen som skjuts ut / inn .. själva bomen där bak löper på rullar som sitter längst ner på stikk fästet dvs den tiltar direkt och mycket åt båda hållen vajrana har jag krokat fast där för att dom inte skall skramla omkring
det finns några flera bilder här om du går inn på mina bilder i gallerian
lyft kraften med stikkan i inndraget läge är ca 35 ton och längst ut ca 11 ton
fråga på
mvh iver
stikkan viks upp som med en kolv i transport läge som den är på bilden
tilten sköts via över bomen som skjuts ut / inn .. själva bomen där bak löper på rullar som sitter längst ner på stikk fästet dvs den tiltar direkt och mycket åt båda hållen vajrana har jag krokat fast där för att dom inte skall skramla omkring
det finns några flera bilder här om du går inn på mina bilder i gallerian
lyft kraften med stikkan i inndraget läge är ca 35 ton och längst ut ca 11 ton
fråga på
mvh iver
Tack för snabba svar, det var ungefär som jag gissade.
Lyckades inte hitta några bra bilder på NRCs hemsida så jag frågade här och fick svar direkt. :thumbup:
glömde en sak när du lyfter så går agregatet rakt upp inte i från bärgarn så allt kommer närmare bakaxeln på bärgarn
glömde en sak när du lyfter så går agregatet rakt upp inte i från bärgarn så allt kommer närmare bakaxeln på bärgarn
Jag letade upp dom andra bilderna från bygget och där syns det ju hur aggregatet fungerar.
Smidigt att inte "överhänget" ändras om man lyfter eller sänker stickan.
Smart konstruktion! Ser ut väga betydligt mindre än en "traditionell" tungbyggnation.
Vad är det för avstånd från sista axeln till innersta lyftpunkt?
Vad är tjänstevikten på de olika axlarna?
/Andreas
från sentrum sista axel till innersta lyft punkt 2620mm längst ut 4500mm
dan bärgare
2011-09-28, 04:56
Smidigt att inte "överhänget" ändras om man lyfter eller sänker stickan. vad spelar det för roll?? du har väll hydrauliskt utskut så du ställer in den i rätt transportläget :smile:
bärgarpeter
2011-09-28, 07:33
[QUOTE=iver;42132]från sentrum sista axel till innersta lyft punkt 2620mm längst ut 4500mm[/Q går det att svänga fullt med bil på i innersta läget iver tyckte du sa det
från sentrum sista axel till innersta lyft punkt 2620mm längst ut 4500mm
Okej, tack. Du har inga vikter då? :smile:
tj vikt 15040 kg ca 7 ton bak ,det skall monteras vikt fram ,samlar bly nu .
och som peter skrev det går att svänga fullt med bil i grillen och stikkan i innersta läge
till dan spelar stor roll! avståndet från bakaxel/tandem mitt bestämmer hur stort axel tryck du får långt = högre axel tryck så kasper är inte fel ute med ute ,kort pinne är bra
och som peter skrev det går att svänga fullt med bil i grillen och stikkan i innersta läge
till dan spelar stor roll! avståndet från bakaxel/tandem mitt bestämmer hur stort axel tryck du får långt = högre axel tryck så kasper är inte fel ute med ute ,kort pinne är bra
Okej, borde ge en laglig lastvikt på ca 7,7 ton vid 19 tons boggitryck om jag räknat rätt, inte illa! :thumbup: Sveriges lagligaste tungbärgare?
dan bärgare
2011-09-29, 03:53
till dan spelar stor roll! avståndet från bakaxel/tandem mitt bestämmer hur stort axel tryck du får långt = högre axel tryck så kasper är inte fel ute med ute ,kort pinne är bra:hihi: DENNA DISKUTION HAR VARIT PÅ TAPETEN FÖRUT, och tills den dagen då någon överbevisat mej att en 3axlig puscherbil lastar mer än en 4axlig boggi "lagligt" så skall jag :hail: för er. bärgaren som jag numera kör är en "4axlig med tandem" och inget av det som jag lyft hittintills så har jag inte ens varit uppe i närheten av 19t boggitryck men vist den har ju 21790kg i tjänstevikt. inget ont om dinna fina bärgare iver då dom ju ser finna och tuffa ut men nossbilar körde man förr i tiden då det var standar :smile: i dag bygger man frambyggt för att få mer plats bakom hytten till tex skåp höggt monterande bränsletank luft tankar vikter mm då detta kommer närmare framaxlen och varför gör man det :smile: och varför bygger 99% boggi och inte puscher :smile:
:hihi: DENNA DISKUTION HAR VARIT PÅ TAPETEN FÖRUT, och tills den dagen då någon överbevisat mej att en 3axlig puscherbil lastar mer än en 4axlig boggi "lagligt" så skall jag :hail: för er.
Herregud alltså :eek: min sandlåda är större än din sandlåda :thumbd:
Dan spelar ingen roll hur många axlar eller hur stor bärgningsbil du har eller inte har, poängen som Iver snackade om var att avståndet från axlar till lyftpunkt bestämmer axeltrycket!!
Dan jag tar det en gång till sakta och större text så kanske det sjunker in:
Kort avstånd mellan axlar och lyftpunkt = mindre axeltryck
Långt avstånd mellan axlar och lyftpunkt = högre axeltryck
T.o.m jag som aldrig suttit i en tungbil kan räkna ut detta :hail: Teoretiskt sett så kan en 3-axling med mycket kort sticka få samma eller mindre axeltryck som en 4-axling med mycket lång sticka. Har med hävarmsprincipen att göra Dan.
OBS! Jag snackar endast om axeltryck och inte hur lagligt eller olagligt lastningen är, ok?
Här Dan får du läsa lite om hävarmsprincipen:
http://bodybuilder.scania.com/BWM/sv/bok3sv.pdf
Du hade ju lite problem med det tidigare, se den här länken:
http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=2993
Läs gärna mitt inlägg både en och två eller tre gånger innan du svarar så att det sjunker in vad jag skrivit, ok?
Jag tänker inte delta i någon pajkastningsdebatt men diskuterar gärna sakligt, det är ju ett intressant ämne. :smile:
När vi byggde vår tungflakare så gjorde jag ett program för att räkna på detta, jag la bara in de data jag fått på Ivers bil och fick fram till följande:
http://www.bargningsservice.se/diverse/nrc_axeltryck.jpg
Jag räknar gärna på din bil också Dan, men då behöver jag veta tjänstevikt på främre och bakre boggi. Enligt bilregistret så lyfter din bil 7330kg vid vid 21 tons boggitryck, alltså mindre än Ivers vid 19 tons boggitryck. Varför det ser ut så handlar nog inte så mycket om boggi vs puscher, utan snarare att Ivers bil är lättare bak.
