Visa fullständig version : Kanske vågar..
..jag prova på yrket.
Jo ny som ni hör och tjej dessutom :yesnod:
Blev sugen på C-kort, tog det! Gick även den tråkiga (men stundom nyttiga) YKB:n och ska sadla om. Har sneglat på bärgaryrket men aldrig ens suttit i en..
Kört lite lastbil thats it. Ska ev flytta till Gotland om allt går som det ska.
Förstår att det kan uppfattas som naivt och provokativt att bara slänga ur sig att man vill "prova" när man inte kan eller vet nåt om hur ni har det ute på vägarna, men jag frågar ändå:
Är det någon ide att försöka komma in i branschen? Har hört att "det är ingen ide" "man måste ha kontakter, känna nån" "svårt att bli en i gänget"
Måste man var fysiskt stark för att klara av bärgning? Det är inte jag!
Däremot är jag bra på att jobba :)
Tackar på förhand om nån vill svara!
Jag har ej jobbat som bärgare men väl åkt med många gånger och jag anser att en bra bärgare ska vara en "tusenkonstnär". Alltså kunna tillräckligt mycket om allt som rör fordon. Bärgaryrket är i princip så långt bort man kan komma från att köra en lastbil från A till B. Visst förekommer sådana transporter också, men en bärgare måste vara mångsidig och kunna klara sig själv i många situationer.
Jag själv har alla körkorten en bärgare behöver, BE CE DE, men jag saknar kompetens för att skruva tunga fordon. Därför har jag ej sökt mig till branschen då jag vill vara kvalificerad för jobbet.
..jag prova på yrket.
Blev sugen på C-kort, tog det! Gick även den tråkiga (men stundom nyttiga) YKB:n och ska sadla om. Har sneglat på bärgaryrket men aldrig ens suttit i en..
Förstår att det kan uppfattas som naivt och provokativt att bara slänga ur sig att man vill "prova" när man inte kan eller vet nåt om hur ni har det ute på vägarna, men jag frågar ändå:
Är det någon ide att försöka komma in i branschen? Har hört att "det är ingen ide" "man måste ha kontakter, känna nån" "svårt att bli en i gänget"
Du får nog sikta in dig på att åka med till att börja med. Varför inte chansa på att någon bärgare vill ha med en "lärling" och fråga här och då även med vilken ort du hör hemma på. Det kostar så lite att fråga....
stålis112
2011-11-16, 22:33
Det var via att åka med och lära mig grunderna som jag kom in på denna bana. Har kört i snart 1 år och stortrivs, har aldrig skruvat själv eller så innan men det är bara att visa framfötterna så borde det gå vägen om du trivs! :)
falcken5
2011-11-16, 23:11
Jag själv har alla körkorten en bärgare behöver, BE CE DE, men jag saknar kompetens för att skruva tunga fordon.
För att köra bärgare räcker det med ett C-kort.. :yesnod:
dan bärgare
2011-11-16, 23:34
För att köra bärgare räcker det med ett C-kort.. :yesnod:för att köra ja men be ce de är ju ett stort +, att sitta i tex en buss under stångning kräver ju ett d-kort :smile:
För att köra bärgare räcker det med ett C-kort.. :yesnod:
En bärgare med enbart C kort saknar både tillstånd och kunskap som är otroligt bra att ha i yrket.
När jag åkt med de kompisar som kört bärgare har ingen av dom haft D kort, gissa vem som fått köra bussarna som lagats eller sitta i bussen och åka stång efter bärgarn? :yesnod:
Jag funderar på att gå tungmekutbildning men den är ju på 65 veckor... Dock vore det otroligt kul att ha den kunskapen. Dessutom kanske man kvalificerar sig för jobbet som bärgare också. Vore kul att prova på.
Junior Towtrucker 535
2011-11-17, 06:46
CE är väll inte så nödvändigt då det är väldigt få bärgningsbilar som har godkända VBG drag för 80 km/h
CHEVA C31
2011-11-17, 08:26
En bärgare med enbart C kort saknar både tillstånd och kunskap som är otroligt bra att ha i yrket.
