handdator

Visa fullständig version : NU börjar det hända grejor!

Miks
2006-01-04, 23:37
:thumbup: Kolla in den här TV4 sändningen idag !! Vad jag vet så togs det bara upp Göteborg o Halland!
:thumbup: http://www.tv4.se/player/categories.aspx?treeId=10072&pid=36985&more=1 :thumbup:
:thumbup: http://www.tv4.se/player/categories.aspx?treeId=10073&pid=36968&more=1 :thumbup:

273
2006-01-05, 14:37
VACKERT :thumbup:

mrnofear
2006-01-05, 17:37
låter ju bra men frågan är ju vem betalar 2 bilar o vad blir de mer för bil som kommer vara på plats vägvärket eller polis bärgare eller vad ska jag vara ärlig så tror jag inte detta kommer att gå igenom det handlar ju om tid vi kan inte stå o vänta på att någon kanske kommer ut för att delta i våra jobb ge oss blå ljus eller något annat som får beliterna till att trycka ner bromsen

birason
2006-01-05, 19:20
låter ju bra men frågan är ju vem betalar 2 bilar o vad blir de mer för bil som kommer vara på plats vägvärket eller polis bärgare eller vad ska jag vara ärlig så tror jag inte detta kommer att gå igenom det handlar ju om tid vi kan inte stå o vänta på att någon kanske kommer ut för att delta i våra jobb ge oss blå ljus eller något annat som får beliterna till att trycka ner bromsen
Jag tycker vi glömmer disskusionen ang blåljusen,, vi är inga utryckningsfordon, eller ska jag ha blåljus på plogbilen me, det e ju ingen som ser den heller.
Om arbetsmiljöverket, eller yrkesinspektionen anser att vi numera inte "FÅR" stå ensamma och jobba på hårt trafikerade vägar så måste dom ju också komma med en praktisk lösning på det problemet. Och "inte tid att vänta", klart man har tid och vänta på tex att en vägassistansbil eller kollega kommer, bättre det än att riskera att bli påkörd om det nu inte är så att det är väldigt lugnt just för tillfället, eller?

mrnofear
2006-01-05, 19:53
Jag tycker vi glömmer disskusionen ang blåljusen,, vi är inga utryckningsfordon, eller ska jag ha blåljus på plogbilen me, det e ju ingen som ser den heller.
Om arbetsmiljöverket, eller yrkesinspektionen anser att vi numera inte "FÅR" stå ensamma och jobba på hårt trafikerade vägar så måste dom ju också komma med en praktisk lösning på det problemet. Och "inte tid att vänta", klart man har tid och vänta på tex att en vägassistansbil eller kollega kommer, bättre det än att riskera att bli påkörd om det nu inte är så att det är väldigt lugnt just för tillfället, eller?

menade kanske inte redigt så med blå ljus vem betalar 2 bärgare på plats? vi som jobbar me bärgandet vet att de inte e nått 7 till 16 jobb jag menar att de e inte lätt att få ut nån juor bil direct om det inte är en kolega o sen kan ni ju fundera på vart dom ska ta in allt folk i från om man nu ska vara 2 på varje plats vi e rätt många bärgare i landet o de krävs ju många xtra fordon vi får väl se vart de tar vägen

zerial
2006-01-05, 23:30
....
vem betalar 2 bärgare på plats? vi som jobbar me bärgandet vet att de inte e nått 7 till 16 jobb jag menar att de e inte lätt att få ut nån juor bil direct om det inte är en kolega o sen kan ni ju fundera på vart dom ska ta in allt folk i från om man nu ska vara 2 på varje plats vi e rätt många bärgare i landet o de krävs ju många xtra fordon vi får väl se vart de tar vägen
Nej, det är synnerligen inte ett 7-16 jobb, eller jobb över huvud taget. Det är en livsstil, precis som flera andra märkliga men dock vitkiga sammhällsfunktioner.

Vem betalar? Jo, precis som alla andra omkostnadsökningar, tex biltullar i stockholm - kunden!
Om, vi alla branchogranisationer, alla enskilda företag/åkerier, för en gångs skull kunde ena oss om att på livligt/högt traffikerade vägar så krävs TVÅ fordon. Man kanske inte kan ta full enhetstaxa för gällande tidsperiod men kanske ½-3/4 eller något liknande (för den spärrande bilen). Det skulle igentligen inte behöva vara från samma åkeri, utan man skulle kunna anlita valfri - vi är ju andå kollegor på ett eller annat sätt (även om vissa är väldigt färg och formtrogna och spottar i glasen).

