handdator

Visa fullständig version : Hur skulle ni bärga den här?

Skalman
2005-12-07, 02:18
Hej på er. Är ny här och tackar för ett mycket intressant forum.

Har laddat upp två bilder (i Tungbärgning) på en SL-buss som ramlade av vägen förra måndagen. Min fråga till er bärgarproffs är hur man går till väga när det ser ut på det här sättet?

Hur mycket håller en buss för? Går det att "kroka i" och räta upp med winch, eller måste man använda luftkuddar? Vad gör man sen? Har EN bägare som "håller an" så att det inte välter igen, och en annan som drar bakåt? Hörde att det tydligen var två bärgningsbilar på plats, kanske nån av er...?

--- Skalman ---

blue
2005-12-07, 03:03
Bussar är lite knepigare att bärga speciellt nyare (turist)bussar då dom inte har något chassie. Det är självbärande karosser för hela slanten, så man kan inte vincha hur som helst.

SL bussen har är nog byggd på ett chassie eller en bak och fram ram så då är väl bästa alternativet att vincha i ramen och sen använda en bärgare för att hålla den på rätt köl medan en drar den ur diket.

Hade det varit en turistbuss så får man koppla i hjulen och dra försiktigt så man inte drar karossen sned. Det finns dragöglor som man skruvar på hjulbultarna men inte så mångar har dom.
För något år sen så gick en Mercedes buss av vägen utanför Sjöbo och den bärgades genom att man slängde in en stropp genom varje taklucka, på insidan så la man en stång på tvären.
Den bussen blev mer skadad under bärgningen än av avåkningen.
Det kan även vara lite struligt att lyfta vissa bussa då det inte finns så mycket att sätta klykorna under, karossen tål helt enkelt inte att man lyfter långt framför axeln.

/Blue

Simon
2005-12-08, 00:59
http://www.sos-stockholm.se/gallery/uploaded/255/5220_bild_3.jpg

http://www.sos-stockholm.se/gallery/uploaded/255/5220_bild_2.jpg

kloderik
2005-12-08, 02:04
Den her går fint å dra opp med en bergningsbil! - 2 vinscer - ett feste i bakhjulet i felghullene , (sterkaste punktet på både lastebil og busser! -og billigst om nåt går i stykker.. ) + en kjetting under framakslen , som man "landar" bussen på .. og denne bussen veger jo ingenting så den drar man sidevegs opp av diket.. til transport av buss , bruker man jo grinden i forhjulene .. bruker aldri klyker om inte hele framvagn er borte!!
(vulcan V90 - med bussbrille)
Har nett kommet hem fra 2 lastbiler - en fh 12 4x6 og en p94 som lå på samme sett - den ene var eksakt samme vegbredd som på bildene her - den andre var på ennu smalare veg men da hadde vi 2 kranbiler - en stor og en liten ... Glemte jo å ta med meg kamera som vanlig!!!
- Om man bruker 2 kranbiler kjor vi den ene i diket på andre siden av vegen og får et bra trekk ..om det er mulig.. (ingen fare da det da jo er en bergingbil til å få den opp med..!)

blue
2005-12-08, 02:21
Den her går fint å dra opp med en bergningsbil! - 2 vinscer - ett feste i bakhjulet i felghullene , (sterkaste punktet på både lastebil og busser! -og billigst om nåt går i stykker.. ) + en kjetting under framakslen , som man "landar" bussen på .. og denne bussen veger jo ingenting så den drar man sidevegs opp av diket.. til transport av buss , bruker man jo grinden i forhjulene .. bruker aldri klyker om inte hele framvagn er borte!! Har nett kommet hem fra 2 lastbiler - en fh 12 4x6 og en p94 som lå på samme sett - den ene var eksakt samme vegbredd som på bildene her - den andre var på ennu smalare veg men da hadde vi 2 kranbiler - en stor og en liten ... Glemte jo å ta med meg kamera som vanlig!!!
- Om man bruker 2 kranbiler kjor vi den ene i diket på andre siden av vegen og får et bra trekk ..om det er mulig.. (ingen fare da det da jo er en bergingbil til å få den opp med..!)

Precis.
Jag glömde ju så klart att skriva, bussgrill.

Men då gäller det att man har lån sticka..... hö hö hö... :blush:

kloderik
2005-12-08, 06:03
- nå er jo inte våre bussar likadane som usa buss.. men her er det noe som er verd å titte på http://www.exn.ca/video/?Video=exn20031208-wreck.asx .. joda vi har det kul på jobben.. :smile:

birason
2005-12-08, 08:32
- nå er jo inte våre bussar likadane som usa buss.. men her er det noe som er verd å titte på http://www.exn.ca/video/?Video=exn20031208-wreck.asx .. joda vi har det kul på jobben.. :smile:
:thumbup: Spännande teknik vid vinscharbeten, att vända rätt på en tradare med två bärgare och ändå inte blockera mer än ett körfält. Måste säga att dom fick det att se larvigt enkelt ut :thumbup:

Trackern
2005-12-08, 10:11
http://www.sos-stockholm.se/gallery/uploaded/255/5220_bild_3.jpg

http://www.sos-stockholm.se/gallery/uploaded/255/5220_bild_2.jpg

Faktum är att dessa bilder är som hämtade direkt ifrån Assistancekårens busskurs. Där övas det frisk på just detta läge som ändå får klassas som relativt enkelt. Å detta säger jag som inte ens kör själv, men det gick ju bra på kursen iallafall.... :)

