handdator

Visa fullständig version : Sänkt fart vid busshållplatser

Lulebjörnen
2005-12-06, 00:26
Citerar från TT.>>Regeringen beslutade på torsdagen (1/12) om försök med sänkt fart förbi skolskjutsar och fordon i linjetrafik som stannat. Vägverket ska undersöka om färre busspassagerare skadas om bilarna kör i 30 kilometer i timmen. Försöket sker i samarbete med kommunerna Luleå, Örnsköldsvik, Gotland, Kristianstad och Linköping. Det får pågå mellan den 1 januari 2006 fram till den 31 december 2010<<

Mao. oskyddade trafikanter som rör sej i oskyddad gatu/vägmiljö.
Det skulle säkert med lite god vilja och bra lobbying få regeringen att inse att bärgaren är lika oskyddad som skolbarnen i trafiken.

Det finns säkert 1001 argument att det inte går att genomföra, "funkar inte på motorvägen...bilisterna skiter i det...vi SKA ha blåljus på bärgaren"...osv. osv.

Men det är ju värt att fundera på i alla fall, "Jamo" skrev här att dom har ju tydligen fått igång en dialog med polisen och "ministeriet" och känner jag finnarna rätt och det skulle hända en allvarlig olycka så driver dom igenom en ändring...det är lite mer "perkele" i folket där borta :angry: ...

Förslag????????

birason
2005-12-06, 00:45
Citerar från TT.>>Regeringen beslutade på torsdagen (1/12) om försök med sänkt fart förbi skolskjutsar och fordon i linjetrafik som stannat. Vägverket ska undersöka om färre busspassagerare skadas om bilarna kör i 30 kilometer i timmen. Försöket sker i samarbete med kommunerna Luleå, Örnsköldsvik, Gotland, Kristianstad och Linköping. Det får pågå mellan den 1 januari 2006 fram till den 31 december 2010<<

Mao. oskyddade trafikanter som rör sej i oskyddad gatu/vägmiljö.
Det skulle säkert med lite god vilja och bra lobbying få regeringen att inse att bärgaren är lika oskyddad som skolbarnen i trafiken.

Det finns säkert 1001 argument att det inte går att genomföra, "funkar inte på motorvägen...bilisterna skiter i det...vi SKA ha blåljus på bärgaren"...osv. osv.

Men det är ju värt att fundera på i alla fall, "Jamo" skrev här att dom har ju tydligen fått igång en dialog med polisen och "ministeriet" och känner jag finnarna rätt och det skulle hända en allvarlig olycka så driver dom igenom en ändring...det är lite mer "perkele" i folket där borta :angry: ...

Förslag????????
"over there" (österut) så har dom för det första en "skrämmande" respekt för polismyndigheten (kolla bara antalet värderån förra året, 3 st - alla uppklarade), för det andra så är det ända landet jag kört i där man verkligen håller STENHÅRT på tex höger-regeln, dvs den som kommer från höger behöver inte stånga sig ut, utan den som kommer från vänster saktar in o släpper ut!!!
Så jag undrar om dom inte redan nu har en ganska behaglig arbetsmiljö efter vägarna?

Lulebjörnen
2005-12-06, 01:06
"over there" (österut) så har dom för det första en "skrämmande" respekt för polismyndigheten (kolla bara antalet värderån förra året, 3 st - alla uppklarade), för det andra så är det ända landet jag kört i där man verkligen håller STENHÅRT på tex höger-regeln, dvs den som kommer från höger behöver inte stånga sig ut, utan den som kommer från vänster saktar in o släpper ut!!!
Så jag undrar om dom inte redan nu har en ganska behaglig arbetsmiljö efter vägarna?

Läs då vad Jamo skriver (och knoderik i Norge också) det är precis lika illa där när det har hänt något på vägen.
Däremot stämmer det att folk i Finland (och även i Norge) har respekt för polisen på ett annat sätt. Polisen kan göra sitt jobb utan att hela tiden behöva tänka på att bli anmäld eller att den tilltalade blir "kränkt" på nåt sätt.

birason
2005-12-06, 01:23
Läs då vad Jamo skriver (och knoderik i Norge också) det är precis lika illa där när det har hänt något på vägen.
Däremot stämmer det att folk i Finland (och även i Norge) har respekt för polisen på ett annat sätt. Polisen kan göra sitt jobb utan att hela tiden behöva tänka på att bli anmäld eller att den tilltalade blir "kränkt" på nåt sätt.
Jo det e klart att det finns avskräden i trafiken överallt, jag ville inte med mitt inlägg kritisera den svenska poliskåren heller (överlåter detta åt Ringholm), för dom kan man ju inte annat än tycka synd om ibland, står dom passiva är det fel, är dom aktiva så blir dom anmälda för det. Jag är inte avundsjuk på dom för fem öre.

Egentligen är det rätt sjukt att den som gör fel från början har rätt att anmäla den som har till arbetsuppgift att se till att den förstes fel inte drabbar andra?

Miks
2005-12-06, 12:02
Ska framföra detta till vägverket i Götet, vi har ganska bra kommunikation med dom

zerial
2005-12-07, 21:06
Själva idén är som gjord för att öka antalet trafikolyckor istället. Låter lika klyftigt som förslaget att tunga fordon över 3,5t skulle sakta ner till 50km/h vid möte på väg där mötande trafik inte var skyddad (målet var att miska antalet frontalkollisioner med tunga fordon).

Hela idén lades ner när man snabbt insåg vad som skulle komma att ske...

Om oskyddade traffikanter, i det här fallet barn, ska jämföras med bärgningsarbetares arbetsmiljö så har faktiskt inte skolskjutsarna så vitt jag vet blåljus.

birason
2005-12-07, 22:29
Själva idén är som gjord för att öka antalet trafikolyckor istället. Låter lika klyftigt som förslaget att tunga fordon över 3,5t skulle sakta ner till 50km/h vid möte på väg där mötande trafik inte var skyddad (målet var att miska antalet frontalkollisioner med tunga fordon).

Hela idén lades ner när man snabbt insåg vad som skulle komma att ske...

Om oskyddade traffikanter, i det här fallet barn, ska jämföras med bärgningsarbetares arbetsmiljö så har faktiskt inte skolskjutsarna så vitt jag vet blåljus.
Riktigt, men dom skall ha "skolskjutsskyllt" med - blinkande gula lampor - 100 meter före till 50 meter efter. Även där ska förbipassering ske med största försiktighet som vid all passering av gula blinkande varningsljus, varför har 99% av fordonsförare i detta land så svårt att förstå det?
Jag kör även snöröjning, inte heller där respekteras gulblinket, nya incidenter varje gång man är ute!!

Har kollat igenom lite "körskolematrial" och kan faktiskt inte hitta någonting där som trycker på vad gult blinkande sken innebär, förutom i korsningar med avstängda (blinkande) signaler - förbipassering med försiktighet!!

blue
2005-12-08, 00:08
Riktigt, men dom skall ha "skolskjutsskyllt" med - blinkande gula lampor - 100 meter före till 50 meter efter. Även där ska förbipassering ske med största försiktighet som vid all passering av gula blinkande varningsljus, varför har 99% av fordonsförare i detta land så svårt att förstå det?

Precis som du säger så fungerar inte det så bra alla gånger.

Det viktigaste bilförare har i huvudet är "jag först" !

Hur ofta händer det inte att bilar tränger sig förbi mot mötande trafik bara för att man kör lastbil eller buss, för att sen sakta ner till tio km/h under vad man tidigare körde i.
Allt bottnar i att folk har dålig förståelse för andra fordonslag och dålig framförhållning, istället för att tänka
-hmm undrar varför han kör så sakta/blinkar gult/tänder skolskyltar
så tänker dom
-AMEN VAFAN JAG SOM SKA HEM OCH KOLLA PÅ KENO!!! :angry:

birason
2005-12-08, 01:53
-AMEN VAFAN JAG SOM SKA HEM OCH KOLLA PÅ KENO!!! :angry:
E du alldeles säker på att det inte e "postkodsmiljonären" dom absolut måste riskera både sina egna och andras liv för..........

zerial
2005-12-08, 14:58
Har kollat igenom lite "körskolematrial" och kan faktiskt inte
hitta någonting där som trycker på vad gult blinkande sken innebär, förutom i korsningar med avstängda (blinkande) signaler - förbipassering med försiktighet!!

Som i tidigare diskussioner i ämnet, så är det här jag tycker man ska lägga största vikten på. Att man redan på utbildningsnivå får lära sig om vad som händer, och vad som gäller.. Som det är nu så är det bara hörsägen som sprider rykte om att man bör, inte måste, sänka farten när arbete sker intill vägkanten.