När jag åkt med de kompisar som kört bärgare har ingen av dom haft D kort, gissa vem som fått köra bussarna som lagats eller sitta i bussen och åka stång efter bärgarn? :yesnod:
Jag funderar på att gå tungmekutbildning men den är ju på 65 veckor... Dock vore det otroligt kul att ha den kunskapen. Dessutom kanske man kvalificerar sig för jobbet som bärgare också. Vore kul att prova på.
Jaha så det behövs E behörighet för att göra starthjälp,låsöppning,m.m.eller köra bilar tillverkstad.
Vadå stånga buss dom lyfter man eller den kunskapen fins inte då man saknar E et.
CE är väll inte så nödvändigt då det är väldigt få bärgningsbilar som har godkända VBG drag för 80 km/h
Jasså du tycker det är en bra ide att hänga en 20 meters ledbuss bakom en bärgare när föraren endast har C kort?
Bara för att man FÅR göra det med C kort betyder det inte att man har kunskapen att göra det.
Jaha så det behövs E behörighet för att göra starthjälp,låsöppning,m.m.eller köra bilar tillverkstad.
Vadå stånga buss dom lyfter man eller den kunskapen fins inte då man saknar E et.
Jag anser att man ska kunna hantera tunga fordon och det förutsätter att man har körkorten för det. En bärgare ska även kunna hoppa in som jourhavande förare om det går illa för någon chaufför samt vissa firmor erbjuder besiktningstjänster där bärgare får åka och besikta andra företags ekipage. Det hela handlar om att vara flexibel. Som bärgare ska man klara allt som kan tänkas krävas av en. Vill någon ha sin bil låsöppnad ska man kunna det, vill någon ha sin skogsmaskin bärgad ur ett surhål ska man kunna det. Har en lastväxlare fått fel på hydrauliken med burken hängades halvt nere i marken ska man kunna laga den, osv.
I Uppsala stångades alla stadsbussar förut då GUB krävde bärgare med Euro5 motor och enda bärgaren innan den nya BB1010 kom var en liten personbilsbärgare. Därför stångades bussarna bakom den.
Det är även vanligt att bussföretagen här vill att en frisk buss körs ut när en trasig buss hämtas. Då får alla bärgare som saknar D kort skruva drivaxlarna av en frisk buss och bärga ut den, eftersom de inte får köra.
Jag hoppar bara in i bussen och kör, så får kollegan köra bärgaren.
Stenberg
2011-11-17, 13:48
För att köra bärgare krävs bara C-kort allt utöver är ju klart en bonus, men inget krav. Det finns personer med endast C-kort som både backar släp och bärgar ledbuss i city, betydligt bättre än vissa som har hela behörighetslistan!
man lär sig ju sin uppgift...
Till SMUL, sök upp din lokala bärgare och be om att få åka med lite, då märker du ganska snart om detta är för dig eller inte.
Tack så mycket alla vänliga, och tack ni som mailat!
Ja jag förstår att det bästa vore att få åka med förstås..
Det verkar råda delade meningar om kompetens och körkorts behörighet och jag förstår motiveringarna!
Förstår också att man erbjuder olika service,vissa kör bussar, mekar osv.
Jag ska som sagt flytta till Gotland är det tänkt och är kvar i stockholms området dec ut. Åker gärna med om någon har tid och lust!
__kasper
2011-11-17, 17:05
Stenberg, SANT.
Jag har BE CE kort men inte är ja bättre än min kollega som har endast C - kort.
Bärgning är fysist. Arbetsdagarna kan vara långa och då krävs bra kondition för att orka med det. Personbilsbärgning är inte så fysist som tungbärgning men kraft krävs också där.
Jag är från Finland och vi har inte en ända kvinna som tungbärgare och har inte hört att det skulle finnas i något annat land...
dan bärgare
2011-11-18, 04:12
Jasså du tycker det är en bra ide att hänga en 20 meters ledbuss bakom en bärgare när föraren endast har C kort?
Bara för att man FÅR göra det med C kort betyder det inte att man har kunskapen att göra det.