Roger Larsson
2005-12-08, 12:19
Håller fullständigt med på detta...

kloderik
2005-12-08, 21:08
:thumbup: Spännande teknik vid vinscharbeten, att vända rätt på en tradare med två bärgare och ändå inte blockera mer än ett körfält. Måste säga att dom fick det att se larvigt enkelt ut :thumbup:

Amerikanerne er heldige, der er vel langtradarsjaførene oplert til å velte på flate marken..? men her skal de jo alltid uti skogen -eller ned i et dike for å velte..!! :depressed men en intresant film uansett.. :yesnod:

man er jo aldrig på 2 like jobbar på en dag - og det blir aldri noe rutin i noe :hihi:

falcken5
2005-12-08, 22:56
bira du kanske ska ta en resa över atlanten.. :smile:

birason
2005-12-09, 04:30
bira du kanske ska ta en resa över atlanten.. :smile:
Jaha, en till som vill bli av med mig :azcrying: !!!
Varför inte, allt verkar enklare där, i alla fall om det är som Kloderik säger, att tradarchaffisarna får lära sig att välta på slät mark :eek: .
Nu förstår jag att dom klarar sig utan stödben "over there" (västerut) :crazya:

Trackern
2005-12-14, 17:52
Jaha, en till som vill bli av med mig :azcrying: !!!
Varför inte, allt verkar enklare där, i alla fall om det är som Kloderik säger, att tradarchaffisarna får lära sig att välta på slät mark :eek: .
Nu förstår jag att dom klarar sig utan stödben "over there" (västerut) :crazya:

"go west, life is peaceful there".....

Bira, San Fran vore nåt för dig...

birason
2005-12-14, 17:55
"go west, life is peaceful there".....

Bira, San Fran vore nåt för dig...
Vad får mig att tro att det INTE är så, kan det va för att det är DU som säger det :bootyshak :confused2

Trackern
2005-12-14, 19:54
Vad får mig att tro att det INTE är så, kan det va för att det är DU som säger det :bootyshak :confused2

hehe..

Pet shop boys..

birason
2005-12-14, 22:15
hehe..

Pet shop boys..
Om du inte snyggar till dig lite så klappar jag till dig med handväskan :fou:

bil499-hbg
2006-01-25, 15:59
Faktum är att dessa bilder är som hämtade direkt ifrån Assistancekårens busskurs. Där övas det frisk på just detta läge som ändå får klassas som relativt enkelt. Å detta säger jag som inte ens kör själv, men det gick ju bra på kursen iallafall.... :)
själv så var jag med på kursen hösten 05 guttasjön borås och där var det många av kursdeltagarna som trodde att en vanlig stats buss behöver en tungbil för att vältas på rätt sköll men den som bärgar tungt vet att det går lika bra med en garage bärgare vid prov mätning så visade dragmätaren som var kopplad till viern visade 1700 kg och då drog vi med två bred band och en kort vier mellan bred banden och ett block i mitten singel vier från bärgaren där vinchen var 3,6 ton ( flak vinchen ) själv så bärgar jag stats bussar med min fl614 bb55 (499) utan poblem med buss klyckor se foton på tungbärgningar // dan hbg :thumbup:

Trackern
2006-01-26, 19:57
själv så var jag med på kursen hösten 05 guttasjön borås och där var det många av kursdeltagarna som trodde att en vanlig stats buss behöver en tungbil för att vältas på rätt sköll men den som bärgar tungt vet att det går lika bra med en garage bärgare vid prov mätning så visade dragmätaren som var kopplad till viern visade 1700 kg och då drog vi med två bred band och en kort vier mellan bred banden och ett block i mitten singel vier från bärgaren där vinchen var 3,6 ton ( flak vinchen ) själv så bärgar jag stats bussar med min fl614 bb55 (499) utan poblem med buss klyckor se foton på tungbärgningar // dan hbg :thumbup:

När jag var i Guttasjön var det en sopbil vi drog upp med Götets cheva. (Gamla 139). Har dom bytt till en buss nu? Var militärtoken där och körde "bärgarkortet"?

bil499-hbg
2006-01-28, 08:43
När jag var i Guttasjön var det en sopbil vi drog upp med Götets cheva. (Gamla 139). Har dom bytt till en buss nu? Var militärtoken där och körde "bärgarkortet"?
Nä ingen cheva när jag var där de bärgningsbilar vi andvände oss av var jönköpings volvo fl615 bb55 gbh fh12 fordonen vi lekte med var en sopbil volvo fl två bussar en stads och en turist men även en gammal preem tankbil scania det var intresant men inte 100% planerat = förstora gruper det blev så att vissa inte fick möjlighet att göra något mer än att titta sen kan ja ju ärligt också säga att jag inte skulle göra som det jordes på kursen i värkligheten för har man som jag börjat i litten skala med små bärgare och lära sej hur och vad en bärgare klarar och inte bara leka med sina stora skryt objekt för det som vi fick bärga på guttasjön hade vi lätt jort med bb55 med kast block så hadde chevan varigt kvar hadde det varigt mer skola för alla // dan hbg :thumbup: