handdator

Visa fullständig version : Något Måste Göras!!!!

ssbt171
2006-02-24, 08:27
Inatt vi ett tide fick en kolega och en god vän sin bärgare på körd när han stod och jobbade på E4 söder 500m innan kist. :thumbd:
bärgan stod i höger fil och kundens bil stod i väggren när en bil kom i ca 100km/h han var helt själv på vägen (som är 3 filig plus väggren) men ändå lyckades han pricka bärgan som for iväg, jonny (273) på roffes klarade sig bra men slog i knät, föran till bilen som körde på honom åkte till sjukhus med skallsakdor var vid medvetande när han kom till sjukhuset.
föran var trots allt nyckter men var väll lite för gammal för att köra bil.
vad tänker folk med?? :fou: :banghead:

stoffe kommer att lägga upp bilder på olyckan.

något måste göras, om man ska gå ut i media eller något liknande. har du några förslag hur vi ska kunna jobba säkrare på vägarna?? :confused2

man blir ju både orolig för kamrater och sig själv när man jobbar, det är skrämmande :scared:

Tungbärgare 302
2006-02-24, 08:48
Fyll i en incidentrapport på olycka.se så att arbetsmiljö verket får mer fakta att gå på.Hoppas de gick bra under omständigheterna.

ssbt171
2006-02-24, 08:56
Fyll i en incidentrapport på olycka.se så att arbetsmiljö verket får mer fakta att gå på.Hoppas de gick bra under omständigheterna.
det ska jonny göra någon gång idag tror jag. ja allt gick bra med oss.

zerial
2006-02-24, 10:47
Bilder kommer att läggas upp. Jonny ska få säga sitt först, så de dyker upp.

På frågan om vad man gör, eller hur man gör för att förbättra arbetsmiljön så tycker ju jag att det finns ett par alternativ - dock kostsammare för den som behöver assitans.

Som alternativ så kan man tex - om omständigheterna så kräver - rätt att ta ut en kollega som "tung avspärrning" på vägar med hastighet 70 och högre (motorvägar, större Rv och Lv med hög trafikintensitet).
Vid ett fåtal tillfällen så har faktiskt en del försäkringsbolag "köpt" en extra bil som tungavspärrning för en gällande enhetstaxa.

Alternativt att man lobbar för ett mer omfattande verksamhet för vägassitans.

Nattens olycka inträffade ändå under sådana typiska förhållanden att man tycker nog inte att en extra resurs hade varit nödvädnig. Väglaget var bra, trafikintensiteten var låg och det var klar sikt. Ändå händer det.

273
2006-02-24, 11:32
Inatt vi ett tide fick en kolega och en god vän sin bärgare på körd när han stod och jobbade på E4 söder 500m innan kist. :thumbd:
bärgan stod i höger fil och kundens bil stod i väggren när en bil kom i ca 100km/h han var helt själv på vägen (som är 3 filig plus väggren) men ändå lyckades han pricka bärgan som for iväg, jonny (273) på roffes klarade sig bra men slog i knät, föran till bilen som körde på honom åkte till sjukhus med skallsakdor var vid medvetande när han kom till sjukhuset.
föran var trots allt nyckter men var väll lite för gammal för att köra bil.
vad tänker folk med?? :fou: :banghead:

stoffe kommer att lägga upp bilder på olyckan.

något måste göras, om man ska gå ut i media eller något liknande. har du några förslag hur vi ska kunna jobba säkrare på vägarna?? :confused2

man blir ju både orolig för kamrater och sig själv när man jobbar, det är skrämmande :scared:

Jag mår efter omständigheterna bra!! Men kan alvarligt säga att man får en jä-la tankeställare när sånt här händer!! Bilen vart nog dessvärre så pass dålig att det blir lösen på den! Men som sagt jag klara mig och är glad för att jag kan krama familjen! :smile: Bilder kommer!! Stort tack till johan som var på plats och hjälpte till!!

zerial
2006-02-24, 13:18
tack själv för bärgning och bilder ;)

BäRgArN_Jonte
2006-02-24, 15:49
:fou: Nä nu måste de göras nått. Mår ju dåligt bara av att se bilderna :eek:
Sätt på blåljus på bilarna. inför starff våld mot bärgare ? eller nåt.

Barve
2006-02-24, 15:54
Det är ju sjukt att sånt ska behöva hända..
Man kan ju undra om gubben sov lr om han bara såg väldigt taskigt.
Tur att det gick bra för dig iallafall! :thumbup:

273
2006-02-24, 22:03
Fler bilder! Gissa bilen!? Och 273 bilen som vart dålig så att säga! :angry:

zerial
2006-02-24, 22:24
Något ommöblerad placering av bladfjäder, stötdämpare och luftbälg....

Den chevan blir nog inte en bärgar-cheva igen.

Miks
2006-02-24, 22:44
Fler bilder! Gissa bilen!? Och 273 bilen som vart dålig så att säga! :angry:

Inte för att det ..... Men hur gickt det för blindstyret? Kan alltid hoppas att det åtminstone blev grov vårdslöshet!