Jag anser att man ska kunna hantera tunga fordon och det förutsätter att man har körkorten för det. En bärgare ska även kunna hoppa in som jourhavande förare om det går illa för någon chaufför samt vissa firmor erbjuder besiktningstjänster där bärgare får åka och besikta andra företags ekipage. Det hela handlar om att vara flexibel. Som bärgare ska man klara allt som kan tänkas krävas av en. Vill någon ha sin bil låsöppnad ska man kunna det, vill någon ha sin skogsmaskin bärgad ur ett surhål ska man kunna det. Har en lastväxlare fått fel på hydrauliken med burken hängades halvt nere i marken ska man kunna laga den, osv.
I Uppsala stångades alla stadsbussar förut då GUB krävde bärgare med Euro5 motor och enda bärgaren innan den nya BB1010 kom var en liten personbilsbärgare. Därför stångades bussarna bakom den.
Det är även vanligt att bussföretagen här vill att en frisk buss körs ut när en trasig buss hämtas. Då får alla bärgare som saknar D kort skruva drivaxlarna av en frisk buss och bärga ut den, eftersom de inte får köra.
väldigt bra skrivit :thumbup: :thumbup: :yesnod:
Junior Towtrucker 535
2011-11-18, 07:03
Det handlar väll om erfarenhet och vana mer en att det står CE på körkortet...
Om man nu har erfarenhet och vana, varför tar man inte CE då? Det kan ju knappast vara omöjligt för en bärgningsfirma att få låna en bil och släpkombination någon timme en vardag för uppkörning. Alla vill väl vara god vän med bärgaren? :biggrin:
CHEVA C31
2011-11-18, 23:07
Låter bra.Det fins alltid lättare syslor att börja med,Värdsmästare fins det i alla yrken,som sakt bästa fotbolspelaren sitter på läktaren.
Att bärga 20 meter ledbuss är inte ens i närheten av att köra med bil & släp, eller ens bil & trailer (påhängsvagn). Det är inget krav med C-kort, dock är inte CE helt fel.
Vilka tjänster man erbjuder utöver "bärgning och assistans" skiljer sig avsevärt i landet mellan alla stationer. Alla erbjuder inte vagnsbytartjänst, chaufförstjänst, bilprovningsturer etc, vilket då blir fel att påstå att det ska man klara av? Om man erbjuder tjänsten; ja. Annars inte, eller?
Och beträffande stångning av bussar i Uppsala så finns det andra bärgningsföretag i staden som då hade den resursen.... fånigt att stånga bussar med PB-bärgare....
dan bärgare
2011-11-19, 14:08
Att bärga 20 meter ledbuss är inte ens i närheten av att köra med bil & släp, eller ens bil & trailer (påhängsvagn). Det är inget krav med C-kort, dock är inte CE helt fel.
Vilka tjänster man erbjuder utöver "bärgning och assistans" skiljer sig avsevärt i landet mellan alla stationer. Alla erbjuder inte vagnsbytartjänst, chaufförstjänst, bilprovningsturer etc, vilket då blir fel att påstå att det ska man klara av? Om man erbjuder tjänsten; ja. Annars inte, eller?
Och beträffande stångning av bussar i Uppsala så finns det andra bärgningsföretag i staden som då hade den resursen.... fånigt att stånga bussar med PB-bärgare....då säger vi så här stoffe! under min tid som anstäld på förra jobbet så var jag den enda med alla behörigheter utom mc, när chefen hadde jouren och inte orkade lyfta röven från sofan eller ansåg att det gick fortare att killarna i hbg skulle fixa detta, så tyckte han att killarna skulle stånga in bussarna till garagen, detta gordes oftast med 469 (bb55:an) med personal som blev beordrad att göra detta, det kom ju med tiden en och annan incidens där litte lycktor och kökta dragstänger som följd med personal utan utbildning och behörighet att ratta en buss men även helt utan kunskap på tungbärgning :thumbup: eller :thumbd: avgör själva
Uffe Västerås
2011-11-19, 22:55
Undrar vad trådskaparen får för intryck av oss? När det diskuteras som det gör i denna tråd.