Jag hoppas ingen ser detta som ett påhopp på 4-axliga tungbilar, det är inte meningen. I praktiken så kan ju den 4-axliga lyfta mycket mer tack vare mer motvikter fram, men tyvärr sticker ju boggitrycket iväg.
Mvh
Andreas
Problemet är inte att boggien blir överlastad, problemet är att man inte lyckas behålla vikten över framaxeln om man inte hänger på vikter fram på bilen.
Har du två framaxlar kan du ha mer motvikt! Däremot är det inte säkert att du kan lasta mer eftersom bilen har högre tjänstevikt.
dan bärgare
2011-09-29, 10:38
Jag tänker inte delta i någon pajkastningsdebatt men diskuterar gärna sakligt, det är ju ett intressant ämne. :smile:
När vi byggde vår tungflakare så gjorde jag ett program för att räkna på detta, jag la bara in de data jag fått på Ivers bil och fick fram till följande:
http://www.bargningsservice.se/diverse/nrc_axeltryck.jpg
Jag räknar gärna på din bil också Dan, men då behöver jag veta tjänstevikt på främre och bakre boggi. Enligt bilregistret så lyfter din bil 7330kg vid vid 21 tons boggitryck, alltså mindre än Ivers vid 19 tons boggitryck. Varför det ser ut så handlar nog inte så mycket om boggi vs puscher, utan snarare att Ivers bil är lättare bak.
Jag hoppas ingen ser detta som ett påhopp på 4-axliga tungbilar, det är inte meningen. I praktiken så kan ju den 4-axliga lyfta mycket mer tack vare mer motvikter fram, men tyvärr sticker ju boggitrycket iväg.
Mvh
Andreashej andreas! är uträkningen på en puscher eller boggi?! då eran tungflakare är en boggi..
hej andreas! är uträkningen på en puscher eller boggi?! då eran tungflakare är en boggi..
Hej!
Uträkningen är för en pusher där driven tar 60% och stöden 40% av vikten. Programmet tar ingen hänsyn till vilken typ av boggi det är, det får man tänka på själv när man skriver in värdena på A2 och A3.
/Andreas
Jag är väldigt nyfiken på din uträkning av Dan's eller någon liknande 4-axlig tungbärgare (inte flak) för att se skillnaden mellan en 3-axlig pusher och en 4-axlig tandem :-)
Hoppas någon här kan ge dig dom uppgifter du behöver.
Jag räknar gärna på din bil också Dan, men då behöver jag veta tjänstevikt på främre och bakre boggi. Enligt bilregistret så lyfter din bil 7330kg vid vid 21 tons boggitryck, alltså mindre än Ivers vid 19 tons boggitryck. Varför det ser ut så handlar nog inte så mycket om boggi vs puscher, utan snarare att Ivers bil är lättare bak
Mvh
Andreas
__kasper
2011-09-29, 20:34
Hej.
Jag skall inte förstöra den "goda" stämningen med mina radikala åsikter.
Jag skall däremot tacka om fina inlägg var det kommer fint fram grundprinciperna som man måste följa när man talar om en tungbärgare/garagebärgare.
Grundprincipen är ju att desto kortare baköverhäng så desto bättre förmåga att bära lass.
En vanlig boggie bil har alltid ett relativt långt baköverhäng för baköverhänget kommer mellan bakaxlarna. Det händer inte om man har en puscheraxel för det finns inget "gungpunkt" var tyngden delas jämt mellan axlarna.(känner inte tekniska ord svenskaspråket, sorry)
En del finnar har byggt fjädringen om på deras tandemdrag så att man kan öka trycket på sista axeln och då vänder bärgaren bättre och baköverhänget blir kortare.
Allt detta har jag sagt flera gånger men Dan lyssnar inte :depressed
En vanlig boggie bil har alltid ett relativt långt baköverhäng för baköverhänget kommer mellan bakaxlarna. Det händer inte om man har en puscheraxel för det finns inget "gungpunkt" var tyngden delas jämt mellan axlarna.(känner inte tekniska ord svenskaspråket, sorry)
Hmm, här vet jag inte om jag håller med riktigt. Boggins tyngdpunkt ("gungpunkt") hamnar väl ungefär mitt mellan axlarna oavsett om det är en pusher eller en vanlig boggi? Det som kan skilja lite grann är hur boggin fördelar vikten mellan axlarna. På vår Scania så fördelas vikten 60/40 mellan driv/stöd, d.v.s. boggins tyngdpunkt hamnar lite närmare driven. Det borde fungera på samma sätt med en pusher med den skillnaden att tyngpunkten förskjuts åt "rätt" håll, d.v.s. bakåt. Om man nu inte "fuskar" och dumpar luften ur luftfjädringen på stödaxeln, men då kunde man ju lika gärna köpt en tvåaxlig bil från början... :smile:
jeep j20
2011-09-29, 23:34
Hmm, här vet jag inte om jag håller med riktigt. Boggins tyngdpunkt ("gungpunkt") hamnar väl ungefär mitt mellan axlarna oavsett om det är en pusher eller en vanlig boggi? Det som kan skilja lite grann är hur boggin fördelar vikten mellan axlarna. På vår Scania så fördelas vikten 60/40 mellan driv/stöd, d.v.s. boggins tyngdpunkt hamnar lite närmare driven. Det borde fungera på samma sätt med en pusher med den skillnaden att tyngpunkten förskjuts åt "rätt" håll, d.v.s. bakåt. Om man nu inte "fuskar" och dumpar luften ur luftfjädringen på stödaxeln, men då kunde man ju lika gärna köpt en tvåaxlig bil från början... :smile:
Bygger man med ev tag axel från nrc så kan du reglera främre axeltryck pga att man får hävpunkten närmare den bärgade bilen ,sparar ramen på bärgaren enormt,front vikter är ju inte bra ur väghållnings synpunkt heller pga att vikten ligger framför hjulen.Alla tycker ju olika om hur den bästa bilen ska vara byggd,så är det bara . Tycker att nya konstruktioner på bilarna behövs.utveckling föder nya arbetssätt ,och det är bra.:thumbup:
Uffe Västerås
2011-09-30, 08:20
Jag kör med pusher axel jätte bra när man bärgar tungt men ett skit annars. Man får en bil med en väldigt lång hjulbas när man kör tomt det är den stora nackdelen med pusher axel.