Bengt74
2006-02-24, 23:43
Gissa bilen!?

Kan den där skrothögen vara en Mercedes??

MVH
Bengt L.

Robban
2006-02-25, 00:05
Jag gissar på volvo S40 gamla modellen

273
2006-02-25, 00:15
Kan säga att ni har FEL!! :hihi: :hihi:

Junior Towtrucker 535
2006-02-25, 00:17
Riktigt klurig! volvo är det inte ser man på grenröret felvänt :ajjabajja
måste kolla mer:)

EDIT: En Citroen?

273
2006-02-25, 00:35
Riktigt klurig! volvo är det inte ser man på grenröret felvänt :ajjabajja
måste kolla mer:)

EDIT: En Citroen?
:goodwork: :goodwork: :goodwork:

birason
2006-02-25, 03:52
Inte för att det ..... Men hur gickt det för blindstyret? Kan alltid hoppas att det åtminstone blev grov vårdslöshet!
Ja det kan man ju hoppas, minst, kanske rullstol (ett tag iaf) också, så han inte så lätt glömmer bort vad han ställt till med :angry: .

ruggiga bilder, och väldigt skönt att höra att du klarade dig från fysiska skador 273.

Synd på din alldeles nylagade bil dock.

zleepy
2006-02-25, 06:21
Åkte förbi platsen igårnatt med lastbilen medans man jobbade

Såg inte riktigt vad som hade hänt, men undrade varför bärgaren stod så konstigt till, nu när man ser bilderna så förstår jag...

Tur att det inte hände något allvarligare i skadoväg
Plåt går alltid att ersätta, men inte människoliv...

:freak3:

Junior Towtrucker 535
2006-02-25, 10:56
:goodwork: :goodwork: :goodwork:

är jag bra lr är jag bra?? :yesnod:

Hornet
2006-02-25, 12:27
Skönt att du klarade dig bra efter omständigheterna

jonnys bilbärgning
2006-02-25, 21:28
Jag mår efter omständigheterna bra!! Men kan alvarligt säga att man får en jä-la tankeställare när sånt här händer!! Bilen vart nog dessvärre så pass dålig att det blir lösen på den! Men som sagt jag klara mig och är glad för att jag kan krama familjen! :smile: Bilder kommer!! Stort tack till johan som var på plats och hjälpte till!!
Tur att du klarade det! Vi här på Åland begär alltid(och får) polis ass. när vi bärgar på "riskfyllt" ställe, men som ni säger i det här fallet var det väl bara " som vanligt, riskabelt"...vi borde väl ha såna där blinkande flashande stora varningstrianglar som vägverket har så fort vi är ute på vägen!
Inte för att man vill störa friden så här efter olyckan men går det att köpa loss Chevan?
Ta det lungt ifortsättningen! :scared:

273
2006-02-25, 21:45
Tur att du klarade det! Vi här på Åland begär alltid(och får) polis ass. när vi bärgar på "riskfyllt" ställe, men som ni säger i det här fallet var det väl bara " som vanligt, riskabelt"...vi borde väl ha såna där blinkande flashande stora varningstrianglar som vägverket har så fort vi är ute på vägen!
Inte för att man vill störa friden så här efter olyckan men går det att köpa loss Chevan?
Ta det lungt ifortsättningen! :scared:
Nope den kommer inte att gå att köpa loss vad det verkar. Min chef har kostat på den en ny motor och diverse annat som det lät så ville han ha den själv till att bygga en ny bil av! :smile:

Miks
2006-02-26, 18:28
Arbetsmoljöverket jobbar för fullt för oss, men det är inget enkelt arbete.

Vi har haft flera arbetsmiljöinspektörer med oss ute och åkt och de förstår att det är ett stort problem med vår "arbetsmiljö".
För att arbetsmoljöverket, fack osv ska kunna så måste vi kunna styrka med "papper" så de förstår helheten, så SKRIV ned och skicka in även om det "bara" är nära .

Enligt uppgift så kommer det snart ett möte på Vägverket om vår situation på vägen, vi hoppas mycket på detta möte.

273
2006-03-07, 22:49
Mannen som körde in i min bärgare klev ur bilen och undra vad var det som hände!? Har fått reda på att han lever och hade brytit benet på (3) ställen skallskador och skärsår. Ganska bra resultat med tanke på olyckan. Till saken hör att han hade inte bilbälte på sig! ( hur e det möjligt?? ) :confused2
Han hade heller inte en enda meter bromsspår han har nog inte ens flyttat foten från gasen ens! Nån som tror han sov?? Så nu har ni fått fakta om vad som kan hända om man krockar med en stilla stående bärgare när man har en citroen.

zerial
2006-03-08, 05:09
Så nu har ni fått fakta om vad som kan hända om man krockar med en stilla stående bärgare när man har en citroen.
*ironi*
"som ett led i att nå nollvisionen redan 2007 så inför vi ett förbud mot bärgningsbilar med totalvikt över 2000kg..."

adde
2006-04-05, 01:29
Det så ju lite läskigt ut