då säger vi så här stoffe! under min tid som anstäld på förra jobbet så var jag den enda med alla behörigheter utom mc, när chefen hadde jouren och inte orkade lyfta röven från sofan eller ansåg att det gick fortare att killarna i hbg skulle fixa detta, så tyckte han att killarna skulle stånga in bussarna till garagen, detta gordes oftast med 469 (bb55:an) med personal som blev beordrad att göra detta, det kom ju med tiden en och annan incidens där litte lycktor och kökta dragstänger som följd med personal utan utbildning och behörighet att ratta en buss men även helt utan kunskap på tungbärgning :thumbup: eller :thumbd: avgör själva
Dan, du belyser nu ett problem som inte i huvudsak berör körkortsbehörigheter. Självklart så ska man ha rätt utbildning för det man gör.
dan bärgare
2011-11-20, 07:25
Dan, du belyser nu ett problem som inte i huvudsak berör körkortsbehörigheter. Självklart så ska man ha rätt utbildning för det man gör.jo det gör det väll stoffe! skall du styra en buss så skall du ha "d" (i vissa fall även en färdtjänstbuss tex ford transit med vita plåtar som även den kräver ett d-kort) rätt körkort och utbildning vara längst men utbildningen kan ju göras under arbetets gång men bör ju vara att den som utbildar har kunskap till att lära rätt, när man börjar som bärgare så är ju ett b och c i körkortet bättre än inget och för övrigt det vanligaste som en bärgare har men skall man göra något som kräver rätt körkort som man inte innehar så annser jag att har man inte det så skall man ej heller göra det jobbet även om chefen beordrar det :ajjabajja det är ju trotts allt du som får böterna och vissa fall mer och inte han/hon. sen vill jag säga stoffe att det var inte jag som började med snack om körkort utan jag bara hakade på :smile: och till tråd skaparen vill jag säga välkommen till bärgare livet och lycka till då även detta yrke behöver litte fruntimmer :thumbup:
Och beträffande stångning av bussar i Uppsala så finns det andra bärgningsföretag i staden som då hade den resursen.... fånigt att stånga bussar med PB-bärgare....
Vilket annat företag hade Euro5 bärgare som klarade av att lyfta bussar?
Så vitt jag vet så stångades bussarna innan SSBT fick sin nya tungbil till Uppsala. Falck har väl inte Euro5 heller?
Dessutom är det ju den som har avtalet som utför uppgiften. Vill någon annan ha avtalet får den lägga ett lägre bud.
lassebus
2011-11-21, 01:55
vilken lekstuga...
vilken lekstuga...
Håller med
Min fråga väckte visst en hel del..alla verkar ju jätte duktiga och bra är väl det. Jag kommer inte vara någon stor konkurrent om jag börjar i branschen. Kan varken mecka eller har D kort. Däremot har jag fått möjlighet att åka med en vänlig själ (Tack!!) och jag ska se vad jag kan bidra med.
Flytten till Gotland blir inte av till årsskiftet och jag blir kvar här i Stockholm.
Hoppas alla har en bra dag och kör försiktigt!
Kram alla som har hört av sig :smile:
norromsthlm
2011-11-22, 01:31
..jag prova på yrket.
jag är tjej , å har jobbat med bärgning i lite mer än ett år. tycker absolut du ska testa ! det är det roligaste och mest givande yrket man kan tänkta sig... men det är som dom säger, är väl bra å åka med å se lite vad det handlar om först. :smile:
det där med att det är svårt å komma in i branschen , tror jag väl inte att det är. men därimot så är det mycket man måste lära sig. det är mer än å bara köara lastbil om man säger som så , men det har du säkert redan förstått. :hihi:
Men jobbet kan faktiskt bli lite psykiskt jobbigt när man är tjej, det finns en hel del som tittar på en med snea blickar , och betvivlar att man kan nånting. men då gäller det bara att titta tillbaka , le å bevisa att man klarar av det precis lika bra som en 50 årig gubbe som hållt på med detta i 30 år. :) är ibland så pessimistiska kunder att man måste stå å övertala dom ett bra tag innan man ens får röra i bilarna deras.
