Visa fullständig version : hur fungerar detta??
ChevyC30
2012-01-13, 15:42
undrar lite om regler som tillåter detta ekipage? lite nyfiken
http://www.sos-stockholm.se/gallery/viewphoto.php?id=4599
Om det sitter ett VBG drag på bärgaren så är det ju inga problem, eller??
dan bärgare
2012-01-13, 17:30
Om det sitter ett VBG drag på bärgaren så är det ju inga problem, eller??förr kunde man kopplingsgödkänna bärgare med trailerplatta med konbination lik denna! och jag tror att denna har detta godkännande. volvo tungflakaren med kranen och trailern som akutbärgarna i jönköping har är kopplings godkänd men även gammla 496 med akutbärgarnas trailer detta ordnade anders som hadde kåren hbg förrut då han ägde dessa fordon.
ChevyC30
2012-01-13, 23:39
jo men mig veterligen så är det i princip bara sws som har godkända vbg drag och här hemma finns det en ganska ny bil med trailer kopplad i bommen undrar bara om hur detta är lagligt?? mvh Andreas
dan bärgare
2012-01-14, 04:40
jo men mig veterligen så är det i princip bara sws som har godkända vbg drag och här hemma finns det en ganska ny bil med trailer kopplad i bommen undrar bara om hur detta är lagligt?? mvh Andreasdå får du ju kolla om den är kopplings godkänd, personligen skulle jag inte villja ha en sws inte ens för det godkända vbgdraget.
Uffe Västerås
2012-01-14, 09:02
då får du ju kolla om den är kopplings godkänd, personligen skulle jag inte villja ha en sws inte ens för det godkända vbgdraget.
Vad är det som är så dåligt med sws? Har kört det och tyckte inte att det var så stor skillnad.Vad har du hittat somm inte är bra? Det vore bra att veta efter som det kanske ska bli en nyare bil till mig.
ChevyC30
2012-01-14, 11:36
men rent allmänt får man inte hänga på ett släp i syfte att transportera bilar eller maskiner i bärgningsdraget eller?
bärgarpeter
2012-01-14, 11:44
om det är bärgning och ett fel på traktorn är det bara att köra säger våran polis iallafall. Men om det är en vanlig transport och ej fel på den är det skillnad, Han skulle kolla upp det åt mej på den jag har och kör med, för jag har både scaniafästen fram på den och kingpinn kvar på trailern det är en kilaforstrailer från 81 som jag kör med trailerkopplingen ibland på, vi får väl se vad han kommer fram till
dan bärgare
2012-01-14, 13:08
Vad är det som är så dåligt med sws? Har kört det och tyckte inte att det var så stor skillnad.Vad har du hittat somm inte är bra? Det vore bra att veta efter som det kanske ska bli en nyare bil till mig.tror inte det är bra att ta det i denna tråd :smile: köp ni en sws uffe...
dan bärgare
2012-01-14, 13:16
men rent allmänt får man inte hänga på ett släp i syfte att transportera bilar eller maskiner i bärgningsdraget eller? om fordons konbinationen är laglig (kopplingsgodkänd) skattat & besiktigat innehar trafiktilstånd föraren rätt körkort och rätt lastvikter så kan han ju i prinsip lasta/köra vad han vill, har du problem med konkurenten :confused2
ChevyC30
2012-01-15, 12:54
nej då skiter fullkomligt hur andra chaufförer kör med sina bilar undrar bara om man kan tillämpa begreppet "allt efter bärgningsbil är bärgning" som använts flitigt på detta forum om jag tex tar ett släp i mitt bärgningsdrag med en bil på? :yesnod: :hihi:
som ni kanske redan vet kör jag ej bärgare yrkesmässigt men är mkt intresserad av att veta vad som gäller enl. lag mvh Andreas
nej då skiter fullkomligt hur andra chaufförer kör med sina bilar undrar bara om man kan tillämpa begreppet "allt efter bärgningsbil är bärgning" som använts flitigt på detta forum om jag tex tar ett släp i mitt bärgningsdrag med en bil på? :yesnod: :hihi:
som ni kanske redan vet kör jag ej bärgare yrkesmässigt men är mkt intresserad av att veta vad som gäller enl. lag mvh Andreas
I det fall du kör med släp i kula, eller annan kopplingsanordning som inte är "registrerad" på dragfordonet = bärgning.
Grundprincipen, enligt en EG-dom fån 1986 (som fortfarande står gällande som prejudikat) vägleder om att det är inte det aktuella godsslaget som styr vad som gäller, utan fordonets beskaffenhet. Alltså; en bärgningsbil bärgar man med - även om man av händelse kör någon pall med papper ibland.
Det som i slutändan juridiskt styr är vad som står på kundens kvitto/faktura.
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.