handdator

Visa fullständig version : höll på att bli på körd i dag

bärgare_87
2006-02-11, 21:13
Kom ut på motorvägen strax söder om Hallandsåsens motell. sätter igång saftablandarna och drar ner flaket. vinchade upp bilen på flaket. Steg ur bilen och hoppade ner från flaket. Då kommer två stycken danska bilar i ca 140km/h 2 cm från mig. det är brist på respekt.

är bara 18 år och haft c kort i 4 veckor. är inte sugen på och hamna i rullstol eller i kistan.

:angry: MÅSTE BLI ETT STOPP PÅ DETTA!! :angry:

Junior Towtrucker 535
2006-02-11, 23:13
Tråkigt att höra inte alls kul, har själv just tagit kortet för c.
Nått måste göras men frågan är vad?!

ssbt171
2006-02-11, 23:54
Kom ut på motorvägen strax söder om Hallandsåsens motell. sätter igång saftablandarna och drar ner flaket. vinchade upp bilen på flaket. Steg ur bilen och hoppade ner från flaket. Då kommer två stycken danska bilar i ca 140km/h 2 cm från mig. det är brist på respekt.

är bara 18 år och haft c kort i 4 veckor. är inte sugen på och hamna i rullstol eller i kistan.

spanska ryttare är kanske lösninge??? :confused2
hoppas det går bättre i framtiden.

bärgare_87
2006-02-12, 03:40
man kan inte jobba som man ska. utan i stället holla kåll på alla bilar :angry:

zerial
2006-02-12, 08:33
Jag höll på att få en ledbuss i famnen på tyresövägen (stockholm) i torsdags kväll. Mindre roligt. Det har även varit nära ett par gånger på E18/Norrtäljevägen.. det finns tre saker att göra i stockholms regionen; 1) Påkalla Vägassistancegruppens uppmärksamhet och inte påbörja någon form av arbete först de kommer. 2) Påkalla polisens uppmärksamhet... och 3) ringa en kollega eller konkurrent och ta med denna på bärgningsbeskedet för en enhetstaxa. Jag har gjort detta två gånger med en skrivtlig och bildlig förklaring och försäkringsbolagen har köpt det hittills.

brk184
2006-02-12, 18:19
Får man ta c-kort när man är 18 nu för tiden?

Robban
2006-02-12, 18:28
Får man ta c-kort när man är 18 nu för tiden?

Så har det varit ett bra tag nu.
Det ända man får vänta med är D-kortet då gäller 21 års ålder.

Miks
2006-02-12, 19:17
Det är för j..... hur folk kör !

Man blir mörkrädd över hur lite hänsyn det visas.
Ni kan väl skriva i incidentrapporten så vi kan få lite statistik och argument mot Arbetsmiljöverket osv.
Tack på förhand Incidentrapport (http://www.contact.cybertools.se/contact.asp?id=10788)

zerial
2006-02-13, 22:02
Det är för j..... hur folk kör !

Man blir mörkrädd över hur lite hänsyn det visas.
Ni kan väl skriva i incidentrapporten så vi kan få lite statistik och argument mot Arbetsmiljöverket osv.
Tack på förhand Incidentrapport (http://www.contact.cybertools.se/contact.asp?id=10788)
Jag skrev ner några rader om min händelse.

zerial
2006-02-13, 22:06
Så har det varit ett bra tag nu.
Det ända man får vänta med är D-kortet då gäller 21 års ålder.
Nja. ½ rätt.

Du får ta C-kort när du är 18. Men ska du köra i din yrkesutövning, så får du endast framföra fordon med högst totalvikt på 7,5 ton. Större fordon fodrar en teoretisk kurs hos VV som kallas "yrkesförarbevis, lastbil". Den dag, eller om du är äldre än 21 år så försvinner kravet.

Sannolikheten att en vanlig polis vet om detta är minimal. Kravet finns sedan 1999. Det är dock större sannolikhet att polisens "tung"-grupp känner till detta, men å andra sidan det är knappt ofta en bärgningsbil stoppas, och vägs.....