fysiskt tungt ? beror ju på vad man ska pyssla med för bärgningar, tungbärgningar kräver mycket av en fyskiskt.. vad jag har upplevt iaf.men personbilsbärgningarna är väl inte sådär... jättajobbiga. gäller mer å tänka till vad man gör då :)
:goodwork: jag är tjej , å har jobbat med bärgning i lite mer än ett år. tycker absolut du ska testa ! det är det roligaste och mest givande yrket man kan tänkta sig... men det är som dom säger, är väl bra å åka med å se lite vad det handlar om först. :smile:
det där med att det är svårt å komma in i branschen , tror jag väl inte att det är. men därimot så är det mycket man måste lära sig. det är mer än å bara köara lastbil om man säger som så , men det har du säkert redan förstått. :hihi:
Men jobbet kan faktiskt bli lite psykiskt jobbigt när man är tjej, det finns en hel del som tittar på en med snea blickar , och betvivlar att man kan nånting. men då gäller det bara att titta tillbaka , le å bevisa att man klarar av det precis lika bra som en 50 årig gubbe som hållt på med detta i 30 år. :) är ibland så pessimistiska kunder att man måste stå å övertala dom ett bra tag innan man ens får röra i bilarna deras.
fysiskt tungt ? beror ju på vad man ska pyssla med för bärgningar, tungbärgningar kräver mycket av en fyskiskt.. vad jag har upplevt iaf.men personbilsbärgningarna är väl inte sådär... jättajobbiga. gäller mer å tänka till vad man gör då :):goodwork: Bra talat .Varför skulle inte tjejer kunna köra bärgare ?
:goodwork: :goodwork: Bra talat .Varför skulle inte tjejer kunna köra bärgare ?
Kön har absolut ingenting med detta att göra.
Stenberg, SANT.
Jag har BE CE kort men inte är ja bättre än min kollega som har endast C - kort.
Bärgning är fysist. Arbetsdagarna kan vara långa och då krävs bra kondition för att orka med det. Personbilsbärgning är inte så fysist som tungbärgning men kraft krävs också där.
Jag är från Finland och vi har inte en ända kvinna som tungbärgare och har inte hört att det skulle finnas i något annat land...
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6104361
norromsthlm
2011-12-04, 11:53
Stenberg, SANT.
här har du ju en tjej som pysslar med både tungbärgning och personbilsbärgning... så det finns.
Kön har absolut ingenting med detta att göra.
:hail: PK.....
:hail: PK.....
Första gången någon kallar mig PK. :biggrin:
__kasper
2011-12-07, 21:06
Kråkan, så söt liten saga :)
Jag tvivlar nog när det är frågan om tungbärgning om kvinnor verkligen orkar detta yrket. Så klart orkar man lyfta klyckorna i oket osv men tex en lång volvo kardan väger redan så mycket att man får verkligen strida i trånga förhållanden.
Så klart finns det kvinnor som är väldigt starka och män som är väldigt kraftlösa. Men alltsom allt så har jag upplevt tungbärgning till att vara nu och då väldigt angsträngande fysiskt.
Vi har här i Helsingfors en volvomekaniker som är en ung kvinna. En lastbils tidning gjorde en artikel var de berättade hur kvinnor behövs på transportbranschen. Volvo mekanikern berättade hur hon har kombinerat fint att vara en mekaniker och mamma på samma tid osv.. Hon är en lastbilsmekaniker.
Jag frågade av killarna på volvo att hurudan är sanningen, gör hon samma arbete som ni.
Svaret var något jag väntade mig. Hon utrustar nya lastbilar. Dvs gör inte däckarbete, byter inte fjäderblad osv... Det som är tungt skitigt gör en kille.
Samma sak var det i armén/ militären. Kvinnor och män är i principen jämställda men alla tunga arbeten faller till män. Fel eller inte, det får var och en bestämma men faktumet är att så går det.
Men om en kvinna orkar med tungbärgning och bärgar alla de köror som kommer så är det verkligen fint. Drömvärlden är väll en värld utan kön...
norromsthlm
2011-12-07, 22:50
Jag tvivlar nog när det är frågan om tungbärgning om kvinnor verkligen orkar detta yrket. Så klart orkar man lyfta klyckorna i oket osv men tex en lång volvo kardan väger redan så mycket att man får verkligen strida i trånga förhållanden.
