Visa fullständig version : Vet ni något om
Körkort :scared:
Dvs Volvo FL6 bärgningsbil typ BB55 med en egen ägd biltransportkärra med total 3500kg och en tj vikt 1040kg
Det lär ju va CE efter som det e ditt eget & du inte bärgar det...
Eller?
Det beror på hur det är kopplat till bilen . är det kopplat med ej godkänt drag .Div draget är reg besiktat på bilen. ( många bärgare har ej detta) då är det bärgning och 40 km/h och endast C kort. annars ce kort..
Chrille Kran
2006-01-20, 21:05
Om draget är godkänt så borde det räcka med ett c-kort eftersom släpet ej väger över 3.5 t.
i körkortslagen står det
C för tung lastbil och personbil med totalvikt över 3,5 ton samt enbart ett lätt släpfordon som är kopplat till sådana bilar .
Lätt släpfordon
1. Ett släpfordon med en totalvikt av högst 750 kilogram.
2. Ett släpfordon med en totalvikt över 750 kilogram under förutsättning att denna inte överstiger dragfordonets tjänstevikt och att dragfordonets och släpfordonets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.
lastbil med C kort får endast dra ett släp med totalvikt på 750 kg annars CE
Chrille Kran
2006-01-21, 12:43
jag måste fått en blackuot som inte tänkte på att släp är tungt vid 750kg. :fou:
C Kort är svaret enl Vägverkets chefsjurist på Körkortsfrågor dvs om inte någon har lyckats få besiktigat ett drag på BB55 för då är det CE.
Enl VV!
Om draget är monterat på en bärgningsbil Karosskod 76 eller motsvarande och inte är godkänt så är körkortsbehörigheten C oavsett vem som äger släp eller bil.
Om draget är godkänt så är det CE som gäller om man inte ställer upp släpet i en dolly :hihi: för då blir det en upplyft bärgning. Observera detta gäller om man kopplar i en godkänd draganordning, oavsett om det är en "bärgning".
Det svar jag fick av en polisinspektör vid polisens tung-grupp, så gäller följande (deras parktiska tolkning);
Min fråga var: Vilken hastighet gäller för bärgning och/eller transport av en släpvagn, bromsad, monterad på tilltänkt användningssätt på löstagbar platta på bärgninsaggregatet.
Svaret blev; 50-kula, 60-kula, VBG-koppel mfl godkända draginrättningar som fastmonteras med bultförband- eller annan fast monterad anordning, så får man köra 80km/h under förutsättning att släpfordonet är bromsad med påskjutsbroms, eller trycklufts- eller hydraulisk färdbroms. Och att rätt belysning tillkopplas. I annat fall blir det bärgning, max 40km/h.
Har du ett tungt fordon (>3500kg totalvikt) så behöver du CE för transporten, Har du ett tungt fordon men "bärgar" det (kopplas på annat sätt, eller dollas, eller med defekt färdbroms) så räcker C för "bärgning".
Har du ett lätt fordon (<3500kg) så behöver du BE för transporten och B för bärgningen.
Undantagsregeln för att få dra ett släpfordon vars totalvikt inte överstiger dragfordonets tjänstevikt gäller endast personbilar och lätta lastbilar. för tunga fordon är ett lätt släp en max. totalvikt på 750kg.
bil499-hbg
2006-03-13, 10:34
Det svar jag fick av en polisinspektör vid polisens tung-grupp, så gäller följande (deras parktiska tolkning);
Min fråga var: Vilken hastighet gäller för bärgning och/eller transport av en släpvagn, bromsad, monterad på tilltänkt användningssätt på löstagbar platta på bärgninsaggregatet.
Svaret blev; 50-kula, 60-kula, VBG-koppel mfl godkända draginrättningar som fastmonteras med bultförband- eller annan fast monterad anordning, så får man köra 80km/h under förutsättning att släpfordonet är bromsad med påskjutsbroms, eller trycklufts- eller hydraulisk färdbroms. Och att rätt belysning tillkopplas. I annat fall blir det bärgning, max 40km/h.
Har du ett tungt fordon (>3500kg totalvikt) så behöver du CE för transporten, Har du ett tungt fordon men "bärgar" det (kopplas på annat sätt, eller dollas, eller med defekt färdbroms) så räcker C för "bärgning".
Har du ett lätt fordon (<3500kg) så behöver du BE för transporten och B för bärgningen.
Undantagsregeln för att få dra ett släpfordon vars totalvikt inte överstiger dragfordonets tjänstevikt gäller endast personbilar och lätta lastbilar. för tunga fordon är ett lätt släp en max. totalvikt på 750kg.
detta svar har också polisen get mej men som alltid tolkar rätten inte det som du och polisen allting är alltid en tolknings fråga i rätten så mitt förslag är prova en ce kombination på ett c kort eller skaffa ett ce kort så slipper ni tolkningarna när ni väll står där, själv så har jag be ce de för att slippa problemena vid respektive klaser och tolkningar ett tips från mej
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.