handdator

Visa fullständig version : Vet ni?

Miks
2006-01-14, 00:45
:ajjabajja Är det någon som har koll? :thumbup:

Japp vi bärgare får vända och även köra motfärdriktning under största försiktighet och allt detta under eget ansvar! Det är ju oftast lämpligt att be polisen om hjälp! Villkoret för ovanstånde manövrar är att bärgningsbilan är utrustad med gult roterande varningsljus!

kloderik
2006-01-14, 02:22
-Her i Drammen har vi bra samband og dialog med polis - har og noen tuneller og broer som enda mulighet er å bruke fel kjørbana - men oii det er jo inte alle bilister som hel forstår detta.. hittils har det gått bra ... men :depressed

birason
2006-01-14, 05:03
dom gånger jag behövt göra det så har jag ringt LKC och förklarat situationen, och då har dom bara sagt, "ta det försiktigt, men vi kan kolla om vi kan få dit en bil som kan hjälpa dig om du vill".
Ett av mina allra första jobb var att vinscha upp en kille mitt på en motorvägspåfart, då det var en stolpe i vägen så var jag tvungen att vända bärgaren i fel riktning. När jag var klar, så tyckte jag att det var lättare att köra dom få metrarna åt fel håll, för att sen hamna i rätt riktning, i stället för att vända igen och åka och vända vid nästa avfart (den här gången hade jag inte ringt).
"givetvis" tänkte jag när jag var uppe och skulle runda räcket för fortsatt färd, för då kommer en polisbil. "får väl spela dum" (inte så svårt för min del), men dom bara hälsa och passera ut på motorvägen.
så jag vet inte riktigt hur man ska tolka det?
Verkar inte vara några problem om man ringer i alla fall.

Mäster
2006-01-14, 09:02
:ajjabajja Är det någon som har koll? :thumbup:

Självklart har jag koll:
Rangordning på olycksplats:
1 Gulhjälmen (brandchefen)
2 Gud
3 Bärgarn
4 Polisen

Summa: Har inte gulhjälmen sagt åt dig att du inte får köra mot trafiken så får du det. På egen risk dock.

Jaha, nu läste jag frågan en gång till: "i samband med bärgning"? Viss skillnad mot "olycksplats"

Uffe me bärgarn
2006-01-14, 14:48
I samband med bärgning får man köra mot färdriktningen på motorväg med eller utan polishjälp! Detta fick jag lära mej i en utbildning som anordnades av räddningstjänsten storgöteborg,mycke lagparagrafer va det ! :thumbup:

Miks
2006-01-15, 01:17
:yesnod: Så rösta på, Har ytterligare frågor av samma karraktär är det nått som skulle tilltala ?

birason
2006-01-15, 01:21
:yesnod: Så rösta på, Har ytterligare frågor av samma karraktär är det nått som skulle tilltala ?
det är det säkert, måste du sitta och hålla på facit, kan du inte klämma fram rätt svar nu..........

Om du inte vill avslöja för alla så kan du väl pm:a mig, jag har redan röstat.....

please........

Martin vxj
2006-01-15, 13:42
Skicka ut mer sådant här.. man lär sig alltid något nytt.. :hihi:

Lulebjörnen
2006-01-16, 01:52
Att "köra" mot färdriktningen på motorväg och övriga vägar för den delen med ska man nog låta bli, däremot kan man jobba i enlighet med www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K12p1...väghållningsarbete.
För den som inte orkar läsa lagtexten står i korthet att man i samband med väghållningsarbete = bärgningsarbete får manövrera i den utsträckning som behövs utan att bry sej om paragraf ditten å datten, dock under största försiktighet i förhållande till övrig trafik. Det gäller vid ett vanligt bärgningsarbete, är det en olycksplats är ju i allmänhet räddningstjänsten där och då är det insatsledaren som bestämmer hur och var det ska köras.