Så klart finns det kvinnor som är väldigt starka och män som är väldigt kraftlösa. Men alltsom allt så har jag upplevt tungbärgning till att vara nu och då väldigt angsträngande fysiskt.
Vi har här i Helsingfors en volvomekaniker som är en ung kvinna. En lastbils tidning gjorde en artikel var de berättade hur kvinnor behövs på transportbranschen. Volvo mekanikern berättade hur hon har kombinerat fint att vara en mekaniker och mamma på samma tid osv.. Hon är en lastbilsmekaniker.
Jag frågade av killarna på volvo att hurudan är sanningen, gör hon samma arbete som ni.
Svaret var något jag väntade mig. Hon utrustar nya lastbilar. Dvs gör inte däckarbete, byter inte fjäderblad osv... Det som är tungt skitigt gör en kille.
Samma sak var det i armén/ militären. Kvinnor och män är i principen jämställda men alla tunga arbeten faller till män. Fel eller inte, det får var och en bestämma men faktumet är att så går det.
Men om en kvinna orkar med tungbärgning och bärgar alla de köror som kommer så är det verkligen fint. Drömvärlden är väll en värld utan kön...
inte för å vara den som är den.. såna här saker gör mig jäkligt irriterad.
men å generalisera tjejer på det där viset. dom tjejer som håller på med bärgning just är nog inte såna med lösnaglar som är rädda att bli skitiga.
visst , tungbärgningar med mycket tunga lyft o.s.v kanske blir lite tyngre för en tjej.. men dom tar sig igenom det. precis lika bra.
å dom gånger t.ex. jag har känt att det är för tunga lyft, så tar man till sin tekniska sida å få dit skiten.
Men visst , det finns tjejer som håller sig inom "manliga" yrken bara för att få nån sorts uppmärksamhet..
Men det finns även tjejer som är betydligt bättre än en del killar på yrkena också. ha det i åtanke.
KRS Auto Center
2011-12-08, 08:14
men å generalisera tjejer på det där viset. dom tjejer som håller på med bärgning just är nog inte såna med lösnaglar som är rädda att bli skitiga.
visst , tungbärgningar med mycket tunga lyft o.s.v kanske blir lite tyngre för en tjej.. men dom tar sig igenom det. precis lika bra.
å dom gånger t.ex. jag har känt att det är för tunga lyft, så tar man till sin tekniska sida å få dit skiten.
Men visst , det finns tjejer som håller sig inom "manliga" yrken bara för att få nån sorts uppmärksamhet..
Men det finns även tjejer som är betydligt bättre än en del killar på yrkena också. ha det i åtanke.
:crazya: Obs Kasper,hon är en tjej från Norrbotten med duktiga lärare:krama:
Lägg ner det du håller på med Kasper lilla. Du vet inte vad du snackar om, det finns många duktiga tjejer som klarar av att bärga tungt.Vet att det finns
finska :fou: killar som inte skulle sitta i en tungbärgare.
CHEVA C31
2011-12-08, 11:15
Kasper du är en kul man, du vill inte visa i bild hur du lyftr med klykor med hänsyn till din kund , kallar du detta hänsyn till tjejen på volvo.
Tjejer stå på er ni behövs.
__kasper
2011-12-08, 14:43
Jag vill inte lära någon och därför visar jag inte "hur" jag lyfter. Om sidan skulle vara stängd för alla andra finnar så skulle jag kunna visa mina metoder eller närmare metoder jagblivit lärd.
Vet inte hur ni har det i Sverige men här i Finland ser man inte kvinnor som gör extremt skitigt arbete, kanske en kulturell skillnad. Svenska män inses vara feminina i Finland:) kanske om män är så " mjuka" så kvinnor är starkare och tuffare i vårt grannland:)
Puss och kram, go jul!