Bygger man med ev tag axel från nrc så kan du reglera främre axeltryck pga att man får hävpunkten närmare den bärgade bilen
Det är helt riktigt att man flyttar hävpunkten bakåt om man släpper på trycket på pusheraxeln och därmed lägger över mer vikt på driven, men vad säger konstapeln om man vid en vägning har t.ex. 18 ton på driven och 1 ton på pushern? Totala boggitrycket är ju då okej, men jag antar att dom tittar på fördelningen också?
front vikter är ju inte bra ur väghållnings synpunkt heller pga att vikten ligger framför hjulen.
Menar du med eller utan last? Det är klart att den kan bli lite framtung och understyrd när man åker tom, men för egen del så föredrar jag nog det framför att ha för lite vikt på framaxeln efter att man har lastat.
Tycker att nya konstruktioner på bilarna behövs.utveckling föder nya arbetssätt ,och det är bra.:thumbup:
Håller med! :thumbup:
Mvh
Andreas
Man får en bil med en väldigt lång hjulbas när man kör tomt det är den stora nackdelen med pusher axel.
Ja det tycker jag också är den största nackdelen med pusher, inte kul när man ska navigera på trånga verkstadsgårdar.. :smile:
__kasper
2011-09-30, 09:54
Lagen är lagen, så är det. Men konstapeln får inte vara så svartvit i sitt tänkande. En bärgare har inte så mycket att göra men en vanlig lastbil var lasset kommer någonlunda jämt på hela bilen.
En tungbärgare får tyngden alltid bakom bakaxeln/larna. Det menar att det ända som fungerar ordentligt är en två axling. En puscher fungerar också om man lurar. Allt annat kräver en någonslag kompensering av vikten som förluras från de styrande hjulen dvs ändan. En bärgare med två bakaxlar biter så hårt fast i vägen att det krävs enorm kraft att vända riktiningen_> motvikt:banghead: .
Det har kommit drivande och dragande bakaxlar men de kostar så mycket och är ännu relativt okända. Bärgarna tvivlar om de är tekniskt pålitliga.
Sisu har en 16 ton vändande axel. Enkel däck får en enorm tyngd att bära och det menar att bilen kan vara dålig i svåra förhållanden om vägen ger efter.
Jag har följt med sopbilar och deras styrande bakaxel, de har stora problem. Hydrauliken läcker, axeln böjs, slitash av material osv... I en tungbärgare skulle vändande axeln ha ännu större lass att bära så jag tror inte att det skulle lyckas.
Ni har ju i sverige tungflakbärgare med vändande bakaxel, det skulle vara bra att höra en ärlig åsikt om hur de fungerar.?
Jag ser att motvik i all form är dåligt om den inte är en användbar form, dvs stödben, kran osv... Dessutom är varenda fyraxling jag sätt byggd så att vid tunglass förkortas axelavståndet...
CHEVA C31
2011-09-30, 10:00
:hihi: DENNA DISKUTION HAR VARIT PÅ TAPETEN FÖRUT, och tills den dagen då någon överbevisat mej att en 3axlig puscherbil lastar mer än en 4axlig boggi "lagligt" så skall jag :hail: för er. bärgaren som jag numera kör är en "4axlig med tandem" och inget av det som jag lyft hittintills så har jag inte ens varit uppe i närheten av 19t boggitryck men vist den har ju 21790kg i tjänstevikt. inget ont om dinna fina bärgare iver då dom ju ser finna och tuffa ut men nossbilar körde man förr i tiden då det var standar :smile: i dag bygger man frambyggt för att få mer plats bakom hytten till tex skåp höggt monterande bränsletank luft tankar vikter mm då detta kommer närmare framaxlen och varför gör man det :smile: och varför bygger 99% boggi och inte puscher :smile:
Kör du bara Pb med scanian,för du tror väl inte att vi andra som kör tungt är så jävla dumma att vi tror på detta,den bilen du kör numera lastar ca 5000kg vid 19 t boggitryck vill jag påstå,har du något annat vill jag ha det svart på vitt.
Kör du bara Pb med scanian,för du tror väl inte att vi andra som kör tungt är så jävla dumma att vi tror på detta,den bilen du kör numera lastar ca 5000kg vid 19 t boggitryck vill jag påstå,har du något annat vill jag ha det svart på vitt.
Det är sådana här inlägg som får alla diskussioner här att spåra ur, riktigt tråkigt tycker jag! :thumbd:
@Kasper; Jag återkommer med svar till dig, men nu måste jag iväg.
CHEVA C31
2011-09-30, 16:37
[QUOTE=Andreas;42181]Det är sådana här inlägg som får alla diskussioner här att spåra ur, riktigt tråkigt tycker jag! :thumbd:
Är sanningen illa hörd.I så fall tackar jag för mig på detta forum.
Är sanningen illa hörd.I så fall tackar jag för mig på detta forum.
Det var i första hand tonen i ditt inlägg som jag reagerade på, men det kanske bara var jag som uppfattade det som ganska provocerande...
Ni har ju i sverige tungflakbärgare med vändande bakaxel, det skulle vara bra att höra en ärlig åsikt om hur de fungerar.?
Jag ser att motvik i all form är dåligt om den inte är en användbar form, dvs stödben, kran osv... Dessutom är varenda fyraxling jag sätt byggd så att vid tunglass förkortas axelavståndet...
Vi har styrande bakaxel på vårt tungflak och det har fungerat bra i 8 år, det enda som har gått sönder är hydraulslangar vid något tillfälle.
Varför är du så negativ till motvikter? :smile: En motvikt kan ju göra rätt mycket för lastförmågan, speciellt om den hänger framför framaxeln.
dan bärgare
2011-09-30, 20:01
Det var i första hand tonen i ditt inlägg som jag reagerade på, men det kanske bara var jag som uppfattade det som ganska provocerande...
Vi har styrande bakaxel på vårt tungflak och det har fungerat bra i 8 år, det enda som har gått sönder är hydraulslangar vid något tillfälle.
Varför är du så negativ till motvikter? :smile: En motvikt kan ju göra rätt mycket för lastförmågan, speciellt om den hänger framför framaxeln.
ni tar ju med det mästa med den tungflakaren :thumbup: framför allt med den kofångaren :biggrin:
ni tar ju med det mästa med den tungflakaren :thumbup: framför allt med den kofångaren :biggrin:
Du har rätt dan, allt åker med. Om vi inte diskuterar längd förstås.
Tanken med våran motvikt var, "vi hänger på den när vi får tungjobb".
