Visa fullständig version : mc bärgning
falcken5
2005-12-21, 23:14
vad är det som gäller om man bärgar en mc i grillen är det fortfarande 40km/h?? kom å tänka på det igår medans ja bärga en hoj! nån som har bar koll? :rolleyes:
vad är det som gäller om man bärgar en mc i grillen är det fortfarande 40km/h?? kom å tänka på det igår medans ja bärga en hoj! nån som har bar koll? :rolleyes:
Bågebärgningar och rackarlyft= gällande hastighet.(skyltat)
Det är bara när du har ett "efterfordon" som 40 km/h gäller.
Jag hörde en mindre påläst kollega påstå att 30 gäller vid hellyft (dolly),
jag hävdar att det fortfarande är ett "efterfordon".
SverigesSydligasBärgare
2005-12-23, 11:03
Bågebärgningar och rackarlyft= gällande hastighet.(skyltat)
Det är bara när du har ett "efterfordon" som 40 km/h gäller.
Jag hörde en mindre påläst kollega påstå att 30 gäller vid hellyft (dolly),
jag hävdar att det fortfarande är ett "efterfordon".
Då har jag en följdfråga på det som är lite ny i brancshen. När du har efterfordon i grinden oavsätt om det är tungt eller personbil. Får du transportera då på motorvägen? Många säge klart du får men jag undrar det? Det gäller väll ex vid bärgning på motorväg att om man har efterfordon ska man ta sig till närmaste avfart. Men många kör transporter i grinden på motor väg?????
har för mig att vi just har 40km för att få köra på motorväg,men helst till närmsta avfart :confused2
SverigesSydligasBärgare
2005-12-23, 17:19
Ja det är en bra fråga. För att klart bärgning kan ske på grinden även på motorväg en själv klar het men när man kör med bil på grinden i 40/kmh så tror jag det är till närmsta avfart? Idagen EU regler gör traktorer 40-50km/h och då skulle varenda bonde oxå få köra på motorvägen o det är uteslutet.
Men jag pratade med en Falcka bärgare och han sa Självklart får vi köra med bil på grinden på motor väg som transport?Någon som verkligen vet vad som gäller??
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm
Citat från notisum (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720603.HTM)
"Särskilda regler för trafik på motorväg och motortrafikled
139 § På motorväg samt på påfartsväg och avfartsväg till sådan väg får ej förekomma annan trafik än med motorfordon som på väg utan lutning kan och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen.
Mopeder får inte föras på motorväg. Förordning (1998:1261).
140 § Fordon får föras in på motorväg endast vid dess början eller vid påfartsväg och föras av motorväg endast vid dess slut eller vid avfartsväg.
141 § Fordon för ej föras på skiljeremsa eller tvärgående förbindelseväg mellan motorvägs körbanor.
Fordon får ej vändas eller backas på motorväg eller påfartsväg eller avfartsväg till sådan väg.
142 § På motorväg eller påfartsväg eller avfartsväg till sådan väg får fordon inte stannas eller parkeras annat än på särskild anvisad parkerings- eller rastplats.
Trots första stycket får buss i linjetrafik stannas vid särskilt anordnad hållplats. I samband med trafikövervakning eller punktskattekontroll får fordon stannas eller parkeras på särskilt anordnad kontrollplats eller på plats i anslutning till vägarbete, om polisman eller tulltjänsteman som utför punktskattekontroll ger anvisning därom. Förordning (1999:485).
143 § har upphävts genom förordning (1985:380).
144 § Bestämmelserna i 139--142 §§ gäller i tillämpliga delar även trafik på motortrafikled samt påfartsväg och avfartsväg till sådan väg. Förordning (1985:380).
145 § har upphävts genom förordning (1981:65).
146 § Utan hinder av 139--144 §§ får väghållningsarbete eller liknande arbete ske på eller vid motorväg eller motortrafikled eller påfartsväg eller avfartsväg till sådan väg, om särskild försiktighet iakttages.