__kasper
2011-12-08, 18:06
Fina ord och sanna! Det att du blir irriterad av någons tankar är kanske inte så bra. Men du höll dig ändå saklig. Det har varit väldigt svårt för killar här i mycket mindre saker:)
dan bärgare
2011-12-08, 18:35
min kärring (emils mor) har också kört bärgare! på både tung och lätt bärgningar och nog fan orkar hon!! på en omlastning för några år sedan av en vält släp på sidan fullastad med betong & lecablock så kved två av donalds gammla sk tungbärgare att det var jobbigt/tungt att bära/tömma en hel stor skåpsläp :smile: så jag, emil, louise och rickard (emils kompis) tömde själva släpet utan rast non stop :biggrin: louise klagade inte en sekund men det gjorde dennis & patrik :hihi: det enda som iriterade henne under dom åren hon jobbade med bärgning var alla killar/gubbar som tror dom vet allt och inte trodde att en tjej också kan. jag vet många killar som skulle välja ett annat yrke då dom inte är det rätta virket för detta yrke och jag skulle mer än gärna se fler tjejer i detta yrket :thumbup:
CHEVA C31
2011-12-09, 07:16
Vad då mjuka män? IFinland är det ingen man med så mycket stake att han vågar styra sitt land.
Menar du att de män som utrustar nybilar är kärringar för dom har ett lättare o renare jobb.
Vad skulle vi gort utan dessa vakra flickor o mogna kvinnor som ger oss barnen o barnbarnen som vi stolt visar upp, samtidigt som dom har ett tungt arbete sidan om.
Jag tror att det är dags att återgå till ämnet istället för att provocera eller skriva idiotiska kommentarer om era egna åsikter gällande jämställdhet. Det kan ni diskutera på något annat forum.
Jag tycker det behövs fler duktiga kvinnor inom detta arbetet, man behöver inte vara stålmanen för att klara detta jobbet! har själv jobbat med detta i 2 år, TEKNIK så klarar man i stortsett allt.
oavsett hur mycket du pluggar så kvittar de när du kommer ut i bilen... det är aldrig två jobb som du gör exakt lika på.
Jag kan j**lar inte fatta vad ni män har för problem, ge oss för fan en chans innan ni dömer oss.. finns män som inte kan lyfta 10kg:eek: så dra inte alla över en kant!:banghead:
oavsett hur mycket du pluggar så kvittar de när du kommer ut i bilen... det är aldrig två jobb som du gör exakt lika på.
Så utbildning behövs endast i yrken där jobbet är monotoniskt? Så som läkare, kirurg, polis och brandman? :smile:
Så utbildning behövs endast i yrken där jobbet är monotoniskt? Så som läkare, kirurg, polis och brandman? :smile:
Utbildning som bärgare!
Dom utbildningar man kan få är inom militären eller att man har jobbar som bärgare hos ett företag ett tag .Som radio operatör behövs endast 9 år i grund skola för att skicka en bärgare på ett jobb sen om det är en starthjälp eller en dödsolylcka.Tror nog att det inte har med kön att göra
, det finns kvinnor som klarar detta jobb bättre än män sen att det inte finns kvinnor i Finland som inte håller på med tungbärgning är väll bara en tidsfråga.
För det kan inte vara så svårt att bli den första kvinna i Finland att bli tungbärgare.
Det jag försöker säga här är, att bärgare som yrke är väl inte så himla speciellt att det skulle skilja från alla andra yrken. Dvs du kan ju lära dig i princip vilket yrke som helst utan att plugga, bara genom att följa med någon som jobbar med det ett tag. MEN det innebär inte att det är onödigt att plugga.
Jag vill återigen jämföra med läkare. Jag är helt säker på att jag skulle kunna klara av att jobba som läkare i en vårdcentral om jag skulle få jobba med någon först i 6 månader. Men det innebär fortfarande inte att jag är en bra läkare.
Speciellt eftersom den som du lär dig av kanske inte alltid gör allt rätt heller, om du nu har fått någon slags utbildning så kanske du ändå kan på ett positivt kritiskt sätt förstå vad som är rätt och fel och inte bara kopiera samtliga arbetssätt, körsätt osv.
Sen vad man har för kön är helt totalt ointressant i sammanhanget.
CHEVA C31
2011-12-10, 12:09
Det jag försöker säga här är, att bärgare som yrke är väl inte så himla speciellt att det skulle skilja från alla andra yrken. Dvs du kan ju lära dig i princip vilket yrke som helst utan att plugga, bara genom att följa med någon som jobbar med det ett tag. MEN det innebär inte att det är onödigt att plugga.