Det blev i verkligheten "Vi ställer av den när vi vill ha 11060kg på flaket"
__kasper
2011-09-30, 21:24
Motvikt och min negativa inställning. Jag tycker att de är en enkel och dålig lösning att montera extra vikt i fronten. Det är sjukt att köra en bil som är hela tiden full lastad i fronten. Har förstått att de är inte sällsynt att en 4axling har +5% på båda framaxlarna. Det känns bara att man skulle kunna hitta en annan lösning till problemet och glömma extra motvikten. Vi har ju inte motvikt på någon av våra 3 tungbärgare, eller enligt bara en tungbärgare som har 3axlar. Assistancekåren tycker att en tungbärgare måste ha 3axlar för att vara en tungbärgare. Så vi gör exakt samma arbete som ni men med 2 och 3axliga bilar som inte har motvikt och det förosakar inte problem. En 5 axlad är inte sällsynt här... ( jag skrev detta svar med mobiltelefon så det kan hända att texten är mer råddig än vanlig)
Motvikt och min negativa inställning. Jag tycker att de är en enkel och dålig lösning att montera extra vikt i fronten. Det är sjukt att köra en bil som är hela tiden full lastad i fronten. Har förstått att de är inte sällsynt att en 4axling har +5% på båda framaxlarna. Det känns bara att man skulle kunna hitta en annan lösning till problemet och glömma extra motvikten. Vi har ju inte motvikt på någon av våra 3 tungbärgare, eller enligt bara en tungbärgare som har 3axlar. Assistancekåren tycker att en tungbärgare måste ha 3axlar för att vara en tungbärgare. Så vi gör exakt samma arbete som ni men med 2 och 3axliga bilar som inte har motvikt och det förosakar inte problem. En 5 axlad är inte sällsynt här... ( jag skrev detta svar med mobiltelefon så det kan hända att texten är mer råddig än vanlig)
Problemet i Sverige är att du måste ha minst 15% av bruttovikten kvar på framaxeln. Väger bilen 15ton och du lyfter 5ton med stickan så måste du ha minst tre tons axeltryck fram.
15+5=20
20*0,15=3
Enklaste sättet att lösa det här är att ha mycket vikt från början på framaxeln. Vill man då vara säker på att alltid köra lagligt i den aspekten så bygger man med två framaxlar och massor av motvikt fram!
Risken är då att man inte får så hög lastvikt kvar på bilen eftersom man har hög tjänstevikt.
Okej, det är bara att konstatera att vi har olika åsikt här. :smile: Men fundera på det här: Varför sitter det motvikter på en motviktstruck? Varför använder mobilkranar motvikter? De har ju samma grundproblematik...
__kasper
2011-10-01, 12:34
Andreas, de är sant att vikter används på olika verktyg.
Helst skulle jag se motvikten som material man kan använda, dvs sido stödben eller kran.
Som sagt så kan man fint bärga utan motvikt när man har en bakaxel. Man kan ändra sin arbetsstil till en sådan som påfrästar inte så hårt bärgare. Dvs glömma grillen och lyft under axeln. Vid sådana bärgningar måste man ha stickan så långt att hävarmsefekten blir för stor. Dvs ta i bruk de gamla goda teknikerna och klyckorna. Desto närmare man lyfter, desto kortare pinne, desto mindre vikt på bärgaren. Enkelt.
De som Dan och några andra ljuger här om att man skulle göra skador med att använda klyckor har inte någon sanning i sig. Så klart kan man ju söndra allt fast med att backa in med bärgaren i bussens framruta. De har inte något att göra med hur man bärgar.
Jag vet att en Iveco Crossway kan lyftas med klyckor, och inga skador förekommer men man kan söndra ivecons frambalk med fel lyft, det har jag sätt.
Så med andra ord, jag skulle helst skola chaufförerna ordentligt och satsa på deras lön och köpa mindre-> billigare bärgare.
Chaufförernas kunnande är ett väldigt problem. Det är mycket svårt att hitta en människa som orkar med tungbärgande. Det att man orkar med yrket är bara en liten del av vad det krävs. Man måste vara 100% motiverad, känna teknik, hantera olika verktyg, ha vett i huvudet och vara färdig att lära sig nya saker, mm....
Ett bra fungerande bärgningsföretag har sällan mera än 5 anställda. I de bra fungerande firmorna kör ägaren själv dagligen tungbärgaren, om han inte känner branschen så skiter det sig och kunnandet ligger på chaufförernas kunnande. Den skickligaste i firman måste vara ägaren!
Faktist i en stor firma är det bäst att ge en 4 axling och grill till personalen. Ha en bunt med skadeanmällappar och be om skydd från himlen :)
Kanske bäst skulle det fungera med att varje chaufför skulle äga sin egna bil och köra för ett företag vart kunden ringer. Kanske då skulle kvaliten vara hög på kunnandet när man skulle själv måsta ersätta sina skador.
Men varifrån hitta 4 stenhårda proffsar som skulle komma överens med varandra... Svårt svårt...
dan bärgare
2011-10-01, 13:58
Andreas, de är sant att vikter används på olika verktyg.
Helst skulle jag se motvikten som material man kan använda, dvs sido stödben eller kran.
Som sagt så kan man fint bärga utan motvikt när man har en bakaxel. Man kan ändra sin arbetsstil till en sådan som påfrästar inte så hårt bärgare. Dvs glömma grillen och lyft under axeln. Vid sådana bärgningar måste man ha stickan så långt att hävarmsefekten blir för stor. Dvs ta i bruk de gamla goda teknikerna och klyckorna. Desto närmare man lyfter, desto kortare pinne, desto mindre vikt på bärgaren. Enkelt.
De som Dan och några andra ljuger här om att man skulle göra skador med att använda klyckor har inte någon sanning i sig. Så klart kan man ju söndra allt fast med att backa in med bärgaren i bussens framruta. De har inte något att göra med hur man bärgar.
Jag vet att en Iveco Crossway kan lyftas med klyckor, och inga skador förekommer men man kan söndra ivecons frambalk med fel lyft, det har jag sätt.
Så med andra ord, jag skulle helst skola chaufförerna ordentligt och satsa på deras lön och köpa mindre-> billigare bärgare.
Chaufförernas kunnande är ett väldigt problem. Det är mycket svårt att hitta en människa som orkar med tungbärgande. Det att man orkar med yrket är bara en liten del av vad det krävs. Man måste vara 100% motiverad, känna teknik, hantera olika verktyg, ha vett i huvudet och vara färdig att lära sig nya saker, mm....
Ett bra fungerande bärgningsföretag har sällan mera än 5 anställda. I de bra fungerande firmorna kör ägaren själv dagligen tungbärgaren, om han inte känner branschen så skiter det sig och kunnandet ligger på chaufförernas kunnande. Den skickligaste i firman måste vara ägaren!