I fråga om fordon som användes av polisman vid trafikövervakning får avvikelse ske från 139--144 §, om särskild försiktighet iakttages. Detsamma gäller fordon som användes för bärgning av annat fordon."
Men jag kan inte hitta något om hur långt man får köra på motorvägen.
SverigesSydligasBärgare
2005-12-23, 20:49
Nä jag förstår det. Men som jag kan utläsa får man inte exvis "lägga i system" att om du ska framföra bärgare med bil på grinden från punkt A till B och det är en motorväg mellan pukterna skall/får man inte framföra detta på denna väg? Men som det står i lagtexten framgår det INGET om att traktorer INTE får köra där? Förr fick inte traktorer framföras på motorväg för de ändast gick i 30/kmh men som sagt dagen traktorer är klassade för 40,45,50km/h då borde de få framföras på motorväg om man löser lagtexten???????????
Sen stog det faktiskt att ex väghållningsfordon får framföras med försiktighet?
Var går gränsen?
Kan inte stämma? Väljer själv när jag kör bil på grinden att undvika motorvägen.....
Nä jag förstår det. Men som jag kan utläsa får man inte exvis "lägga i system" att om du ska framföra bärgare med bil på grinden från punkt A till B och det är en motorväg mellan pukterna skall/får man inte framföra detta på denna väg? Men som det står i lagtexten framgår det INGET om att traktorer INTE får köra där? Förr fick inte traktorer framföras på motorväg för de ändast gick i 30/kmh men som sagt dagen traktorer är klassade för 40,45,50km/h då borde de få framföras på motorväg om man löser lagtexten???????????
Var går gränsen?
Kan inte stämma? Väljer själv när jag kör bil på grinden att undvika motorvägen.....
Det finns en tråd tidigare om bärgningsfrågor till polisen !
Vi ska träffa Polisen och vi tar med oss dessa frågor till myndigheten om det är ok? Kom gärna med alla bärgarrelaterade frågor som ni har så ska vi ställa polisen mot väggen, och ni som är för blyga för att ställa "dumma frågor" på i forumet så mejla oss på info@olycka.se
Det finns en tråd tidigare om bärgningsfrågor till polisen !
Vi ska träffa Polisen och vi tar med oss dessa frågor till myndigheten om det är ok? Kom gärna med alla bärgarrelaterade frågor som ni har så ska vi ställa polisen mot väggen, och ni som är för blyga för att ställa "dumma frågor" på i forumet så mejla oss på info@olycka.se
Varför väcka den björn som sover?
Som det är nu FÅR vi köra på motorväg, även om en viss polis på trafiken Solna tycker att det är olämpligt.
Svaret: Om inte du legat bakom hade jag hållt 50-55. funkade inget vidare.
Lulebjörnen
2005-12-25, 17:28
Var går gränsen?
Här är en länk till www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm...trafikförordningen...där står det mesta...4:e kapitlet, 20§ 7:e stycket, min. 40 km/h på motorvägen och under 24 m.längd så är det fritt fram att köra till vägs ände...även med dolly under... sen om det är lämpligt med hänsyn till övrig trafik och väder får man väl göra en egen bedömning.
Traktorer får inte nu heller köra på motorvägen, däremot är ju många "traktorer" motorredskap kl.1 med en högsta "legal" hastighet av 50 km/h tillåtna att köra på motorväg i motsats till motorredskap kl. 2 med en högsta "konstruktiv" av 30 km/h.
Hänger man på ex.vis en båtvagn el. byggbod efter bärgaren är det "efterfordon"=30 km/h som gäller...samma sak om man tex. stångbogserar.
Sen om man hänger på en tivoli-Scania med en långtrailer+3axlig släpvagn+en popcornskiosk på hjul längst bak(som var kopplad med ett skiftnyckelskaft) :wasntme-s ...så får man skylla sej själv :blush: ...men det löste sej oxå :hihi: ...
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.