Jag vill återigen jämföra med läkare. Jag är helt säker på att jag skulle kunna klara av att jobba som läkare i en vårdcentral om jag skulle få jobba med någon först i 6 månader. Men det innebär fortfarande inte att jag är en bra läkare.
Speciellt eftersom den som du lär dig av kanske inte alltid gör allt rätt heller, om du nu har fått någon slags utbildning så kanske du ändå kan på ett positivt kritiskt sätt förstå vad som är rätt och fel och inte bara kopiera samtliga arbetssätt, körsätt osv.
Sen vad man har för kön är helt totalt ointressant i sammanhanget.
6 månaders utbildning! dom läkarna är inget bra.
dan bärgare
2011-12-10, 14:34
Sen vad man har för kön är helt totalt ointressant i sammanhanget. jag vet en sk bärgare här i nv skåne som jobbat som bärgare i en ort norröver i 3år men fortfarande inte kunde vända en bil som låg på siden eller taket, han fick annstälning för att han hadde ju jobbat 3år som bärgare :confused2 det är inte alla som är eller har rätta virket, killen som jag drog som ett exempel valde att jobba med detta i nv skåne för lönen och inte för att han passar som bärgare men han passade ej heller som slamsugare och kranbilsförare enligt tidigare arbets kolleger men killen är ju trevlig och snäll men det gör ju inte jobbet. utan intresset och talang blir du alldrig en riktig bärgare en annan fördel är ju att man är litte tokig också :crazya: ej heller vara rädd för att bli skitig eller jobba övertid & jour att komma i tid till arbetet är ju som på alla arbetsplatser. jag ser gärna fram emot fler tjejer i bärgnings yrket :thumbup:
plankan172
2011-12-10, 22:46
Utbildning som bärgare!
Det går inte att utbilda en bärgare, på gott och ont :thumbup:
Jag åkte med i 2 veckor som massäck (eller hur man nu uttalar det) och under den resan fick jag bara matnyttiga tips???? och sedan dess (7år) lär jag mig nya saker varje dag.:banana:
Kan du hantera en bil????
Vet du hur en bil fungerar???
Då KOMMER du jävligt långt. dvs om du får chansen.,...
I den här branchen är ALLA världsmästare :kiss: (även jag ):hail: men så länge man suger i sig den information man får så utvecklas man...
kanske inte åt rätt håll alla ggr men så länge man utvecklas är det :thumbup:
Jag har en god vän som alltid brukar säga;Den dagen du till kväll kan säga att du inte lärt dig något nytt,den är bortkastad! Varje dag är en ny utmaning,2 uppdrag aldrig exakt lika varandra osv osv! Jag är oxå av den åsikten att fler tjejjer skulle kanske prova på yrket! Det finns garanterat rätt många som skulle klara sig galant i yrket,det man inte har i råstyrka kan uppfinningsrikedom helt klart kompensera! Grundförutsättningarna är dom samma oavsett kön i ett yrke som detta;inte vara rädd att bli skitig,ha ett intresse av yrket och inte vara rädd att våga prova på! Är man sen lite tokig som många av oss är det ju ett klart plus!:hihi: :yesnod:
Eldsmeden
2011-12-11, 15:25
Håller med ovanstående, men sedan finns det en viktig sak till:
Alla har rätt och alla har fel.
Frågar du tio bärgare hur du skall lösa ett problem får du tio olika svar, utgå från vad alla sagt och ta till dig informationen av alla och gör det på det sätt som passar dig bäst.
Dom som säger att deras sätt är rätt och att det är så man skall göra kan be dra åt... ja, nåt annat ställe :)
Pera Grind
2011-12-12, 22:33
Jag tror nog inte att något av jobben som du nämner är specielt monotoniska, menar du att en brandman står o släcker samma eld hela dagarna? En polis står o skriver fortkörningsbot hela tiden?
Jobbat med det här i 21 år nu o fortfarande finns det saker att lära.
Som bärgare blir man aldrig färdig utbildad enligt min uppfattning.
Jag tror nog inte att något av jobben som du nämner är specielt monotoniska, menar du att en brandman står o släcker samma eld hela dagarna? En polis står o skriver fortkörningsbot hela tiden?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.