Faktist i en stor firma är det bäst att ge en 4 axling och grill till personalen. Ha en bunt med skadeanmällappar och be om skydd från himlen :)
Kanske bäst skulle det fungera med att varje chaufför skulle äga sin egna bil och köra för ett företag vart kunden ringer. Kanske då skulle kvaliten vara hög på kunnandet när man skulle själv måsta ersätta sina skador.
Men varifrån hitta 4 stenhårda proffsar som skulle komma överens med varandra... Svårt svårt...:hihi: :hihi: :biggrin: DU ÄR JU BARA FÖR MYCKET!! någon mer enkelspårig person som du får man leta efter.. om man lyfter med grill i hjulen eller lyfter i axlen är ju i prinsip samma sak :freak3: sen det andreas säger om motvikter på en bärgare är ju som på en truck/mobilkran. arbetsuppgifterna är oftast varierande på en bärgning beroände på vad det är för fordon med eller utan last och var fordonet är skadat/sönder det är ju det som avgör hur och var du skall lyfta eller jobba. jag kan även säga dej kasper att jag har inte andvänt grill på den tiden jag jobbat på viking för jag vet att 99% av jobben går med klycka men det underlättar mycket vid vissa jobb att annvända grill vilket sparar på bärgaren/föraren men har man en kalle anka bärgare som du så förstår jag att du inte kan annvända en bussgrill då den bilen är i minsta laget för att kalla den tungbärgare men sen vet jag också att man kan bärga mycket med den också men att idiotförklara utveklingen & dom som har litte bättre utrustning eller större bärgare än dej är kanske inte så bra. sen om du tex lyfter i kofångaren i en buss eller inte är ju upp till dej och dinna kunder själv lyfter jag där det är säkert eller där kunden/tillverkaren förespråkar så blir alla glada och nöjda och vill dom att jag lyfter en MAN a26 i axlen så gör jag det då jag kan för att bärgaren är tillverkad för att klara det jobbet också
__kasper
2011-10-01, 21:41
Ingen kund säger hur jag skall göra mitt jobb. Jag är den som har blivit kallad för att ge hjälp. Om kunden skulle tycka att jag gör något fel så ringer han inte till mig. Vi måste tacka nej för nya kunder för vi hinner inte med alla som vill att vi skall bärga även deras fordon. De är tvugna att ringa till företag som kör med stora och dyra bärgare, men tyvärr är inte arbetskvaliten på sådan nivå att kunder är nöjd.
robban_lund
2011-10-01, 21:56
Ingen kund säger hur jag skall göra mitt jobb. Jag är den som har blivit kallad för att ge hjälp. Om kunden skulle tycka att jag gör något fel så ringer han inte till mig. Vi måste tacka nej för nya kunder för vi hinner inte med alla som vill att vi skall bärga även deras fordon. De är tvugna att ringa till företag som kör med stora och dyra bärgare, men tyvärr är inte arbetskvaliten på sådan nivå att kunder är nöjd.
Du har inte funderat på att ni helt enkelt kör för billigt ?
Och det är därför som du fortfarande kör bil från förra seklet ...:biggrin:
:hihi: :hihi: :biggrin: DU ÄR JU BARA FÖR MYCKET!! någon mer enkelspårig person som du får man leta efter..
Du Dan behöver inte leta så mycket eller länge...............du behöver bara kolla i spegeln :thumbup:
dan bärgare
2011-10-02, 09:40
Du Dan behöver inte leta så mycket eller länge...............du behöver bara kolla i spegeln :thumbup:det kom ju från rätt :bootyshak :biggrin:
__kasper
2011-10-02, 14:27
Tyvärr har du fel Robban lund. Det skulle vara enkelt att förklara allt med billighet. Våra priser är inte de billigaste men inte de dyraste heller. Tror att vi ligger ungefär där i mitten. Vad jag hört så bärgar ni med lägre priser i Sverige och chaufförernas lön är inte på samma nivå som i Finland. En personbilabärgare förtjänar i året 35- 65t euro i året. En tunärgare en aning mera. Så glömm föredomarna om fattiga och o skolade Finland. Livet går framåt och attityderna släpar tyvärr efter.
Om min bärgare, den är gammal men duger fint till det arbete som krävs av den. Så klart skulle man kunna köpa en ny bärgare men vad skulle man vinna med det? Skulle man värderas högre här på SOS forumet om man skulle köra en ny p eller r series Scania? Tyvärr berättar inte bilen eller prislappen något om ägarens ekonomi.
Nu spåras diskutionen ur det ursprungliga ämnet, några blir sårade och diskutionen blir snart osakliga. Vi har flera exempel på det...
Det är klart att det går att bärga utan motvikt, men vill man få ut så mycket som möjligt av sin bil så är ju en motvikt bra. Jag tar ett räkneexempel så får vi se om det kan övertyga dig. :smile:
För enkelhetens skull räknade jag på en (fiktiv) tvåaxlig bil, vikter och mått framgår av bilden. I det här exemplet har jag bara jämfört hur mycket man kan lasta med 15% bruttovikt kvar på framaxeln, att bakaxeltrycket blir för högt kan ju inte motvikten göra så mycket åt. (Dock lite grann, se sista exemplet)
Exempel 1, utan motvikt:
http://www.bargningsservice.se/diverse/2_axlig_utan_motvikt.jpg
Som synes kan man alltså utan motvikt lasta 6900kg med 15% bruttovikt kvar på framaxeln.
Om man antar att det är en framaxel med 8 tons maxlast så kan man alltså lasta ner den med ytterligare 1,5ton med hjälp av en motvikt. Hur stor motvikt man behöver för att åstadkomma detta beror på var man placerar den. Om man placerar den 1,5m bakom framaxeln (direkt bakom hytten) så behöver man i det här exemplet en motvikt på 2143kg för att lasta ner framaxeln med 1500kg. Nackdelen blir att man även lastar ner bakaxeln med 643kg, vilket är mindre bra!
Exempel 2, med motvikt bakom hytten: (Observera minustecknet i rutan A1, vilket betyder att motvikten ligger bakom framaxeln även om det inte syns i figuren)
http://www.bargningsservice.se/diverse/2_axlig_motvikt_bak.jpg
Om man istället placerar motvikten 1,5m framför framaxeln så behöver man bara 1154kg för att åstadkomma samma effekt, dessutom får man den positiva bieffekten att bakaxeln avlastas med 346kg! Ytterligare en positiv effekt är att eftersom motvikten väger mindre så blir bruttovikten mindre, vilket gör att man kan lasta lite till eftersom framaxeltrycket kan vara lite lägre (15% av bruttovikten).
Exempel 3, med motvikt i fronten:
http://www.bargningsservice.se/diverse/2_axlig_motvikt_fram.jpg
I det här exemplet fick man alltså över 2 tons extra lastvikt av en motvikt på dryga tonnet, det var väl inte så illa? :smile:
Mvh
Andreas
robban_lund
2011-10-02, 18:14
Tyvärr har du fel Robban lund. Det skulle vara enkelt att förklara allt med billighet. Våra priser är inte de billigaste men inte de dyraste heller. Tror att vi ligger ungefär där i mitten. Vad jag hört så bärgar ni med lägre priser i Sverige och chaufförernas lön är inte på samma nivå som i Finland. En personbilabärgare förtjänar i året 35- 65t euro i året. En tunärgare en aning mera. Så glömm föredomarna om fattiga och o skolade Finland. Livet går framåt och attityderna släpar tyvärr efter.
Om min bärgare, den är gammal men duger fint till det arbete som krävs av den. Så klart skulle man kunna köpa en ny bärgare men vad skulle man vinna med det? Skulle man värderas högre här på SOS forumet om man skulle köra en ny p eller r series Scania? Tyvärr berättar inte bilen eller prislappen något om ägarens ekonomi.
Nu spåras diskutionen ur det ursprungliga ämnet, några blir sårade och diskutionen blir snart osakliga. Vi har flera exempel på det...
vänta nu lite, jag har inte på något sätt pratat om hela branschen i Finland eller Finlands ekonomi.
Vad jag minns så var det du själv som sa att när ni hade för många kunder så var era kunder tvungna att ringa till dom med stora bärgare som var mycket dyrare, eller?
Hur du än vänder på det så ja det GÅR att bärga med två axligt men hur bra är det?
Om det nu var så fel med fler axlar varför då tillverka bilar med boogie?
Det GÅR ju lasta lika mycket på en trailer med en axel.
dan bärgare
2011-10-02, 19:28
Det är klart att det går att bärga utan motvikt, men vill man få ut så mycket som möjligt av sin bil så är ju en motvikt bra. Jag tar ett räkneexempel så får vi se om det kan övertyga dig. :smile:
För enkelhetens skull räknade jag på en (fiktiv) tvåaxlig bil, vikter och mått framgår av bilden. I det här exemplet har jag bara jämfört hur mycket man kan lasta med 15% bruttovikt kvar på framaxeln, att bakaxeltrycket blir för högt kan ju inte motvikten göra så mycket åt. (Dock lite grann, se sista exemplet)
Exempel 1, utan motvikt:
http://www.bargningsservice.se/diverse/2_axlig_utan_motvikt.jpg
Som synes kan man alltså utan motvikt lasta 6900kg med 15% bruttovikt kvar på framaxeln.
Om man antar att det är en framaxel med 8 tons maxlast så kan man alltså lasta ner den med ytterligare 1,5ton med hjälp av en motvikt. Hur stor motvikt man behöver för att åstadkomma detta beror på var man placerar den. Om man placerar den 1,5m bakom framaxeln (direkt bakom hytten) så behöver man i det här exemplet en motvikt på 2143kg för att lasta ner framaxeln med 1500kg. Nackdelen blir att man även lastar ner bakaxeln med 643kg, vilket är mindre bra!
Exempel 2, med motvikt bakom hytten: (Observera minustecknet i rutan A1, vilket betyder att motvikten ligger bakom framaxeln även om det inte syns i figuren)
http://www.bargningsservice.se/diverse/2_axlig_motvikt_bak.jpg
Om man istället placerar motvikten 1,5m framför framaxeln så behöver man bara 1154kg för att åstadkomma samma effekt, dessutom får man den positiva bieffekten att bakaxeln avlastas med 346kg! Ytterligare en positiv effekt är att eftersom motvikten väger mindre så blir bruttovikten mindre, vilket gör att man kan lasta lite till eftersom framaxeltrycket kan vara lite lägre (15% av bruttovikten).
Exempel 3, med motvikt i fronten:
http://www.bargningsservice.se/diverse/2_axlig_motvikt_fram.jpg
I det här exemplet fick man alltså över 2 tons extra lastvikt av en motvikt på dryga tonnet, det var väl inte så illa? :smile:
Mvh
Andreasvem har gort det programet och hur är detta möjligt :confused2 den gammla scania 110:an jag körde förut fick endast lasta c:a 3400kg! i dit program får en 2axlig lasta över 6t utan motvikt och över 8t med motvikt, nä jag tror att det programet behöver justeras litte :biggrin:
dan bärgare
2011-10-02, 19:30
vänta nu lite, jag har inte på något sätt pratat om hela branschen i Finland eller Finlands ekonomi.
Vad jag minns så var det du själv som sa att när ni hade för många kunder så var era kunder tvungna att ringa till dom med stora bärgare som var mycket dyrare, eller?
Hur du än vänder på det så ja det GÅR att bärga med två axligt men hur bra är det?
Det GÅR ju lasta lika mycket på en trailer med en axel.går och får är två skilda saker :yesnod:
vem har gort det programet och hur är detta möjligt :confused2 den gammla scania 110:an jag körde förut fick endast lasta c:a 3400kg! i dit program får en 2axlig lasta över 6t utan motvikt och över 8t med motvikt, nä jag tror att det programet behöver justeras litte :biggrin:
Läs inlägget igen, jag skrev aldrig att det var lagliga lastvikter! :smile: Exemplen visar lastvikt vid 15% bruttovikt på framaxeln. Den lagliga lastvikten på ovanstående bil är snarare runt 3-3.5 ton.
robban_lund
2011-10-02, 20:16
Från det ena till det andra andreas.
Något som jag sagt tidigare men inte fått gehör för är att man kan ändra lastvikten genom att flytta fram in fästningen av aggregatet längre fram mot hytten eller ha ett längre agg. kan man inte få in detta i programmet?
Och innan nu alla börjar dravlet om att det är bakaxeln som är hävpunkten så ja det är den men tro det eller ej det gör skillnad hur aggregatet ser ut mellan bakaxel och hytt.
vikings tungbil i lomma är samma bygge som Jonnys gamla i Lund (tror att den rullar i borås idag) men ändå så lastar den sistnämnda nästan 1,5 t mer i stickan bara på grund av längre agg.
Något som jag sagt tidigare men inte fått gehör för är att man kan ändra lastvikten genom att flytta fram in fästningen av aggregatet längre fram mot hytten eller ha ett längre agg. kan man inte få in detta i programmet?
