handdator

Visa fullständig version : Nyheter i TV4 på söndag.

brk184
2006-03-03, 22:39
Kolla här!

http://www.assistancekaren.se/main/nyheter.asp?i=41

ssbt171
2006-03-03, 23:28
Kolla här!

http://www.assistancekaren.se/main/nyheter.asp?i=41

vilken tid???

Mäster
2006-03-03, 23:51
vilken tid???

1900 och 2200

och till diesel: när den lilla visaren står på 7 och....... :hihi:

273
2006-03-04, 00:26
Äntligen lite uppmärksammhet om våran miljö!! :thumbup:

Johansson
2006-03-04, 13:30
Äntligen lite uppmärksammhet om våran miljö!! :thumbup: :confused2 :confused2 Kommer detta på Gbg lokala nyheter eller på de rikstäckade.Och vad heter de lokala nyheterna Gbg området?

Johansson
2006-03-04, 13:34
:confused2 :confused2 Kommer detta på Gbg lokala nyheter eller på de rikstäckade.Och vad heter de lokala nyheterna Gbg området? :banghead: sorry ett litet missförstånd...............

Emil_Helsingborg
2006-03-04, 19:50
:confused2 :confused2 Kommer detta på Gbg lokala nyheter eller på de rikstäckade.Och vad heter de lokala nyheterna Gbg området?
anders gå in på den här sidan http://www.tv4.se/416406.html om du vill se dom lokala stationerna som tv4 har ...där kan man se dagens sändningar o leta upp gamla klipp.

dieselmannen
2006-03-04, 23:44
1900 och 2200

och till diesel: när den lilla visaren står på 7 och....... :hihi:

Öhh....Ehh...vad ska den stora visaren stå på då.....så att jag inte missar roliga bilder..
och du....när stod den lilla visaren på dig sist :bootyshak

273
2006-03-05, 13:46
Här finns reportaget som vissas på tv4!www.tv4.se detta vissades på nyheterna från 9.00 i morse! Nu kanske folk kan få upp blicken lite mer! :smile:

Miks
2006-03-05, 14:44
http://www.tv4.se/player/categories.aspx?progId=43826&itemId=%20&treeId=1&displayTreeId=

390
2006-03-05, 18:12
Här finns reportaget som vissas på tv4!www.tv4.se detta vissades på nyheterna från 9.00 i morse! Nu kanske folk kan få upp blicken lite mer! :smile:
Den där killen från vägverket skulle nog hålla sig till vägtullarna,på det är han nog påläst.Men våran situation vet han uppenbarligen inte ett dugg om. :censored: :fou:

Miks
2006-03-05, 18:21
Den där killen från vägverket skulle nog hålla sig till vägtullarna,på det är han nog påläst.Men våran situation vet han uppenbarligen inte ett dugg om. :censored: :fou:

Kan bara hålla med 390 att han förmodligen är bättre på biltullar. Något om vår situation vet han inte så mycket om, Inte kunna ..... inte ha utrustning...... därimot bärgarns balett var fin!

Tungbärgare 302
2006-03-05, 19:02
Skulle vi inte ha kunskap?det är väl det vi har och att vi tar onödiga risker det var det dummaste jag hört på länge undrar just hur många papper han vänder på om dan för våran situation och läget på vägarna visste han ju inte ett jota om nä herr vägverksgubbe fortsätt vända papper och överlåt detta till nån som kan. :fou:

Simon
2006-03-05, 23:33
Ett bra & nödvändigt inslag :)

//Simon

bil499-hbg
2006-03-06, 06:40
Ett bra & nödvändigt inslag :)

//Simon
jag håller med simon !!!, hjulet rular men sakta vad skall vi göra för att den skall rulla fortare ???, sen kan jag ju själv också tycka att han från vv var ett stolp skott och farfar i bärgaren var ju ett föredöme för kåren :confused2

Simon
2006-03-06, 22:37
jag håller med simon !!!, hjulet rular men sakta vad skall vi göra för att den skall rulla fortare ???, sen kan jag ju själv också tycka att han från vv var ett stolp skott och farfar i bärgaren var ju ett föredöme för kåren :confused2

Frågan är kan vi som är här på sos-sthlm göra något gemensamt?

För att få "svensson" respektera yrkesfolk på vägen så som Bärgare,Brand,Polis,Ambulans & Vägarbetare... Finns säkert fler

//Simon

Miks
2006-03-06, 23:05
Frågan är kan vi som är här på sos-sthlm göra något gemensamt?

//Simon

Vi bildade en grupp i Götet förra året som består av mig och 390 och några fristående bärgare. Vi har jobbat aktivt här nere bla pratat med Vägverket, Arbetsmiljöverket, Facket, BA, Polisen och Räddningstjänsten.
Vi vet att arbetsmiljöverket BA och Facket bearbetar VV och som det verkar kommer det ett möte i VV regi ganska snart.
Förhopnningarna till detta möte, det kanske är bra om ni 08:or kunde komma samman och bilda något motsvarande hos er och alla andra oxå!
Det vore ett stort steg framåt för säkerheten på vägen. Jag kommer tillbaka till våra incidentrapprter dom viktiga då AV vill styrka sitt agerande med papper, så skriv! Och om ni undrar över något så hör av er till 390 eller mig.

killen i 363
2006-03-07, 14:53
kan man inte få någon utanför vår organisation att fatta hur vi har det på vägarna eller :angry: :banghead: :fou: :banghead: :banghead:

Simon
2006-03-07, 18:56
Insider? Uppdrag granskning? Måste väl finnas nån TVkanal som man kan få att vakna som kan ta upp ämnet?

Eller Radiokanal Carita läser du här?

Kom med idéer gott folk

//Simon

zerial
2006-03-07, 19:13
Vi sitter i samma sitts som gemene vägarbetare gjorde för 10 år sedan. De fick "arbete på väg", i olika utformningar beroende på väghållare (vägverket eller "stad"/kommun).

Det som gör det lätt för dem, är att de i regel har en (1) beställare; väghållaren själv. Och kan därför kräva mer budget för tung avspärrning, tex.
Vi (bärgare) har det lite svårare, då vi har en hel uppsjö med "beställare" (kunder).

390
2006-03-07, 20:00
Vi sitter i samma sitts som gemene vägarbetare gjorde för 10 år sedan. De fick "arbete på väg", i olika utformningar beroende på väghållare (vägverket eller "stad"/kommun).

Det som gör det lätt för dem, är att de i regel har en (1) beställare; väghållaren själv. Och kan därför kräva mer budget för tung avspärrning, tex.
Vi (bärgare) har det lite svårare, då vi har en hel uppsjö med "beställare" (kunder).
Jo du har ju rätt i princip,men man måste komma ihåg att vi jobbar på väg eller gata vilket är Vägverkets eller kommunens ansvarsområde.Då tycker ju jag att dessa bör dra sitt strå till stacken som arbetsplatsansvariga.Så skillnaden är trots allt inte så stor va????? :fakta:

zerial
2006-03-08, 04:57
Jo du har ju rätt i princip,men man måste komma ihåg att vi jobbar på väg eller gata vilket är Vägverkets eller kommunens ansvarsområde.Då tycker ju jag att dessa bör dra sitt strå till stacken som arbetsplatsansvariga.Så skillnaden är trots allt inte så stor va????? :fakta:
Lite grundläggande så är det ytterst respektive åkeri's VD (eller huvudägare i tex enskild firma) som är ansvariga för arbetsmiljön (juridiskt). Är man fler samverkande åkerier, under en paraplyorganisation så kan man tillåta ett s.k. samordningsansvar, dvs att en utsedd person som har ett delvist ansvar för arbetsmiljön och vars uppgift är att ställa samma krav på alla inom samordningsområdet (de som ska samordnas).

I förlängningen så har väghållarna inget ansvar för var och ens arbetsmiljö, men Vägverket har å andra sidan ett ansvar att främja en säker trafikmiljö för vägtrafikanter.

Skillnaden är teoretisk inte stor mellan oss och konventionellt vägarbete, planerat eller kortvarigt. Den stora skillnaden är att väghållaren (beställaren) måste rätta sig efter satta direktiv (i det här fallet "arbete på väg" bland annat) vid beställning av uppdrag från entreprenörer som i ett led för att tillmötesgå de krav som finns på en säker arbetsmiljö. Även för vägarbetarnas del så behövdes det tyvärr även där ett par dödsolyckor innan man kom till skott.

Vårt största problem är fortfarande att vi har ett större antal kunder, som ständigt letar efter billigast tjänst, och så länge vi inte kan vara enade om vissa krav/regler i tex föreskrift liknande "arbete på väg" så är det ett tungrott skepp att komma till rätta med, tror jag.

Jag har svårt att realistiskt tro på ökade polisresurser, eller utökade vägassitans-tjänster i rikstäckande modell för att förbättra arbetsmiljön...