Det är vår arbetsmiljö - inte kundens, eller uppdragsgivarens. Och nyckeln till detta är att ALLA samarbetar, och ingen smyger ut och kör "billigare men riskablare bärgningar" bara för att få fler uppdrag.

blue
2006-01-06, 01:41
Pengar är en sak, får alla bolag/organisationer större kostnader så skjuts det över på kunden. Höjer dom fordonsskatten så får kunden betala det om än med lite eftersläpning o.s.v.

Problemet är som jag ser det olycksrisken, för vår del blir det bättre för "svenssons" del blir det ingen skillnad.
Krockar man med en eller en annan bärgare på en olycksplats så kvittar det lika. Hur många bärgningsbolag har råd att hålla sig med TMA bil/bilar och bemanna dessa.
Visst kostnaden får kunden betala men då blir det dyrare än att åka ut med två bärgare för TMA bilen kan ju inte göra så mycket mer än blinka och dämpa smällen.... Är TMA bilen på andra sidan stan så kan ni ge er på att det lastas utan TMA för det är fler jobb på vänt, kaffet kallnar och chefen skriker som en stucken gris i radion.

Sen kan man ju hoppa upp och sätta sig på att om en bärgningsbil står som barriär och blir påkörd så hänger polisen upp chauffören i ögonlocken.

Blue

mrnofear
2006-01-06, 10:44
Pengar är en sak, får alla bolag/organisationer större kostnader så skjuts det över på kunden. Höjer dom fordonsskatten så får kunden betala det om än med lite eftersläpning o.s.v.

Problemet är som jag ser det olycksrisken, för vår del blir det bättre för "svenssons" del blir det ingen skillnad.
Krockar man med en eller en annan bärgare på en olycksplats så kvittar det lika. Hur många bärgningsbolag har råd att hålla sig med TMA bil/bilar och bemanna dessa.
Visst kostnaden får kunden betala men då blir det dyrare än att åka ut med två bärgare för TMA bilen kan ju inte göra så mycket mer än blinka och dämpa smällen.... Är TMA bilen på andra sidan stan så kan ni ge er på att det lastas utan TMA för det är fler jobb på vänt, kaffet kallnar och chefen skriker som en stucken gris i radion.

Sen kan man ju hoppa upp och sätta sig på att om en bärgningsbil står som barriär och blir påkörd så hänger polisen upp chauffören i ögonlocken.

Blue

ja de va precis så jag menade det är väl bara att vänta o se nu

SverigesSydligasBärgare
2006-01-06, 12:19
En ide det här med diskutionen att man inte får lasta själv vid en plats där det välldigt mycket trafik, som jag själv tycker verkar förnuftigt.

Det finns någon som står jour 24tim om dygnet och väntar.
Finns ALLTID nära en olycksplats.
Har befogenhet att stanna dirigera trafik m.m
Är redan betalt utav sammhället för att jobba med detta?

Vem tänker jag på??????

Polisen? näääääääääää dom har så mycket annat pundar skirt för sig ..
Allvarligt...

BRANDKÅREN. Visst de kan ha myycket stundtalls att göra. MEN de brukar för det mesta joura på station. Få dom att stanna kvar det lilla extra tills bilen är lastad på olycks platsen. (om de inte får nytt larm) men finns inte det resurser till det oxå inom den kåren.

Steg 1 är att dom ställer upp på detta vid alla trafik olycker.
Steg 2 kan man diskutera vid vanliga motor haveri m.m ute på vägarna känns det kanske inte lämpligt att använde deras resurser men det kan man fundera vidare på......

Då får ni era BLÅLJUS.
Gubbar som kan dirigera.
Gubbar som kan barikera.
OCH NI/VI BLIR INTE DRABBADE AV TID ELLER PENGAR.
Det har sammhället redan pröjsat för....

Någon att kankse spinna vidare på..................
:eek: - :yesnod:

Miks
2006-01-06, 17:10

Håller ned dej fullständigt :thumbup:
Det är inte våran sak att bestämma detta ! Det viktigaste är att det blir en bestämmlse från VV eller arbetsmiljöv för då slipper vi alla diskussioner med bolag osv Låt oss vänta o se vad man kommer fram till , det kanske till o med kommer att generera mera jobb till oss.

273
2006-01-06, 17:57
Håller ned dej fullständigt :thumbup:
Det är inte våran sak att bestämma detta ! Det viktigaste är att det blir en bestämmlse från VV eller arbetsmiljöv för då slipper vi alla diskussioner med bolag osv Låt oss vänta o se vad man kommer fram till , det kanske till o med kommer att generera mera jobb till oss.
Bra talat! vänta och se vad som händer!