Och innan nu alla börjar dravlet om att det är bakaxeln som är hävpunkten så ja det är den men tro det eller ej det gör skillnad hur aggregatet ser ut mellan bakaxel och hytt.
vikings tungbil i lomma är samma bygge som Jonnys gamla i Lund (tror att den rullar i borås idag) men ändå så lastar den sistnämnda nästan 1,5 t mer i stickan bara på grund av längre agg.
Detta spelar igen roll då man räknar hur aggregatet ser ut. Men om man ska vara lite mer noggrann så ska man nog väga alla axlar separat.
Sen är det klart att de spelar roll hur aggregatet ser ut och hur bra lastvärden man får. Har man längre bom sitter antagligen vinscharna längre fram och du får mer vikt framåt.
robban_lund
2011-10-02, 21:21
Detta spelar igen roll då man räknar hur aggregatet ser ut. Men om man ska vara lite mer noggrann så ska man nog väga alla axlar separat.
Sen är det klart att de spelar roll hur aggregatet ser ut och hur bra lastvärden man får. Har man längre bom sitter antagligen vinscharna längre fram och du får mer vikt framåt.
Sen har du också ett annat fenomen som inte alla tänker på.
Lika mycket som du får en häv effekt bakom in fästningarna på bakre kolvarna eller bakaxeln så har du samma häv effekt åt andra hållet.
Med andra ord så ju längre triangel du har framför brytpunkten desto högre lyft förmåga bakom.
Jag håller med Johan här, det spelar ingen roll hur aggregatet ser ut. Det som räknas är vikterna på fram / bakaxlar och hävarmarna (axelavstånd och avstånd mellan bakaxel och lyftpunkt). Det måste vara något annat som skiljer bilarna åt? Om inte annat är det väl inte omöjligt att de räknat fel på bilprovningen på någon av bilarna. :smile:
__kasper
2011-10-02, 21:52
Det GÅR ju lasta lika mycket på en trailer med en axel.
De händer nu och då på vintern att kunderna får inte hjälp och de måste ringa till någon annan, det om den annan är dyrare vet jag inte. Ofta hör man bara skit om den dom har ringt till.
Ja, hur bra är det att bärga med en två axling, jag tycker att de är bra :)
Som sagt vi har bara en puscherbil och två två axlingar och vi bärgar exat samma fordon som ni med era 4 axlingar.
Varför man vill ha en boggie bil, jo för man får mer laglig lass på axlarna.
Det spelar roll hur aggregatet är byggt. Om man tittar på fabriksbyggda aggregat tex min vulcan v50 så är det omöjligt att lasta så nära som det är med våra egna bärgare, dvs egen produktion. Det påverkar sitckans längd och hävarmen :)
Andreas, tack för en fin redogörning om motvikt.
robban_lund
2011-10-02, 22:38
Om inte annat är det väl inte omöjligt att de räknat fel på bilprovningen på någon av bilarna. :smile:
Och även på bro i så fall!
Dom räknade också ett antal gånger faktiskt och kom fram till samma resultat.:thumbup:
Och även på bro i så fall!
Dom räknade också ett antal gånger faktiskt och kom fram till samma resultat.:thumbup:
Det låter ju konstigt iofs. Vad är det för reg.nr på bilarna?
/Andreas
dan bärgare
2011-10-03, 03:37
Sen är det klart att de spelar roll hur aggregatet ser ut och hur bra lastvärden man får. Har man längre bom sitter antagligen vinscharna längre fram och du får mer vikt framåt.robban har rätt om längden på bomen! då den ingår i hävarmen, ju längre den är på bärgaren ju bättre last bakom i stickan och brottpunkten blir hydraulkulven till bomen.
dan bärgare
2011-10-03, 03:58
Läs inlägget igen, jag skrev aldrig att det var lagliga lastvikter! :smile: Exemplen visar lastvikt vid 15% bruttovikt på framaxeln. Den lagliga lastvikten på ovanstående bil är snarare runt 3-3.5 ton.
jag tror inte riktigt att ditt program räknar riktigt rätt då ditt program inte skiljer på en puscher eller boggi! sen när man tittar på sifrorna så ser det ut som glädjesifror för den som har bilen, men vad säger sbp eller kling & klang :confused2
robban har rätt om längden på bomen! då den ingår i hävarmen, ju längre den är på bärgaren ju bättre last bakom i stickan och brottpunkten blir hydraulkulven till bomen.
Som sagt allt detta spelar ingen roll när man räknar. Men en liten snabb koll på de bilar robban pratade om, så kan man ju se att tj vikten skiljer sig på båda bilarna även totalvikten. Sen skiljer sig de även mycket i hur mycket vikt som är fram och bak. Svårt att tolka exakt vad som menas med det som står i bilregistret. Men mycket skiljer de båda bilarna åt i hur vikterna är fördelade.
Om bilen är en puscher eller boggi justerar man med var våg punkten ligger när man räknar. Man får enklast ut var den ligger genom att väga båda axlarna i boggin separat.
Sen att de blev bra last värden på Ivers bil har inte så mycket att göra med att de är en puscher. De beror på att aggregatet är lätt, små skåp i komposit osv.
En fråga till Iver sen är de styrning på puschern eller är den bara med styrande eller helt fast?:eek:
__kasper
2011-10-03, 15:25
Ja Johan, de är bra att du märkte och sade att Ivers bärgare väger inte själv så mycket och då får han mera laglig lastförmåga.
De som man har glömmt med nyförtida stora 4 axlingar är egenvikt. Blir det mera än 10 ton laglig lastförmåga på bakaxlarna?
Det man måste komma ihåg är att bärgarna bryter lagen alltid. Övervikt kommer lätt på en boggie bil också. Därför tycker jag att de är lite komiskt att man alltid försöker motivera axlarnas antal med lagen.
Om motvikt. Det är självklart att desto mera man har motvikt så desto mera kan man lasta bärgarn. Det att motvikten skulle ge någon större laglighet till en 2 axling blir ganska så klänt. När trycket växer i bakaxeln och nosen lättar inte pga motvikten så skjuter bakaxeln på överviktens väg. På boggiebilar är motvikten igen nödvändig om man inte bygger fjädringen om. Tyvärr ser man väldigt ofta att fabriken eller bärgningsfirman går den lättaste vägen och monterar motvikt. En ganska fin kompromiss skulle vara snedastödben fram och ombyggd bakfjädring :) men det skulle vara redan för mycket tror jag.
Motviktens nackdelar.
- Blir lätt fast på hala förhållanden.
- Vägen ger sig under den tunga framändan.
- Styrservon och övriga tekniska delar slits pga hårda framaxel tyngden.
- Däckslitasch pga av höga massan.
- Bränssleföbruking som ökar pga av höga massan.
Där några orsaker som påverkar personligen min åsikt för att inte montera motvikt.
Vet att det finns sådana företagare som kan lyfta extra motvikt med hjäl av luftfjädringen. Dvs när de får en Tungköra så tar de tyngderna fast i framändan av bärgaren och kör köran. Genast när arbetet är klart så fäller man tyngderna bort. På det sättet hassar man inte i onöjdan pengar.
En bra diskution, tack!:thumbup:
Som sagt allt detta spelar ingen roll när man räknar. Men en liten snabb koll på de bilar robban pratade om, så kan man ju se att tj vikten skiljer sig på båda bilarna även totalvikten. Sen skiljer sig de även mycket i hur mycket vikt som är fram och bak. Svårt att tolka exakt vad som menas med det som står i bilregistret. Men mycket skiljer de båda bilarna åt i hur vikterna är fördelade.
Om bilen är en puscher eller boggi justerar man med var våg punkten ligger när man räknar. Man får enklast ut var den ligger genom att väga båda axlarna i boggin separat.
Sen att de blev bra last värden på Ivers bil har inte så mycket att göra med att de är en puscher. De beror på att aggregatet är lätt, små skåp i komposit osv.
En fråga till Iver sen är de styrning på puschern eller är den bara med styrande eller helt fast?:eek:
allt tungt är flyttat framåt 3 stegs stikka mm fast pucher axel
allt tungt är flyttat framåt 3 stegs stikka mm fast pucher axel
De var de jag tyckte att de såg ut som.. frågan är varför?? puschern måste ju åtminstone vara medstyrande för att man ska få någon bättre styrförmåga. De hade lika gärna kunnat vara en tandem som man kan reglera trycket mellan boggi axlarna på.
hört om last fördelning? du är välkommen på prov körning
jag tror inte riktigt att ditt program räknar riktigt rätt då ditt program inte skiljer på en puscher eller boggi! sen när man tittar på sifrorna så ser det ut som glädjesifror för den som har bilen, men vad säger sbp eller kling & klang :confused2
För programmets del spelar det ingen roll vilken typ av boggi det är, det viktiga är att man skriver in rätt värden på A2 och A3 så att man får hävpunkten på rätt plats. Jag antog att en pusher fördelar vikten 60/40 mellan driv och pusher, därefter räknade jag ut A2 och A3 enligt följande:
A2 = 495 + 0.6 x 136 = 576.6 cm
(495 är avståndet mellan axel 1-2, 136 är avståndet mellan axel 2-3)
A3 = 262 + 0.4 x 136 = 316.4 cm
(262 är avståndet mellan axel 3 och första lyftpunkt, 136 är avståndet mellan axel 2-3)
Hade det varit en tandem där axlarna delar lika på vikten hade det istället sett ut så här:
A2 = 495 + 0.5 x 136 = 563 cm
A3 = 262 + 0.5 x 136 = 330 cm
Med andra ord ingen större skillnad, men en liten fördel för pushern (med hänsyn till hävarmar).
Kolla gärna på dessa måttritningar från Scania, där ser man skillnaden på var boggins tyngdpunkt (hävpunkt) ligger på en pusher respektive tandem.
Pusher: http://bodybuilder.scania.com/sdd/0/RIGIDS/6X2SL4/1381336p.pdf
Tandem: http://bodybuilder.scania.com/sdd/0/RIGIDS/6X4/1381338p.pdf
hört om last fördelning? du är välkommen på prov körning
Ja man kan fördela lasten på en tandem också genom att öka trycket på sista axeln. På våran nya t-scania ska de tex bli en luftkudde som man kan pressa sista axeln med. Samma som med din puscher fast tandemen tar sig fram mycket bättre i skogen osv.
Det är också därför jag tycker man ska väga varje axel innan man gör några beräkningar. De går inte bara att anta hur alla olika boggi versioner fördelar vikten.
Det är också därför jag tycker man ska väga varje axel innan man gör några beräkningar. De går inte bara att anta hur alla olika boggi versioner fördelar vikten.
Man kan ju alltid kolla med tillverkaren, om man inte gör egna modifieringar förstås. Det här är för övrigt en intressant fråga, hur mycket får man som mest belasta varje enskild axel i en boggi? Är det 11.5 ton för en driv och 10 för en icke driv?
__kasper
2011-10-04, 22:05
Johan fint och höra att ni har tagit ett steg längre, dvs ni har tänkt hur bygga om fjädringen. Jag kan tom ge dig några bilder om hur "de skall göras" :)
En superbärgare skulle ja en sisu 32t tandem med lyftboggie, dvs när man skulle köra tom så skulle man ha boggien uppe. Vid bärgning skulle man sänka boggien och styra en aning högre tryck till sist axeln. Om det skulle förekomma problem i vändandet så skulle man bara öka trycket, no problem.
Onöjdigt att vänta sig att någon fabriksbärgare får så avancerade och fina system, de litar på bly och v8 motorer :)
Andreas, när polisen stannar kan man släppa bakaxeltrycket jämt, så att båda axlarna bär lika mycket.
Sjukt att en bro starke kostar 4miljoner fast den har inte någon fin teknik. Bara en vanlig bärgare som väger 23 ton. Så är det så att bakaxelarna har kvar 9 ton lastförmåga? Om så, en full lastad 3 axling går lagligt men inte mera en 4 axling. Här ser man hur ynkliga bärgarna ser ut i lagens ögon.:thumbd:
Man kan ju alltid kolla med tillverkaren, om man inte gör egna modifieringar förstås. Det här är för övrigt en intressant fråga, hur mycket får man som mest belasta varje enskild axel i en boggi? Är det 11.5 ton för en driv och 10 för en icke driv?
styrande axel 7,5t
luftfjädrad driv 11,5t
parabel driv 10,5t
tvillinghjul löpaxel luft/parabel 13 t
inbördes enskilda axeltryck BK1.
styrande axel 7,5t
luftfjädrad driv 11,5t
parabel driv 10,5t
tvillinghjul löpaxel luft/parabel 13 t
inbördes enskilda axeltryck BK1.
Okej, tack, alltid bra att veta.
hej har varit på första lång turen med nrc bilen hämtade en tom bulk volvo med klyker så jag tog ett stopp på vågen och då visade vågen 4,4 ton fram axeltryck och 16,4 bakaxel tryck. ps boggin på volvon gikk inte att lyfta
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.