Robban
2006-02-13, 22:16
Nja. ½ rätt.

Du får ta C-kort när du är 18. Men ska du köra i din yrkesutövning, så får du endast framföra fordon med högst totalvikt på 7,5 ton. Större fordon fodrar en teoretisk kurs hos VV som kallas "yrkesförarbevis, lastbil". Den dag, eller om du är äldre än 21 år så försvinner kravet.

Sannolikheten att en vanlig polis vet om detta är minimal. Kravet finns sedan 1999. Det är dock större sannolikhet att polisens "tung"-grupp känner till detta, men å andra sidan det är knappt ofta en bärgningsbil stoppas, och vägs.....

När man går transportteknisk utbildning så får man ut ett yrkeskompetensbevis när man får C-kortet det ger en tillåtelse att köra "tung" lastbil alltså över 7,5 ton

Miks
2006-02-13, 23:22
Jag skrev ner några rader om min händelse.
:thumbup: Japp såg detta men jag ville inte hänga ut någon!!

Lillan
2006-02-26, 11:15
det där jävla yrkesförarbeviset var inte kul att ta..närmare 40 sidor frågor att sitta och besvara..skittråkigt

Robban
2006-02-26, 19:32
det där jävla yrkesförarbeviset var inte kul att ta..närmare 40 sidor frågor att sitta och besvara..skittråkigt

Kommer aldrig ihåg att jag gjorde nåt sånt prov.

Emil_Helsingborg
2006-02-27, 11:41
spanska ryttare är kanske lösninge??? :confused2
hoppas det går bättre i framtiden.

du menar två flugor i en smäll.... får mer respekt av trafikanter o mer jobb :crazya:

bargarn_356
2006-02-27, 14:54

REGEL NO 1

Hoppa :ajjabajja ALDRIG :ajjabajja ner på utsidan av bärgarn om du inte SER att du kan göra det fritt (har själv gjort dumheten i min ungdom O det kostade mig ont i en arm) :hail: Prata med dina äldre koleger dom kan ge dig tips om hur man inte skall göra
Det räcker med dom som har hamnat i rullen vi behöver inga fler där...... :crazya:
SÅ se upp när du är på vägen ha ögun i nacken
Det finns så många :fou: :banghead: utefter våra vägar......

Lycka till i fortsättningen med ditt kall

lilja
2006-02-28, 17:55
Vilka kör du bärgare åt då?

Mäster
2006-02-28, 18:31
[QUOTE=bargarn_356]REGEL NO 1

Hoppa :ajjabajja ALDRIG :ajjabajja ner på utsidan av bärgarn om du inte SER att du kan göra det fritt (har själv gjort dumheten i min ungdom O det kostade mig ont i en arm) :hail: Prata med dina äldre koleger dom kan ge dig tips om hur man inte skall göra
Det räcker med dom som har hamnat i rullen vi behöver inga fler där...... :crazya:
SÅ se upp när du är på vägen ha ögun i nacken
Det finns så många :fou: :banghead: utefter våra vägar......

När du jobbar utefter en större väg eller motorväg:
-Släpp ALDRIG trafiken med blicken!
Jag låter heller aldrig kunden stå mellan mig och trafiken.
tyvärr ser kunden att jag hela tiden tittar bakåt, gissa vart han ställer sig då?
just det "mellan mig och trafiken" Perfekt tycker kunden -Nu har jag bärgarns uppmärksamhet.
Låt aldrig kunden stå där. Du har bara ett liv. var rädd om det.

lilja
2006-02-28, 19:17
:yesnod: :yesnod: har en fråga!!? vad är assistance centralen för något på tele. 020 -99 00 00
Heter inte larmcentralen viking åt assiatncekåren å har nummer 020-912 912

Lillan
2006-03-07, 22:23
Kommer aldrig ihåg att jag gjorde nåt sånt prov.

det är relativt nytt vad jag vet..var glad att du slapp..